Abstract
The article presents three models of the use of elements of distance learning at school. All models partially or fully implement the training, interaction and collaboration of the participants in the educational process. The first model is determined by the use of open cloud services and Web 2.0 for the implementation of certain educational and managerial tasks of the school. The second model uses support for learning management and content creation. The introduction of the second model is possible with the development of the IT infrastructure of the school, the training of teachers for the use of distance learning technologies, the creation of electronic educational resources. The third model combines the use of Web 2.0 technologies and training and content management systems. Models of the use of elements of distance learning are presented of the results of regional research experimental work of schools.References
M. Moore, and G. Kearsley, Distance education: A systems view of online learning. USA: Cengage Learning, 2011
О. П. Пінчук та ін., Організація та функціонування мережі ресурсних центрів дистанційної освіти загальноосвітніх навчальних закладів. Київ, Україна: Атіка, 2014.
В. Ковальчук, та Л. Левчук, “Особливості дистанційного навчання в США”, Молодий вчений, №5(45), c. 392-395, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/5/89.pdf. Дата звернення: Лип. 20, 2017
A. Bozkurt et al., “Trends in distance education research: A content analysis of journals 2009-2013”, The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 16(1), 2015. [Online]. Available: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/1953/3192, Accessed on: Juen 19, 2017.
M. Moore, (Ed.). Handbook of distance education. Edition 3, Routledge, 2013.
В. Кухаренко та Н. Сиротенко, “Дистанційне навчання – педагогічна технологія 21 сторіччя”. Матеріали міжн. практ.конф. Інформатизація освіти України: стан, проблеми, перспективи, Херсон, Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. Київ: НПУ ім. Драгоманова, Вип.4, с.11-15, 2001, друк.
П.В. Стефаненко, Теоретичні и методичні основи дистанційного навчання у вищі школі”, дис. д-ра пед. наук, Ін-т педагогіки та психології проф. освіти АПН Україны, ДонНТУ, Донецьк 2002.
О. Мусієнко, та О. Зелінська, “Дистанційне навчання у вищій школі: моделі і технології”, 2013 [Електронний ресурс]. Доступно http://www.confcontact.com/20110929/tn_musien.php. Дата звернення: Лип. 19, 2017
О. Корбут, “Дистанційне навчання: моделі, технології, перспективи”. [Електронний ресурс]. Доступно: http://confesp.fl.kpi.ua/ru/node/1123. Дата звернення: Лип. 20, 2017
Е. Полат, и С. Бешенков, и М. Бухаркин, Теория і практика дистанционного обучения. Москва. Россия: Academia, 2004.
V. Ruhe, and B.D. Zumbo, Evaluation in distance education and e-learning: The unfolding model. New York, USA: Guilford Press, 2008.
Ю.М. Богачков, В.Ю. Биков, В.О. Красношапка, В.М. Кухаренко та Ю.Я. Пасіхов “Концепція проекту Дистанційне навчання школярів”. Інформаційні технології і засоби навчання. 5(13) Київ, 2009. [Електронний ресурс]. Доступно. https://docs.google.com/viewer?url=http://web.kpi.kharkov.ua/krio/wp-content/uploads/sites/41/2013/04/Bogachkov.pdf. Дата звернення: Лип., 20, 2017
А. В. Хуторской “Ключевые компетенции и образовательные стандарты” [Электронный ресурс]. Доступно: http://www.eidos.ru/journal/2002/0423.htm. Дата обращения: Июль, 20, 2017
В. Ю. Биков, Моделі організаційних систем відкритої освіти. Київ, Україна: Атіка, 2008.
Т.Я. Вдовичин, та А. В. Яцишин, “Застосування технологій відкритої освіти для інформатизації навчального процесу”, Інформаційні технології в освіті: Збірник наукових праць. Випуск 16, с.134-140, 2013.
Ю. М. Богачков, В. О. Царенко, П. С. Ухань, та І. В. Мушка, Організація середовища дистанційного навчання в середніх загальноосвітніх навчальних закладах. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2012.
D. Jonassen, and M. Davidson, and M. Collins, and J. Campbell, and B.B. Haag “Constructivism and computer‐mediated communication in distance education”. American journal of distance education, 9(2), p.7-26, 1995.
Положення про дистанційне навчання. Наказ М-ва освіти і науки України від 13.04.2013 № 466 із змінами. [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13
В.І. Ковальчук, та С.В. Якубов “Концепція дослідно-експериментальної роботи за темою: «Упровадження елементів дистанційного навчання школярів середніх загальноосвітніх навчальних закладів м. Києва у Розвиток ІКТ-компетентності вчителя в системі післядипломної освіти. Київ: ун-т ім. Б. Грінченка, с. 18-23, 2013, друк.
І.П. Воротникова, та С.В. Якубов, Упровадження дистанційних технологій у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів. Київ, Україна: ун-т ім. Б. Грінченка, 2017.
K. Passerini, and M. J. Granger, “A developmental model for distance learning using the Internet”, Computers & Education, pp. 1-15, 2000.
G. Eby, (Ed.). Identification, Evaluation, and Perceptions of Distance Education Experts. IGI Global, 2015.
В. М. Кухаренко та ін., Теорія та практика змішаного навчання. Харків, Україна: «Міськдрук», НТУ «ХПІ», 2016.
