FUNCTIONAL APPROACH TO THE USE OF TECHNOLOGY OF VISUALIZATION FOR INTENSIFICATION OF LEARNING PROCESS
PDF (Ukrainian)

Keywords

intensification of the learning process
functional approach
technologies of visualization
functions of visualization
learning process

How to Cite

[1]
L. I. Bilousova and N. V. Zhytyenyova, “FUNCTIONAL APPROACH TO THE USE OF TECHNOLOGY OF VISUALIZATION FOR INTENSIFICATION OF LEARNING PROCESS”, ITLT, vol. 57, no. 1, pp. 38–49, Feb. 2017, doi: 10.33407/itlt.v57i1.1525.

Abstract

Quality assurance of education in conditions substantial inflows of power of information flows comes up to limitations on the real possibilities of human perception, realize, assimilation large arrays of learning information. It actualizes the search of effective tools for intensification of the learning process. The article is devoted to publicizing matters relating of didactic functions of technology of visualization in the intensification of the learning process. It is shown that their application makes it possible to increase the information richness of learning process, reduce waste of time and energy of students on the perception and understanding of learning material, help sustaining high rate of learning, rational organization of educational and cognitive activity of students at different stages of the lesson.
PDF (Ukrainian)

References

Norretranders T. The User Illusion: Cutting Consciousness Down to Size. Penguin Press Science, 1999. – 480 p.

Архангельський С.И. Оптимизация, процесса обучения (общедидактический аспект) / С.И. Архангельский. М.: Педагогика. – 1977. – 314с.

Боюн В.П. Зоровий аналізатор людини як прототип для побудови сімейства проблемно орієнтованих систем технічного зору / В.П. Боюн // Искусственный интеллект. Интеллектуальные системы ИИ-2010 : материалы Международной научно-технической конференции. – Донецк: ИПИИ «Наука і освіта». – 2010. – Т. 1. – С. 21-26.

Белоусова Л.И., Житенева Н.В. Дидактические аспекты использования технологий визуализации в учебном процессе общеобразовательной школы / Л.И. Белоусова, Н.В. Житенева // Информационные технологии и средства обучения. – 2014. – том 40. – №2. – ISSN Оnline: 2076-8184. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1017

Гегечкори Л.Ш. К проблеме интенсификации процесса обучения взрослых иноязычной речи / Л.Ш. Гегечкори. – Тбилиси: изд-во Тбл. ун-та. – 1975. – 297 с.

Колмакова Л.А., Лаврентьев Г.В. Организация обучения в образовательных профессиональных учреждениях с использованием методов когнитивной визуализации учебной информации / Л.А. Колмакова, Г.В. Лаврентьев // Известия Алтайского государственного университета. Барнаул. – 2014. – Вып. 2 (82). – С. 27–32

Клепко С.Ф. Інтегративна освіта i поліморфізм знання. / С.Ф. Клепко – Київ, Полтава, Харків: ПОIПОПП. – 1998. – С. 230.

Кучинская В.К. Эргономические основы интенсификации учебного процесса в вузе / В.К. Кучинскас. – Вильнюс. – Мокслас. – 1987. – 235 с.

Макарова Е. А. Визуализация как способ структурирования знаний и формирования ментального пространства : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. псих. наук : спец. 19.00.07 "педагогическая психология" / Макарова Елена Александровна – Ростов на Дону, 2007. – 20 с.

Манько Н.Н. Когнитивная визуализация дидактических объектов в активизации учебной деятельности / Н.Н. Манько // Педагогика и психология. Известия Алтайского государственного университета. – 2009. – №2. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://izvestia.asu.ru/2009/2/peda/TheNewsOfASU-2009-2-peda-04.pdf

Новий російсько-українсько-англійський тлумачний словник з інформатики. Основні терміни: близько 3300 термінів / новий російсько-українсько-англійський тлумачний словник з інформатики. Основні терміни: близько 3300 термінів / Уклад.: М.Д. Гінзбург, Л.І. Білоусова, І.М. Корніловська та ін. За ред. М.Д. Гінзбурга. – Харків: «Корвін». – 2002. – 656с.

Рапуто А.Г. Визуализация как неотъемлемая составляющая процесса обучения преподавателей / А.Г. Рапуто // Международный журнал экспериментального образования. – 2010. – №5. – С. 138– 141.

Селевко, Г.К. Современные образовательные технологии / Г.К. Селевко. – М.: Народное образование. – 1998. – 256 с.

Славин А. В. Наглядный образ в структуре познания / А. В. Славин. – Москва : Политиздат. – 1971. – 271 с.

Талызина Н.Ф. Автоматизированные системы интенсивного обучения / Н.Ф. Талызина. – Воронеж: ВГУ. – 1974. – С. 57– 68.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Norretranders T. The User Illusion: Cutting Consciousness Down to Size. Penguin Press Science. – 1999. – 480 p. (in English)

Arhangel's'kij S.I. Optimization of process of training (general didactic aspect) / S.I. Arhangel's'kij M.: Pedagogika. – 1977. – 314 s. (in Russian)

Bojun V.P. Visual analyzer rights as a prototype for building a family problem-oriented vision systems / V.P. Bojun // Iskusstvennyj intellekt. Intellektual'nye sistemy II-2010 : materialy Mezhdunarodnoj nauchno-tehnicheskoj konferencii. – Doneck: IPII «Nauka i osvita».– 2010. – Т. 1. – S. 21-26. (in Ukrainian).

Belousova L.I., Zhytyenyova N.V. Didactic aspects using technology of vizualization in educational process of secondary school [online] / L.I. Belousova, N.V. Zhytyenyova // Informacionnye tehnologii i sredstva obuchenija. – 2014. – том 40. – №2. – ISSN Оnline: 2076-8184. – Available from: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1017 (in Russian)

Gegechkori L.Sh. To the problem of the intensification of the process of adult learning foreign speech / L.Sh. Gegechkori. – Tbilisi: izd-vo Tbl. un-ta. – 1975. – 297 s. (in Russian)

Kolmakova L.A., Lavrent'ev G.V. The organization of training in professional educational institutions with the use of cognitive training information visualization methods / L.A. Kolmakova, G.V. Lavrent'ev // Izvestija Altajskogo gosudarstvennogo universiteta. Barnaul. – 2014. – Vyp. 2 (82). – S. 27–32 (in Russian)

Klepko S.F. Integrative education i polymorphism knowledge / S.F. Klepko – Kiїv, Poltava, Harkіv: POIPOPP. – 1998. – S. 228. (in Russian)

Kuchinskas V.K. Ergonomic bases of an intensification of educational process in high school / V.K. Kuchinskas. – Vil'njus. – Mokslas. – 1987. – 235 s. (in Russian)

Makarova E. A. Visualization as a way of structuring knowledge and the formation of the mental space : avtoref. dis. na zdobuttja nauk. stupenja dokt. psih. nauk : spec. 19.00.07 "pedagogicheskaja psihologija" / Makarova Elena Aleksandrovna – Rostov na Donu. – 2007. – 20 s. (in Russian)

Man'ko N.N. Cognitive visualization of didactic objects in the activation of educational activity [online] / N.N. Man'ko // Pedagogika i psihologija. Izvestija Altajskogo gosudarstvennogo universiteta. – 2009. – №2. – Available from: http://izvestia.asu.ru/2009/2/peda/TheNewsOfASU-2009-2-peda-04.pdf (in Russian)

The new Russian-Ukrainian-English Dictionary of computer science. Key terms: about 3300 terms / new Russian-Ukrainian-English Dictionary of computer science. Key terms: близько 3300 термінів / M.D. Gіnzburg, L.І. Bіlousova, І.M. Kornіlovs'ka ta іn.. Za red. M.D. Gіnzburga. – Harkіv: «Korvіn». – 2002. – 656 s. (in Ukrainian).

Raputo A.G. Visualization as an integral component of the teacher training process / A.G. Raputo // Mezhdunarodnyj zhurnal jeksperimental'nogo obrazovanija. – 2010. – №5. – S. 138– 141. (in Russian)

Selevko G.K. Modern educational technology / G.K. Selevko. – M.: Narodnoe obrazovanie. – 1998. – 256 s. (in Russian)

Slavin A.V. A visual image in the knowledge structure / A.V. Slavin. – Moskva : Politizdat. – 1971. – 271 s. (in Russian)

Talyzina N.F. Automated system of intensive training / N.F. Talyzina. – Voronezh: VGU. – 1974. – S. 57– 68. (in Russian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.