STRUCTURAL AND ORGANIZATIONAL PROCEDURAL CHARACTERISTICS OF ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES DESIGN

  • Olena Yu. Balalaieva National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, Kyiv
Keywords: electronic educational resources, designing, aspect, level, stage, phase

Abstract

On the basis of analysis of psychological and pedagogical sources and generalization of scientific experience of pedagogical design certain structural and organizational procedural characteristics of electronic educational resources design on the basis of a systematic approach were determined in the article, which made it possible to consider design as a multi-faceted, multi-level and multi-step process. In particular, characteristics that describe the features of the common organization of the design – aspects (functional, structural) and levels (conceptual, technological, operational, realization), as well as the characteristics of the design as a process – stages (analytical, designing, experimental, reflective) and phases were given.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olena Yu. Balalaieva, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, Kyiv
senior lecturer

References

Безрукова В. С. Педагогика. Проективная педагогика : учеб. пособие / В. С. Безрукова. – Екатеринбург : Деловая книга, 1996. – 344 с.

Биков В. Ю. Методологічні та методичні основи створення і використовування електронних засобів навчального призначення / В. Ю. Биков, В. В. Лапінський // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2012. – № 2. – С. 3–6.

Гинецинский В. И. Основы теоретической педагогики : учеб. пособие / В. И. Гинецинский.– СПб.: СПбГУ, 1992. – 154 с.

Горбань О. М. Основи теорії систем і системного аналізу : навч. посіб. / О. М. Горбань, В. Є. Бахрушин. – Запоріжжя : ГУ ЗІДМУ, 2004. – 204 с.

Гризун Л. Е. Дидактичні основи проектування модульної структури навчальної дисципліни на засадах інтеграції наукових знань : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти» / Л. Е. Гризун. – Харків, 2009. – 38 с.

Гуржій А. М. Електронні освітні ресурси як основа сучасного навчального середовища загальноосвітніх навчальних закладів / А. М. Гуржій, В. В. Лапінський [Електронний ресурс] // Інформаційні технології в освіті. – 2013. – № 15. – С. 30–37. – Режим доступу: http://ite.kspu.edu/issue-15/p-30-37.

Докучаєва В. В. Проектування інноваційних педагогічних систем у сучасному освітньому просторі : монографія / В. В. Докучаєва. – Луганськ : Альма-матер, 2005. – 299 с.

Заир-Бек Е. С. Теоретические основы обучения педагогическому проектированию : автореф. дисс. на соискание учен. степени докт. пед. наук : спец. 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования» / Е. С. Заир-Бек. – СПб., 1995. – 48 c.

Колесникова И. А. Педагогическое проектирование : учеб. пособие для высш. учебн. заведений / И. А. Колесникова, М. П. Горчакова-Сибирская. – М. : Академия, 2005. – 288 с.

Коновальчук І. І. Проектування інноваційних педагогічних технологій / І. І. Коновальчук // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. – 2006. – № 28. – С. 74–76.

Краевский В. В. Проблемы научного обоснования обучения : методологический анализ / В. В. Краевский. – М. : Педагогика, 1977. – 264 с.

Масюкова Н. А. Проектирование в образовании : монография / Н. А. Масюкова. – Минск : Технопринт, 1999. – 287 с.

Машбиц Е. И. Психолого-педагогические проблемы компьютеризации обучения / Е. И. Машбиц. – М. : Педагогика, 1988. – 192 с.

Про затвердження Положення про електронні освітні ресурси : Наказ МОНмолодьспорту України від 01 жовтня 2012 року № 1060 [Електронний ресурс] // Офіційний веб-сайт Верховної Ради України. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12.

Суртаева Н. Н. Проектирование педагогических технологий в профессиональной подготовке учителя (на примере естественнонаучных дисциплин) : автореф. дисс. на соискание учен. степени докт. пед. наук : спец. 13.00.01 «Общая педагогика» / Н. Н. Суртаева. – М., 1995. – 40 с.

