TECHNOLOGICAL ASPECTS OF ESTABLISHING A NEW EDUCATIONAL PARADIGM

Keywords: a new paradigm of education, Life Long Learning, ICT, off-line education as a system, on-line education as a network, blended learning, Learner (Student), Teacher (Educator), anthropopractices, postneclassics

Abstract

The study shows that two educational paradigms have been established at the current stage of Ukrainian education, namely, off-line education as a system and on-line education as a network; their advantages and disadvantages have been outlined. The author has grounded that theoretical and methodological disbalance between these two paradigms brought about the appearance of a new understanding of Life Long Learning as a new paradigm of education. The article provides analysis of modern innovative techniques and methods used in the educational paradigms. It has been grounded that ICT cannot be considered as a means of enslavement but rather a means of liberation which can be reached due to the production, processing and distribution of new anthropopractices that will facilitate the return of a man to himself and to others. ICT should encourage self-organization, self-cognition and self-improvement of a personality of Learner (Student) as well as Teacher (Educator).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Inna V. Knysh, Sumy National Agrarian University, Sumy
PhD, associate professor of the Faculty of State Law and Ukrainian Studies
Nataliia V. Kochubei, National Pedagogical Dragomanov University, Kyiv
Doctor of Philosophy, Professor, Head of the Department of Management and Innovative Technologies of Social and Cultural activities

References

В. И. Аршинов и В. Г. Буданов, "Системы и сети в контексте парадигмы сложности". Вопросы философии,. № 1,. С. 50-61, 2017. [Электронный ресурс]. Доступно : http://vphil.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=1555&Itemid=52.

Ж. Аттали. На пороге нового тысячелетия. Москва. Россия: Междунар. отношения, 1993.

Н. Р. Балик та О. О. Лялик, Активне навчання з використанням технологій Веб 2.0 : навч. посіб. Тернопіль. Україна : Навч. книга – Богдан, 2009.

С. О. Ганаба. Філософія дидактики: контексти, стратегії, практики : монографія.– Суми. Україна : Університетська книга, 2015.

Ж. Делёз. Логика смысла. Москва. Россия: Академический Проект, 2011.

Е. В. Желнова. 8 этапов смешанного обучения (обзор статьи «Missed Steps» Дарлин Пейнтер. Training & Development). [Электронный ресурс]. Доступно : http://www.obs.ru/ interest/publ/?thread=57.

Инновационная сложность. "Парадигма сложности в перспективе философской стратегии Жиля Делёза. Материалы «круглого стола»", Философия науки и техники. Т. 21, № 2, с. 149-181, 2016.

М. Кастельс. Галактика Интернет: Размышления об Интернете, бизнесе и обществе. Екатеринбург. Россия: У-Фактория (при участии изд-ва Гуманитарного ун-та), 2004.

М. Кастельс. Информационная эпоха: экономика, общество и культура. Москва. Россия: ГУ ВШЭ, 2000.

Н. Кочубей, "Дитина в сучасній інформаційній культурі : проблеми добра і зла". Вісник Інституту розвитку дитини. Сер. : Філософія, педагогіка, психологія. Вип. 29. С. 15-19. 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vird_2013_29_5.

В. Кремень та В. Ткаченко. "Ціннісні орієнтири мережевого суспільства". Психологія особистості, № 1 (4), с. 7-20, 2013.

О. Кривонос та О. Коротун, "ішане навчання як основа формування ІКТ-компетентності вчителя" Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти, Вип. 8, (11). С. 19-23 [Електронний ресурс]. Доступно : http://eprints.zu.edu.ua/19412/1/Kryvonos.pdf.

В. А. Кутырёв. Бытие или ничто. Москва. Россия. – Берлин. Германия. : Директ-медия, 2015.

В. А. Кутырёв. Последнее целование. Человек как традиция. Санкт-Петербург. Россия : Алетейя, 2015.

Н. О. Микитенко, "Ефективні методики формування іншомовної професійної компетентності майбутніх фахівців природничих спеціальностей", Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Педагогіка, № 2, с. 157-166, 2011.

А. Л. Муравьева, Ю. Н. Кузнецова и Т. Н. Червякова, Организация модульного обучения, основанного на компетенциях : пособие для преподавателей. Москва. Россия: Альфа-М, 2005. [Электронный ресурс]. Доступно: https://alterozoom.com/en/documents/17593.html

А. П. Назаретян, "Воспитательный потенциал синергетики: гипотеза техно-гуманитарного баланса" Научный результат : сетевой науч.-практ. журнал. Серия : педагогика и психология образования, № 2, с. 98-105, 2014. [Электронный ресурс]. Доступно : http://rrpedagogy.ru/media/pedagogy/2014/2/Назаретян_АП.pdf.

"Преимущества геймификации" [Электронный ресурс]. Режим доступа : http://lms.smartme.university/ blog/igraj-i-vyiigryivaj-preimuschestva-gejmifikatsii/

Р. Рабинович. Тенденции в on-line образовании [Электронный ресурс]. Доступно: http://theoryandpractice.ru/videos/1064-roman-rabinovich-tendentsii-v-onlayn-obrazovanii.

І. Рахмістрюк. "Чи відбудеться революція в українській системі освіти?" , Zn, ua. 16 січ. 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://gazeta.dt.ua/EDUCATION/chi-vidbudetsya-revolyuciya-v-ukrayinskiy-sistemi-osviti-_.html.

С. А. Смирнов, #Антропология номадизма (Антропологические тренды и северный культурный код)", Человек, № 3, с. 5-17, 2014.

"Хмарні технології в навчанні" Інфосвіт : освітній портал [Електронний ресурс]. Доступно : http://infosvit.if.ua/hmarni-tehnolohiji-v-navchanni/.

Г. А. Чередніченко, Л. Ю. Шафран, Модель змішаного навчання і її використання у викладанні іноземних мов. [Електронний ресурс]. Доступно: http://2015.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=83&lang=en.

A User-Friendly, Intuitive Learning Management System [Online]. Available: https://www.docebo.com/learning-management-system-lms/

Education Infographics. Knewton Infographic. [Online]. Available:: https://www.knewton.com/%20infographics/gamification-education/

Р. Virilio, The Lost Dimension, New York, USA : Semiotext(e), 1991, 152 p.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

V. I. Arshinov, and V. G. Budanov, “Systems and networks in the context of paradigm of complexity”, Questions of Philosophy, no. 1, pp. 50-61, 2017. [Online]. Available: http://vphil.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=1555&Itemid=52 Accessed on: April 20, 2017. (in Russian)

J. Attali, On the threshold of the new millennium. Moscow: Mezhdunar. otnosheniya, 1993. (in Russian)

H. P. Balyk, Active learning by using Web 2.0 technologies. Ternopil: Navchalna knyha – Bogdan, 2009. (in Ukrainian)

S. O. Hanaba, Philosophy of didactic: contexts, strategies, practices: monograph. Sumy: Universytetska knyha, 2015. (in Ukrainian)

G. Deleuze, The Logic of Sense. Moscow: Akademicheskii Proekt, 2011. (in Russian)

“Innovative complexity. The paradigm of complexity in the perspective of the philosophical strategy of G. Deleuze. Materials of the “round table”, Philosophy of Science and Technics, vol. 21, no. 2, pp. 149-181, 2016. (in Russian)

Ye. V. Zhelnova, “8 stages of blended learning (the review of the article «Missed Steps» by Darlin Peynter)”, Training & Development. [Online]. Available: http://www.obs.ru/interest/publ/?thread=57 Accessed on: May 25, 2017. (in Russian)

M. Castells, The Internet Galaxy: Reflections on the Internet, Business, and Society. Yekaterinburg: U-Faktoriya, 2004. (in Russian)

M. Castells, Information era: economy, society and culture. Moscow: GU VSHE, 2000. (in Russian)

N. Kochubey, “A child in today’s information culture: the problem of good and evil”. Bulletin of the Institute of a Child’s Development, Series: Philosophy, Pedagogy, Psychology, issue, 29, pp. 15-19, 2013. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vird_2013_29_5 Accessed on: April 15, 2017). (in Ukrainian)

