COMPARISON OF NATIONAL QUALIFICATIONS FRAMEWORKS BY MEANS OF WEB-ORIENTED INTELLIGENT INFORMATION SYSTEM

  • Viacheslav V. Osadchyi Melitopol state pedagogical university named after Bogdan Khmelnitsky, Melitopol http://orcid.org/0000-0001-5659-4774
  • Volodymyr S. Yeremieiev Melitopol state pedagogical university named after Bogdan Khmelnitsky, Melitopol
  • Serhii V. Sharov Melitopol state pedagogical university named after Bogdan Khmelnitsky, Melitopol http://orcid.org/0000-0001-5732-9980
  • Kateryna P. Osadcha Melitopol state pedagogical university named after Bogdan Khmelnitsky, Melitopol http://orcid.org/0000-0003-0653-6423
  • Serhii L. Koniukhov Melitopol state pedagogical university named after Bogdan Khmelnitsky, Melitopol
Keywords: intelligent information system, national qualifications framework, mathematical model, qualification levels

Abstract

The introduction of the National qualifications framework in Ukraine is considered to be one of the obligatory factors of its entering the European space under conditions of the Bologna process and assuring academic mobility. The paper describes the structure and functional possibilities of web-oriented intelligent information system “Comparison of qualifications frameworks” which contains the database of national qualifications frameworks of other countries, enables users to compare the frameworks and to output data. It is noted that the developed information resource allows to carry out the comparison of different national frameworks supporting user awareness of education in different countries. The mathematical model of the intelligent information system which provides the realization of the quantitative comparative analysis of qualifications standards of European countries is also presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viacheslav V. Osadchyi, Melitopol state pedagogical university named after Bogdan Khmelnitsky, Melitopol
Doctor Science, Professor, Head of the Department of Informatics and Cybernetics
Volodymyr S. Yeremieiev, Melitopol state pedagogical university named after Bogdan Khmelnitsky, Melitopol
Doctor Science, Professor of the Department of Informatics and Cybernetics
Serhii V. Sharov, Melitopol state pedagogical university named after Bogdan Khmelnitsky, Melitopol
PhD (pedagogical sciences), Associate Professor of the Department of Informatics and Cybernetics
Kateryna P. Osadcha, Melitopol state pedagogical university named after Bogdan Khmelnitsky, Melitopol
PhD (pedagogical sciences), Aassociate Professor of the Department of Informatics and Cybernetics
Serhii L. Koniukhov, Melitopol state pedagogical university named after Bogdan Khmelnitsky, Melitopol
PhD (pedagogical sciences), Senior Teacher of the Department of Informatics and Cybernetics

References

Абдикеев Н.М. Проектирование интеллектуальных систем в экономике: учеб. пособ. / Н.М. Абдикеев. – М.: Экзамен, 2004. – 528 с.

Гаврилова Т.А. Базы знаний интеллектуальных систем / Т.А. Гаврилова, В.Ф. Хорошевский. – СПБ.: Питер. – 384 с.

Досин Д.Г. Інтелектуальні системи, базовані на онтологіях / Д.Г. Досин, В.В. Литвин, Ю.В. Нікольській, В.В. Пасічник. – Львів: Цивілізація, 2009. – 414 с.

Єремєєв В.С. Об’єктно-орієнтоване програмування. Навчальний посібник / В.С. Єремєєв, О.Г. Тюрін, Т.В. Тюріна. – К.: Фітосоціоцентр, 2006. – 150 с.

Конышева Л.К. Основы теории нечетких множеств / Л.К. Конышева, Д.М. Назаров. – СПб: БХВ-Петербург, 2011. – 190 с.

Коулз М. Национальная система квалификаций. Обеспечение спроса и предложения квалификаций на рынке труда / М. Коулз, О. Олейникова, А. Муравьева. – М.: РИО ТК им.А.Н. Коняева, 2009. – 115 с.

Литвин В.В. Модель представления знаний посредством объектов для построения интеллектуальных систем поддержки принятия решений / В.В. Литвин, Д.Г. Досин, Р.Р. Даревич // Известия Известия Южного федерального университета. Технические науки.– 2004. – №9. – С. 128–134.

Литвин В.В. Проектування інтелектуальних агентів прийняття рішень в просторі ознак із використанням онтологічного підходу / В.В. Литвин, Р.Р. Даревич, Д.Г. Досин, Н.В. Шкутяк / Штучний інтелект. – 2010. – №4. – С. 398 – 403.

Луценко Е.В. Интеллектуальные информационные системы. Учебное пособие для студентов специальности «Прикладная информатика (по отраслям)» / Е.В. Луценко. – Краснодар: КубГАУ, 2004. – 633 с.