Технологія створення дистанційного курсу : навч. посіб. / за ред. В. Ю. Бикова та В. М. Кухаренка. – К. : Міленіум, 2008. – 324 с.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Bezrukova V. S. Pedagogy. Projective pedagogy: manual / V. S. Bezrukova. – Yekaterinburg: Delovaya kniga, 1996. – 344 p. (in Russian)

Bykov V. Yu. Methodological and methodical bases of creating and using of electronic tools for educational purposes. – V. Yu. Bykov, V. V. Lapinskiy // Computer in the school and family. – 2012. – № 2. – P. 3–6. (in Ukrainian)

Ginetsinskiy V. I. Theoretical foundations of Pedagogy: manual / V. I. Ginetsinskiy. – SPb.: SPbGU, 1992. – 154 p. (in Russian)

Horban O. M. Fundamentals of the theory systems and system analysis: manual / О. М. Horban, V. Ie. Bakhrushyn. – Zaporizhzhia : HU ZIDMU, 2004. – 204 p. (in Ukrainian)

Gryzun L. E. Didactic bases of projecting of the subject modular structure on the basis of scientific knowledge integration: thesis abstract for doctor degree in pedagogy, spec. 13.00.04 «Theory and Methods of professional Education» / L. E. Gryzun. – Kharkiv, 2009. – 38 p. (in Ukrainian)

Hurzhiy A. M. Electronic educational resources as a basis for the modern learning environment secondary schools / A. M. Hurzhiy, V. V. Lapinsky [online] // Information Technologies in Education – 2013. – № 15. – P. 30–37. – Available from: http://ite.kspu.edu/issue-15/p-30-37. (in Ukrainian)

Dokuchaieva V. V. Designing innovative education system in modern educational space: monograph / V. V. Dokuchaieva. – Luhansk : Alma-mater, 2005. – 299 p. (in Ukrainian)

Zair-Bek E. S. Theoretical foundations of learning pedagogical design: thesis abstract for doctor degree in pedagogic, spec. 13.00.01 «General pedagogy, history of pedagogy and education» / E. S. Zair-Bek. – SPb., 1995. – 48 p. (in Russian)

Kolesnikova I. A. Pedagogical design: manual for higher education institutions / I. A. Kolesnikova, M. P. Gorchakova-Sibirskaya. – M. : Akademia, 2005. – 288 p. (in Russian)

Konovalchuk I. I. Designing of Innovative Pedagogical Technologies / I. I. Konovalchuk // Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. – 2006. – №28. – P. 74–76. (in Ukrainian)

Kraievskiy V. V. Problems of scientific substantiation of education: methodological analysis / V. V. Kraievskiy. – M. : Pedagogika, 1977. – 264 p. (in Russian)

Masyukova N. A. Design in Education: monograph / N. A. Masyukova. – Minsk: Tehnoprint, 1999. – 287 p. (in Russian)

Mashbits E. I. Psychological and pedagogical problems of computerization of education / E. I. Mashbits. – M. : Pedagogika, 1988. – 192 p. (in Russian)

On approval of electronic educational resources: Order of MON of Ukraine from 01.10.2012 №1060 [online]. – Available from: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12. (in Ukrainian)

Surtaieva N. N. Designing educational technologies in the professional training of teachers (on the example of natural sciences): thesis abstract for doctor degree in pedagogic, spec. 13.00.01 «General pedagogy» / N. N. Surtaieva. – M., 1995. – 40 p. (in Russian)

Technology of distance learning course creation: manual / edited by Bykov V. Yu., Kukharenko V. M. – K. : Milenium, 2008. – 324 p. (in Ukrainian)

Published
2016-09-30
How to Cite
Balalaieva, O. Y. (2016). STRUCTURAL AND ORGANIZATIONAL PROCEDURAL CHARACTERISTICS OF ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES DESIGN. Information Technologies and Learning Tools, 54(4), 108-118. https://doi.org/10.33407/itlt.v54i4.1441
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments