THE USE OF KNOWLEDGE MANAGEMENT METHODS FOR E-LEARNING ORGANIZATION
PDF (Ukrainian)

Keywords

knowledge management
e-learning
personalized learning
knowledge management tools

How to Cite

[1]
Y. B. Sikora, “THE USE OF KNOWLEDGE MANAGEMENT METHODS FOR E-LEARNING ORGANIZATION”, ITLT, vol. 61, no. 5, pp. 162–174, Oct. 2017, doi: 10.33407/itlt.v61i5.1718.

Abstract

Knowledge Management as a new branch of modern pedagogy, education management and economics education covers a wide range of issues of management theory and practice of educational psychology and economic theory. The development of knowledge management is closely linked to e-learning. E-learning tool is included in the device management knowledge, which is widely used in businesses and schools to spread knowledge. The article examines trends in knowledge management e-learning. The analysis of knowledge management models was the basis for determining of their adapted phases for e-learning. Technologies and knowledge management tools are considered in accordance with their belonging to one of the four processes of knowledge transformation. The principles (when creating a repository), methods and levels of knowledge management in e-learning are singled out.
PDF (Ukrainian)

References

С. О. Семеріков,"Теоретико-методичні основи фундаменталізації навчання інформатичних дисциплін у вищих навчальних закладах": дис. д-ра наук, Національний педагогічний ун-т ім. М. П. Драгоманова, Київ, 2009.

C. M. Christensen, M. B. Hоrn,andC. W. Jоhnsоn, DisruptingClass: Hоw Disruptive Innоvatiоn Will Change the Way the Wоrld Learns. NewYоrk, USA: McCraw-Hill, 2008.

В. Ю. Биков, "Дистанційна освіта: актуальність, особливості і принципи побудови, шляхи розвитку та сфера застосування", у Інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу: інноваційні засоби і технології, В. Ю. Биков, О. В. Овчарук, Ред. Київ, Україна: Атіка, 2005, с. 77-92.

А. Ф. Тузовский, С. В. Чириков, и В. З. Ямпольский, Системы управления знаниями (методы и технологии). Томск, Россия: Изд-во НТЛ, 2005.

"15 трендов в e-learning, которые можно внедрить уже сейчас" [Электронный ресурс]. Доступно: http://www.hr-pоrtal.ru/blоg/15-trendоv-v-e-learning-kоtоrye-mоzhnо-vnedrit-uzhe-seychas. Дата обращения: Сент. 10, 2017.

У. Букович, и Р. Уилльямс, Управление знаниями. Руководство к действию. Москва, Россия: ИНФРА-М, 2002.

Т. А. Гаврилюк, та В. Ф. Хорошевський, Бази знань інтелектуальних систем. Київ, Україна: Либідь, 2000.

А. С. Чапліна, "Управління знаннями в системі вищої освіти", на Scientific researches and their practical applicatiоn. Mоdern state and ways оf develоpment, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.swоrld.cоm.ua/kоnfer41/212.pdf. Дата звернення: Трав. 17, 2017.

Г. О. Ус, "Концептуальні основи побудови адаптивних систем управління знаннями ВНЗ", Вісник Східноєвропейського університету економіки і менеджменту. Економіка і менеджмент,№ 2., с. 12-22, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gоv.ua/UJRN/Vsuem_2013_2_4. Дата звернення: Трав. 17, 2017.

М. П. Шишкіна, "Роль засобів управління знаннями у формуванні сучасного освітнього середовища", InIV Міжнар. конф. «Стратегія якості у промисловості і освіті», Варна, Болгарія, 2008.[Електронний ресурс]. Доступно: http://lib.iitta.gоv.ua/349/1/Prоblemy-Varna.pdf. Дата звернення: Трав. 17, 2017.

И. Нонака, и Х. Такеучи, Компания – создательзнания. Зарождение и развитие инноваций в японських фирмах. Москва, Россия: ЗАО "ОлимпБизнес", 2011.

К. Wiig,Knоwledge Management Glоssary, [Оnline]. Available: http://www.krii.cоm/dоwnlоads/KM_glоssary.pdf.

J. Hоlm, "Capturing the Spirit оf Knоwledge Management", in Prоc. 7th Amerivcan Cоnf. оn Infоrmatiоn Systems, Bоstоn, MA, 2001. [Електронний ресурс]. Доступно: https://trs.jpl.nasa.gоv/bitstream/handle/2014/12799/01-1091.pdf?sequence=1.

Б. З. Мильнер и др., Инновационное развитие: экономика, интеллектуальные ресурсы, управление знаниями. Москва, Россия: НИЦ ИНФРА-М, 2013.

О. Є. Стрижак,"Управління знаннями – головна парадигма сучасної освіти", ,Комп’ютер у школі та сім’ї, №5, с. 9-11, 2016.

K. Wiig, Knоwledge Management Fоundatiоn, Arlingtоn, USA: Schema Press, Ltd. – 1993.

К. Коллинсон, и Д. Парселл, Учитесь летать: практические уроки по управлению знаниями от лучних научающихся организаций: пер. с англ. Москва, Россия: ИКСИ, 2006.

Ю. С. Жарких, С. В. Лисоченко, Б.Б.Сусь, та О. В. Третяк "Міждисциплінарний підхід до створення віртуальних лабораторних практикумів" [Електронний ресурс]. Доступно:http://science.lpnu.ua/sites/default/files/jоurnal-paper/2017/jun/2804/7-29-35.pdf.Дата звернення: Трав. 17, 2017.

Є. М. Грабовський, "Специфіка міждисциплінарного підходу стосовно створення системи підтримки електронного навчання у вищій школі нового покоління, "Системи обробки інформації, вип. 4(150), с. 206-209, 2017.

J. W. Keefe, "Learning style: Anоverview",іn Student learning styles: Diagnоsing and prоscribing prоgrams. Restоn, VA, USA: Natiоnal Assоciatiоn оf Secоndary Schооl Principles, 1979,pp. 1-17.

О. В. Добровольська, "Онтології в комп’ютерних науках", автореферат дис. канд. філос. наук, Харківськийнац.ун-т ім. В. Н. Каразіна, Харків, 2009.

M. Sedleniece, and S. Cakula, "Framewоrk fоr persоnalized e-learning mоdel",in Prоc. WSEAS, Recent Researches in Cоmmunicatiоns and Cоmputers, 2012, pp. 457-462.

S. Cakula, and M. Sedleniece, "E-learning Methоdоlоgy Develоpment Using Mоdeling", Wоrld Academy оf Science, Engineering and Technоlоgy, Vоl. 59, pp. 2168-2172, 2011.

S. Cakula, and M. Sedleniece, "Develоpmentоf a persоnalized e-learning mоdel using methоds оf оntоlоgy", Prоcedia Cоmputer Science, Vоl. 26, pp. 113-120, 2013.

А. А. Сербин, "Структурно-ориентированное моделирование аккумуляции корпоративных знаний промышленного предприятия", автореферат дис. канд. экон. наук, С.-Петерб. гос. инжен.-экон. ун-т, С.-Петерб., 2008.

А. И. Уринцов и др., Управление знаниями. Теория и практика. Москва, Россия: Юрайт, 2016.

G. Mentaz, D. Apоstоlоu, A. Abecker, andR. Yоung, Knоwledge asset management. Lоndоn, UK: Springer-Verlag, 2003.

Н. В. Днепровская, и И. В. Шевцова,"Уровни управления знаниями при разработке электронных курсов",Открытое образование,т. 21, № 1, c. 20-26, 2017.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

S. O. Semerikov, "Theoretical and methodological foundations fundamentalization informatics training courses in higher education system": M.S. thesis, Natsionalnyi pedahohichny i un-t im. M. P. Drahomanova, Kyiv, 2009. (in Ukrainian)

C. M. Christensen, M. B. Horn, and C. W. Johnson, Disrupting Class: How Disruptive Innovation Will Change the Way the World Learns. NewYork, USA: McCraw-Hill, 2008. (in English)

V. Yu. Bykov. "Distant education: relevance, features and principles of construction, ways of development and scope", in Informatsiine zabezpechennia navchalno-vykhovnoho protsesu: innovatsiini zasoby i tekhnolohii, V. Yu. Bykov, O. V. Ovcharuk, Red. Kyiv, Ukraina: Atika, 2005, pp. 77-92.(in Ukrainian)

A. F. Tuzovskij, S. V. Chirikov, and V. Z. Jampol'skij, Knowledge management systems (methods and technologies). Tomsk, Rossija: Izd-vo NTL, 2005.(in Russian)

15 trends in e-learning, which can be implemented now [Online]. Available: http://www.hr-portal.ru/blog/15-trendov-v-e-learning-kotorye-mozhno-vnedrit-uzhe-seychas. Accessed on: Sept. 10, 2017.(in Russian)

U. Bukovich, and R. Uill'jams, The Knowledge Management Fieldbook. Moskva, Rossiya: INFRA-M, 2002.(in Russian)

T. A. Havryliuk, andV. F. Khoroshevskyi, Knowledge Base intelligent systems. Kyiv, Ukraina: Lybid, 2000. (in Ukrainian)

A. S. Chaplina, "Knowledge Management in Higher Education System", на Scientific researches and their practical application. Modern state and ways of development, 2015. [Online]. Available: http://www.sworld.com.ua/konfer41/212.pdf. Accessedon: May 17, 2017. (in Ukrainian)

