IMPLEMENTATION OF PROJECT METHOD BY MEANS OF SOCIAL NETWORKS

Keywords: social network, project, informative environment, general educational establishment, physics

Abstract

The article is devoted to the implementation of project method in the information environment, particularly, in social networks. The possibilities of application of modern tools for creating projects on natural and mathematical sciences in secondary and high school are investigated. The preference of a social network "Vkontakte" for the organization of the project activities is proved. There are pointed out the stages of the project, determined the sequence of using cloud storage, search engines, social networks. The influence of modern information technologies and Internet resources on learning outcomes are determined. The examples of projects carried out with the help of modern information technologies and social networks are presented.

Author Biography

Olga V. Slobodyanyk, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine, Kyiv
Ph.D., senior researcher

References

Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів з фізики. 7–9 класи (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 29.05.2015 № 585) Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/

Гущин Ю.В. Интерактивные методы обучения в высшей школе /Ю.В.Гущин// «Психологический журнал Международного университета природы, общества человека «Дубна» Dubna Psichological Journal”. 2012. №2. - С. 1-18 Режим доступу: http://www.fgosvo.ru/uploadfiles/mnenie%20%20expertov/2012n2a1.pdf

Дементієвська Н.П., Морзе Н.В. Телекомунікаційні проекти. Стан та перспективи/ Дементієвська Н.П., Морзе Н.В.// Журнал „Комп’ютер в школі та сім’ї.”- №4.- 1999

Лаптев В.В. Профессиональная подготовка в условиях электронной сетевой среды / В.В. Лаптев, Т.Н. Носкова // Высшее образование в России. -2013.- № 2.- 80с.-С. 79-83.

Лебедева А.И., Иванова Е.В. Метод проектов в продуктивном обучении / А.И. Лебедева, Е.В. Иванова Е.В. // Школьная технология. − 2002. − №5. − С.116−120

Литвинова С.Г. Використання корпоративної електронної соціальної мережі Yammer у роботі класного керівника /С. Г. Литвинова // Вісник Чернігівського національний педагогічного університету ім. Т.Г.Шевченка. Серія: Педагогічні науки. – Чернігів : ЧНПУ, 2016. – №135. – С. 28-36

Патаракин Е. Д. Реализация творческих и воспитательных возможностей информатики в сетевых сообществах : дис. д-ра. … пед. наук : 13.00.02 / Евгений Дмитриевич Патаракин. – М., 2006. – 278 c.

Пахомова Н.Ю. Учебное проектирование как деятельность // Электронный журнал “Вестник Московского государственного областного университета”. 2010. №2. – C. 38-45. URL: http://evestnikmgou.ru/Articles/Doc/26

Пінчук О.П. Історико-аналітичний огляд розвитку соціальних мережних технологій і перспектив їх використання у навчанні /О.П.Пінчук// Інформаційні технології і засоби навчання. Том 48.- №4.- 2015. С. 14-34. Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1267/949

Полат Е.С. Метод проектов. URL: http://schools.keldysh.ru/labmro/lib/polat2.htm

Реутова Е.А. Применение активных и интерактивных методов обучения в образовательном процессе вуза: Методические рекомендации. Новосибирск: Изд-во НГАУ, 2012. – 58с.

Садыгова Т.С. Социально-психологические функции социальных сетей / Т.С. Садыгова. - Вектор науки ТГУ. -2012. - №3(10).- С.192-194

Серебрянцева О.Г. Метод проектов как средство обучения национально-культурной специфике речевого общения студентов-психологов и социальных работников./ О.Г. Серебрянцева [Международная научно-практическая конференция «Оптимизация процесса преподавания иностранных языков в неязыковом вузе»] ФГАОУ ВПО РГППУ.-Екатеринбург.- 2010. – С.227-230

Симоненко В.Д. Технологическое образование школьников: теоретико-методологические аспекты / В.Д. Симоненко, М.В. Ретивых, Н.В. Матяш. – Брянск: Изд. БГПУ.- 1999. – 230 с.

Слободяник О.В. Інтернет - ресурси як засіб реалізації методу проектів на уроках фізики у загальноосвітній школі / О.В. Слободяник // Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. − Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В.Винниченка, 2014.− Вип. 5− Ч.1. – 238с.− С.158−162

Слободяник О.В. Аналіз поняття «проект», «проектна технологія», «педагогічне проектування» у дослідженнях зарубіжних та вітчизняних науковців/ О.В. Слободяник // Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико − математичної і технологічної освіти. − Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В.Винниченка, 2015.− Вип. 7- Ч.3. 306с.- С.235-243

Слободяник О.В. Соціальні мережі як засіб організації самостійної діяльності учнів/ О.В. Слободяник // Наукові записки. – Випуск 9.- Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Частина 2. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім..В.Винниченка, 2016. – 310с. – С.50-57 ;

