INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS A MEANS OF IMPROVING OF TRADITIONAL METHODOLOGY OF UKRAINIAN LANGUAGE TEACHING (FOR PROFESSIONAL PURPOSES)

Keywords: communication, competence, method, language, information and communication technologies

Abstract

In the article it is explained the elements of practical experience and defined the main directions of introduction of information and communication technologies in the studying university course “Ukrainian language (for professional purposes)” for non-philological specialization. It is analyzed the use of modern audiovisual resources and related software during lectures, practical classes, students’ independent work, individual problem tasks and research, writing essays, extracurricular communications. It is argued that modern information and communication technologies combined with traditional methods of teaching and learning can significantly optimize the educational process and improve its quality, promote cognitive activity of students and formation of communicative competence as a part of training future professionals.

Author Biography

Svitlana V. Shyyka, National University of Water Management and Natural Resources Use, Rivne
PhD (philological sciences), senior lecturer on Ukrainian Studies

References

В. Г.Кремень, «Якісна освіта і нові вимоги часу», Директор школи, ліцею, гімназії, № 4, с. 4-11, 2013.

О. Сидоренко, та В. Чуба, Ситуаційна методика навчання: теорія і практика: практичний посібник. Київ, Україна: Центр інновацій та розвитку, 2001.

Е. Вєтрова, «Взаємодія традиційних та інноваційних технологій викладання української мови студентам нефілологічних спеціальностей в умовах кредитно-модульної системи навчання», Донецький вісник Наукового товариства ім. Шевченка. Мовознавство, т. 26, с. 111-122, 2009.

В. В. Лапінський та ін., Засоби інформаційно-комунікаційних технологій єдиного інформаційного простору системи освіти України. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2010.

В. Ю. Биков, Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія. Киів, Україна: Атіка, 2008.

Т. І. Носенко, Інформаційні технології навчання: навчальний посібник. Київ, Україна: Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка, 2011.

И. В. Роберт, Современные информационные технологии в образовании: дидактические проблемы; перспективы использования. Москва, Россия: ИИО РАО, 2010.

В. Ю. Биков, «Сучасні завдання інформатизації освіти», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 15, № 1, 2010. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/25/13.

О. Воскобій, «Сучасні підходи до викладання соціально-гуманітарних дисциплін у вищих юридичних навчальних закладах», Матеріали ІV Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Проблеми та перспективи розвитку науки на початку третього тисячоліття у країнах СНД»: зб. наук. праць. Переяслав-Хмельницький, Україна, 2012, с. 121-123.

О. А. Сисоєва, та К. А. Гринчишина, «Формування цифрової інформаційної компетентності у майбутніх вчителів технологій засобами мультимедіа», Актуальні проблеми математики, фізики і технологічної освіти: зб. наук. праць. Вінниця, Україна: ТОВ «Планер», 2010. с. 356-358.

Н. В. Щубелка, «Сучасна освіта в контексті парадигмальних зрушень», Філософські дослідження: зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету ім. Володимира Даля, вип. 12, с. 51-60, 2010.

В. В. Борисенко, «Сучасні освітні технології навчання української мови у вищій школі», Наукові записки НДІ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки, № 3, с. 88-91, 2013.

Л. Є. Петухова, «Компаративний аналіз традиційних та інноваційних педагогічних систем у професійній підготовці вчителя початкової школи», Проблеми сучасної педагогічної освіти: зб. статей. Серія: педагогіка і психологія, вип. 18, ч. 2, с. 3-10, 2008.

The Bologna Declaration of 19 June 1999. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.magna-charta.org/resources/files/BOLOGNA_DECLARATION.pdf.

R. Wootten, 7 Characteristics of an Innovative Educator. [Електронний ресурс]. Доступно: https://nhoetnews.wordpress.com/2013/08/07/7-characteristics-of-an-innovative-educator/.

Descriptors of Key Competences in the National Qualification Framework. [Електронний ресурс]. Доступно: http://cpd.yolasite.com/key-competences.php.

С. В. Шевчук, та І. В. Клименко, Українська мова (за професійним спрямуванням): підручник. Київ, Україна: Алерта, 2011.

О. М. Глушак, «Застосування мережних технологій в навчально-виховному процесі ВНЗ», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 37, № 5, с. 81-88, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/889/677.

