FUNCTIONAL APPROACH TO THE USE OF TECHNOLOGY OF VISUALIZATION FOR INTENSIFICATION OF LEARNING PROCESS

Keywords: intensification of the learning process, functional approach, technologies of visualization, functions of visualization, learning process

Abstract

Quality assurance of education in conditions substantial inflows of power of information flows comes up to limitations on the real possibilities of human perception, realize, assimilation large arrays of learning information. It actualizes the search of effective tools for intensification of the learning process. The article is devoted to publicizing matters relating of didactic functions of technology of visualization in the intensification of the learning process. It is shown that their application makes it possible to increase the information richness of learning process, reduce waste of time and energy of students on the perception and understanding of learning material, help sustaining high rate of learning, rational organization of educational and cognitive activity of students at different stages of the lesson.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liudmyla I. Bilousova, G.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Kharkiv
PhD (physics and mathematics), Professor, Head of the Department of Informatics
Nataliia V. Zhytyenyova, Borys Grinchenko Kyiv University, Kyiv
PhD (pedagogical sciences), Associate Professor, Lead researcher of IT in Education Laboratory

References

Norretranders T. The User Illusion: Cutting Consciousness Down to Size. Penguin Press Science, 1999. – 480 p.

Архангельський С.И. Оптимизация, процесса обучения (общедидактический аспект) / С.И. Архангельский. М.: Педагогика. – 1977. – 314с.

Боюн В.П. Зоровий аналізатор людини як прототип для побудови сімейства проблемно орієнтованих систем технічного зору / В.П. Боюн // Искусственный интеллект. Интеллектуальные системы ИИ-2010 : материалы Международной научно-технической конференции. – Донецк: ИПИИ «Наука і освіта». – 2010. – Т. 1. – С. 21-26.

Белоусова Л.И., Житенева Н.В. Дидактические аспекты использования технологий визуализации в учебном процессе общеобразовательной школы / Л.И. Белоусова, Н.В. Житенева // Информационные технологии и средства обучения. – 2014. – том 40. – №2. – ISSN Оnline: 2076-8184. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1017

Гегечкори Л.Ш. К проблеме интенсификации процесса обучения взрослых иноязычной речи / Л.Ш. Гегечкори. – Тбилиси: изд-во Тбл. ун-та. – 1975. – 297 с.

Колмакова Л.А., Лаврентьев Г.В. Организация обучения в образовательных профессиональных учреждениях с использованием методов когнитивной визуализации учебной информации / Л.А. Колмакова, Г.В. Лаврентьев // Известия Алтайского государственного университета. Барнаул. – 2014. – Вып. 2 (82). – С. 27–32

Клепко С.Ф. Інтегративна освіта i поліморфізм знання. / С.Ф. Клепко – Київ, Полтава, Харків: ПОIПОПП. – 1998. – С. 230.

Кучинская В.К. Эргономические основы интенсификации учебного процесса в вузе / В.К. Кучинскас. – Вильнюс. – Мокслас. – 1987. – 235 с.

Макарова Е. А. Визуализация как способ структурирования знаний и формирования ментального пространства : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. псих. наук : спец. 19.00.07 "педагогическая психология" / Макарова Елена Александровна – Ростов на Дону, 2007. – 20 с.

Манько Н.Н. Когнитивная визуализация дидактических объектов в активизации учебной деятельности / Н.Н. Манько // Педагогика и психология. Известия Алтайского государственного университета. – 2009. – №2. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://izvestia.asu.ru/2009/2/peda/TheNewsOfASU-2009-2-peda-04.pdf

Новий російсько-українсько-англійський тлумачний словник з інформатики. Основні терміни: близько 3300 термінів / новий російсько-українсько-англійський тлумачний словник з інформатики. Основні терміни: близько 3300 термінів / Уклад.: М.Д. Гінзбург, Л.І. Білоусова, І.М. Корніловська та ін. За ред. М.Д. Гінзбурга. – Харків: «Корвін». – 2002. – 656с.

Рапуто А.Г. Визуализация как неотъемлемая составляющая процесса обучения преподавателей / А.Г. Рапуто // Международный журнал экспериментального образования. – 2010. – №5. – С. 138– 141.

Селевко, Г.К. Современные образовательные технологии / Г.К. Селевко. – М.: Народное образование. – 1998. – 256 с.

Славин А. В. Наглядный образ в структуре познания / А. В. Славин. – Москва : Политиздат. – 1971. – 271 с.