Соколюк О.М. Особливості використання засобів ІКТ у предметно-орієнтованій проектній діяльності [електронний ресурс]./О.М.Соколюк// Інформаційні технології і засоби навчання. - 2011.-№6 (26) – режим доступу до журналу: journal.iitta.gov.ua


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

The curriculum for secondary schools physics. Grades 7-9 (as amended, approved by Order of Ukraine from 29.05.2015 number 585) [online]. - Available from: http://www.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/ (in Ukrainian)

Gushhin Ju.V. Interactive teaching methods in higher education /Ju.V.Gushhin// «Psihologicheskij zhurnal Mezhdunarodnogo universiteta prirody, obshhestva cheloveka «Dubna» Dubna Psichological Journal”. 2012. №2. - S. 1-18 (in Russian)

Dementiyevska N.P., Morze N.V. Telecommunication projects. Status and Prospects/ Dementiyevska N.P., Morze N.V.// Zhurnal „Kompiuter v shkoli ta simi.”- №4.- 1999 (in Ukrainian)

Laptev V.V. Training in the electronic network environment/ V.V. Laptev, T.N. Noskova // Vysshee obrazovanie v Rossii. -2013.- № 2.- 80s.-S. 79-83. (in Russian)

Lebedeva A.I., Ivanova E.V. Project-based learning in productive/ A.I. Lebedeva, E.V. Ivanova E.V. // Shkol'naja tehnologija. − 2002. − №5. − S.116−120 (in Russian)

Litvinova S.H. Using a corporate e social network Yammer in the class teacher /S. H. Litvinova // Visnyk Chernihivskoho natsionalnyi pedahohichnoho universytetu im. T.H.Shevchenka. Seriia: Pedahohichni nauky. – Chernihiv : ChNPU, 2016. – №135. – S. 28-36 (in Ukrainian)

Patarakin E. D. The implementation of creative and educational informatics opportunities in online communities: dis. d-ra. … ped. nauk : 13.00.02 / Evgenij Dmitrievich Patarakin. – M., 2006. – 278 c. (in Russian)

Pahomova N.Ju. Study design as an activity [online] // Jelektronnyj zhurnal “Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo oblastnogo universiteta”. 2010. №2. – C. 38-45. – Available from: http://evestnikmgou.ru/Articles/Doc/26 (in Russian)

Pinchuk O.P Historical and analytical review of social network technologies and prospects of their use in education [online] /O.P.Pinchuk// Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. Tom 48.- № 4.- 2015. S. 14-34. – Available from: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1267/949 (in Ukrainian)

Polat E.S. Projects method. [online]. – Available from: http://schools.keldysh.ru/labmro/lib/polat2.htm (in Russian)

Reutova E.A Application of active and interactive methods of teaching in educational process of high school: Guidelines. Novosibirsk: Izd-vo NGAU, 2012. – 58s. (in Russian)

Sadygova T.S. The social and psychological functions of social networks / T.S. Sadygova. - Vektor nauki TGU. -2012. - №3(10).- S.192-194 (in Russian)

Serebrjanceva O.G Project-based learning as a means of cultural identity of verbal communication students of psychology and social work./ O.G. Serebrjanceva [Mezhdunarodnaja nauchno-prakticheskaja konferencija «Optimization of foreign language teaching process in not language high school»] FGAOU VPO RGPPU.-Ekaterinburg.- 2010. – S.227-230 (in Russian)

Simonenko V.D. Technological education students: theoretical and methodological aspects / V.D. Simonenko, M.V. Retivyh, N.V. Matjash. – Brjansk: Izd. BGPU.- 1999. – 230 s. (in Russian)

Slobodyanyk O.V. Internet - resources as a means of implementing project method in physics lessons at secondary school / O.V. Slobodianyk // Naukovi zapysky. Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity. − Kirovohrad: RVV KDPU im. V.Vynnychenka, 2014.− Vyp. 5− Ch.1. – 238s.− S.158−162 (in Ukrainian)

Slobodyanyk O.V. Analysis of the concept of "project", "project technology", "pedagogical design" in foreign and domestic research scientists / O.V. Slobodianyk // Naukovi zapysky. Seriia: Problemy metodyky fizyko − matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity. − Kirovohrad: RVV KDPU im. V.Vynnychenka, 2015.− Vyp. 7- Ch.3. 306s.- S.235-243 (in Ukrainian)

Slobodyanyk O.V. Social networks as a means of independent activity of students / O.V. Slobodianyk // Naukovi zapysky. – Vypusk 9.- Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity. Chastyna 2. – Kirovohrad: RVV KDPU im..V.Vynnychenka, 2016. – 310s. – S.50-57; (in Ukrainian)

Sokolyuk O.M. Features of the use of ICT in subject-oriented project activities [online]./O.M.Sokoliuk// Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. - 2011.-№6 (26) – Available from: journal.iitta.gov.ua (in Ukrainian)

Published
2016-12-30
Section
ICT and learning tools in secondary education