TECHNOLOGY FOR DEVELOPMENT OF ELECTRONIC TEXTBOOK ON HANDICRAFTS METHODOLOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v61i5.1769

Keywords:

electronic textbook, technology of development, structure of electronic textbook, macrostructure, microstructure, adaptation, web-quest

Abstract

The main approaches to defining the concept of electronic textbook have been analyzed in the article. The main advantages of electronic textbooks in the context of future teachers’ training have been outlined. They are interactivity, feedback provision, availability of navigation and search engine. The author has presented and characterized the main stages in the technology of development of an electronic textbook on Handicraft and Technology Training Methodology: determination of its role and significance in the process of mastering the discipline; justification of its structure; outline of the stages of its development in accordance with the defined structure. The characteristic feature of the developed electronic textbook is availability of macro- and microstructure. Macrostructure is viewed as a sequence of components of the electronic textbook that are manifested in its content; microstructure is considered to be an internal pattern of each component of macrostructure.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iryna V. Androshchuk, Khmelnytskyi National University, Khmelnytskyi

PhD in Pedagogical Sciences, associate professor

Ihor P. Androshchuk, Khmelnytskyi National University, Khmelnytskyi

candidate of pedagogical sciences, associate professor, Head of the Department of Theory and Methods of Labor and Vocational Training

References

И. Г. Захарова, Информационные технологии в образовании : учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. Москва, Россия: Издательский центр «Академия», 2003.

Е. Н. Балыкина, "Подходы к проектированию компьютерных тестов учебных достижений по историческим дисциплинам", Информационное обеспечение исторического образования : сб. статей. Минск, Белоруссия: «Гродно», Вып. 3, 2003. С. 67–75.

О. М. Гуркова, "Электронный учебник как эффективное средство для повышения качества образования", Проблемы современной аграрной науки : материалы междунар. заочн. научн. конф. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.kgau.ru/img/konferenc/2009/115.doc.

В. В. Гущенко, О. А. Поцулко, "Електронний підручник як основний елемент сучасного освітнього середовища" Інноваційні технології формування особистості майбутнього фахівця, с. 273–287. [Електронний ресурс]. Доступно: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/21626/1/Elita_2015_44_Hushchenko_Elektronnyi.pdf.

О. Г. Єсіна, Л. М. Лінгур, "Електронні підручники: переваги та недоліки використання", Вісник соціально-економічних досліджень, випуск 1 (44), 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://vsed.oneu.edu.ua/files/full/1_44_2012/181-186.pdf&gws_rd=cr&dcr=0&ei=RmW1WdLcHIeQ6QT_ypnIDg.

Н. Богданова, "Педагогічні передумови запровадження комп’ютерного навчального курсу з культурології при підготовці інженерів-педагогів", Гуманізація навчально-виховного процесу. Випуск LІІ. Частина І, 2010. С. 3-10. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.intellect-invest.org.ua/content/userfiles/files/gnvp/GNVP_52_1.pdf.

В. Ю. Биков, В. М. Кухаренко, Н. Г. Сиротенко, О. В. Рибалко, та Ю. М. Богачков, Технологія створення дистанційного курсу. Київ, Україна: Міленіум, 2008.

О. В. Зимина, Печатные и электронные учебные издания в современном высшем образовании: теория, методика, практика. Москва, Россия: Издательство МЭИ, 2003.

І. Стромило, "Технології та методологія розробки електронних посібників", Нова педагогічна думка. № 2, 2013. С. 182-185. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2013_2_47.

М. І. Жалдак, В. В. Лапінський, М. І. Шут. Комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання математики, фізики, інформатики : посібник для вчителів. Київ, Україна : Дініт, 2004.

Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах: Лист МОНмолодьспорт № 1/9-384 від 18.05.12 р. [Електронний ресурс]. Доступно: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/29627/.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

I. G. Zakharova, Information technologies in education. Moscow, Russia: Akademiya, 2003. (in Russian).

E. N. Balykina, “Approaches to developing computer-based tests of the learning results on historical disciplines”, Informatsionnoe obespechenie istoricheskogo obrazovaniia, no. 3, pp. 67–75, 2003. (in Russian).

О. М. Gurkova, “Electronic textbook as an effective way of enhancing education quality”, Problemy sovremennoi agrarnoi nauki: in Proc. Conf. [Online]. Available: http://www.kgau.ru/img/konferenc/2009/115.doc. (in Russian).

V. V. Hushchenko, O. A. Potsulko, “Electronic textbook as the main element of modern educational environment”, Innovatsiini tekhnolohii formuvannia osobystosti maibutnoho fakhivtsia, pp. 273–287. [Online]. Available: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/21626/1/Elita_2015_44_Hushchenko_Elektronnyi.pdf. (in Ukrainian)

O. H. Yesina, L. M. Linhur, “Electronic textbooks: advantages and disadvantages in using”, Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen, no. 1 (44), 2012. [Online]. Available: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://vsed.oneu.edu.ua/files/full/1_44_2012/181-186.pdf&gws_rd=cr&dcr=0&ei=RmW1WdLcHIeQ6QT_ypnIDg. (in Ukrainian)

N. Bohdanova, “Pedagogical prerequisites for establishment of a computer-based course on culturology in training of educational engineers”, Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu, LII,Part I, pp. 3–10, 2010. [Online]. Available: http://www.intellect-invest.org.ua/content/userfiles/files/gnvp/GNVP_52_1.pdf. (in Ukrainian)

V. Yu. Bykov, V. M. Kukharenko, N. H. Syrotenko, O. V. Rybalko, and Yu. M. Bohachkov, Technology for development of a distance learning course. Kyiv, Ukraine: Milenium, 2008. (in Ukrainian).

О. V. Zimina, Printed and electronic educational editions in modern higher education: theory, methodology, practice. Moscow, Russia: MEI, 2003. (in Russian).

І. Stromylo, “Technologies and methodology of development of electronic books”, Nova pedahohichna dumka, no. 2, pp. 182–185, 2013. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2013_2_47. (in Ukrainian).

М. І. Zhaldak, V. V. Lapinskyi, and М. І. Shut, Computer-based means of teaching mathematics, physics, information science. Kyiv, Ukraine: Dinit, 2004. (in Ukrainian).

On organization of inclusive learning in public educational institutions: Bulletin of the Ministry of Education, Science, Youth and Sport no. 1/9-384 as of 18.05.12. [Online]. Available at: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/29627/.(in Ukrainian)

Published

2017-10-31

How to Cite

[1]
I. V. Androshchuk and I. P. Androshchuk, “TECHNOLOGY FOR DEVELOPMENT OF ELECTRONIC TEXTBOOK ON HANDICRAFTS METHODOLOGY”, ITLT, vol. 61, no. 5, pp. 24–35, Oct. 2017.

Issue

Section

ICT and learning tools in vocational education and training