THE PROBLEM OF ASSESSMENT OF EDUCATIONAL PROCESS RESULTS IN AN OPEN INFORMATION-EDUCATIONAL ENVIRONMENT FOR TEACHING STUDENTS
PDF (Ukrainian)

Keywords

оцінювання
таксономія педагогічних цілей
відкрите інформаційно-освітнє середовище
когнітивні процеси
результати освітнього процесу

How to Cite

[1]
O. M. Sokolyuk, “THE PROBLEM OF ASSESSMENT OF EDUCATIONAL PROCESS RESULTS IN AN OPEN INFORMATION-EDUCATIONAL ENVIRONMENT FOR TEACHING STUDENTS”, ITLT, vol. 57, no. 1, pp. 25–37, Feb. 2017, doi: 10.33407/itlt.v57i1.1569.

Abstract

Information and communication technologies, techniques and tools of information and communication networks in conjunction with teacher training technologies contribute to the formation and development of open information-educational environment of students learning, creating new solutions that may affect the basic processes in the educational system: the transfer and assimilation of knowledge and skills , fixation of achievements, assessing the quality of training, the establishment of motivation and self-knowledge. The paper studies the problem of assessing the results of the educational process in an open information-educational environment of students' learning, fixing and measurement of which may be within a particular taxonomic model.
PDF (Ukrainian)

References

Bloom's Digital Taxonomy and the Communication Spectrum [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://edorigami.wikispaces.com/Bloom%27s+Digital+Taxonomy#x-Applying-Rubrics%20and%20resources

Churches A. Bloom's Digital Taxonomy [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.eduteka.org/TaxonomiaBloomDigital.php

Krathwohl D. R. A revision of Bloom’s Taxonomy: Anoverview [Електронний ресурс] Theory Into Practice, Volume 41, Number 4, Autumn 2002, College of Education, The Ohio State University. – Режим доступу: http://www.depauw.edu/files/resources/krathwohl.pdf

PadWheel [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://designingoutcomes.com/assets/PadWheelV4/PadWheel_Poster_V4.pdf

Биков В. Ю. Відкрите навчальне середовище та сучасні мережні інструменти систем відкритої освіти / В. Ю. Биков // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 2 : Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання. – 2010. – №. 9. – С. 9-15.

Биков В.Ю. Інноваційні інструменти та перспективні напрями інформатизації освіти / В.Ю. Биков // Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи: третя між нар. Наук.-практ. конф.: [в 2ч]. Ч 1. / Львівський державний університет безпеки життєдіяльності. – 2012. – 1 (2Ч). – С. 14-26.

Буденкова Е. А. Управление результатами обучения в условиях реализации компетентностного подхода в системе ВПО / Е. А. Буденкова // «Образовательные технологии». – 2014. – №3. – С. 47-58.

Будущее образования: глобальная повестка [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://map.edu2035.org/attachments/7/a52816a4-8139-412c-809f-74ad18ca5292.pdf

Зенкина С. В. Педагогически основы ориентации информационно-коммуникационной среды на новые образовательные результаты: автореф. дисс. на соискание уч. степени доктора пед. наук: 13.00.02 – теория и методика обучения и воспитания (информатизация образования) / С. В. Зенкина. – М., 2007. – 48 с.

Коджаспирова Г.М., Коджаспиров А.Ю. Педагогический словарь: Для студ. высш. и сред. пед. учеб. заведений / Г.М. Коджаспирова, А.Ю. Коджаспиров. – М.: И; М.: Издательский центр «Академия». – 2000. – 176 с.

Морзе Н. В., Дементієвська Н. П. Комп’ютерні технології для розвитку учнів та вчителів [Електронний ресурс] / Н. В. Морзе, Н. П. Дементієвська // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2006. – № 1 (1). – Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/293/279

Пінчук О. П. Проблема формування ІК- компетентності учнів у відкритому інформаційно-освітньому середовищі: аспект використання електронних соціальних мереж у навчанні / О. П. Пінчук // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2016. – № 8. – С. 4–10.

Розина И. Н. Педагогическая компьютерно-опосредованная коммуникация как прикладная область коммутативных исследований / И. Н. Розина // Educational Technology & Society. – 2005. – № 8 (2). – С. 257–264.

Современный образовательный процесс: основные понятия и термины / Авторы-составители М.Ю. Олешков и В.М. Уваров . –– М.: Компания Спутник+. – 2006. - 191 с.