V. Kremen, and V. Tkachenko, “Values of the network society”, Psychology of Personality, no. 1(4), pp. 7-20, 2013. (in Ukrainian)

O. Krivonos, and O. Korotun, “Blended learning as a basis of forming teacher’s ICT-competence”, Scientific notes, Series: Problems of methodology of education in physics and mathematics, issue 8 (11), pp. 19-23, 2015. [Online]. Available: http://eprints.zu.edu.ua/19412/1/Kryvonos.pdf Accessed on: May 20, 2017). (in Ukrainian)

V. A. Kutyryov, Being or Nothingness. Moscow – Berlin: Diret-media, 2015. (in Russian)

V. A. Kutyryov, Last kissing. Man as tradition. St. Petersburg: Aleteiya, 2015. (in Russian)

N. O. Mikitenko, “Effective methods of forming foreign language professional competence of prospective specialists of natural specialities”, Scientific notes of Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogical University, Series: Pedagogy, no. 2, pp. 157-166, 2011. (in Ukrainian)

A. A. Muravyova, Yu. N. Kuznetsova, and T. N. Chervyakova, Organization of modular learning based on competences. Moscow: Alfa-M, 2005. [Online]. Available: https://alterozoom.com/en/documents/17593.html Accessed on: April 21, 2017. (in Russian)

A. P. Nazaretyan, “Educational potential of Synergetics: hypothesis of the tech-humanitarian balance”, Scientific result, Series: Pedagogy and Psychology of Education, no. 2, pp. 98-105, 2014. [Online]. Available: http://rrpedagogy.ru/media/pedagogy/2014/2/Назаретян_АП.pdf Accessed on: April 21, 2017. (in Russian)

Advantages of gamification. [Online]. Available: http://lms.smartme.university/blog/igraj-i-vyiigryivaj-preimuschestva-gejmifikatsii/ Accessed on: May 25, 2017. (in Russian)

R. Rabinovich, Tendencies in on-line education. [Online]. Available: http://theoryandpractice.ru/videos/1064-roman-rabinovich-tendentsii-v-onlayn-obrazovanii Accessed on: April 17, 2017. (in Russian)

I. Rakhmistryuk, “Will there be a revolution in Ukrainian education?” UA Zerkalo nedeli, @zn_ua, January 16, 2015. [Online]. Available: http://gazeta.dt.ua/EDUCATION/chi-vidbudetsya-revolyuciya-v-ukrayinskiy-sistemi-osviti-_.html Accessed on: April 20, 2017. (in Ukrainian)

S. A. Smirnov, “Anthropology of nomadism (Anthropological trends and the northern cultural code)”, Man, no. 3, pp. 5-17, 2014. (in Russian)

“Cloud technologies in teaching”, Infosvit: Educational Portal. [Online]. Available: http://infosvit.if.ua/hmarni-tehnolohiji-v-navchanni/ Accessed on: April 18, 2017. (in Ukrainian)

H. A. Cherednichenko, and L. Yu. Shapran, “Blended learning model and its use in teaching foreign languages”. [Online]. Available: http://2015.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=83&lang=en Accessed on: May 27, 2017. (in Ukrainian)

A User-Friendly, Intuitive Learning Management System. [Online]. Available: https://www.docebo.com/learning-management-system-lms/ Accessed on: May 5, 2017.

Education Infographics. Knewton Infographics. [Online]. Available: https://www.knewton.com/%20infographics/gamification-education/ Accessed on: June 5, 2012.

P. Virilio, Lost Dimension. New York. USA: Semiotext(e), 1991.

Published
2017-09-30
How to Cite
Knysh, I. V., & Kochubei, N. V. (2017). TECHNOLOGICAL ASPECTS OF ESTABLISHING A NEW EDUCATIONAL PARADIGM. Information Technologies and Learning Tools, 60(4), 181-194. https://doi.org/10.33407/itlt.v60i4.1600
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments