STRUCTURAL AND FUNCTIONAL MODEL OF CLOUD ORIENTED LEARNING ENVIRONMENT FOR BACHELORS OF INFORMATICS TRAINING
PDF (Ukrainian)

Keywords

model
structural and functional model
cloud-oriented learning environment

How to Cite

[1]
T. A. Vakaliuk, “STRUCTURAL AND FUNCTIONAL MODEL OF CLOUD ORIENTED LEARNING ENVIRONMENT FOR BACHELORS OF INFORMATICS TRAINING”, ITLT, vol. 59, no. 3, pp. 51–61, Jun. 2017, doi: 10.33407/itlt.v59i3.1674.

Abstract

The article summarizes the essence of the category "model". There are presented the main types of models used in educational research: structural, functional, structural and functional model as well as basic requirements for building these types of models. The national experience in building models and designing cloud-based learning environment of educational institutions (both higher and secondary) is analyzed. It is presented structural and functional model of cloud-based learning environment for Bachelor of Informatics. Also we describe each component of cloud-based learning environment model for bachelors of informatics training: target, managerial, organizational, content and methodical, communication, technological and productive. It is summarized, that COLE should solve all major tasks that relate to higher education institutions.
PDF (Ukrainian)

References

А. М. Стрюк, "Система хмаро орієнтованих засобів навчання як елемент інформаційного освітньо-наукового середовища ВНЗ", Інформаційні технології і засоби навчання, №4 (42), с. 150-158, 2014. [Електронний ресурс] Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1087/829.

В. Ю. Биков, "Інноваційний розвиток засобів і технологій систем відкритої освіти", Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: зб. наук. праць, вип. 29, с. 32-40, 2012.

В. Ю. Биков, "Теоретико-методологічні засади створення і розвитку сучасних засобів та е-технологій навчання", Розвиток педагогічної і психологічної наук в Україні 1992–2002 : зб. наук. праць до 10-річчя АПН України, ч. 2, с. 182–199, 2002.

С. Г. Литвинова, "Поняття й основні характеристики хмаро орієнтованого навчального середовища середньої школи", Інформаційні технології і засоби навчання, №2 (40), с. 26–41, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/970/756.

М. В. Рассовицька, "Система хмаро орієнтованих засобів навчання інформативних дисциплін студентів інженерних спеціальностей", на Міжнар. семінарі Хмарні технології в освіті, Кривий Ріг, 2014, с. 34-36.

С. Г. Литвинова, "Компонентна модель хмаро орієнтованого навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу", Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія "Педагогіка. Соціальна робота", № 35, с. 99-106, 2015.

Н. Копняк та ін., Моделювання й інтеграція сервісів хмаро орієнтованого навчального середовища : монографія. Київ, ЦП Компринт, 2015.

В. Ю. Биков, та В. Г. Кремень, "Категорії простір і середовище: особливості модельного подання та освітнього застосування", Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія, №3, с. 3-16, 2013.

В. Т. Бусел, Великий тлумачний словник сучасної української мови. Київ, Ірпінь, ВТФ "Перун", 2005.

В. Г. Кремень, Енциклопедія освіти. Київ, Юрінком Інтер, 2008.

О. П. Семотюк, Сучасний словник іншомовних слів. Харків, Веста, Ранок, 2008.

Т. Б. Гуменюк, "Проектування як педагогічний феномен", Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. Серія 13. Проблеми трудової та професійної підготовки: збірник, .вип. 6, с. 51-59, 2010.

В. Биков, "Теоретико-методологічні засади моделювання навчального середовища педагогічних систем відкритої освіти", Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, вип. 77, ч. 1, с. 3-12, 2008.

Т. А. Вакалюк, "Модель хмаро орієнтованої системи підтримки навчання бакалаврів інформатики", Інформаційні технології і засоби навчання, №6 (56), с. 64-76, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1415/1098.

В. Ю. Биков, Моделі організаційних систем відкритої освіти : монографія. Київ, Атіка, 2008.

Т. А. Вакалюк, "Модель процесів взаємодії учасників навчального процесу у хмаро орієнтованому навчальному середовищі", на ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф. молодих учених Наукова молодь-2015, Київ, 2015, с. 13–16.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

M. Striuk, "System of cloud-oriented training facilities as a part of information, educational and scientific university environment", Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, №4 (42), с. 150-158, 2014. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1087/829. (in Ukrainian)/

V. Ju. Bykov, "The innovative development of tools and technologies of open education", Suchasni informaciini technologii ta innovaciini metodyky u pidgotovci fahivciv: metodologiia, teoriia, dosvid, problemy: zb. nauk. prac', vyp. 29, s. 32-40, 2012. (in Ukrainian)

V. Ju. Bykov, "Theoretical and methodological principles of creation and development of modern technologies and e-learning", Rozvytok pedagogichnoii i psyhologichnoi nauk v Ukraini 1992–2002 : zb. nauk. prac' do 10-ricchia APN Ukrainy, ch. 2, s. 182-189, 2002. (in Ukrainian)

S. G. Lytvynova, "Concepts and characteristics of cloud oriented learning environment of school", Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, №2 (40), s. 26–41, 2014. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/970/756. (in Ukrainian).

M. V. Rassovyc'ka, "System cloud-oriented training aids informative courses engineering students", in International Workshop Cloud Technology in Education, Kryvii Rig, 2014, s. 34-36. (in Ukrainian)

S. G. Lytvynova, "Component model of cloud-based learning environment at a secondary educational institution", Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu : Seriia "Pedahohika. Sotsialna robota", № 35, s. 99-106, 2015. (in Ukrainian)

N. Kopniak et al., Modeling and integration of cloud-based learning environment services: monograph. Kyiv, TsP Komprynt, 2015. (in Ukrainian)

V. Ju. Bykov, and V. G. Kremen', "Categories ‘space’ and ‘environment’: the characteristics of the model representation and educational use", Teorija i praktyka upravlinnja social'nymy systemamy: philosophy, psychology, education, sociology, №3, s. 3-16, 2013. (in Ukrainian)

V. T. Busel, Great Dictionary of Modern Ukrainian. Кyiv, Irpin', VTF "Perun", 2005. (in Ukrainian)

V. G. Kremen', Encyclopedia of Education. Кyiv, Yurinkom Inter, 2008. (in Ukrainian).

O. P. Semotiuk, The modern dictionary of foreign words. Kharkiv, Vesta, Ranok, 2008. (in Ukrainian)

T. B. Gumeniuk, "Design as a pedagogical phenomenon", Naulovyi chasopys Nacional'nogo pedagogichnogo universytetu im. M. P. Dragomanova. Seriia 13. Problemy trudovoi to profesiinoi pidgotovky: zbirnyk, vyp. 6, s. 51-59, 2010. (in Ukrainian)

V. Bykov, "Theoretical and methodological principles of modeling educational learning environment of open education", Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, vyp. 77, ch. 1, s. 3-12, 2008. (in Ukrainian)

T. A. Vakaliuk, "Clouds oriented model of support training Bachelor of Informatics", Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, № 6 (56), s. 64-76, 2016. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1415/1098. (in Ukrainian)

V. Ju. Bykov, Models of organizational systems of open education: monograph. Кyiv, Atika, 2008. (in Ukrainian)

T. A. Vakaliuk, "The model of interaction of educational process in the cloud-oriented learning environment", in the Third All-Ukrainian scientific conference of young scientists Scientific Youth 2015, Kyiv, 2015, s. 13–16. (in Ukrainian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.