Abstract
The article studies the problem of the use of open systems network technologies (OSNTs) in training of future bachelors of computer science. The theoretical principles of the use of OSNTs in higher educational institutions are defined and the basic concepts of the study are analyzed. The procedural model of the use of OSNTs in training of future bachelors of computer science is theoretically grounded and developed. The criteria, indicators and levels of competence of bachelors of computer science concerning the use of OSNTs are defined and the model of its formation is developed. The main components of OSNTs using technique for future bachelors of computer science are described and its effectiveness is experimentally verified. The experimental implementation of the study results showed that the use of OSNTs in training of bachelors of computer science based on the developed technique promotes the competence formation of bachelors of computer science concerning the use of OSNTs.References
Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія / В. Ю. Биков – К.: Атіка, 2009. – 684 с.
Вдовичин Т.Я. Використання мережних технологій відкритих систем у навчанні майбутніх бакалаврів інформатики: дис. канд. пед. наук: 13.00.10 / Вдовичин Тетяна Ярославівна. – К., 2017. – 290 с.
Вдовичин Т. Я. Використання мережних технологій відкритих систем у навчанні бакалаврів інформатики: загальні висновки / Т. Я. Вдовичин // Інформаційні технології в освіті. – 2016. – Вип. 27. – Режим доступу : http://ite.kspu.edu/webfm_send/890 – С. 167–185.
Жалдак М. І. Про деякі методичні аспекти навчання інформатики в школі та педагогічному університеті // Наукові записки Тернопільського національного університету ім.В.Гнатюка. Серія: Педагогіка, 2005. – № 6. – С. 17–24.
Лещенко М. П. Відкрита освіта в категоріальному полі вітчизняних та зарубіжних вчених [Електронний ресурс] / Лещенко М. П., Яцишин А. В. / Інформаційні технології і засоби навчання. – 2014. – № 1. – Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/985#.U3s6sdJ_tgs.
Морзе Н. В. Система методичної підготовки майбутніх вчителів інформатики в педагогічних університетах: дис... д-ра пед. наук: 13.00.02 / Н. В. Морзе / Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. – К., 2003. – 605 с.
Олексюк В. П. Застосування віртуальних хмарних лабораторій у процесі підготовки майбутніх учителів інформатики / В. П. Олексюк // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Сер. № 2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання: [зб. наук. праць]. № 15 (22) / Редрада. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2015.– С. 76–81
Спірін О. М. Теоретичні та методичні засади професійної підготовки майбутніх вчителів інформатики за кредитно-модульною системо: онографія / О. М. Спірін / За наук. ред. акад. М. І. Жалдака. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2007. – 300 с.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
Bykov V. Yu. Models of the open education organizational systems: Monograph.- K.: Atika, 2008- 684 p.: ill. (in Ukrainian).
Vdovychyn Т.J. The use of network technologies of open systems in the training of future bachelors of computer science: dys. kand. ped. nauk: 13.00.10 / Vdovychyn Tetyana Yaroslavivna. – K., 2017. – 290 p. (in Ukrainian).
Vdovychyn Т.J. The use of network technologies of open systems in the training of future bachelors of computer science: zahal'ni vysnovky [online] / Т.J. Vdovychyn // Information Technologies in Education. – 2016. – Vyp. 27. – Available from: http://ite.kspu.edu/webfm_send/890 – P. 167-185. (in Ukrainian).
Zhaldak M.I. Some methodological aspects of teaching science in school and Pedagogical University / M.I. Zhaldak // Scientific notes Ternopil National University im.V.Hnatyuka. Series: Pedagogy, 2005. – № 6. – P. 17-24. (in Ukrainian).
Maria P. Leshchenko. Сategory of "open education" in the works of native and foreign scientists [online] / Maria P. Leshchenko, Anna V. Yatsishin /
Information Technologies and Learning Tools. – 2014. - №1. – Available from: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/985#.U3s6sdJ_tgs (in Ukrainian).
Morse N.V. System of methodical preparation of future teachers of computer science in pedagogical universities: Dis ... Dr. ped. Sciences: 13.00.02 / N.V. Morse / National Pedagogical University named after. Dragomanov. – K., 2003. – 605 p. (in Ukrainian).
Oleksyuk V.P. The use of virtual laboratory cloud in the preparation of future teachers Informatics / V.P. Oleksyuk // Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 2. Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia : zb. nauk. pr. – K. : NPU im. M. P. Drahomanova, 2015. – No 15 (22). – P. 76–81. (in Ukrainian)
Spirin O.M. Theoretical and methodological foundations of training future teachers for science credit system: Monograph / O.M. Spirin / For science. Ed. Acad. MI Zhaldak. - Exactly: Izd hoped to them. Franko, 2007. - 300 p. (in Ukrainian).
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
- The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.
Content Licensing
- Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
- Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.
Deposit Policy
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
- Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.