FUTURE PHILOLOGISTS’ PROFESSIONAL COMPETENCES FORMATION BY MEANS OF COMPUTER ORIENTED TECHNOLOGIES

Keywords: computer oriented technology, computer-oriented information and communication technologies, computer-oriented education, professional competence, future philologists training

Abstract

The article analyzes the problems of formation of professional competence of future philologists by means of computer oriented technologies in terms of introduction of computer-based education in higher education institutions (HEI). Author determined a model of future philologists professional competence formation by means of computer-oriented information and communication technologies (ICT); singled structural components of the model of professional competence of future philologists formed by means of computer oriented ICT (target, content, technical, productive) and revealed their relationship to the specific future linguists’ careers; proved the thesis that the studied problem is of particular importance because of the necessity of informatization of higher education and usage the computer-oriented ICT in the educational process of the university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valentyna I. Bobrytska, National Pedagogical University named after M. P. Dragomanov, Kyiv
Doctor of Education, Professor, Professor of the Department of Social Philosophy, Philosophy of Education and Educational policy
Svitlana M. Protska, Institute of Information Technologies and Learning Tools of the NAES of Ukraine, Kyiv
graduate student

References

В. І. Бобрицька, «Освітня політика України у сфері інформатизації освіти», Освітня політика: філософія, теорія, практика [монографія], За ред. В. П. Андрущенка; авт. кол. : В. П. Андрущенко, Б. І. Андрусишин, В. І. Бобрицька, Р. М. Вернидуб та ін., Київ, Україна: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015, с. 273–316.

В .Ю. Биков, Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія, Київ, Україна: Атіка, 2009, 684 с.

В. І. Бобрицька, «Застосування інформаційно-комунікаційних технологій у вищій педагогічній освіті». Педагогічна освіта : теорія і практика. Педагогіка. Психологія, 2011, № 16 (2), с. 35–39.

В. І. Бобрицька, С. М. Процька, Комп’ютерно орієнтована освіта майбутніх філологів: [навчально-методичний посібник для студентів ВНЗ], Полтава, Україна: Скайтек, 2016, 136 с.

С. М. Процька, «Застосування комп’ютерно орієнтованої методики формування професійних компетентностей майбутніх філологів: практичний аспект», Матеріали Х Міжнародної конференції «Нові інформаційні технології в освіті для всіх: безперервна освіта» (ITEA-2015) (листопад 2015 р. м. Київ) [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://issuu.com/iteaconf/docs/2_itea_2014_ua.

В. В. Ягупов, «Методологічні вимоги компетентнісного походу в професійній освіті», Вища освіта України, Тематичний випуск «Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології», Київ-Ялта, Україна: 2013, № 3(50), Додаток 1, том 1, с. 82–85.

В. Гузеев, "Матрица разнообразия – способ определения компетентности педагога", Директор школы, 2006, № 8, с. 27–30.

В. Ландшеер, "Концепция "минимальной компетентности", Перспективы. Вопросы образования, 1988, № 1.

А. К. Маркова, Психология профессионализма, Москва, Россия: МГУ, 1996, 307 с.

Н. В. Рашевська, "Мобільні інформаційно-комунікаційні технології навчання вищої математики студентів вищих технічних навчальних закладів", дис. канд. пед. наук : 13.00.10 – інформаційно-комунікаційні технології в освіті, Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, Київ, Україна, 2011, 305 с.

В. І. Бобрицька, С. М. Процька, "Комп’ютерно орієнтоване середовище навчання як засіб формування професійних компетентностей у майбутніх учителів", Матеріали Міжнародного семінару "Хмарні технології в освіті" (20 грудня 2013 р.) Електронний ресурс]. Режим доступу: http://tmn.ccjournals.eu/index.php/cte/2013 .

