STATE OF USING MULTIMEDIA TECHNOLOGY BY UKRAINIAN PRE-SCHOOL EDUCATORS IN WORK WITH INCLUSIVE GROUP

  • Yuliia H. Nosenko Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine, Kyiv
  • Zhanna V. Matiuh Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine, Kyiv
Keywords: multimedia technology, inclusive education, inclusive group, children with special needs, preschool educator

Abstract

The article presents the results of a survey of Ukrainian pre-school educators on their attitude, experience and awareness of the possibilities of using multimedia technology in work with children, especially with an inclusive group. 453 respondents from seven regions of Ukraine were involved in the survey. The degree of pre-school educators’ awareness about the nature of the basic concepts, the degree of implementation of inclusive education and "inclusive climate" in institutions, where respondents work, their willingness and desire to introduce inclusive education, attitude towards the use of multimedia technologies in the work with children and relevant experience, the availability of computer equipment and its accessibility for preschool educators were revealed. A promising direction for further research was determined the development of a methodic of formation of information and communication competence of preschool educators in the aspect of the use of multimedia technologies in work with an inclusive group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yuliia H. Nosenko, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine, Kyiv
PhD in pedagogical sciences, senior researcher, doctorate student
Zhanna V. Matiuh, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine, Kyiv
post-graduate student

References

Запорожченко Ю. Г. Використання засобів ІКТ для підвищення якості інклюзивної освіти / Ю. Г. Запорожченко // Інформаційні технології в освіті : зб. наук. пр. / Херсон. держ. ун-т. – Херсон, 2013. – № 15. – С. 138–145.

Колупаєва А. А. Інклюзивна освіта як модель соціального устрою / А. А. Колупаєва // Особлива дитина: навчання і виховання. – 2014. – № 2. – С. 7–18.

Концепція розвитку інклюзивної освіти [Електронний ресурс] : затв. наказом МОН України від 01.10.2010 № 912 // Освіта.ua. – Текст. дані. – Київ, 2017. – Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/9189/ (дата звернення: 7.02.17). – Назва з екрана.

Матюх Ж. В. Проблеми та перспективи впровадження мультимедійних технологій в інклюзивну дошкільну освіту / Матюх Ж. В. // Нові технології навчання : наук.-метод. зб. / Ін-т інновац. технологій і змісту освіти МОН України. – Київ, 2016. – Вип. 88, ч. 1. – С. 65–69.

Про затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах [Електронний ресурс] : наказ М-ва освіти і науки України та М-ва охорони здоров’я України від 06.02.2015 р. № 104/52 // Законодавство України / Верхов. рада України. – Текст. дані. – Київ, 2015. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0224-15 (дата звернення: 7.02.17). – Назва з екрана.

Носенко Ю. Г. Зарубіжний досвід використання інформаційно-комунікаційних технологій в інклюзивній дошкільній освіті / Юлія Носенко, Жанна Матюх // Нова пед. думка. – 2015. – № 4. – С. 95–102.

Полька Н. С. Оновлення гігієнічних вимог до використання в навчальних закладах сучасних засобів інформаційних технологій / Н. С. Полька, А. Г. Платонова // Комп'ютер у шк. та сім'ї. – 2015. – № 4. – С. 3–5.

Тлумачний словник з інформатики / Г. Г. Півняк, Б. С. Бусигін, М. М. Дівізінюк [та ін.]. – Дніпропетровськ : Нац. гірн. ун-т, 2010. – 600 с.

Nosenko Yu. Urgent directions in scientific research of informatization of preschool education in Ukraine / Yu. Nosenko, V. Bogdan, Zh. Matyukh // Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. – Budapest, 2016. – 4 (39), Issue 79. – P. 52–55.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

ZaporozhchenkoYu.H. The Use of ICT to Improve the Quality of Inclusive Education / Yu.H. Zaporozhchenko// Informatsiyni tekhnolohiyi v osviti :Coll. of Science. papers. – Kherson: KhDU. – 2013. – № 15. – P. 138-145. (in Ukrainian)

Kolupayeva A.A. Inclusive Education as a Model of Social Order / A.A. Kolupayeva// Osoblyvadytyna: navchannyaivykhovannya. – 2014. – № 2. – P. 7-18. (in Ukrainian)

The Concept of Inclusive Education Development / Order of MES as of 01.10.2010 № 912 [online]. – Available from: http://mon.gov.ua/activity/education/doshkilna/(in Ukrainian)

MatyukhZh.V. Problems and Prospects of Introduction of Multimedia Technology in an Inclusive Preschool Education / MatyukhZh.V. // Novi tekhnolohiyi navchannya :scientif.and method. coll. / Instytut innovatsiynykh tekhnolohiy I zmistu osvity MON Ukrayiny. – 2016. – № 88. – Part 1. – P. 65-69. (in Ukrainian)

The Order of the Ministry of Educationa and Science of Ukraine and the Ministry of Health of Ukraine № 104/52 as of 06.02.2015 «On approval of the acquisition of inclusive groups in pre-school educational institutions» [online]. – Available from: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0224-15(in Ukrainian)

Nosenko Yu.H.Foreign Experience in the Use of ICT in Inclusive Preschool Education / YuliaNosenko, ZhannaMatyukh // Nova pedahohichna dumka:scientif. and method. mag. – 2015. – № 4. – P. 95-102. (in Ukrainian)

Pol'ka N. S. Updating the Hygienic Requirements for the Use of Modern Information Technologies in Schools / N. S. Pol'ka, A. H. Platonova// Komp’yuter u shkoli ta sim’yi. – 2015. – № 4. – P. 3-5. (in Ukrainian)

Glossary on Computer Science / H.H. Pivnyak, B.S. Busyhin, M.M. Divizinyukand othes. – D. :Nats. hirnych. un-t, 2010. – 600 с. (in Ukrainian)

Nosenko Yu. Urgent directions in scientific research of informatization of preschool education in Ukraine / Yu. Nosenko, V. Bogdan, Zh. Matyukh // Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. – IV (39), Issue 79. – Budapest, 2016. – P. 52-55. ( in English)

Published
2017-02-27
How to Cite
Nosenko, Y. H., & Matiuh, Z. V. (2017). STATE OF USING MULTIMEDIA TECHNOLOGY BY UKRAINIAN PRE-SCHOOL EDUCATORS IN WORK WITH INCLUSIVE GROUP. Information Technologies and Learning Tools, 57(1), 1-11. https://doi.org/10.33407/itlt.v57i1.1523
Section
ICT and learning tools in preschool education