Н. В. Морзе, та Л. О. Варченко-Троценко, «Формування навичок ефективної співпраці студентів під час використання Вікі-порталу», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 40, № 2, с. 92-106, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1015/763.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

V. Kremen, “High-quality education and new requirements of time”, Dyrektor shkoly, litseyu, himnaziyi, no 4, pp. 4-11, 2013. (in Ukrainian)

A. Sidorenko, and V. Chuba, Situational teaching methodology: theory and practice: a practical guide. Kyiv, Ukraine: Tsentr innovatsiy ta rozvytku, 2001. (in Ukrainian)

E. Vetrova, “Interaction traditional and innovative technologies teaching the Ukrainian language to students of non-philological specialties in a credit-modular system of training”, Donetskyy visnyk Naukovoho tovarystva im. Shevchenka. Movoznavstvo, vol. 26, pp. 111-122, 2009. (in Ukrainian)

V. V. Lapinskyy et al., Means of information and communication technologies common information space Ukraines education system. Kyiv, Ukraina: Pedahohichna dumka, 2010. (in Ukrainian)

V. Yu. Bykov, Organizational models of open education: monograph. Kiev, Ukraine: Atika, 2008. (in Ukrainian)

T. I. Nosenko, Information technology training: training manual. Kyiv, Ukraina: Kyiv. un-t im. Borysa Hrinchenka, 2011. (in Ukrainian)

I. V. Robert, Modern Information Technologies in Education: didactic problems; Perspectives of use. Moskva, Rossia: IIO RAO, 2010. (in Russian)

V. Yu. Bykov, “Modern tasks of informatization of education”, Information technologies and learning tools, vol. 15, no. 1, 2010. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/25/13. (in Ukrainian)

O. Voskobiy, “Approaches to teaching social and human sciences in higher legal education”, Materialy IV Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi internet-konferentsiyi “Problemy ta perspektyvy rozvytku nauky na pochatku tretʹoho tysyacholittya u krayinakh SND”: zb. nauk. pratsʹ. Pereyaslav-Khmelnitsky, Ukraine, 2012, p. 121-123. (in Ukrainian)

O. A. Sysoieva, and K. A. Hrynchyshyn, “Formation of digital information competence of future teachers of technology media choice”, Aktualʹni problemy matematyky, fizyky i tekhnolohichnoyi osvity: zb. nauk. pratsʹ. Vinnitsa, Ukraine: TOV “Planer”, 2010, p. 356-358. (in Ukrainian)

N. V. Schubelka, “Modern education in the context of paradigm shifts”, Filosofsʹki doslidzhennya: zb. nauk. pratsʹ Skhidnoukrayinsʹkoho natsionalʹnoho universytetu im. Volodymyra Dalya, vol. 12, pp. 51-60, 2010. (in Ukrainian)

V. V. Borysenko, “Modern educational technology training Ukrainian language in high school”, Naukovi zapysky NDI im. M. Hoholya. Psykholoho-pedahohichni nauky, no. 3, pp. 88-91, 2013. (in Ukrainian)

Ye. Petukhova, “Comperative analysis of traditional and innovative pedagogical systems in professional preparation of teacher of initial school”, Problemy suchasnoyi pedahohichnoyi osvity: zb. statey. Seriya: pedahohika i psykholohiya, vol. 18, ch. 2, pp. 3-10, 2008. (in Ukrainian)

The Bologna Declaration of 19 June 1999. [Online]. Available: http://www.magna-charta.org/resources/files/BOLOGNA_DECLARATION.pdf. (in English)

R. Wootten, 7 Characteristics of an Innovative Educator. [Online]. Available: https://nhoetnews.wordpress.com/2013/08/07/7-characteristics-of-an-innovative-educator/. (in English)

Descriptors of Key Competences in the National Qualification Framework. [Online]. Available: http://cpd.yolasite.com/key-competences.php. (in English)

S. V. Shevchuk, and I. V. Klymenko, Ukrainian language (for professional purposes): textbook. Kyiv, Ukraina: Alerta, 2011. (in Ukrainian)

O. M. Glushak, “Networking technologies in the educational process of high school”, Information technologies and learning tools, vol. 37, no. 5, pp. 81-88, 2013. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/889/677. (in Ukrainian)

N. V. Morze, and L. O. Varchenko-Trotsenko, “Formation of students’ effective cooperation skills basing on usage of wiki-portal”, Information technologies and learning tools, vol. 40, no. 2, pp. 92-106, 2014. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1015/763. (in Ukrainian)

Published
2017-06-30
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments