Abstract
The article deals with the problem of creating an educational web learning environment for teaching/learning Ukrainian language, which can contribute to self-determination and self-identity of learners, the organization of educational process as partner communication and would provide a positive psychological climate in the classroom. The author clarifies the term "web platform" and determines the content of its design methodology of Ukrainian language and literature teachers of Zaporizhzhia region. The actuality of modeling web platform with some didactic functions is grounded; support functions are singled out; possibilities factors, technical features and parameters are defined; four main units, which are mandatory in their structure are highlighted. The author determined the experience of developing and implementing the web platform for teaching Ukrainian language to the 5-th form students.References
Биков В.Ю. Мобільний простір і мобільно орієнтоване середовище Інтернет-користувача: особливості модельного подання та освітнього застосування // Інформаційні технології в освіті [Електронний ресурс] / Валерій Биков. – Режим доступу : http://ite.kspu.edu/webfm_send/736.
Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/13922011п.
Корицька Г. Особливості навчання української мови учнів в умовах розвитку електронної лінгводидактики / Галина Корицька // Українська мова і література в школі – 2016. – № 1. – С. 14-17.
Корицька Г.Р. Проектування електронного освітнього середовища для навчання учнів української мови засобами веб-технологій [Електронний ресурс] / Галина Корицька // Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Неперервна освіта нового сторіччя: досягнення та перспективи, 18-25 квітня 2016 р. / Електронний збірник наукових праць Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. – Випуск 1 (23). – Запоріжжя, 2016. – Режим доступу : http ://www.zoippo.zp.ua/pages/el_gurnal/pages/vip23.html.
Корицька Г. Сучасний урок української мови в умовах розвитку хмароорієнтованих технологій / Галина Корицька // Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. – 2015. – № 4 (57). – С. 33-40.
Литвинова С. Г. Методика проектування та використанняхмароорієнтованогонавчальногосередовищазагальноосвітньогонавчального закладу : методичні рекомендації / Світлана Литвинова. – – К. : ЦП «Компринт», 2015. – 280 c.
Моделювання й інтеграція сервісів хмароорієнтованого навчального середовища : монографія / [Копняк Н., Корицька Г., Литвинова С., Носенко Ю., Пойда С., Сєдой В., Сіпачова О., Сокол І., Спірін О., Стромило І., Шишкіна М.] ; / за заг. ред. С. Г. Литвинової. – К. : ЦП «Компринт», 2015. – 153 c.
Пентилюк М.І. Актуальні проблеми сучасної лінгводидактики : [збірник статей] / Марія Іванівна Пентилюк. – Київ : Ленвіт, 2011. – 256 с.
Пересунько Т. «Калинове слово» [Електронний ресурс] / Тетяна Пересунько. – Режим доступу :http://kalynoveslovo.wixsite.com/kalynoveslovo.
Пометун О. І., Пироженко Л. В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : [наук.метод. посібн.] [Електронний ресурс] / Олена Іванівна Пометун, Лідія Володимирівна Пироженко. — Режим доступу : http://pedagogika.ucoz.ua/knygy/Suchasnyj_urok.pdf
Шевлякова-Борзенко І.Л. Електронний підручник-навігатор для установ загальної середньої освіти: методичні особливості використання / Ірина Леонідівна Шевлякова-Борзенко // Український педагогічний журнал. – 2015. – № 4. – С. 252.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
Bykov V. Ju. Mobile space and mobile-oriented environment of an Internet user: the features of model presentation and educational use// Informacijni tekhnologhiji v osviti [online] / Valerij Bykov. – Available from: http://ite.kspu.edu/webfm_send/736 (inUkrainian).
The state standard of base and complete secondary education [online]. — Available from :http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/13922011п (in Ukrainian).
Korytska H. The features of teaching Ukrainian to students in the development of electronic linguo didactics / Halyna Korytska // Ukrajinsjka mova I literatura v shkoli. – 2016. – № 1. – S.. 14-17 (in Ukrainian).
Korytska H. Designing electronic learning environment for teaching Ukrainian language to students by means of webtechnologies [online] / Halyna Korytska // Materialy II Mizhnarodnoji naukovo-praktychnoji konferenciji «Neperervna osvita novogho storichchja: dosjaghnennja ta perspektyvy, 18-25 kvitnja 2016 r. / Elektronnyj zbirnyk naukovykh pracj Zaporizjkogho oblasnogho instytutu pisljadyplomnoji pedaghoghichnoji osvity. – Vypusk 1 (23). – Zaporizhzhja, 2016. – Available from :http ://www.zoippo.zp.ua/pages/el_gurnal/pages/vip23.html (in Ukrainian).
Korytska H. The modern Ukrainian language lesson in the development of cloud-oriented technologies / Halyna Korytska // Computer science and information technology in schools. – 2015. – № 4 (57). – S. 33-40 (in Ukrainian).
Lytvynova S. Gh. Methods of designing and using cloud-based learning environment of an educational institution: guidelines / Svitlana Lytvynova. – K. : CP «Komprynt», 2015. – 280 c.(in Ukrainian).
The modeling and integrating the services of cloud-based learning environment: monograph / [Kopnjak N., KorycjkaGh., Lytvynova S., NosenkoJu., Pojda S., Sjedoj V., Sipachova O., Sokol I., Spirin O., Stromylo I., Shyshkina M.] ; / zazagh. red. S. Gh. Lytvynovoji. – K. : CP «Komprynt», 2015. – 153 s.
Pentyljuk M.I. Actual problems of modern linguo didactics:: [zbirnykstatej] / Marija Ivanivna Pentyljuk. – Kyjiv :Lenvit, 2011. – 256 s. (in Ukrainian).
Peresunjko T. «Kalynove slovo» [online] / Tetjana Peresunjko. – Available from: http://kalynoveslovo.wixsite.com/kalynoveslovo. (in Ukrainian).
Pometun O. I., Pyrozhenko L. V. Modern lesson. Interactive learning technologies: [nauk. metod. posibn.] [online] / Olena Ivanivna Pometun, Lidija Volodymyrivna Pyrozhenko. – Available from : http://pedagogika.ucoz.ua/knygy/Suchasnyj_urok.pdf (in Ukrainian).
Shevljakova-Borzenko I.L. Electronic textbook-navigator for institutions of secondary education: methodological features of use / Iryna Leonidivna Shevljakova-Borzenko // Ukrajinsjkyj pedaghoghichnyj zhurnal. – 2015. – № 4. – S. 252 (in Ukrainian).
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
- The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.
Content Licensing
- Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
- Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.
Deposit Policy
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
- Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.