В. М. Кухаренко, “Чи потрібно змішане навчання у школі?”. [Електронний ресурс]. Доступно http://kvn-e-learning.blogspot.com/2017/06/blog-post.html. Дата звернення: Лип. 20, 2017
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
M. Moore, and G. Kearsley, Distance education: A systems view of online learning. USA: Cengage Learning, 2011 (in English)
O. P. Pinchuk et al., Organization and functioning of the network of resource centers of distance education of general educational institutions. Kyiv, Ukraine: Atika, 2014 (in Ukrainian).
V. Kovalchuk, ta L. Levchuk “Features of distance learning in the US”, Molodyi vchenyi, №5(45), p. 392-395, 2017. [Online]. Available: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/5/89.pdf. Accessed on: July 19, 2017 (in Ukrainian)
A. Bozkurt et al., “Trends in distance education research: A content analysis of journals 2009-2013”, The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 16(1). 2015. [Online]. Available: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/1953/3192. Accessed on: July 19, 2017. (in English)
M. Moore, (Ed.). Handbook of distance education. Edition 3. Routledge. 2013. (in English)
V. Kukharenko and N. Syrotenko, "Distance Education - Pedagogical Technology of the 21st Century". Materials trans. prakt konf. Informatization of Education of Ukraine: Status, Problems, Perspectives, Kherson, Computer-oriented educational systems. Kyiv: NPU Drahomanov, Vyp.4, 2001. (in Ukrainian)
P. V. Stefanenko, "Theoretical and methodological foundations of distance learning in higher education", diss. Dr. Ped. Sciences, Institute of Pedagogics and Psychology prof. Education of APN of Ukraine, Donetsk National Technical University, Donetsk, 2002 (in Ukrainian)
O. Musienko, and O. Zelinska, “Distance Learning in Higher Education: Models and Technologies”, 2013 [Online]. Available: www.confcontact.com/20110929/tn_musien.php. Accessed on: July 19, 2017 (in Ukrainian)
О. Коrbut, “Distance learning: models, technologies, prospects” [Online]. Available: http://confesp.fl.kpi.ua/en/node/1123. Accessed on: July,19, 2017. (in Ukrainian)
E. Polat, S. Beshenkov, M. Bukharkyn Theory and Practice of Distance Learning. Moskva, Russia: Academia, 2004. (in Russian)
V. Ruhe, and B.D. Zumbo, Evaluation in distance education and e-learning: The unfolding model. New York, USA: Guilford Press. 2008. (in English)
Yu. M. Bogachkov, V.Yu. Bykov, V. O. Krasnoshapka, V. M. Kukharenko, and Yu. Ya. Pasichov "The Concept of the Distance Education for Schoolchildren". Information Technologies and Learning Tools. 5 (13) Kyiv, 2009 [Online]. Available: https://docs.google.com/viewer?url=http://web.kpi.kharkov.ua/krio/wp-content/uploads/sites/41/2013/04/Bogachkov.pdf. Accessed on: July 19, 2017 (in Ukrainian)
A. V. Khutorskoi "Key Competences and Educational Standards"[Online]. Available: http://www.eidos.ru/journal/2002/0423.htm. Accessed on: July,19, 2017 (in Russian).
V. Yu. Bykov, Models of Organizational Systems of Open Education. Kyiv, Ukraine: Atika, 2008. (in Ukrainian)
T. Ya., Vdovichin, and A.V Yatsyshyn, "Application of Open Education Technologies for Informatization of the Educational Process", Information Technologies in Education: Collection of Scientific Papers. Issue 16, p.134-140, 2013. (in Ukrainian)
Yu. M. Bogachkov, V. O. Tsarenko, P. S. Wuhan, and I. V. Mushka, Organization of the distance learning environment in secondary schools, Kyiv,Ukraine: Pedagogichna Dumka, 2012. (in Ukrainian)
D. Jonassen, and M. Davidson, and M. Collins, and J. Campbell, and B.B. Haag “Constructivism and computer‐mediated communication in distance education”. American journal of distance education, 9(2), p.7-26, 1995. (in English)
Regulations on distance education: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated April 13, 2013 № 466 as amended "[Online]. Available: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13.
V. I. Kovalchuk, and S. V. Yakubov, "Concept of experimental and experimental work on the topic:" Implementation of the elements of distance learning for secondary school students in Kyiv in Development of teacher's ICT competence in the system of postgraduate education. Kyiv, Ukraine: BGKU, p. 18-23, 2013 (in Ukrainian)
I. P. Vorotnykova, and S. V. Yakubov, Implementation of remote technologies in the educational process of general educational institutions: teaching method, manual. Kyiv, Ukraine: BGKU, 2017 (in Ukrainian)
K. Passerini, and M. J. Granger “A developmental model for distance learning using the Internet”, Computers & Education, pp. 1-15, 2000. (in English)
G. Eby, (Ed.). Identification, Evaluation, and Perceptions of Distance Education Experts. IGI Global, 2015. (in English)
V. M. Kukharenko et al., Theory and practice of mixed learning. Kharkiv, Ukraine: "Miskdruk", NTU "KhPI", 2016. (in Ukrainian)
V. M. Kukharenko “Do you need mixed schooling?”. [Online]. Available: http://kvn-e-learning.blogspot.com/2017/06/blog-post.html. Accessed on: July 19, 2017 (in Ukrainian)
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
- The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.
Content Licensing
- Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
- Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.
Deposit Policy
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
- Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.