Талызина Н.Ф. Автоматизированные системы интенсивного обучения / Н.Ф. Талызина. – Воронеж: ВГУ. – 1974. – С. 57– 68.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Norretranders T. The User Illusion: Cutting Consciousness Down to Size. Penguin Press Science. – 1999. – 480 p. (in English)

Arhangel's'kij S.I. Optimization of process of training (general didactic aspect) / S.I. Arhangel's'kij M.: Pedagogika. – 1977. – 314 s. (in Russian)

Bojun V.P. Visual analyzer rights as a prototype for building a family problem-oriented vision systems / V.P. Bojun // Iskusstvennyj intellekt. Intellektual'nye sistemy II-2010 : materialy Mezhdunarodnoj nauchno-tehnicheskoj konferencii. – Doneck: IPII «Nauka i osvita».– 2010. – Т. 1. – S. 21-26. (in Ukrainian).

Belousova L.I., Zhytyenyova N.V. Didactic aspects using technology of vizualization in educational process of secondary school [online] / L.I. Belousova, N.V. Zhytyenyova // Informacionnye tehnologii i sredstva obuchenija. – 2014. – том 40. – №2. – ISSN Оnline: 2076-8184. – Available from: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1017 (in Russian)

Gegechkori L.Sh. To the problem of the intensification of the process of adult learning foreign speech / L.Sh. Gegechkori. – Tbilisi: izd-vo Tbl. un-ta. – 1975. – 297 s. (in Russian)

Kolmakova L.A., Lavrent'ev G.V. The organization of training in professional educational institutions with the use of cognitive training information visualization methods / L.A. Kolmakova, G.V. Lavrent'ev // Izvestija Altajskogo gosudarstvennogo universiteta. Barnaul. – 2014. – Vyp. 2 (82). – S. 27–32 (in Russian)

Klepko S.F. Integrative education i polymorphism knowledge / S.F. Klepko – Kiїv, Poltava, Harkіv: POIPOPP. – 1998. – S. 228. (in Russian)

Kuchinskas V.K. Ergonomic bases of an intensification of educational process in high school / V.K. Kuchinskas. – Vil'njus. – Mokslas. – 1987. – 235 s. (in Russian)

Makarova E. A. Visualization as a way of structuring knowledge and the formation of the mental space : avtoref. dis. na zdobuttja nauk. stupenja dokt. psih. nauk : spec. 19.00.07 "pedagogicheskaja psihologija" / Makarova Elena Aleksandrovna – Rostov na Donu. – 2007. – 20 s. (in Russian)

Man'ko N.N. Cognitive visualization of didactic objects in the activation of educational activity [online] / N.N. Man'ko // Pedagogika i psihologija. Izvestija Altajskogo gosudarstvennogo universiteta. – 2009. – №2. – Available from: http://izvestia.asu.ru/2009/2/peda/TheNewsOfASU-2009-2-peda-04.pdf (in Russian)

The new Russian-Ukrainian-English Dictionary of computer science. Key terms: about 3300 terms / new Russian-Ukrainian-English Dictionary of computer science. Key terms: близько 3300 термінів / M.D. Gіnzburg, L.І. Bіlousova, І.M. Kornіlovs'ka ta іn.. Za red. M.D. Gіnzburga. – Harkіv: «Korvіn». – 2002. – 656 s. (in Ukrainian).

Raputo A.G. Visualization as an integral component of the teacher training process / A.G. Raputo // Mezhdunarodnyj zhurnal jeksperimental'nogo obrazovanija. – 2010. – №5. – S. 138– 141. (in Russian)

Selevko G.K. Modern educational technology / G.K. Selevko. – M.: Narodnoe obrazovanie. – 1998. – 256 s. (in Russian)

Slavin A.V. A visual image in the knowledge structure / A.V. Slavin. – Moskva : Politizdat. – 1971. – 271 s. (in Russian)

Talyzina N.F. Automated system of intensive training / N.F. Talyzina. – Voronezh: VGU. – 1974. – S. 57– 68. (in Russian)

Published
2017-02-27
How to Cite
Bilousova, L. I., & Zhytyenyova, N. V. (2017). FUNCTIONAL APPROACH TO THE USE OF TECHNOLOGY OF VISUALIZATION FOR INTENSIFICATION OF LEARNING PROCESS. Information Technologies and Learning Tools, 57(1), 38-49. https://doi.org/10.33407/itlt.v57i1.1525
Section
ICT and learning tools in vocational education and training