NETNOGRAPHIC ANALYSIS OF PEDAGOGICAL INVESTIGATIONS SUBJECT SPECTRUM OF PERIODICAL JOURNALS WHICH ARE INDEXED IN SCOPUS SCIENTOMETRIC DATABASE

Keywords: netnographic analysis, comparison, pedagogical issue, investigation subject, Scopus scientometric database, Scimago Journal & Country Rank Internet-platform, pedagogical science priorities

Abstract

Netnographic analysis of international pedagogical periodical journals which are indexed in Scopus scientometric database has been realized in the article. The authors gave appraisal of pedagogical investigations’ priority directions which are published in the most quoted world’s journals. Subject coverage of the Top-300 pedagogical periodical journals from the rank-list presented by Scimago Journal & Country Rank Internet-platform has been also analyzed. Comparison between pedagogical journals’ quotation-indexes and corresponding indexes of technical, natural-scientific, legislative and political subject issues has been also completed. The authors succeeded in refuting the widely-spread but mistaken opinion that pedagogical issues are insufficiently presented or even absent in Scopus database. It has also been found out that the majority of pedagogical periodical journals which are indexed in Scopus deal with problems of general education and upbringing; pedagogical psychology and sociology; organizing of pedagogical investigations and pedagogical statistics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alla M. Kolomiets, Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhailo Kotsiubynsky, Vinnytsia
Dr.hab. in Pedagogics , Professor, Vice-rector for Scientific Work,
Yevhen V. Gromov, Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhailo Kotsiubynsky, Vinnytsia
PhD in Pedagogics, Lecturer, Head of Research and Development Department,

References

А. Коломієць, "Механізми самооцінювання наукової активності та наукової продуктивності викладачів вищої школи", Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія, № 47, с. 14-18, 2016.

А. Мазаракі, Н. Притульська, та С. Мельниченко, "Інтеграція вітчизняної науки до світової через наукометричні бази даних", Вісник КНТЕУ, № 6, с. 5-11, 2011.

V. R. Kozinetz, Netnography: Doing Ethnographic Research Online. L.: Sage, 2010.

В. Биков, та М. Лещенко, "Цифрова гуманістична педагогіка відкритої освіти", Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти, № 45, с. 17-46, 2016.

М. Лещенко, "Зарубіжні педагогічні підходи до наукових досліджень інтернет-мереж", на Всеукр. наук.-практ. сем. Педагогічна компаративістика – 2015: трансформації в освіті зарубіжжя та український контекст, Київ, 2015, с. 253-257.

О. Сагинова, та К. Афанасиади, "Жалобы онлайн: нетнографические исследования неудовлетворенных потребителей", Маркетинг и маркетинговые исследования, № 6, с. 436-441, 2011.

В. Биков, О. Спірін, та Н. Сороко, "Електронні бібліометричні системи як засіб інформаційно-аналітичної підтримки науково-педагогічних досліджень", Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи, № 1, с. 91-100, 2015.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

A. Kolomiyets, "Mechanisms of self-assessment of scientific activity and scientific productivity of higher school teachers", Scientific Bulletin of Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhaylo Kotsyubynsky. Series: Pedagogics and Psychology, № 47, p. 14-18, 2016 (in Ukrainian).

A. Mazaraki, N. Prytulska, and S. Melnychenko, "Integration of National Science into the World’s Scientific Scope via Scientometric Databases", Scientific Bulletin of KNTEU, № 6, p. 5-11, 2011 (in Ukrainian).

V.R. Kozinetz, Netnography: Doing Ethnographic Research Online. L.: Sage, 2010 (in English).

V. Bykov, and M. Leshchenko, "Digital humanistic pedagogy of open education", Problems and perspectives of formation of national humanity-technical elite , № 45, p. 17-46, 2016 (in Ukrainian).

M. Leshchenko, "Foreign pedagogical approaches to scientific investigations of The Internet networks", in Ukrain. scien.-pract. sem. Pedagogical Comparative Studies – 2015: transformations in foreign education and the Ukrainian context, Kyiv, 2015, p. 253-257 (in Ukrainian).

O. Sahynova, and K. Afanasyady, "On-line complains: netnographic investigations of unsatisfied consumers", Marketing and Market Investigations, № 6, p. 436-441, 2011 (in Ukrainian).

V. Bykov, О. Spirin, and N. Soroko, "Electronic bibliometric systems as a means of informational and analytical support of scientific pedagogical investigations", Informational-communicational technologies in modern education: experience, problems, perspectives, № 1, p. 91-100, 2015 (in Ukrainian).

Published
2017-06-30
How to Cite
Kolomiets, A. M., & Gromov, Y. V. (2017). NETNOGRAPHIC ANALYSIS OF PEDAGOGICAL INVESTIGATIONS SUBJECT SPECTRUM OF PERIODICAL JOURNALS WHICH ARE INDEXED IN SCOPUS SCIENTOMETRIC DATABASE. Information Technologies and Learning Tools, 59(3), 179-188. https://doi.org/10.33407/itlt.v59i3.1666
Section
Post-graduate teachers and scientists training on the use of ICT