SPECIFICITIES OF COMPETENCY APPROACH IMPLEMENTATION: UKRAINIAN AND EUROPEAN EXPERIENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v13i5.176

Keywords:

competencies, key competencies, content of education, standards, secondary education

Abstract

The article deals with the problems of competency approach implementation to the process of education content formation. The comparative analysis of European and Ukrainian experience of key competencies list discussion has done. Ukrainian perspectives of the competency approach integration to the content of education curricula are revealed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oksana V. Ovcharuk, Institute of Information Technologies and Learning Tools of APS of Ukraine, Kyiv

кандидат педагогических наук, старший научный сотрудник, заведующая Информационно-аналитического отдела педагогических инноваций

References

Державні стандарти базової і повної середньої освіти // Директор школи. – № 6-7 (246-247), лютий, 2003. – с. 3–17.

Закон України про загальну середню освіту від 7 грудня 2000 року № 2120. – Освіта України. Нормативно-правові документи. – Л.: Міленіум. – с.103–126.

Державний стандарт загальної середньої освіти. Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2000 р. № 1717. – Освіта України. Нормативно-правові документи. – Л.: Міленіум. – с.117–118.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. - К.: К.І.С., 2004.- 111 ст.

Равен Д. Педагогическое тестирование: Проблемы, заблуждения, перспективы / Пер. с англ. – М.: “Когито-Центр”, 1999. – с. 16.

Стратегія реформування освіти в Україні: рекомендації з освітньої політики. – К.: Вид-во “К.І.С.”, 2003. – с. 25–26.

Тоффлер Е. Третя хвиля. – К.: Вид. дім “Всесвіт”, 2000. – 480 с.

Definition and Selection of Competencies. Theoretical and Conceptual Foundations (DESECO). Strategy Paper on Key Competencies. An Overarching Frame of Reference for an Assessment and Research Program – OECD (Draft).

Laura H. Salganik, Dominique S. Rychen, Urs Moser, John W. Konstant (1999), Projects on Competencies in the OECD Context: Analysis of Theoretical and Conceptual Foundations, SFSO, OECD, ESSI, Neuchatel

Key Competencies. A Developing concept in General Compulsory Education. Eurydice. – 2002. The Information network on Education in Europe. – P.13–14. 27–28 p.

Ruchen, Dominique S. Key Competencies for a Successful Life and a Well-Functioning Society.2003. Hogrefe & Huber Publishers, Germany. – 206 p.

Spector, J. Michael-de la Teja, Ileana. ERIC Clearinghouse on Information and Technology Syracuse NY. Competencies for Online Teaching. ERIC Digest. Competence, Competencies and Certification. – p.1–3.

How to Cite

[1]
O. V. Ovcharuk, “SPECIFICITIES OF COMPETENCY APPROACH IMPLEMENTATION: UKRAINIAN AND EUROPEAN EXPERIENCE”, ITLT, vol. 13, no. 5, Aug. 2010.

Issue

Section

Theoretical and methodological backgrounds of innovation educational environment development: world's trends

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>