Соколюк О. М. Включення мережних соціальних сервісів у діючі моделі організації навчання учнів [Електронний ресурс] / О.М. Соколюк // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2016. – № 5 (55).– С. 55– 66. – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1494/1088

Соколюк О. М. Діяльність вчителя в інформаційно-освітньому середовищі навчання старшокласників з використанням мережних соціальних сервісів / О. М. Соколюк // Наукові записки. – Випуск 10. – Серія: Проблеми методики фізико – математичної і технологічної освіти. Частина 1. – Кропивницький: РВВ КДПУ ім. В.Винниченка, 2016. – С.189-195

Чошанов М. А. Инженерия обучающих технологий / М. А. Чошанов. – 3-е изд. (эл.). – Электрон. текстовые дан.(1 файл pdf : 242 с.). – М. : БИНОМ. Лаборатория знаний, 2015. – (Педагогическое образование). ISBN 978-5-9963-2973-1

Чупрасова В. И. Современные технологии в образовании / В. И. Чупрасова. - Владивосток: ТИДОТ ДВГУ, 2000. - 52 с.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Bloom's Digital Taxonomy and the Communication Spectrum [online].URL: http://edorigami.wikispaces.com/Bloom%27s+Digital+Taxonomy#x-Applying-Rubrics%20and%20resources

Churches A. Bloom's Digital Taxonomy [online].URL: http://www.eduteka.org/TaxonomiaBloomDigital.php (in English).

Krathwohl D. R. A revision of Bloom’s Taxonomy: Anoverview [online] Theory Into Practice, Volume 41, Number 4, Autumn 2002, College of Education, The Ohio State University. URL: http://www.depauw.edu/files/resources/krathwohl.pdf (in English).

PadWheel [online]. URL: http://designingoutcomes.com/assets/PadWheelV4/PadWheel_Poster_V4.pdf(in English).

Bykov V. Yu. The open learning environment and modern networking tools open education systems / V. Yu. Bykov // Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 2 : Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia. – 2010. – №. 9. – P. 9-15. (in Ukrainian).

Bykov V. Yu. Innovative tools and perspective directions of informatization of education/ V. Yu. Bykov // Informatsiyno-komunikatsiyni tekhnolohiyi v suchasniy osviti: dosvid, problemy, perspektyvy: tretya mizh nar. Nauk.-prakt. konf.: [v 2ch]. Ch 1. / L'vivs'kyy derzhavnyy universytet bezpeky zhyttyediyal'nosti. – 2012. – 1 (2Ch). – P. 14-26. (in Ukrainian).

Budenkova E. A. Learning outcomes management in the conditions of implementation of competent approach in system of higher education / E. A. Budenkova // «Obrazovatel'nye tehnologii». – 2014. – № 3. P. 47-58 (in Russian).

Future agendas for global education (Global Education Futures) [online] / Budushhee obrazovanija: global’naja povestka – URL: http://map.edu2035.org/attachments/7/a52816a4-8139-412c-809f-74ad18ca5292.pdf (in Russian).

Zenkina S. V. Pedagogical bases of orientation information and communication environment for new educational outcomes: avtoref. diss. na soiskanie uch. stepeni doktora ped. nauk: 13.00.02 – teorija i metodika obuchenija i vospitanija (informatizacija obrazovanija) / S. V. Zenkina. – M., 2007. – 48 p. (in Russian).

Kodzhaspirova G.M., Kodzhaspirov A.Ju. Teaching Vocabulary: For students of higher and secondary educational institutions / G.M. Kodzhaspirova, A.Ju. Kodzhaspirov. – M.: I; M.: Izdatel'skij centr «Akademija». – 2000. – 176 p. (in Russian).

Morze N. V., Dementiievska N. P. Computer technology for the development of students and teachers [online] / N. V. Morze, N. P. Dementiievska // Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. – 2006. – № 1 (1). – URL: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/293/279 (in Ukrainian).

Pinchuk O. P. The problem of forming IR competence of pupils in the open information-educational environment: the aspect of the use of electronic social networking in education / O. P. Pinchuk // Kompiuter u shkoli ta simi. – 2016. – № 8. – P. 4–10. (in Ukrainian).

Rozina I. N. Educational computer-mediated communication as applied research area commutative / I. N. Rozina // Educational Technology & Society. – 2005. – № 8 (2). – P. 257–264. (in Russian).

Modern educational process: the basic concepts and terminology / Avtory-sostaviteli M.Ju. Oleshkov i V.M. Uvarov . –– M.: Kompanija Sputnik+. – 2006. - 191 p. (in Russian).

Sokoliuk O. M. Inclusion of social networking services in the existing model of organization of students’ learning / O. M. Sokoliuk // Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. – 2016. – № 5 (55). – P. 55– 66. – URL: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1494/1088 (in Ukrainian).

Sokoliuk O. M. The work of the teacher in the information educational environment of learning using the network of social services / O. M. Sokoliuk // Naukovi zapysky. – Vypusk 10. – Seriia: Problemy metodyky fizyko – matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity. Chastyna 1. – Kropyvnytskyi: RVV KDPU im. V.Vynnychenka, 2016 – 238 p., P.189-195. (in Ukrainian).

Choshanov M. A. Engineering Learning Technology / M. A. Choshanov. – 3-e izd. (jel.). – Jelektron. tekstovye dan.(1 fajl pdf : 242 p.). – M. : BINOM. Laboratorija znanij, 2015. – (Pedagogicheskoe obrazovanie). – ISBN 978-5-9963-2973-1(in Russian).

Chuprasova V. I. Modern technologies in education / V. I. Chuprasova. - Vladivostok: TIDOT DVGU, 2000. - 52 p. (in Russian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.