INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE ACMEOLOGY TEACHER FORMATION

Cover Image
Olena Yu. Usata

Abstract

The article considers the main aspects of acmeological approach implementation in the school educational activities; it analyzes scientific research of modern scholars on this topic; it gives peculiarities of development and self-fulfillment of own innovative creativity, self-education; it considers the peculiarities of self-improvement planning and outline of self-education and formulation of acmeology teacher self-presentation. According to the above-mentioned features there were analyzed, summarized and systematized the ICT which will promote professional and personal growth of a teacher.

Keywords

acmeology, pedagogical acmeology, acmeology teacher; ICT for implementation of peculiarities of acmeology teacher formation



References

Акмеология : учебное пособие / А. Деркач, В. Зазыкин. – СПБ : Питер, 2003. – –256 с.

Гуревич Р. С. Інформаційно-комунікаційні технології в професійній освіті / Р. С. Гуревич, М. Ю. Кадемія, М. М. Козяр ; за ред. член-кор. НАПН України Гуревича Р. С. – Львів, 2012. – 506 с.

Зубахіна Є. М. Застосування соціального сервісу Padlet у навчально-виховному процесі [Електронний ресурс] / Є. М. Зуба хіна. – Режим доступу: http://informatika.udpu.org.ua/?page_id=1175.

Лабудько С. П. Блог як засіб розвитку професійної компетентності вчителів / С. П. Лабудько // Комп’ютер у школі та сім’ї – 2013. – №6. – C. 9–12.

Максимова В. Н. Акмеология : новое качество образования : Книга для педагога / В. Н. Максимова. – СПБ. : Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2002. – 99 с.

Морзе Н. Е-портфоліо як інструмент відкритості та прозорості освітньої діяльності сучасного університету [Електронний ресурс] / Н. Морзе, Л. O. Варченко-Троценко // Інформаційні технології і засоби навчання – 2016. –№ 2 (52) – С. 62-80. – Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1395/1033 .

Ніколаєску І. Акмеологічний підхід до розвитку професійного іміджу сучасного педагога в системі післядипломної освіти / Інна Ніколаєску // Проблеми підготовки сучасного вчителя. – 2012. –– № 5, Ч.1 – – С. 245–251.

Огнев’юк В. О. Розвиток в університетській освіті акме-компетентнісного потенціалу майбутнього фахівця // Акмеологія – наука ХХІ століття : матеріали ІІІ Міжнародної наук.-практ.конфер. / заг. ред. В. О. Огнев’юка. – К.: Київськ.ун-т імені Бориса Грінченка, 2011. – С. 6–9.

Професії майбутнього. Що повинен уміти спеціаліст майбутнього? [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.euroosvita.net/index.php/?Category=1&id=4753&amp%3Bid=4753

Скрипка Г. В. Внутрішня оптимізація учительського блогу створеного на blogspot.com [Електронний ресурс] / Г. В. Скрипка // Інформаційні технології і засоби навчання – 2005. – № 4(48) – С. 62-80. – – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1256/938ю.

Я – людина освіти : інтерв’ю з директором ліцею [Ганною Сазоненко з нагоди виходу наук.-метод. посіб. «Акмеологія шкільної освіти» / інтерв’ю провела Наталія Валентик] // Директор школи. – –2010. – № 44. – С. 3–5.

Як створити блог вчителя? В uCoz! [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://mozok.net/jak-stvoriti-blog-vchitelja


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Acmeology: Study Guide / A. Derkach, V. Zazykin. – SPB : Piter, 2003. – 256 s. (in Russian)

Ghurevych R. S. Information and communication technologies in vocational education / R. S. Ghurevych, M. Ju. Kademija, M. M. Kozjar ; za red. chlen-kor. NAPN Ukrajiny Ghurevycha R. S. – Ljviv, – 2012. – 506 s. (in Ukrainian)

Zubakhina Je. M. The use of social service Padlet in the educational process [online] / Je. M. Zubakhina // – Available from: http://informatika.udpu.org.ua/?page_id=1175 (in Ukrainian)

Labudjko S. P. Blog as a means of professional competence of teachers / S. P. Labudjko // Komp'juter u shkoli ta sim'ji – 2013. – #6. – C.9–12. (in Ukrainian)

Maksimova V. N. Psychology: A New Quality of Education: Kniga dlja pedagoga / V. N. Maksimova. – SPB. : Izd-vo RGPU im. A. I. Gercena, 2002. – 99 s. (in Russian)

Morze N. E-portfolio as a tool for openness and transparency of modern university education [online] / N. V. Morze, L. O. Varchenko-Trocenko // Information Technologies and Learning Tools – 2016. – # 2 (52) – S. 62-80. – Available from: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1395/1033 (in Ukrainian)

Nikolajesku I. Acmeological approach to the professional image of a modern teacher in the system of postgraduate education / Inna Nikolajesku // Problemy pidghotovky suchasnogho vchytelja. – 2012. – # 5, Ch.1. – S. 245–251. (in Ukrainian)

Oghnev'juk V. O. Development acme potential of a future professional competence in university education // Akmeologhija – nauka KhKhI stolittja : materialy III Mizhnarodnoji nauk.-prakt.konfer. / zagh. red. V. O. Oghnev'juka. – K.: Kyjivsjk.un-t imeni Borysa Ghrinchenka, 2011. – S. 6–9. (in Ukrainian)

Future professions. What a specialist shall be able to do? [online]. – Available from: http://www.euroosvita.net/index.php/?Category=1&id=4753&amp%3Bid=4753 (in Ukrainian)

Skrypka Gh. V. Internal optimization of teachers blog created on blogspot.com [online] / Gh. V. Skrypka // Information Technologies and Learning Tools . – 2015. – # 4 (48) – S. 62-80. - Available from:http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1256/938

I am a man of education: an interview with the director of the Lyceum [Anna Sazonenko on occasion of nauk. method. guidances. "Acmeology school" / Interviewed by Natalia Valentyk] // Headmaster. - 2010. - № 44. - P. 3-5. (in Ukrainian)

How to create teacher blog? In uCoz! [online]. – Available from: http://mozok.net/jak-stvoriti-blog-vchitelja.





Copyright (c) 2016 Olena Yu. Usata


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.