PSYCHO-PEDAGOGICAL SUPPORT OF GIFTED STUDENTS IN THE INTERNET-ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v59i3.1536

Keywords:

gifted students, support, Internet-environment

Abstract

On the basis of a Pilot study author highlighted the problem groups of the factors affecting the performance of competitive research projects by students. These groups of factors conventionally are divided into: physical (health, well-being, fatigue); psychological (negative emotions, feelings, anxiety); social (communication with the manager, communication with peers, responsibility, greater load); scientific and methodical (limitation of resources, literature, scientific guidelines regulations); others (lack of time, technical design of the research). This article states that gifted students need more close interaction among themselves and with their scientific mentors; they have a certain psychological difficulties and seek help of specialist, but do not realize this desire in social life. The author proves the necessity and feasibility of establishing an interactive network centre to provide psychological and educational support for gifted students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kseniia A. Androsovych, Institute of Gifted Child of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Kyiv

Ph.D.(psychological sciences), senior researcher, Head of the Department

References

Ю. Клименюк, "Підготовка майбутнього вчителя до розвитку інтелектуальної обдарованості учнів початкової школи" автореф. дис. канд. наук, Житомир, держ. ун-т ім. І. Франка, 2009.

Л. Найдьонова, "Візуальна творчість в Інтернет-спілкуванні", Актуальні проблеми психології: Психологія творчості, № 12 (10), с. 406-413, 2010.

Олексюк, Наталя, Лебеденко Леся, "Використання електронних соціальних мереж у соціально-педагогічній роботі зі школярами", Інформаційні технології і засоби навчання, №4(48), с.88-101, 2015. [Електроний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1273/946#.VgkJWsvtmko. Веб.10 верес. 2016.

А. Литвин, О.Литвин, "Медіа-освіта: використання мультимедіа у професійній підготовці фахівців", Директор школи, №21 (597), с. 1-5, 2010.

В. Іванов, О. Волошенюк, Д. Дзюба, Медіаосвіта та медіаграмотність, Київ, Україна: ЦВП, 2012.

О. Баришполець, О.Вознесенська, Медіапсихологія: на перетині інформаційного та освітнього просторів, Київ, Україна: Міленіум, 2014.

О. Петрунько, Діти і медіа: соціалізація в агресивному медіа середовищі, Полтава, Україна: ТОВ НВП “Укрпромторгсервіс”, 2010.

М. Жалдак, "Система підготовки вчителя до використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчальному процесі", Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова, Серія 2, Вип. 11 (18), с. 3–18, 2011.

А. Коломієць, "Теоретичні та методичні основи формування інформаційної культури майбутнього вчителя початкових класів", автореф. дис. докт. наук, Вінницький держ.пед.ун-т ім..М.Коцюбинського, Київ, 2008.

Лещенко, Марія, Тимчук, Лариса, "Розвиток інформаційно-комунікаційних і медіа компетентностей учителів у міжнародному педагогічному просторі", Інформаційні технології і засоби навчання, Том 38, №6, с.13-28, 2013. [Електроний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/931/696#.VUfbMvntmko. Веб. 5 серпня 2016.

Овчарук, Оксана, "Розвиток інформаційно-комунікаційних компетентностей учнів засобами ІКТ", Інформаційні технології і засоби навчання, Том 32, № 6 (12), с.16-22, 2012. [Електроний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view. Веб. 12 вересня 2016.

Л. Чернікова, "Розвиток інформаційно-технологічної компетентності вчителів у системі післядипломної педагогічної освіти", автореф.. канд. пед. наук, Класичний прив. ун-т, Запоріжжя, 2012.

Толкачева, Анна. "Развитие информационно-коммуникационной компетентности классных руководителей", дисс. канд.пед.наук, Тульский гос.пе.ун-т им.Л.Н.Толстого [Электронный ресурс]. Доступно: http://www.bibliofond.ru/view.aspx?id=564896. Веб. 12 нояб.2016.

Е. Абрамова, "Ииспользование информационно-коммуникационных технологий (икт) в целях эффективной социализации детей", Личность, семья и общество: вопросы пед. и психол.: сб. ст. по матер. XX междунар. науч.-практ. конф., Новосибирск: СибАК, 2012. [Электронный ресурс]. Доступно: http://sibac.info/index.php/2009-07-01-10-21-16/3590. Веб. 26 сент.2012.

И. Бурая, О. Аранская, "Интеграция знаний и умений как условие творческого саморазвития личности", Химия в школе, №10, с.119, 2001.

Н. Лейтес, Учителю об одаренных детях, Москва, Россия: ИНФРА, 1997.

Н.Лейтес, Психология одаренности детей и подростков, Москва, Россия: Изд.центр «Академия», 1996.

А. Лучинкина, Психология человека в Интернете, Киев, Украина : ООО «Информационные системы», 2012.

А. Лучинкіна, К. Мілютіна, Т. Яншина, Психологічні особливості соціалізації обдарованих дітей у віртуальному просторі, Київ, Україна: ІОД, 2014.

А. Прихожан, Психология тревожности: дошкольный и школьный возраст. 2-е изд.. – СПб. Россия: Питер, 2009.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Yu. Klymenyuk, "Training future teachers to develop intellectual talent elementary school", Thesis dis candidate science, Faculty of pedagogic, Zhitomir, st. University of them. Franko, 2009. (in Ukrainian)

L. Najd"onova, " Visual creativity in the online communication", Current Psychology: Psychology of Creativity, vol. 12, no.10, p.p. 406-13, 2010. (in Ukrainian)

N. Oleksyuk, L. Lebedenko, "The use of electronic social networks in social and educational work with students", Information Technologies and Learning Tools, vol. 4, no.48, p.p 88-101, 2015. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1273/946#.VgkJWsvtmko. Accessed on: Sept. 10, 2016. (in Ukrainian)

A. Lytvyn, O.Lytvyn, "Media education: the use of multimedia in training of specialists", Director of the school, vol. 21, no. 597, p.p. 1-5, 2010. (in Ukrainian)

V.Ivanov, O.Voloshenyuk, D.Dzyuba, Media Education and mediahramotnist, Kyiv, Ukraine: CFP, 2012. (in Ukrainian).

O.Baryshpolec", O.Voznesens"ka, Media psychology, at the intersection of information and educational spaces, Kyiv, Ukraine: Millennium, 2014. (in Ukrainian).

O. Petrun"ko, Children and the Media: socialization in aggressive media environment, Poltava, Ukraine: SPP “Ukrpromtorhservis”, 2010. (in Ukrainian) .

M. Zhaldak, " The system of training teachers to use ICT in the learning process", Science magazine of National Pedagogical Dragomanov University, Series 2, vol. 11, no. 18, p.p. 3-18, 2011. (in Ukrainian)

A. Kolomiyec", "Theoretical and methodological basis of formation of information culture of the future teacher of primary school", Thesis dis doctor science, Faculty of pedagogic, VSPU, Kyiv, Ukraine, 2008. (in Ukrainian)

M. Leshhenko, L.Tymchuk, "The development of information and communication and media competencies teachers in international pedagogical space", Information Technologies and Learning Tools, vol. 38, no. 6, p.p. 13-28, 2013. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/931/696#.VUfbMvntmko. Accessed on: Aug. 5, 2016. (in Ukrainian)

O. Ovcharuk, "Development of Information and Communication ICT competencies of pupils", Information Technologies and Learning Tools, vol. 32, no.6 (12), p.p. 16-22, 2012. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view. Accessed on: Sept. 12, 2016. (in Ukrainian)

L. Chernikova, "The development of information technology competence of teachers in the system of postgraduate education", Thesis dis candidate science, Classic Private University, Zaporozhye, Ukraine, 2012. (in Ukrainian)

A.Tolkacheva, "Development of information and communication competence of class leaders ", Thesis dis candidate science, Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University, Tula. [Online]. Available: http://www.bibliofond.ru/view.aspx?id=564896. Accessed on: Nov. 12, 2016. (in Russian).

E.Abramova, "Use of information and communication technologies (ICT) for the purpose of effective socialization of children", Personality, family and society: questions ped. And psychol .: sb. Art. On the materials of XXinternational. Scientific-practical. Conf., Novosibirsk: SibAK, 2012. [Online]. Available: http://sibac.info/index.php/2009-07-01-10-21-16/3590. Accessed on: Sept. 26, 2012. (in Russian).

I. Buraja, O. Aranskaja, "Integration of knowledge and skills as a condition for creative self-development of personality", Chemistry in school, no. 10, р.119, 2001. (in Russian).

N.Lejtes, Teacher about gifted children, Moscow, Russia: INFRA, 1997. (in Russian).

N.Lejtes, Psychology of giftedness of children and adolescents, Moscow, Russia: Publishing Center "Academy", 1996. (in Russian).

A. Luchinkina, Human Psychology on the Internet, Kiev, Ukraine: Information Systems LLC, 2012. (in Russian).

A. Luchynkina, K. Milyutina, T. Yanshyna, Psychological features of socialization of gifted children in cyberspace, Kyiv, Ukraine: I of GC, 2014. (in Ukrainian).

A. Prihozhan, Psychology of anxiety: preschool and school age, St. Petersburg, Russia: Peter, 2009. (in Russian).

Published

2017-06-30

How to Cite

[1]
K. A. Androsovych, “PSYCHO-PEDAGOGICAL SUPPORT OF GIFTED STUDENTS IN THE INTERNET-ENVIRONMENT”, ITLT, vol. 59, no. 3, pp. 1–12, Jun. 2017.

Issue

Section

ICT and learning tools in secondary education