Макаров И.М. Интеллектуальные системы автоматического управления / И.М. Макаров, В.М. Лохин. – М.: Физматлит, 2001. – 576 с.

Национальная рамка квалификаций Российской Федерации: Рекомендации / О.Ф.Батрова, В.И.Блинов, И.А.Волошина [и др.].  М.: Федеральный институт развития образования, 2008.  14 с.

Осадчий В.В. Аналіз програмних засобів для створення інтелектуальних систем в освітніх цілях / В.В.Осадчий, К.П. Осадча // Науково-педагогічний журнал «Молодь і ринок». – №8 (127). – Дрогобич: ДДПУ ім. І.Франка, 2015. – С. 37–42.

Про затвердження Національної рамки кваліфікацій: [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/KP111341.html

Рассел C. Искусственный интеллект. Современный подход / Стюарт Рассел, Питер Норвиг. – СПб.: Издательский дом «Вильямс». – 1408 с.

Рашкевич Ю.М. Болонський процес та нова парадигма вищої осві¬ти: монографія / Ю.М. Рашкевич. – Львів: Вид¬-во Львівської політехні¬ки, 2014. – 168 с.

Федорова И.А. Сравнительный анализ национальных рамок квалификаций в области высшего образования в России и странах ЕС / И.А. Федорова // Омский научный вестник. Психологические и педагогические аспекты науки. – 2010. – №2-86. – С. 143–146.

Шаров С.В. Вибір моделі представлення знань у системі ІСІКС / С.В.Шаров, Д.В. Лубко, В.В. Осадчий // Системи обробки інформаці». – Харків: Харківський університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба. – 2015. – № 11(136) – С. 108 – 111.

Шилдт Г. С++. Руководство для начинающих / Герберт Шилдт. – СПб.: Вильямс, 2005. – 672 с.

Чапайкина Н.Е. Семантический анализ текстов. Основные положения / Н.Е. Чапайкина // Молодой ученый. – 2012. – №5. – С. 112 – 115.

Частиков А.П. Разработка экспертных систем. Среда CLIPS / А. П. Частиков, Т.А. Гаврилова, Д.Л. Белов.– СПб: БХВ-Петербург, 2003. – 393 с.

Eremeev V.S. A mathematical model of an intelligent information system for a comparative analysis of European qualification standards / V.S. Eremeev, V.V. Osadchyi, E.V. Gulynina, O.V. Doneva // Global Journal of Pure and Applied Mathematics. – Volume 12, Number 3 (2016), pp. 2113–2132.

National qualifications framework developments in Europe: [Electronic resource]. – Mode of access: http://www.cedefop.europa.eu/files/4137_en.pdf.

Referencing of the national framework of French certification in the light of the European framework of certification for lifelong learning: [Electronic resource]. – Mode of access: https://ec.europa.eu/ploteus/sites/eac-eqf/files/Report-FR-NQF-EQF-VF.pdf.

The European Higher Education Area in 2012: Bologna Process Implementation Report: [Electronic resource]. – Mode of access: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/ documents/thematic_reports/138EN.pdf.

The German Qualifications Framework for Lifelong Learning: [Electronic resource]. – Mode of access: http://asemlllhub.org/fileadmin/www.asem.au.dk/national_strategies/ DQR_document_EN_110322.pdf.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Abdikeev N.M. Design of intelligent systems in the economy: textbook / N.M. Abdikeev. – M.: Jekzamen, 2004. – 528 p. (in Russian)

Gavrilova T.A. Knowledge Base of Intelligent Systems / T.A. Gavrilova, V.F. Horoshevskij. – SPb.: Piter. – 384 p. (in Russian)

Dosyn D.H. Intelligent systems based on ontologies / D.H. Dosyn, V.V. Lytvyn, Yu.V. Nikolskii, V.V. Pasichnyk. – Lviv: Tsyvilizatsiia, 2009. – 414 p. (in Ukrainian)

Yeremieiev V.S. Object-oriented programming. Textbook / V.S. Yeremieiev, O.H. Tiurin, T.V. Tiurina. – K.: Fitosotsiotsentr, 2006. – 150 p. (in Ukrainian)

Konysheva L.K. Fundamentals of the theory of fuzzy sets / L.K. Konysheva, D.M. Nazarov. – SPb: BHV-Peterburg, 2011. – 190 p. (in Russian)

Koulz M. The national system of qualifications. Ensuring supply and demand of qualifications in the labour market / M. Koulz, O. Olejnikova, A. Murav'eva. – M.: RIO TK im. A.N. Konjaeva, 2009. – 115 p. (in Russian)

Litvin V.V. The model of knowledge representation by means of objects for construction of intellectual systems of support of decision-making / V.V. Litvin, D.G. Dosin, R.R. Darevich // Izvestija Izvestija Juzhnogo federal'nogo universiteta. Tehnicheskie nauki.– 2004. – №9. – P. 128–134. (in Russian)

