INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE ACMEOLOGY TEACHER FORMATION

Keywords: acmeology, pedagogical acmeology, acmeology teacher, ICT for implementation of peculiarities of acmeology teacher formation

Abstract

The article considers the main aspects of acmeological approach implementation in the school educational activities; it analyzes scientific research of modern scholars on this topic; it gives peculiarities of development and self-fulfillment of own innovative creativity, self-education; it considers the peculiarities of self-improvement planning and outline of self-education and formulation of acmeology teacher self-presentation. According to the above-mentioned features there were analyzed, summarized and systematized the ICT which will promote professional and personal growth of a teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olena Yu. Usata, Zhytomyr State University named after Ivan Franko, Zhytomyr
PhD (pedagogical sciences), associate professor, assistant professor of applied mathematics and computer science

References

Акмеология : учебное пособие / А. Деркач, В. Зазыкин. – СПБ : Питер, 2003. – –256 с.

Гуревич Р. С. Інформаційно-комунікаційні технології в професійній освіті / Р. С. Гуревич, М. Ю. Кадемія, М. М. Козяр ; за ред. член-кор. НАПН України Гуревича Р. С. – Львів, 2012. – 506 с.

Зубахіна Є. М. Застосування соціального сервісу Padlet у навчально-виховному процесі [Електронний ресурс] / Є. М. Зуба хіна. – Режим доступу: http://informatika.udpu.org.ua/?page_id=1175.

Лабудько С. П. Блог як засіб розвитку професійної компетентності вчителів / С. П. Лабудько // Комп’ютер у школі та сім’ї – 2013. – №6. – C. 9–12.

Максимова В. Н. Акмеология : новое качество образования : Книга для педагога / В. Н. Максимова. – СПБ. : Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2002. – 99 с.

Морзе Н. Е-портфоліо як інструмент відкритості та прозорості освітньої діяльності сучасного університету [Електронний ресурс] / Н. Морзе, Л. O. Варченко-Троценко // Інформаційні технології і засоби навчання – 2016. –№ 2 (52) – С. 62-80. – Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1395/1033 .

Ніколаєску І. Акмеологічний підхід до розвитку професійного іміджу сучасного педагога в системі післядипломної освіти / Інна Ніколаєску // Проблеми підготовки сучасного вчителя. – 2012. –– № 5, Ч.1 – – С. 245–251.

Огнев’юк В. О. Розвиток в університетській освіті акме-компетентнісного потенціалу майбутнього фахівця // Акмеологія – наука ХХІ століття : матеріали ІІІ Міжнародної наук.-практ.конфер. / заг. ред. В. О. Огнев’юка. – К.: Київськ.ун-т імені Бориса Грінченка, 2011. – С. 6–9.

Професії майбутнього. Що повинен уміти спеціаліст майбутнього? [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.euroosvita.net/index.php/?Category=1&id=4753&amp%3Bid=4753

Скрипка Г. В. Внутрішня оптимізація учительського блогу створеного на blogspot.com [Електронний ресурс] / Г. В. Скрипка // Інформаційні технології і засоби навчання – 2005. – № 4(48) – С. 62-80. – – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1256/938ю.

Я – людина освіти : інтерв’ю з директором ліцею [Ганною Сазоненко з нагоди виходу наук.-метод. посіб. «Акмеологія шкільної освіти» / інтерв’ю провела Наталія Валентик] // Директор школи. – –2010. – № 44. – С. 3–5.

Як створити блог вчителя? В uCoz! [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://mozok.net/jak-stvoriti-blog-vchitelja


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Acmeology: Study Guide / A. Derkach, V. Zazykin. – SPB : Piter, 2003. – 256 s. (in Russian)

Ghurevych R. S. Information and communication technologies in vocational education / R. S. Ghurevych, M. Ju. Kademija, M. M. Kozjar ; za red. chlen-kor. NAPN Ukrajiny Ghurevycha R. S. – Ljviv, – 2012. – 506 s. (in Ukrainian)

Zubakhina Je. M. The use of social service Padlet in the educational process [online] / Je. M. Zubakhina // – Available from: http://informatika.udpu.org.ua/?page_id=1175 (in Ukrainian)

Labudjko S. P. Blog as a means of professional competence of teachers / S. P. Labudjko // Komp'juter u shkoli ta sim'ji – 2013. – #6. – C.9–12. (in Ukrainian)

Maksimova V. N. Psychology: A New Quality of Education: Kniga dlja pedagoga / V. N. Maksimova. – SPB. : Izd-vo RGPU im. A. I. Gercena, 2002. – 99 s. (in Russian)

Morze N. E-portfolio as a tool for openness and transparency of modern university education [online] / N. V. Morze, L. O. Varchenko-Trocenko // Information Technologies and Learning Tools – 2016. – # 2 (52) – S. 62-80. – Available from: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1395/1033 (in Ukrainian)

Nikolajesku I. Acmeological approach to the professional image of a modern teacher in the system of postgraduate education / Inna Nikolajesku // Problemy pidghotovky suchasnogho vchytelja. – 2012. – # 5, Ch.1. – S. 245–251. (in Ukrainian)

Oghnev'juk V. O. Development acme potential of a future professional competence in university education // Akmeologhija – nauka KhKhI stolittja : materialy III Mizhnarodnoji nauk.-prakt.konfer. / zagh. red. V. O. Oghnev'juka. – K.: Kyjivsjk.un-t imeni Borysa Ghrinchenka, 2011. – S. 6–9. (in Ukrainian)

Future professions. What a specialist shall be able to do? [online]. – Available from: http://www.euroosvita.net/index.php/?Category=1&id=4753&amp%3Bid=4753 (in Ukrainian)

Skrypka Gh. V. Internal optimization of teachers blog created on blogspot.com [online] / Gh. V. Skrypka // Information Technologies and Learning Tools . – 2015. – # 4 (48) – S. 62-80. - Available from:http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1256/938

I am a man of education: an interview with the director of the Lyceum [Anna Sazonenko on occasion of nauk. method. guidances. "Acmeology school" / Interviewed by Natalia Valentyk] // Headmaster. - 2010. - № 44. - P. 3-5. (in Ukrainian)

How to create teacher blog? In uCoz! [online]. – Available from: http://mozok.net/jak-stvoriti-blog-vchitelja.

Published
2016-09-30
How to Cite
Usata, O. Y. (2016). INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE ACMEOLOGY TEACHER FORMATION. Information Technologies and Learning Tools, 54(4), 206-216. https://doi.org/10.33407/itlt.v54i4.1421
Section
Teachers training of secondary and vocational education establishments on the use of ICT