TUTOR SUPPORT OF TEACHING MATHEMATICS WITH INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v61i5.1693

Keywords:

tutor, mathematics, information and communication technologies, Internet resources, mobile applications

Abstract

The paper describes the tutor activity in the process of mathematics teaching support on the basis of the use of information and communication technologies (ICT). The author has analysed the available Internet resources and mobile applications in mathematics, which are classified according to their functional purposes into groups: systems of mass open courses, platforms for adaptive learning, video channels, mathematical online simulators, online tasks, mathematical games, mathematical portals, online platforms, mathematical sites, mathematical online platforms, mathematical services, mobile applications in mathematics (simulators, games, generators of example, assistant programs, training complexes, calculators). In accordance with the student age categories mathematical information and communication technologies are divided into three groups: for elementary school students, secondary school students and high school students. The basic ICT tools for teaching mathematics are outlined. The algorithm for constructing tutorial classes with their application is presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kateryna P. Osadcha, Melitopol State Pedagogical University named after Bohdan Khmelnytskyi, Melitopol

associate professor, PhD (Pedagogy), associate professor of the Computer Science and Cybernetics Department

References

В. П. Сергеева, И. С. Сергеева, Г. В. Сороковых, и Ю. В. Зиборова, Тьютор в образовательном пространстве. Москва, Россия: ИНФРА-М, 2016.

М. І. Жалдак, "Педагогічний потенціал комп’ютерно-орієнтованих систем навчання математики". [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://ii.npu.edu.ua/files/Zbirnik_KOSN/7/1.pdf.Дата звернення: травень, 26, 2017.

Є. Ф. Вінниченко, "Розвиток творчих здібностей старшокласників у процесі навчання інформаційних технологій розв'язування математичних задач", автореф. дис. канд. пед. наук, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2006.

Т. О. Олійник, "Використання ІКТ для розвитку критичного мислення". [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/1300/1/7.pdf. Дата звернення: травень, 30, 2017.

В. В. Корольський, Т. Г. Крамаренко, С. О. Семеріков, та С. В. Шокалюк, Інноваційні інформаційно-комунікаційні технології навчання математики. Кривий Ріг, Україна: Книжкове видавництво Кирєєвсього, 2009.

И. В. Фуфачев, "Применение тьюторских практик в старших классах на уроках физики и математики", Теоретические и методологические проблемы современного образования, с. 141-143, 2015.

Т. А. Кузьмина, и И. Н. Семенова, "Тьюторское сопровождение как важный компонент процесса обучения в условиях развития информационных и коммуникационных технологий", Педагогическое образование в России, № 5, с. 42-45, 2013.

К. П. Осадча, "Інформаційно-комунікаційні технології здійснення тьюторської діяльності у системі шкільної освіти", Науково-педагогічний журнал «Молодь і ринок», №9 (128), с. 22–26, 2016.

Н. А. Сторожук, О. Ф. Сальнікова, та Л. О. Ряба, "Структурно-функціональний аналіз діяльності тьютора в системі організації та супроводу навчально-виховного процесу у вищому навчальному закладі", Збірник наукових праць Військового інституту Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Вип. 4, с. 238-245, 2013.

Э. О’Брайант, Стать тьютором. Вдохновляющий опыт тех, кто помогает учиться. Москва, Россия: Ресурс, 2012.

"Адаптивное обучение, или несколько слов о Knewton". [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://habrahabr.ru/company/npl/blog/244539.Дата звернення: чер. 1, 2017.

GENEXIS 2.6 description. [Online]. Available:http://www.genexiseducation.com/genexis.Accessed on: May31, 2017.

J. Hohenwarter, and M. Hohenwarter, Introduction to GeoGebra. [Online]. Available:https://static.geogebra.org/book/intro-en.pdf.Accessedon:May31, 2017.

Using Wolfram|Alpha in the Classroom. [Online]. Available:http://www.wolframalpha.com/educators.Accessed on: May31, 2017.

В. В. Осадчий, та О. В. Мартинюк А. с. 58859 Україна. Комп’ютерна програма «Навчально-тренувальний мобільний засіб для підготовки до ЗНО на базі ОС Android “Test”».


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

V.P. Sergeeva, I.S. Sergeeva, G.V. The Fortieth, and Y.V. Ziborov, Tutor in the educational space. Moscow, Russia: INFRA-M, 2016. (in Russian)

M.I. Zhaldak, "The pedagogical potential of computer-oriented mathematics teaching systems". [Online]. Available:http://ii.npu.edu.ua/files/Zbirnik_KOSN/7/1.pdf. Accessed on: May, 26, 2017. (inUkrainian)

E.F. Vinnichenko, "Development of creative abilities of senior pupils in teaching information technologies for solving mathematical problems", Ph.D. thesis, National Pedagogical Dragomanov Univ., Kiev, 2006. (inUkrainian)

T.O. Oleinik, "Using ICT for developing critical thinking". [Online]. Available: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/1300/1/7.pdf. Accessed on: May, 30, 2017. (inUkrainian)

V.V. Korolskyy, T.G. Kramarenko, S.O. Semerikov, and S.V. Shokalyuk. Innovative information and communication technologies of teaching mathematics.KryvyiRih, Ukraine: Book Publishers Kyryeyevsoho, 2009. (in Ukrainian)

I.V. Fufachev, "The application of tutoring practices in the upper grades at lessons of physics and mathematics", Teoreticheskiei metodologicheskie problemi sovremennogo obrazovaniya, с.141-143, 2015. (in Russian)

T.A. Kuzmina, and I.N. Semenov, "Tutor support as an important component of the learning process under the conditions of information and communication technologies development ", Pedagogicheskoeobrazovanie v Rossii, № 5, с. 42-45, 2013. (in Russian)

K.P. Osadcha, "Іnformation and communication technologies of the implementation of tutor activities in the school educational system",Naukovo-pedagogichniy zhurnal «Molod I rinok», №9 (128), с. 22–26,2016. (in Ukrainian)

N.A. Storozhuk, O.F. SalnIkova, and L.O. Ryaba, "Structural and functional analysis of the tutor in the organization and support of the educational process in higher education", Zbirnik naukovih prats Viyskovogo Institutu Kiyivskogo natsionalnogo universitetu imeni Tarasa Shevchenka, vol. 44, c. 238-245, 2013. (in Ukrainian)

E O’Briant, Be a Great Tutor. The inspiring guide to tutoring all ages. Moscow, Russia: Resurs, 2012. (in Russian)

Adaptive learning, or several words about Knewton. [Online]. Available:https://habrahabr.ru/company/npl/blog/244539. Accessedon: чер. 1, 2017. (in Russian)

GENEXIS 2.6 description. [Online]. Available:http://www.genexiseducation.com/genexis. Accessedon: May 31, 2017. (in English)

J. Hohenwarter, and M. Hohenwarter, Introduction to GeoGebra. [Online]. Available:https://static.geogebra.org/book/intro-en.pdf. Accessedon: May 31, 2017. (in English)

Using Wolfram|Alpha in the Classroom. [Online]. Available:http://www.wolframalpha.com/educators. Accessedon: May 31, 2017. (in English)

V.V. Osadchyi, and O.A. Martyniuk, Сertificate of authorship 58859, Ukraine.Computer program «Education and training tool for preparation for external independent testingon the basis of the OS Android "Test "». (inUkrainian)

Published

2017-10-31

How to Cite

[1]
K. P. Osadcha, “TUTOR SUPPORT OF TEACHING MATHEMATICS WITH INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES”, ITLT, vol. 61, no. 5, pp. 36–49, Oct. 2017.

Issue

Section

ICT and learning tools in vocational education and training

Most read articles by the same author(s)