MODELS OF PROPAEDEUTICS OF INFORMATION CULTURE OF AN ELEMENTARY SCHOOL: FOREIGN AND DOMESTIC EXPERIENCE

Keywords: model for propаedeutics of information culture, elementary school, computer science

Abstract

This article is devoted to the review of models for propaedeutics of information culture in an elementary school, foreign and domestic experience of the basic approaches of teaching of computer science is analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Svitlana M. Ivanova, Institute of Information Technologies and Learning Tools of APS of Ukraine, Kyiv

младший научный сотрудник

References

Великович Л. С., Курис Г. Э. Понять главное (заметки по поводу информатизации образовательного процесса в начальной школе) // Конгресс конференций «Информационные технологии в образовании» – http://ito.edu.ru/sp/publi-about.html.

Гольцман М. А., Дуванов А. А., Первин Ю. А. Концепции развития ребенка в курсе "Роботландия". – lbid. – C. 7-15.

Горвиц Ю. М., Демьяненко В. Ю. Эргономическое проектирование нового поколения компьютерных систем для детей дошкольного возраста. Синтез //Советско-французский семинар по информатизации начального образования. – Переславль-Залесский, Москва, 1992. – С. 15-19.

Горячев А. В., Волкова Т. О., Горина К. И. Информатика в играх и задачах: Учебник для 1 класса четырехлетней начальной школы: В 2 ч. Изд. 2-е, испр. – М.: Балас, 2006. – 144 c.

Додаток до листа Міністерства освіти Російської Федерації від 17.12.2001 №957/13-13 – www.ict.edu.ru/ft/005142//mpi_pr.pdf.

Дуванов А., Зайдельман Я., Первин Ю., Гольцман М. Роботландия –курс информатики для младших школьников // Информатика и образование. –1989. –№5. – C. 37-45.

Жалдак М. І., Рамський Ю. С. Проект стандарту освітньої галузі інформатики. – К.: Ґенеза, 1997. – С. 48-59.

Запорожец А. В. Избранные психологические труды: В 2-х т. – М.: Московский ун-т, 1981.-Т.1. Психическое развитие ребенка. – 156 с.

Левшин М. М. Програма з інформатики для 1-4 класів // Початкова школа. – 2001. – №3. – С. 61-64.

Леонтьев А. Н. Проблемы развития психики. – 4-е изд. – М.: Московский ун-т, 1981. – 584 с.

Осколок С. Формування інформаційної культури починається з початкової школи (Про вивчення у 1-3 класах нового експериментального курсу: “Комп’ютерна азбука. Основи комп’ютерної грамотності”)// Розкажіть онуку. – 2003. – №34. – С. 37–41.

Пейперт С. Переворот в сознании: Дети, компьютеры и плодотворные идеи. – М.: Педагогика, 1989. — 221 с.

Семенов А. Л., Рудченко Т. А., Щеглова О. В.Информатика. 1 кл.: 1–4. Ч. 1. – М.: Просвещение, Институт новых технологий образования, 2001. – 28 с.

Семенов А. Л., Рудченко Т. А., Щеглова О. В.Информатика. 1 кл.: 1 – 4. Ч. 2. – М.: Просвещение; Институт новых технологий образования, 2001. – 36 с.

Стефанов. С. Създаване на детски вестник в ІV клас, сп. // Начално образование. – 2000. – № 2. - С. 52-57.

Bruno Emaus (University of Amsterdam).(2004) Guidelines for primary school teachers for integration of ICT in their lessons – http:www.ecolenet.nl/projects/guidelines_primary.html.

Petra Földes – Márta Kőrös-Mikis: Best Practice in the Application of ICT at the Primary School Level / National Institute for Public Education. Hungary (2006) – http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=ict_best_practice.

Oppenheimer T. "The computer delusion." The Atlantic Monthly, Vol. 280, №1, July 1997, pp. 45-62.

Technology in Schools: What the Research Says. Metiri Group – Commissioned by Cisco Systems. 1992 – 2006. 18 p. –http://www.cisco.com/web/strategy/docs/education/TechnologyinSchoolsReport.pdf. (15 травня 2007).

The Lewisham Education and Culture Web – http://ecs.lewishan.gov.uk/talent/pricor/module4.html.

University of Canterbury – www.cosc.Canterbury.ac.nz/tim.bell/tour2006/tour.html.

Witold Kranas przy wspolpracy z Wanda Jochemczyk, Iwona Krajewska-Kranas, Agnieszka Samulska, Miroslawem Wyczolkowskim. Program nauczania informatyki w szkole podstawowej “Lekcje z komputerem”. Warszawa, 2004. 52 s.

Judy Van Scoter & other. Technology in Early Childhood Education: Finding the Balance. June 2001 Northwest Regional Educational Laboratory. 51 p.

How to Cite
Ivanova, S. M. (1). MODELS OF PROPAEDEUTICS OF INFORMATION CULTURE OF AN ELEMENTARY SCHOOL: FOREIGN AND DOMESTIC EXPERIENCE. Information Technologies and Learning Tools, 4(3). https://doi.org/10.33407/itlt.v4i3.171
Section
Learning tools in modern pedagogical systems