Lytvyn V.V. Design of intelligent agents making decisions in feature space using ontological approach / V.V. Lytvyn, R.R. Darevych, D.H. Dosyn, N.V. Shkutiak / Shtuchnyi intelekt. – 2010. – #4. – P. 398–403. (in Ukrainian)

Lucenko E.V. Intelligent information systems. Textbook for students of "Applied Informatics (according to branches)" / E.V. Lucenko. – Krasnodar: KubGAU, 2004. – 633 p. (in Russian)

Makarov I.M. Intelligent automatic control system / I.M. Makarov, V.M. Lohin. – M.: Fizmatlit, 2001. – 576 p. (in Russian)

The national qualifications framework of the Russian Federation: Recommendations / O.F.Batrova, V.I.Blinov, I.A.Voloshina [i dr.]. – M.: Federal'nyj institut razvitija obrazovanija, 2008.– 14 p. (in Russian)

Osadchyi V.V. Analysis software for creating intelligent systems for educational purposes / V.V.Osadchyi, K.P. Osadcha // Naukovo-pedahohichnyi zhurnal «Molod i rynok». – №8 (127). – Drohobych: DDPU im. I.Franka, 2015. – P. 37–42. (in Ukrainian)

On approval of the National Qualifications Framework: [online]. – Available from: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/KP111341.html. (in Ukrainian)

Rassel C. Artificial Intelligence. Modern approach / Stjuart Rassel, Piter Norvig. – SPb.: Izdatel'skij dom «Vil'jams». – 1408 p. (in Russian)

Rashkevych Ju.M. The Bologna Process and the new paradigm of higher education: monograph / Yu.M. Rashkevych. – Lviv: Vyd-vo Lvivskoi politekhniky, 2014. – 168 p. (in Ukrainian)

Fedorova I.A. Comparative analysis of national frameworks of qualifications in higher education in Russia and the EU / I.A. Fedorova // Omskij nauchnyj vestnik. Psihologicheskie i pedagogicheskie aspekty nauki. – 2010. – №2(86). – P. 143–146. (in Russian)

Sharov S.V. The choice of model knowledge representation system ISIKS / S.V.Sharov, D.V. Lubko, V.V. Osadchyi // Systemy obrobky informatsi. – Kharkiv: Kharkivskyi universytet Povitrianykh Syl imeni Ivana Kozheduba, 2015. – №11(136) – Р. 108 – 111. (in Ukrainian)

Shildt G. С++. A Beginner's Guide / Gerbert Shildt. – SPb.: Vil'jams, 2005. – 672 p. (in Russian)

Chapajkina N.E. Semantic analysis of texts. Fundamentals / N.E. Chapajkina // Molodoj uchenyj. – 2012. – №5. – P. 112–115. (in Russian)

Chastikov A.P. Development of expert systems. Environment CLIPS / A. P. Chastikov, T.A. Gavrilova, D.L. Belov.– SPb: BHV-Peterburg, 2003. – 393 p. (in Russian)

Eremeev V.S. A mathematical model of an intelligent information system for a comparative analysis of European qualification standards / V.S. Eremeev, V.V. Osadchyi, E.V. Gulynina, O.V. Doneva // Global Journal of Pure and Applied Mathematics. – Volume 12, Number 3 (2016), p. 2113–2132. (in English)

National qualifications framework developments in Europe: [online]. – Available from: http://www.cedefop.europa.eu/files/4137_en.pdf. (in English)

Referencing of the national framework of French certification in the light of the European framework of certification for lifelong learning: [online]. – Available from: https://ec.europa.eu/ploteus/sites/eac-eqf/files/Report-FR-NQF-EQF-VF.pdf. (in English)

The European Higher Education Area in 2012: Bologna Process Implementation Report: [online]. – Available from: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/ documents/thematic_reports/138EN.pdf. (in English)

The German Qualifications Framework for Lifelong Learning: [online]. – Available from: http://asemlllhub.org/fileadmin/www.asem.au.dk/national_strategies/ DQR_document_EN_110322.pdf. (in English)

Published
2016-12-30
How to Cite
Osadchyi, V. V., Yeremieiev, V. S., Sharov, S. V., Osadcha, K. P., & Koniukhov, S. L. (2016). COMPARISON OF NATIONAL QUALIFICATIONS FRAMEWORKS BY MEANS OF WEB-ORIENTED INTELLIGENT INFORMATION SYSTEM. Information Technologies and Learning Tools, 56(6), 121-136. https://doi.org/10.33407/itlt.v56i6.1493
Section
ICT and learning tools in vocational education and training