USAGE OF THE PROGRAMS-EMULATORS WHILE STUDYING PHYSICS BY THE FUTURE ENGINEER-PROGRAMMERS
PDF (Ukrainian)

Keywords

audio adapter
programs-emulators
real and virtual educational physical experiment
professional competences
professional competency

How to Cite

[1]
R. B. Tychuk and S. D. Petrovych, “USAGE OF THE PROGRAMS-EMULATORS WHILE STUDYING PHYSICS BY THE FUTURE ENGINEER-PROGRAMMERS”, ITLT, vol. 56, no. 6, pp. 137–150, Dec. 2016, doi: 10.33407/itlt.v56i6.1505.

Abstract

A modern gauge has been fused with digital and processor means of managing and processing information. Digital-to-analog (DACs) and analog-to-digital converters (ADCs) are widely used in various fields of modern science and technology. It is proposed to use the computer on the physics lessons and related subjects as the universal electric measuring device, which is based on using ADC and DAC audio adapter with an emphasis on the use of elements, means and principles of programming in its software. The study considers two aspects: methodology of teaching physics, gaining the professional competencies by engineer-programmers.
PDF (Ukrainian)

References

Беспалов П. В. Компьютерная компетентность в контексте личностноориентированного обучения/ П. В. Беспалов // Педагогика. – №4. – 2003. – С.41–45.

Вінник М.О. Формування дослідницьких компетентностей студентів спеціальності «Програмна інженерія» на прикладі викладання курсу «Групова динаміка та комунікації»/ Вінник М.О., Осипова Н.В., Тарасіч Ю.Г., Савенко А.П., // Наукові праці: Наук.-метод. журнал. – Вип. 216. Педагогіка. – Миколаїв: Вид-во ЧДУ ім. Петра Могили, 2014.

Галузевий стандарт вищої освіти України. Освітньо-кваліфікаційна характеристика бакалавр. Галузь знань 0403 Системні науки та кібернетика. Напрям підготовки 040302 Інформатика. Міністерство освіти і науки України. – К., 2010. – 32 с

Дима Я. Методичні аспекти використання програм-емуляторів вимірювальних приладів у демонстраційному експерименті на уроках фізики / Я. Дима, О. Саєнко // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Педагогіка / гол. ред. Г. Терещук. – Тернопіль, 2011. – № 1. – С. 135-140.

Дима Я. Ю. Проведення лабораторних робіт з фізики із застосуванням інтерактивних методик та комп’ютерної техніки / Я. Ю. Дима, О. П. Руденко, О. В. Саєнко // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. – Умань : ПП Жовтий О. О., 2009. – Ч. 2. – С. 99–106.

Лаврова А.В. Підхід до організації і проведення шкільного навчального фізичного експерименту / Лаврова А.В, Заболотний В.Ф.//Інформаційні технології і засоби навчання, 6 (50)

Леонтян М. А. Поняття "компетенція" і "компетентність" у теорії освіти / М. А. Леонтян // Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу "Києво-Могилянська академія"]. Сер.:Педагогіка. - 2012. - Т. 188, Вип. 176.-С.73-75.

Осипова Н. Модель формування дослідницької компетентності у майбутніх інженерів-програмістів / Н. Осипова, М. Вінник, Ю. Тарасіч // Інформаційні технології в освіті. – 2014. – Вип. 20. – С. 150-159.

Петрович С. Д. Формування професійної компетентності у майбутніх фахівців з обчислювальної техніки в процесі вивчення спеціальних дисциплін в технічних коледжах: Дис. канд. пед. наук: 13.00.04/С.Д. Петрович; Вінниц. держ. пед. ун-т ім. М. Коцюбинського. – Вінниця, 2011. – 255 с.

Радельчук Г. І. Формування професійних компетенцій сучасного інженера-програміста // Збірник наукових праць факультету прикладної математики та комп'ютерних технологій Хмельницького національного університету.– Хмельницький:ХНУ.– № 1 (2).– 2009. – С. 142–147.

Щедролосьєв Д.Є. Компетентнісний підхід до підготовки інженерів-програмістів//Д.Є. Щедролосьєв, 2011, Інформаційні технології і засоби навчання. 2011. №4 (24). Режим доступу до журналу: http://www.journal.iitta.gov.ua


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Bespalov P. V. Computer competence in the context of student-centered learning / P. V. Bespalov / Pedagogy. – 2003.– № 4. – P. 45-50. (inRussian)

Vinnyk M. O. Formation of research competence of students of specialty "Software Engineering" the example of teaching "Group dynamics and communication» / M. O. Vinnyk, N. V. Osypova, Yu. H.Tarasich, A. P. Savenko // Naukovi pratsi [Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohylykompleksu «Kyievo-Mohylianskaak ademiia»]. Seriia :Pedahohika. – 2014. – T. 245, Vyp. 233. – 95–101s (inUkrainian).

Industry standards of higher education of Ukraine. Educational Qualifications Bachelor characteristics. Areas of expertise 0403 System sciences and cybernetics. Direction 040302 Information. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. – K., 2010. – 32 s(in Ukrainian).

Dyma Ya. Methodological aspects of the programs, emulators of measuring devices in demonstration experiment at physics lessons / Ya. Dyma, O. Saienko // Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. V. Hnatiuka. Ser. Pedahohika / hol. red. H. Tereshchuk. – Ternopil, 2011. – # 1. – S. 135-140 (in Ukrainian).

Dyma Ya. Yu. Carrying out laboratory works on physics using interactive methods and computer technology / Ya. Yu. Dyma, O. P. Rudenko, O. V. Saienko // Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Pavla Tychyny. — Uman : PP Zhovtyi O. O., 2009. — Ch. 2. — S. 99–106 (in Ukrainian).

Lavrova A.V. The approach to the organization and conduct of the training school physics experiment / Lavrova A.V, Zabolotnyi V.F.// Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 6 (50). (2015), 57-70s (inUkrainian).

Leontian M. A. The concept of "competence" and "competence" in the theory of education / M. A. Leontian // Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly kompleksu "Kyievo-Mohylianska akademiia"]. Ser.:Pedahohika. - 2012. - T. 188, Vyp. 176.-S.73-75.–Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Npchduped_2012_188_176_18(in Ukrainian).

Osypova N. Model research competence formation of future software engineers [Tekst] / N. Osypova, M. Vinnyk, Yu. Tarasich // Informatsiini tekhnolohii v osviti. – 2014. – Vyp. 20. – S. 150-159 (inUkrainian).

Petrovych S. D. Formation of professional competence of future specialists in computer science in the study of special subjects in technical colleges: Dys. kand. ped. nauk: 13.00.04/S.D. Petrovych; Vinnyts. derzh. ped. un-t im. M. Kotsiubynskoho. – Vinnytsia, 2011. – 255 s (inUkrainian).

Radelchuk H. I. Formation of professional competence of the modern software engineer // Zbirnyk naukovykh prats fakultetu prykladnoi matematyky ta kompiuternykh tekhnolohii Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu.– Khmelnytskyi:KhNU.– # 1 (2).– 2009. – S. 142–147(inUkrainian).

Shchedrolosiev D.Ye. Competence approach to the training of software engineers [online] //D.Ye. Shchedrolosiev, 2011, Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. 2011. #4 (24). Available from: http://www.journal.iitta.gov.ua(in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.