Abstract
The main approaches to defining the concept of electronic textbook have been analyzed in the article. The main advantages of electronic textbooks in the context of future teachers’ training have been outlined. They are interactivity, feedback provision, availability of navigation and search engine. The author has presented and characterized the main stages in the technology of development of an electronic textbook on Handicraft and Technology Training Methodology: determination of its role and significance in the process of mastering the discipline; justification of its structure; outline of the stages of its development in accordance with the defined structure. The characteristic feature of the developed electronic textbook is availability of macro- and microstructure. Macrostructure is viewed as a sequence of components of the electronic textbook that are manifested in its content; microstructure is considered to be an internal pattern of each component of macrostructure.References
И. Г. Захарова, Информационные технологии в образовании : учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. Москва, Россия: Издательский центр «Академия», 2003.
Е. Н. Балыкина, "Подходы к проектированию компьютерных тестов учебных достижений по историческим дисциплинам", Информационное обеспечение исторического образования : сб. статей. Минск, Белоруссия: «Гродно», Вып. 3, 2003. С. 67–75.
О. М. Гуркова, "Электронный учебник как эффективное средство для повышения качества образования", Проблемы современной аграрной науки : материалы междунар. заочн. научн. конф. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.kgau.ru/img/konferenc/2009/115.doc.
В. В. Гущенко, О. А. Поцулко, "Електронний підручник як основний елемент сучасного освітнього середовища" Інноваційні технології формування особистості майбутнього фахівця, с. 273–287. [Електронний ресурс]. Доступно: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/21626/1/Elita_2015_44_Hushchenko_Elektronnyi.pdf.
О. Г. Єсіна, Л. М. Лінгур, "Електронні підручники: переваги та недоліки використання", Вісник соціально-економічних досліджень, випуск 1 (44), 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://vsed.oneu.edu.ua/files/full/1_44_2012/181-186.pdf&gws_rd=cr&dcr=0&ei=RmW1WdLcHIeQ6QT_ypnIDg.
Н. Богданова, "Педагогічні передумови запровадження комп’ютерного навчального курсу з культурології при підготовці інженерів-педагогів", Гуманізація навчально-виховного процесу. Випуск LІІ. Частина І, 2010. С. 3-10. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.intellect-invest.org.ua/content/userfiles/files/gnvp/GNVP_52_1.pdf.
В. Ю. Биков, В. М. Кухаренко, Н. Г. Сиротенко, О. В. Рибалко, та Ю. М. Богачков, Технологія створення дистанційного курсу. Київ, Україна: Міленіум, 2008.
О. В. Зимина, Печатные и электронные учебные издания в современном высшем образовании: теория, методика, практика. Москва, Россия: Издательство МЭИ, 2003.
І. Стромило, "Технології та методологія розробки електронних посібників", Нова педагогічна думка. № 2, 2013. С. 182-185. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2013_2_47.
М. І. Жалдак, В. В. Лапінський, М. І. Шут. Комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання математики, фізики, інформатики : посібник для вчителів. Київ, Україна : Дініт, 2004.
Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах: Лист МОНмолодьспорт № 1/9-384 від 18.05.12 р. [Електронний ресурс]. Доступно: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/29627/.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
I. G. Zakharova, Information technologies in education. Moscow, Russia: Akademiya, 2003. (in Russian).
E. N. Balykina, “Approaches to developing computer-based tests of the learning results on historical disciplines”, Informatsionnoe obespechenie istoricheskogo obrazovaniia, no. 3, pp. 67–75, 2003. (in Russian).
О. М. Gurkova, “Electronic textbook as an effective way of enhancing education quality”, Problemy sovremennoi agrarnoi nauki: in Proc. Conf. [Online]. Available: http://www.kgau.ru/img/konferenc/2009/115.doc. (in Russian).
V. V. Hushchenko, O. A. Potsulko, “Electronic textbook as the main element of modern educational environment”, Innovatsiini tekhnolohii formuvannia osobystosti maibutnoho fakhivtsia, pp. 273–287. [Online]. Available: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/21626/1/Elita_2015_44_Hushchenko_Elektronnyi.pdf. (in Ukrainian)
O. H. Yesina, L. M. Linhur, “Electronic textbooks: advantages and disadvantages in using”, Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen, no. 1 (44), 2012. [Online]. Available: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://vsed.oneu.edu.ua/files/full/1_44_2012/181-186.pdf&gws_rd=cr&dcr=0&ei=RmW1WdLcHIeQ6QT_ypnIDg. (in Ukrainian)
N. Bohdanova, “Pedagogical prerequisites for establishment of a computer-based course on culturology in training of educational engineers”, Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu, LII,Part I, pp. 3–10, 2010. [Online]. Available: http://www.intellect-invest.org.ua/content/userfiles/files/gnvp/GNVP_52_1.pdf. (in Ukrainian)
V. Yu. Bykov, V. M. Kukharenko, N. H. Syrotenko, O. V. Rybalko, and Yu. M. Bohachkov, Technology for development of a distance learning course. Kyiv, Ukraine: Milenium, 2008. (in Ukrainian).
О. V. Zimina, Printed and electronic educational editions in modern higher education: theory, methodology, practice. Moscow, Russia: MEI, 2003. (in Russian).
І. Stromylo, “Technologies and methodology of development of electronic books”, Nova pedahohichna dumka, no. 2, pp. 182–185, 2013. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2013_2_47. (in Ukrainian).
М. І. Zhaldak, V. V. Lapinskyi, and М. І. Shut, Computer-based means of teaching mathematics, physics, information science. Kyiv, Ukraine: Dinit, 2004. (in Ukrainian).
On organization of inclusive learning in public educational institutions: Bulletin of the Ministry of Education, Science, Youth and Sport no. 1/9-384 as of 18.05.12. [Online]. Available at: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/29627/.(in Ukrainian)
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
- The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.
Content Licensing
- Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
- Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.
Deposit Policy
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
- Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.