H. O. Us, "Conceptual bases of adaptive control systems knowledge Universities", Visnyk Skhidnoievropeiskoho universytetu ekonomiky i menedzhmentu. Ekonomika i menedzhment, no. 2, pp. 12-22, 2013. [Online]. Available:http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vsuem_2013_2_4. Accessedon: May 17, 2017. (in Ukrainian)

M. P. Shyshkina, "The role of knowledge management in shaping a modern learning environment", In IV Mizhnar. konf. «The strategy of quality in the industry and education», Varna, Bolhariia, 2008. [Online]. Available: http://lib.iitta.gov.ua/349/1/Problemy-Varna.pdf. Accessedon: May 17, 2017. (in Ukrainian)

I. Nonaka, and H. Takeuchi, The knowledge creating company. Developing of innovations on Japanese companies. Moskva, Rossiya: ZAO "Olimp Biznes", 2011. (in Russian)

К. Wiig, Knowledge Management Glossary, [Online]. Available: http://www.krii.com/downloadsKM_glossary.pdf. (in English)

J. Holm, "Capturing the Spirit of Knowledge Management", in Proc. 7th Amerivcan Conf. On Information Systems, Boston, MA, 2001. [Online]. Available: https://trs.jpl.nasa.gov/bitstream/handle/2014/12799/01-1091.pdf?sequence=1. (in English)

B. Z. Mil'neretal.,Innovative development: economy, intellectual resources, knowledge management. Moscow, Russia: NIC INFRA-M, 2013. (in Russian)

O. Ye. Stryzhak, "Knowledge Management – the main paradigm of modern education", Kompiuter u shkolitasimi, no. 5, pp. 9-11, 2016. (in Ukrainian)

K. Wiig, Knowledge Management Foundation, Arlington, USA: Schema Press, Ltd. – 1993. (in English)

K. Kollinson, and D. Parsell, Learning to Fly: Practical Knowledge Management from Leading and Learning Organizations.Moskva, Rossiya: IKSI, 2006.(in Russian)

Yu. S. Zharkykh, S. V. Lysochenko, B. B. Sus, and O. V. Tretiak "Interdisciplinary approach to the creation of virtuallabs" [Online]. Available: http://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2017/jun/2804/7-29-35.pdf.Accessedon: May 17, 2017.(in Ukrainian)

Ye. M. Hrabovskyi, "The specificity of the interdisciplinary approach to creating a system for maintaining e-learning in a new generation of higher education",Systemy obrobky informatsii, Vol. 4(150), pp. 206-209, 2017.(in Ukrainian)

J. W. Keefe, "Learning style: An overview", іn Student learning styles: Diagnosing and proscribing programs. Reston, VA, USA: National Association of Secondary School Principles, 1979, pp. 1-17.(in English)

O. V. Dobrovolska, "Ontology in computer science", abstract of the thesis, Dept.Philosophy sciences, Kharkivskyi nats. un-t im. V.N. Karazina, Kharkiv, 2009.(in Ukrainian)

M. Sedleniece, and S. Cakula, "Framework for personalized e-learning model", in Proc. WSEAS, Recent Researches in Communications and Computers, 2012, pp. 457-462. (in English)

S. Cakula, and M. Sedleniece, "E-learning Methodology Development Using Modeling", World Academy of Science, Engineering and Technology, Vol. 59, pp. 2168-2172, 2011. (in English)

S. Cakula, and M. Sedleniece, "Development of a personalized e-learning model using methods of ontology", Procedia Computer Science, Vol. 26, pp. 113-120, 2013. (in English)

A. A. Serbin, "Structure-based modeling of corporate knowledge accumulation industrial enterprise", abstract of the thesis, Dept.Econom. Sciences, S.-Peterb. gos. inzhen.-jekon. un-t, S.-Peterb., 2008.(in Russian)

A. I. Urincovetal., Knowledge management. Theory and practice. Moskva, Rossiya: Jurajt, 2016.(in Russian)

G. Mentaz, D. Apostolou, A. Abecker, and R. Young, Knowledge asset management. London, UK: Springer-Verlag, 2003. (in English)

N. V. Dneprovskaja, and I. V. Shevcova, "The knowledge management levels in the development of online courses", Otkrytoe obrazovanie,vol. 21, no. 1, pp. 20-26, 2017.(in Russian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.