С. М. Процька, "Модель формування професійних компетентностей майбутніх філологів засобами комп’ютерно орієнтованих ІКТ" Матеріали Звітної наукової конференція Інституту інформаційних технологій і засобів навчання АПН України, присвяченої 25 річниці НАПН України (28 березня 2017 р.) [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://conf.iitlt.gov.ua/Conference.php?h_id=15.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

V. І. Bobrytska, Educational Policy of Ukraine in the Field of Informatization of Education / V. І. Bobrytska // Osvitnya polityka : philosofia, teoria, praktyka [monographia], Za red. V. P. Andrushchenka; Avt. kol. : V. P. Andrushchenko, B. І. Andrusyshyn, V.І. Bobrytska, Р.М. Vernydub ta in., Kyiv, Ukraine : Vyd-vo NPU imeni М. P. Drahomanova, 2015, s. 273-316.(in Ukrainian)

V. Y. Bykov, Models of organizational systems for openeducation : monograph / V. Y. Bykov // Kyiv, Ukraine : Atika, 2009, 684 s. (in Ukrainian)

V. І. Bobrytska, The Application of Information and Communication Technologies in Higher Pedagogical Education /V. І. Bobrytska // Pedagogichna osvita : teoria i praktyka. Pedagogika. Psykhologia, 2011, № 16 (2), s. 35-39. (in Ukrainian)

V. І. Bobrytska, S. М. Protska, Computer-oriented Education of the Future Philologists : [study guide for university students / V. I. Bobrytska // Poltava,Ukraine : Skytech, 2016, 136 s. (in Ukrainian)

S. М. Protska, The Use of Сomputer-Oriented Methods of Formation of Professional Competence of Future Philologists : Practical Aspect / S. М. Protska// Materialy X Mizhnarodnoi konferentsii "Novi informatsiini tekhnologii v osviti dlia vsikh: bezperervna osvita" (ITEA-2015) (November 2015, Kyiv) [online]. Available:https://issuu.com/iteaconf/docs/2_itea_2014_ua (in Ukrainian)

V. V. Yagupov, Methodological Requirements for a Competency-based Approach in Vocational Education/ V. V. Yagupov // Vyshcha osvita Ukrainy, Tematychnyi vypusk "Pedagogica vyshchoi shkoly: metodologia, teoria, tekhnologii", Kyiv-Yalta,Ukraina : 2013, № 3(50), Dodatok 1, tom 1, s. 82-85. (in Ukrainian)

V. Guzeev, Matrixof diversity–Method for Determining Teachers’Competence / V. Guzeev // Director shkoly, 2006, № 8, s. 27–30.(in Russian)

V. Landsheer, The Concept of «the Minimum Competence» / V. Landsheer // Perspectyvy.Voprosy obrazovznia, 1988, № 1.(in Russian)

А. К. Маrkova, Psychology of professionalism /А. К. Маrkova // Moskva, Rossia : MGU, 1996, 307 s.(in Russian)

N. V. Rashevska, Mobile Information and Communication Technologies of Teaching Higher Mathematicsto the Students of Higher Technical Schools / N. V. Rashevska / dys. kand. ped. nauk : 13.00.10 – informatsiinita comunikatsiini tekhnologii v osviti, Іnstytut informatsiiny khtekhnologi I zasobiv navchannia NAPN Ukrainy, Kyiv, Ukraina, 2011, 305 s. (in Ukrainian)

V. І. Bobrytska, S. М. Protska, Computer-oriented Learning Environment as a Means of Formation of Professional Competence of Future Teachers / V. І. Bobrytska, S. М. Protska // Materialy Mizhnarodnoho seminaru "Khmarnitekhnologii v osviti" (20 December 2013) [online]. Available: http://tmn.ccjournals.eu/index.php/cte/2013 (in Ukrainian)

S. М. Protska, Model of Formation of Professional Competence of Future Philologists by Computer-oriented ICT / S. М. Protska // Materialy Zvitnoi naukuvoi konferentsii Instytutu informatsiinykh tekhnologi I zasobiv navchannia APN Ukrainy, prysviachenoi 25 ricnytsi NAPN Ukrainy (28 March 2017) [online]. Available: http://conf.iitlt.gov.ua/Conference.php?h_id=15 (in Ukrainian)

Published
2017-04-29
How to Cite
Bobrytska, V. I., & Protska, S. M. (2017). FUTURE PHILOLOGISTS’ PROFESSIONAL COMPETENCES FORMATION BY MEANS OF COMPUTER ORIENTED TECHNOLOGIES. Information Technologies and Learning Tools, 58(2), 59-66. https://doi.org/10.33407/itlt.v58i2.1644
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments