FUTURE PHILOLOGISTS’ PROFESSIONAL COMPETENCES FORMATION BY MEANS OF COMPUTER ORIENTED TECHNOLOGIES
PDF (Ukrainian)

Keywords

computer oriented technology
computer-oriented information and communication technologies
computer-oriented education
professional competence
future philologists training

How to Cite

[1]
V. I. Bobrytska and S. M. Protska, “FUTURE PHILOLOGISTS’ PROFESSIONAL COMPETENCES FORMATION BY MEANS OF COMPUTER ORIENTED TECHNOLOGIES”, ITLT, vol. 58, no. 2, pp. 59–66, Apr. 2017, doi: 10.33407/itlt.v58i2.1644.

Abstract

The article analyzes the problems of formation of professional competence of future philologists by means of computer oriented technologies in terms of introduction of computer-based education in higher education institutions (HEI). Author determined a model of future philologists professional competence formation by means of computer-oriented information and communication technologies (ICT); singled structural components of the model of professional competence of future philologists formed by means of computer oriented ICT (target, content, technical, productive) and revealed their relationship to the specific future linguists’ careers; proved the thesis that the studied problem is of particular importance because of the necessity of informatization of higher education and usage the computer-oriented ICT in the educational process of the university.
PDF (Ukrainian)

References

В. І. Бобрицька, «Освітня політика України у сфері інформатизації освіти», Освітня політика: філософія, теорія, практика [монографія], За ред. В. П. Андрущенка; авт. кол. : В. П. Андрущенко, Б. І. Андрусишин, В. І. Бобрицька, Р. М. Вернидуб та ін., Київ, Україна: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015, с. 273–316.

В .Ю. Биков, Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія, Київ, Україна: Атіка, 2009, 684 с.

В. І. Бобрицька, «Застосування інформаційно-комунікаційних технологій у вищій педагогічній освіті». Педагогічна освіта : теорія і практика. Педагогіка. Психологія, 2011, № 16 (2), с. 35–39.

В. І. Бобрицька, С. М. Процька, Комп’ютерно орієнтована освіта майбутніх філологів: [навчально-методичний посібник для студентів ВНЗ], Полтава, Україна: Скайтек, 2016, 136 с.

С. М. Процька, «Застосування комп’ютерно орієнтованої методики формування професійних компетентностей майбутніх філологів: практичний аспект», Матеріали Х Міжнародної конференції «Нові інформаційні технології в освіті для всіх: безперервна освіта» (ITEA-2015) (листопад 2015 р. м. Київ) [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://issuu.com/iteaconf/docs/2_itea_2014_ua.

В. В. Ягупов, «Методологічні вимоги компетентнісного походу в професійній освіті», Вища освіта України, Тематичний випуск «Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології», Київ-Ялта, Україна: 2013, № 3(50), Додаток 1, том 1, с. 82–85.

В. Гузеев, "Матрица разнообразия – способ определения компетентности педагога", Директор школы, 2006, № 8, с. 27–30.

В. Ландшеер, "Концепция "минимальной компетентности", Перспективы. Вопросы образования, 1988, № 1.

А. К. Маркова, Психология профессионализма, Москва, Россия: МГУ, 1996, 307 с.

Н. В. Рашевська, "Мобільні інформаційно-комунікаційні технології навчання вищої математики студентів вищих технічних навчальних закладів", дис. канд. пед. наук : 13.00.10 – інформаційно-комунікаційні технології в освіті, Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, Київ, Україна, 2011, 305 с.

В. І. Бобрицька, С. М. Процька, "Комп’ютерно орієнтоване середовище навчання як засіб формування професійних компетентностей у майбутніх учителів", Матеріали Міжнародного семінару "Хмарні технології в освіті" (20 грудня 2013 р.) Електронний ресурс]. Режим доступу: http://tmn.ccjournals.eu/index.php/cte/2013 .

С. М. Процька, "Модель формування професійних компетентностей майбутніх філологів засобами комп’ютерно орієнтованих ІКТ" Матеріали Звітної наукової конференція Інституту інформаційних технологій і засобів навчання АПН України, присвяченої 25 річниці НАПН України (28 березня 2017 р.) [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://conf.iitlt.gov.ua/Conference.php?h_id=15.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

V. І. Bobrytska, Educational Policy of Ukraine in the Field of Informatization of Education / V. І. Bobrytska // Osvitnya polityka : philosofia, teoria, praktyka [monographia], Za red. V. P. Andrushchenka; Avt. kol. : V. P. Andrushchenko, B. І. Andrusyshyn, V.І. Bobrytska, Р.М. Vernydub ta in., Kyiv, Ukraine : Vyd-vo NPU imeni М. P. Drahomanova, 2015, s. 273-316.(in Ukrainian)

V. Y. Bykov, Models of organizational systems for openeducation : monograph / V. Y. Bykov // Kyiv, Ukraine : Atika, 2009, 684 s. (in Ukrainian)

V. І. Bobrytska, The Application of Information and Communication Technologies in Higher Pedagogical Education /V. І. Bobrytska // Pedagogichna osvita : teoria i praktyka. Pedagogika. Psykhologia, 2011, № 16 (2), s. 35-39. (in Ukrainian)

V. І. Bobrytska, S. М. Protska, Computer-oriented Education of the Future Philologists : [study guide for university students / V. I. Bobrytska // Poltava,Ukraine : Skytech, 2016, 136 s. (in Ukrainian)

S. М. Protska, The Use of Сomputer-Oriented Methods of Formation of Professional Competence of Future Philologists : Practical Aspect / S. М. Protska// Materialy X Mizhnarodnoi konferentsii "Novi informatsiini tekhnologii v osviti dlia vsikh: bezperervna osvita" (ITEA-2015) (November 2015, Kyiv) [online]. Available:https://issuu.com/iteaconf/docs/2_itea_2014_ua (in Ukrainian)

V. V. Yagupov, Methodological Requirements for a Competency-based Approach in Vocational Education/ V. V. Yagupov // Vyshcha osvita Ukrainy, Tematychnyi vypusk "Pedagogica vyshchoi shkoly: metodologia, teoria, tekhnologii", Kyiv-Yalta,Ukraina : 2013, № 3(50), Dodatok 1, tom 1, s. 82-85. (in Ukrainian)

V. Guzeev, Matrixof diversity–Method for Determining Teachers’Competence / V. Guzeev // Director shkoly, 2006, № 8, s. 27–30.(in Russian)

V. Landsheer, The Concept of «the Minimum Competence» / V. Landsheer // Perspectyvy.Voprosy obrazovznia, 1988, № 1.(in Russian)

А. К. Маrkova, Psychology of professionalism /А. К. Маrkova // Moskva, Rossia : MGU, 1996, 307 s.(in Russian)

N. V. Rashevska, Mobile Information and Communication Technologies of Teaching Higher Mathematicsto the Students of Higher Technical Schools / N. V. Rashevska / dys. kand. ped. nauk : 13.00.10 – informatsiinita comunikatsiini tekhnologii v osviti, Іnstytut informatsiiny khtekhnologi I zasobiv navchannia NAPN Ukrainy, Kyiv, Ukraina, 2011, 305 s. (in Ukrainian)

V. І. Bobrytska, S. М. Protska, Computer-oriented Learning Environment as a Means of Formation of Professional Competence of Future Teachers / V. І. Bobrytska, S. М. Protska // Materialy Mizhnarodnoho seminaru "Khmarnitekhnologii v osviti" (20 December 2013) [online]. Available: http://tmn.ccjournals.eu/index.php/cte/2013 (in Ukrainian)

S. М. Protska, Model of Formation of Professional Competence of Future Philologists by Computer-oriented ICT / S. М. Protska // Materialy Zvitnoi naukuvoi konferentsii Instytutu informatsiinykh tekhnologi I zasobiv navchannia APN Ukrainy, prysviachenoi 25 ricnytsi NAPN Ukrainy (28 March 2017) [online]. Available: http://conf.iitlt.gov.ua/Conference.php?h_id=15 (in Ukrainian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.