PROBLEM OF OPTIMIZATION OF COMPUTER TEST CONTROL OF EDUCATIONAL ACHIEVEMENTS OF STUDENTS IN UKRAINIAN LANGUAGE (FOR PROFESSIONAL PURPOSES)

Keywords: task, content, method, language, optimization, program, test

Abstract

The article is devoted to the research of the problem of optimization of computer test control of academic achievements of students in the discipline “Ukrainian language (for professional purposes)”. The content of the concepts “test”, “pedagogical test”, “test task” is explained, the classification of possible formats of test tasks is given, the principles of selecting the contents of tasks in the test form are determined, the positive and negative aspects of the computer test method of checking knowledge, skills and abilities are revealed. List of programs for testing knowledge and one of them ‒ MyTest, a table of didactic and methodical materials for preparation and conducting of test control of knowledge on the basis of the program MyTestX is presented. It is emphasized that the effectiveness of computer testing depends on the level of teacher training, the experience of his teaching activities and the practice of using test technologies, the ability and the need for creativity and self-improvement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Svitlana V. Shyyka, National University of Water Management and Natural Resources Use, Rivne
PhD (philological sciences), senior lecturer on Ukrainian Studies

References

Л. О. Кухар, та В. П. Сергієнко, Конструювання тестів: навчальний посібник. Луцьк, Україна, 2010.

The Bologna Declaration of 19 June 1999. [Online]. Available: http://www.magna-charta.org/resources/files/BOLOGNA_DECLARATION.pdf.

В. С. Аванесов, Композиция тестовых заданий: учебная книга. Москва, Россия: Центр тестирования, 2002.

І. Є. Булах, та М. Р. Мруга, Створюємо якісний тест: навчальний посібник. Київ, Україна: Майстер-клас, 2006.

П. Клайн, Справочное руководство по конструированию тестов. Введение в психометрическое проектирование. Киев, Украина, 1994.

Л. Й. Літвінчук, Методика конструювання тестів для визначення результатів професійного навчання у центрах професійно-технічної освіти державної служби зайнятості: науково-практичні рекомендації. Київ, Україна: ІПК ДСЗУ, 2014.

А. Е. Баербекова, Б. К. Билял, и К. Т. Кабатаева, "Тестовые задания для проверки знаний студентов", Научный журнал, т. 1, № 6 (19), с. 73-83, 2017.

А. В. Попов, "Тестирование как метод контроля качества знаний студентов", Труды Санкт-Петербургского государственного института культуры, № 8, с. 283-286, 2013.

Т. П. Танько, "Тестовий контроль знань студентів як умова модернізації освіти в Україні", Витоки педагогічної майстерності. Серія: Педагогічні науки: зб. наук. праць Полтавського національного педагогічного університету ім. В. Г. Короленка, вип. 7, с. 14-18, 2010.

Л. Є. Азарова, та О. В. Ковтун, Українська мова за професійним спрямуванням. Тести для студентів технічних спеціальностей: навчальний посібник. Вінниця, Україна: ВНТУ, 2015.

С. К. Богдан та ін., Українська мова (за професійним спрямуванням): зб. тестових завдань. Луцьк, Україна: Вежа-Друк, 2015.

Ю. М. Кошара,"Тестовий контроль навченості студентів з української мови в умовах кредитно-модульної системи навчання", Гуманітарний вісник Національного університету кораблебудування ім. адмірала Макарова: зб. наук. праць, вип. 6, с. 258-264, 2013.

С. А. Омельчук та ін., Українська мова (за професійним спрямуванням): тестові завдання. Херсон, Україна, 2015.

Л. Ю. Сімоненко, "Тест як засіб контролю сформованості методичної компетентності студентів-філологів", Педагогічні науки: зб. наук. праць, вип. 64, с. 316-322, 2014.

В. Бойко, Програмні засоби для проведення тестового контролю знань. [Електронний ресурс]. Доступно: http://oldconf.neasmo.org.ua/node/1821.

О. М. Соколюк, "Проблема оцінювання результатів освітнього процесу у відкритому інформаційно-освітньому середовищі навчання учнів", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 57, № 1, с. 25-37, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2017_57_1_5.

О. М. Космінська, «Контроль знань студентів за допомогою тестування», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 6, № 2, 2008. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/135/121.

Програми для тестування знань. [Електронний ресурс]. Доступно: http://korsun-internat.org.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=87&Itemid=185.

"Сім платформ для створення тестів""". [Електронний ресурс]. Доступно: http://osvita.ua/school/method/technol/45747/.

"Створення тестів на прикладі програми MyTest." [Електронний ресурс]. Доступно: https://sites.google.com/site/alinapolchenkoo/home/stvorenna-testiv-na-prikladi-programi-my-test.

"Создание и редактирование тестов в MyTestX" [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=rrYwjozlqvM.

Bloom's Digital Taxonomy. [Online]. Available: http://edorigami.wikispaces.com/Bloom%27s+Digital+Taxonomy.

D. R. Krathwohl, "A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview", Theory into Practice, vol. 41, no. 4, pp. 212-218, Autumn 2002, College of Education, The Ohio State University. [Online]. Available: http://www.depauw.edu/files/resources/krathwohl.pdf.

О. І. Ляшенко та ін., Тестові технології оцінювання компетентностей учнів: посібник. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2015.

Л. Колток, "Інтенсифікація навчально-виховного процесу в світлі сучасних педагогічних дискусій", Молодь і ринок, № 8 (79), с. 87-90, 2011.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

L. O. Kukhar, and V. P. Serhiyenko, Designing tests: training manual. Lutsʹk, Ukraina, 2010. (in Ukrainian)

The Bologna Declaration of 19 June 1999. [Online]. Available: http://www.magna-charta.org/resources/files/BOLOGNA_DECLARATION.pdf. (in English)

V. S. Avanesov, Composition of test tasks: a training book. Moskva, Rossiya: Tsentr testirovaniya, 2002. (in Russian)

I. Yе. Bulakh, and M. R. Mruha, We create a qualitative test: training manual. Kyiv, Ukraina: Mayster-klas, 2006. (in Ukrainian)

P. Klayn, Reference Guide for Test Designing. Introduction to Psychometric Designing. Kyiv, Ukraina, 1994. (in Russian)

L. Y. Litvinchuk, Method of constructing tests for determining the results of vocational training at vocational and technical education centers of the State Employment Service: scientific and practical recommendations. Kyiv, Ukraina: IPK DSZU, 2014. (in Ukrainian)

A. Ye. Bayerbekova, B. K. Bilyal, i K. T. Kabatayeva, “Test tasks for testing students' knowledge”, Nauchnyy zhurnal, vol. 1, no. 6 (19), рp. 73-83, 2017. (in Russian)

A. V. Popov, “Testing as a method of quality control of students' knowledge”, Trudy Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta kul'tury, no. 8, рp. 283-286, 2013. (in Russian)

T. P. Tanʹko, “Test control of knowledge of students as a condition for the modernization of education in Ukraine”, Origins of pedagogical skill. Series: Pedagogical sciences: zb. nauk. pratsʹ Poltavsʹkoho natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu im. V. H. Korolenka, ed. 7, рp. 14-18, 2010 (in Ukrainian)

L. Yе. Azarova, and O. V. Kovtun, Ukrainian language for professional purposes. Tests for students of technical specialties: a manual. Vinnytsya, Ukraina: VNTU, 2015. (in Ukrainian)

S. K. Bohdan et al., Ukrainian language (for professional purposes): a collection of test tasks. Lutsʹk, Ukrayina: Vezha-Druk, 2015. (in Ukrainian)

Yu. M. Koshara, “Test control of students' learning in the Ukrainian language under the conditions of a credit-module system of training”, Humanitarnyy visnyk Natsionalʹnoho universytetu korablebuduvannya im. admirala Makarova: zb. nauk. pratsʹ, ed. 6, рp. 258-264, 2013. (in Ukrainian)

S. A. Omelʹchuk et al., Ukrainian language (for professional purposes): test tasks. Kherson, Ukraina, 2015. (in Ukrainian)

L. Yu. Simonenko, “Test as a means of control of the formation of methodological competence of students-philologists”, Pedahohichni nauky: zb. nauk. pratsʹ, ed. 64, рp. 316-322, 2014. (in Ukrainian)

V. Boyko, Software for test control of knowledge. [Online]. Available: http://oldconf.neasmo.org.ua/node/1821. (in Ukrainian)

O. M. Sokolyuk, “The problem of evaluation of the results of the educational process in the open informational and educational environment of student learning”, Information technologies and learning tools, vol 57, no. 1, рp. 25-37, 2017. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2017_57_1_5. (in Ukrainian)

O. M. Kosminsʹka, “Control student knowledge through testing”, Information technologies and learning tools, vol. 6, no. 2, 2008. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/135/121. (in Ukrainian)

Programs for testing knowledge. [Online]. Available: http://korsun-internat.org.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=87&Itemid=185. (in Ukrainian)

Seven platforms for creating tests. [Online]. Available: http://osvita.ua/school/method/technol/45747/. (in Ukrainian)

Creating tests on an example of MyTest. [Online]. Available: https://sites.google.com/site/alinapolchenkoo/home/stvorenna-testiv-na-prikladi-programi-my-test. (in Ukrainian)

Creating and editing tests in MyTestX. [Online]. Available: https://www.youtube.com/watch?v=rrYwjozlqvM. (in Ukrainian)

Bloom's Digital Taxonomy. [Online]. Available: http://edorigami.wikispaces.com/Bloom%27s+Digital+Taxonomy. (in English)

D. R. Krathwohl, “A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview”, Theory into Practice, vol. 41, no. 4, pp. 212-218, Autumn 2002, College of Education, The Ohio State University. [Online]. Available: http://www.depauw.edu/files/resources/krathwohl.pdf. (in English)

O. I. Lyashenko et al., Testing technologies for assessing pupils' competencies: a manual. Kyiv, Ukrayina: Pedahohichna dumka, 2015. (in Ukrainian)

L. Koltok, “Intensification of the educational process in the light of modern pedagogical discussions”, Youth and Market, No. 8 (79), pp. 87-90, 2011. (in Ukrainian)

Published
2017-09-30
How to Cite
Shyyka, S. V. (2017). PROBLEM OF OPTIMIZATION OF COMPUTER TEST CONTROL OF EDUCATIONAL ACHIEVEMENTS OF STUDENTS IN UKRAINIAN LANGUAGE (FOR PROFESSIONAL PURPOSES). Information Technologies and Learning Tools, 60(4), 288-299. https://doi.org/10.33407/itlt.v60i4.1783
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments