ELEMENTS OF BLENDED LEARNING IN STUDYING PHYSICS IN THE TECHNICAL UNIVERSITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v61i5.1741

Keywords:

blended learning, model of the Flipped Classroom, element of activity «Lesson», LMS Moodle

Abstract

The critical analysis of the advantages and disadvantages of traditional and e-learning as well as the shortcomings in the knowledge of the first course students allowed us to conclude that the most appropriate implementation of blended learning in studying physics in technical university is Flipped Classroom model. Blended learning can be conveniently carried out, using the special features of the LMS Moodle activity element «Lesson», which provides the possibility to combine small logically completed parts and monitoring its mastering. This allows the teacher to offer students to study easier separate part of the lecture or all of its content. Approbation of such a model of mixed learning on a sample of first-year students showed the activation of their cognitive activities and the better mastering of educational material.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Serhii O. Podlasov, National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute”, Kyiv

senior lecturer of the Department of the General Physics and Solid State Physics

Oleksii V. Matviichuk, National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute”, Kyiv

candidate of pedagogic sciences, senior lecturer of the Department of the General Physics and Solid State Physics

Valentyn P. Bryhinets, National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute”, Kyiv

candidate of physical and mathematical sciences, docent, associate professor the Department of the General and Theoretical Physics

References

C. J. Dzuban, J. Hartman, and P. Moskal,“Blended learning”, EUCAUSE Review, vol. 2004, issue 7, 2004.

А. М. Стрюк,“Теоретичні основи комбінованого навчання”, Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія: Педагогічна, Вип. 17 : Інноваційні технології управління компетентнісно-світоглядним становленням учителя: фізика, технології, астрономія, с. 63-66, 2011.

Ю. В. Триус, та I. В. Герасименко, “Комбіноване навчання як інноваційна освітня технологія у вищій школі”, Теорія та методика електронного навчання : збірник наукових праць. Вип. III., Кривий Ріг, Видавничий відділ НМетАУ, с. 299-308, 2012.

В. М. Кухаренко та ін., Теорія та практика змішаного навчання. Харків, Україна: “Міськдрук”, НТУ “ХПІ”, 2016.

К. Л. Бугайчук, “Змішане навчання: теоретичний аналіз та стратегія впровадження в освітній процес вищих навчальних закладів”, Інформаційні технології і засоби навчання, т. 54, №4, с. 1-18, 2016.

О. Ф. Мусійовська, “Проблеми впровадження комбінованого навчання у вищій школі України”, Інформаційні технології і засоби навчання. № 3 (7), 2008. [Електронний ресурс]. Доступно:http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/111/97. Дата звернення: червень 24, 2017.

С. І. Терещук, “Змішане навчання як нова парадигма фізичної освіти”, Вісник Чернігівського національного педагогічного університету, Вип 146, c. 186-191, 2017.

“Сила Лоренца”, [Электронный ресурс]. Доступно: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B8%D0%BB%D0%B0_%D0%9B%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%86%D0%B0. Дата звернення: червень 24, 2017.

V. Strauss,“Three fears about blended learning”, Washington Post, September 22, 2012.[Електронний ресурс]. Доступно: https://www.washingtonpost.com/blogs/answer-sheet/post/three-fears-about-blended-learning/2012/09/22/56af57cc-035d-11e2-91e7-2962c74e7738_blog.html?utm_term=.33ce38237ece. Дата звернення: червень 24, 2017.

І. Примаченко, “Більшість українських вузів – це фабрики з друкування дипломів, що викачують бюджетні гроші” / Інтерв’ю, Тижневий журнал по-українськи «Країна», №7 (360) 23 лютого с.17-18. 2017.

Ю. И. Капустин, “Педагогические и организационные условия эффективного сочетания очного обучения и применения технологий дистанционного обучения”, автореф. дис. д-ра пед. наук, М. 2007.

Н. В. Рашевська,“Програмні засоби мобільного навчання”, Інноваційні технології і засоби навчання, №1(21), 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/369/353. Дата звернення: червень 24, 2017.

Н. В. Рашевська, “Змішане навчання як психолого-педагогічна проблема”, Вісник Черкаського університету, т. 191, частина IV, серія «Педагогічні науки», с. 89–96, 2010.

Н. М. Болюбаш, “Використання сучасних інформаційних технологій у професійній підготовці економістів”, Інформаційні технології і засоби навчання, №5 (13), 2009. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/178/164. Дата звернення: червень 24, 2017.

M. Oliver, and K. Trigwell, “Can ’Blended Learning’ Be Redeemed?”,E–Learning, v 2, № 1, p.17-26, 2005 [Електронний ресурс]. Доступно: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.2304/elea.2005.2.1.17. Дата звернення: червень 24, 2017.

C. M. Christensen, M. B. Horn, and H. Staker, “Is K-12 Blended Learning Disruptive? An introduction of the theory of hybrids. San Francisco CA, USA: Clayton Christensen Institute, 2013 [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.christenseninstitute.org/publications/hybrids/. Дата звернення: червень 27, 2017.

С. У. Гончаренко, Український педагогічний словник. Київ, Україна: Либідь, 1997.

А. М. Пышкало,“Методическая система обучения геометрии в начальной школе”: авторский доклад по монографии «Методика обучения элементам геометрии в начальных классах», представленной на соискание … д-ра. пед. наук, Академия пед. наук СССР, Москва, 1975.

О. В. Матвійчук, та С. О. Подласов,“Аналіз типових ускладнень студентів при вивченні фізики та засоби для їх усунення”, Вісник Чернігівського національного педагогічного університету,Вип. 99, с. 244-247, 2012.

О. В. Матвійчук, та С. О. Подласов, “Організація самостійної роботи студентів по підготовці до лабораторних робіт з фізики з використанням засобів ІТ”, Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету. Серія педагогічна. Вип. 22: с. 197-200, 2016.

О. В. Анисимова, и С. А. Подласов, “Тестовый контроль готовности студентов к выполнению лабораторных работ по физике”, на Современный физический практикум. Сборник трудов XII Международной учебно-методической конференции, Москва, 2012, с. 26.

H. Stakerand M. B. Horn, “Classifying K–12 Blended learning”, [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.christenseninstitute.org/wp-content/uploads/2013/04/Classifying-K-12-blended-learning.pdf. Дата звернення: червень 24, 2017.

С. О. Подласов, О. В. Матвійчук, та В. П. Бригінець, “Організація самостійної роботи студентів у середовищі LMS Moodle”, Збірник наукових праць. Педагогічні науки, т. 1, Випуск XXI, Херсон, c. 58–63, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://ps.stateuniversity.ks.ua/file/issue_71/part_1/13.pdf. Дата звернення: червень 24, 2017.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

C. J.Dzuban, J.Hartman, and P.Moskal,“Blended learning”,EUCAUSE Review, vol.2004, issue 7, 2004 (in English).

A. M. Stryuk, “Theoretical Foundations of Combined Learning”, Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Seriia: Pedahohichna, Vyp. 17 : Innovatsiini tekhnolohii upravlinnia kompetentnisno-svitohliadnym stanovlenniam uchytelia: fizyka, tekhnolohii, astronomiia, 2011.[Online]. Available: http://journals.uran.ua/index.php/2307-4507/article/viewFile/32063/28701.Accessed on: June 24, 2017 (in Ukrainian).

Yu. V. Tryus, and I. V. Herasymenko, “Blended learning as an innovative educational technology in high school”, Teoriia ta metodyka elektronnoho navchannia : zbirnyk naukovykh prats. Kryvyi Rih, v.3, №1(3), p. 299-308, 2012.(in Ukranian)

V. M. Kukharenkoet al.,Theory and practice of blended learning. Kharkiv, Ukraine: “Miskdruk” NTU “KhPI”, 2016. (in Ukranian)

K. L. Buhaichuk, “Blended learning: theoretical implementation in educational process of higher educational institutions”, Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, vol. 54, no. 4, pp. 1-18, 2016. (in Ukranian)

O.F. Musiiovska, “Problems of introduction of blended learning in the high school of Ukraine”, Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, Vyp. 3 (7), 2008. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/111/97. Accessed on: June 24, 2017.(in Ukranian)

S. I. Tereshchuk, “Blended learning as a new paradigm of physical education system”, Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu, issue 146, pp. 186-191, 2017. (in Ukranian)

“Lorentz force”, [Online]. Available:https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B8%D0%BB%D0%B0_%D0%9B%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%86%D0%B0. Accessed on: June 20, 2017.(in Ukranian)

V. Strauss, “Three fears about blended learning”, Washington Post, September 22, 2012. [Online]. Available:https://www.washingtonpost.com/blogs/answer-sheet/post/three-fears-about-blended-learning/2012/09/22/56af57cc-035d-11e2-91e7-2962c74e7738_blog.html?utm_term=.33ce38237ece.Accessed on: June 20, 2017. (in English)

I. Prymachenko, “Most part of Ukrainian universities are factories for printing diplomas that pump out budget money”,Interv'yu, Tyzhnevyizhurnalpo-ukrainsky «Kraina», №7 (360) 23 February p.17-18. 2017. (in Ukranian)

Yu. Y. Kapustyn, “Pedagogical and organizational conditions for an effective combination of full-time teaching and application of distance learning echnologies”, avtoref. dis. d-raped. nauk,. Moskva. 2007. (in Russian).

N. V.Rashevska, “Mobile Learning Software”, Innovatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, Nb. 1(21), 2011. [Online]. Available:http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/369/353. Accessedon: June 20, 2017.(in Ukrainian).

N. V. Rashevska, “Blended learning as a psychological and pedagogical problem”, Visnyk Cherkaskoho universytetu, v. 191, part IV, ser.“Pedagogical sciences”, p.89–96, 2010. (in Ukrainian).

N. M. Bolyubash, “Use of modern information technologies in the training of economists”, Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, Nb.5 (13), 2009. [Online]. Available:http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/178/164. Accessed on: June 25, 2017. (in Ukranian).

M. Oliver, K. Trigwell, “Can ‘Blended Learning’ Be Redeemed?”,E–Learning, v 2, Nb.1, p.17-26, 2005[Online]. Available:http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.2304/elea.2005.2.1.17.Accessedon: June 20, 2017. (in English).

C. M. Christensen, M. B. Horn, H. Staker, Is K-12 Blended Learning Disruptive? An introduction of the theory of hybrids. San Francisco CA, USA: Clayton Christensen Institute, 2013. [Online]. Available: https://www.christenseninstitute.org/publications/hybrids/. Accessed: June 27, 2017. (in English).

S. U. Goncharenko, Ukrainian Pedagogical Dictionary. Kiev, Ukrayina: Lybid, 1997. (in Ukranian).

A.M. Pyshkalo, “Methodical system of teaching geometry in primary school” : avtorskij doklad po monografii “Metodika obuchenijaj elementam geometrii v nachal'nyh klassah”, predstavlennoj na soiskanie … d-ra. ped. nauk, Akademija ped. Nauk SSSR, Moskva, 1975. (in Russian).

O.V. Matvijchuk,and S.O. Podlasov,“Analysis of typical complications of students in the study of physics and the means to eliminate them”, Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu, issue 99, pp.244-247, 2012. (in Ukrainian)

O.V. Matvijchuk, and S.O. Podlasov, “Organization of independent work of students for preparing for laboratory work in physics using IT tools”, Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu. Seriia pedahohichna”, issue 22, pp. 197-200, 2016. (in Ukrainian)

O. V. Anisimova, and S.A. Podlasov, “Test control of students' readiness to perform laboratory work in physics” in Modern physical practice. Proc. XII of International Learning & Methodic conference, Moskwa, 2012, p.26. (in Russian)

H.Stakerand M. B. Horn,“Classifying K–12 Blended learning”, [Online]. Available:https://www.christenseninstitute.org/wp-content/uploads/2013/04/Classifying-K-12-blended-learning.pdf. Accessed on: June 22, 2017. (in English).

S.O. Podlasov, O.V. Matvijchuk, V.P. Bryginets,“Organization of independent work of students in the environment of LMS Moodle”, Zbirnyk naukovykh prats. Pedahohichni nauky,v. 1, Nb XXI, Kherson, p. 58 – 63, 2016. [Online]. Available:http://ps.stateuniversity.ks.ua/file/issue_71/part_1/13.pdf. Accessed on: June 23, 2017. (in Ukrainian).

Published

2017-10-31

How to Cite

Podlasov, S. O., Matviichuk, O. V., & Bryhinets, V. P. (2017). ELEMENTS OF BLENDED LEARNING IN STUDYING PHYSICS IN THE TECHNICAL UNIVERSITY. Information Technologies and Learning Tools, 61(5), 151–161. https://doi.org/10.33407/itlt.v61i5.1741

Issue

Section

ICT and learning tools in the higher education establishments