MODELLING OF HIGHER EDUCATION DEVELOPMENT BASED ON COMPETENCE APPROACH AND PERSONAL ORIENTED EDUCATIONAL TRAJECTORIES
PDF (Ukrainian)

Keywords

competence
model of education
model of university
student-centered approach
person-oriented educational trajectories

How to Cite

[1]
Kovaliuk Т. V., V. V. Pasichnyk, and N. E. Kunanets, “MODELLING OF HIGHER EDUCATION DEVELOPMENT BASED ON COMPETENCE APPROACH AND PERSONAL ORIENTED EDUCATIONAL TRAJECTORIES”, ITLT, vol. 61, no. 5, pp. 245–260, Oct. 2017, doi: 10.33407/itlt.v61i5.1791.

Abstract

The article is devoted to the methodological problem of organizing the educational process in higher educational institutions in order to provide high-quality training of specialists in accordance with the demands of the labor market and the student's career desire. It is shown that the realization of individual educational trajectories that take into account the personal characteristics of education applicants is a way to improve the quality of education. The analysis of modern education models and university models is carried out. It is determined that the student-centered model of education, based on which is a competence model of a specialist, gives students more chance for getting the first place in the labor market. An innovative entrepreneurial model of the university is considered as an effective model of the university, which provides project-oriented university management. It is shown that the university model of the future should resemble a model of a flexible modern company, be an incubator of startups, a center for the development of a region, a city, a cluster, and an industry.
PDF (Ukrainian)

References

Conzales J., Wagenaar R. "Tuning educational structures in Europe. Finalreport". 2003. [Електронний ресурс]. Доступно: http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningEUI_Final-Report_EN.pdf.

Н. М. Захарченко, В. І. Луговий, Ю. М. Рашкевич, Ж. В. Таланова, "Розроблення освітніх програм". Методичні рекомендації. Київ, Україна: ДП «НВЦ «Пріоритети», 2014.

М. Г. Коляда. "Вибір оптимальних форм, способів і методів організації навчального процесу за індивідуально орієнтованою освітньою системою", Народна освіта: електронне наукове фахове видання Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів,№ 1 (22),2014. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2128.

В. Н. Павленко, В. В. Шевель, С. П. Визиряко, "Ситуационные управления как способ построения индивидуальной траектории обучения", Радіоелектронні і комп’ютерні системи, № 3,с. 111–115, 2009.

М. . Соколова, "Проектирование индивидуальных образовательных маршрутов студентов в вузе", дис. канд. пед. наук, Поморский гос. ун-т им. М. В. Ломоносова, Архангельск, 2001.

В. Г. Кремень, Енциклопедія освіти. Київ, Юрінком Інтер, 2008

І. Є. Каньковський, "Індивідуальні освітні траєкторії як необхідність сучасного процесу професійної підготовки фахівця", Професійна освіта: проблеми і перспективи, Вип. 4. с. 62-65,2013.[Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Profos_2013_4_16.

Окинавская хартия глобального информационного общества (Окинава, 22 июля 2000 года) [Электронный ресурс].Доступно: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/998_163

Т. Стоуньер, Информационное богатство: Профиль постиндустриальной экономики.(Новая технократическая волна на Западе). Москва, 1986.

В. М. Бебик, Глобальне інформаційне суспільство: поняття, структура, комунікації. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.umurol.com.ua/publikatsii/nauka/pdf_2012/2/Globalne_informaciyne_suspilstvo.pdf.

В. Ю. Биков, "Духовно-нравственная парадигма и информационно-образовательная платформа общества знаний", на Міжнарод. наук.-практ. конф. Духовно-моральнісні основи та відповідальність особистості у долі людської цивілізації, Харків, НТУ «ХПІ», с. 3-16, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://lib.iitta.gov.ua/107197/1/Art116Text-4.pdf.

И. Ю. Алексеева, "Общество знаний и гуманитарные технологии". Философия науки,вып. № 16, 2011.[Електронний ресурс].Доступно: http://gtmarket.ru/laboratory/expertize/5986

М. Месарович и Я.Такахара, Общая теория систем: математические основы. М., Издательство «Мир», 1978.

В. Ю. Биков, Моделі організаційних систем відкритої освіти : монографія. Київ, Атіка, 2008

К обществам знания. Всемирный доклад ЮНЕСКО. Париж: Издательство Unesco, 2005.

А. В. Тодосийчук Прогнозирование развития системы образования, Образование в документах: Аналитический и нормативно-методический бюллетень, Москва, Частное образование, №7, 2008. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.bim-bad.ru/biblioteka/article_full.php?aid=994

В. М. Семяновський, "Методи соціально-економічного прогнозування", Київ, 2011. [Електронний ресурс].Доступно: http://ru.calameo.com/read/0031683725c80fe5f4c06.

C. W. Cobb and P. H. Dauglas, Theory of Production, American Economic Review. Vol. 18, №1,р. 139–165, 1928. [Electronic resours] Available:: http://www2.econ.iastate.edu/classes/econ521/Orazem/Papers/cobb-douglas.pdf.

R. М. Solow Contribution to the theory of economic growth, Quarterly Journal of Economics, Vol. 70. р. 65-94, 1956.

Ю. В. Шараев, Теория экономического роста, Москва, Изд. Дом Гос. ун-т, Высшая школа экономики, 2006.

А.Е. Кузьмин,«Методы прогнозирования в разработке сценариев развития государственной политики в области образования»,Экономика и управление, № 12 (74), с. 123-127, 2011.

Н. Д. Кондратьев, Большие циклы конъюнктуры и теория предвидения. Избранные труды. Москва, ЗАО «Издательство «Экономика», 2002.

Т. Саати, Принятие решений. Метод анализа иерархий. Москва,«Радио и связь»,1993.

Верховна Рада України (2014, липень 1). Закон № 1556-VII, Про вищу освіту.[Електроннийресурс].Доступно: https://docs.dtkt.ua/doc/1204.353.0

T. G. Gates and A.Walters, MassiveOpenOnlineCourses (MOOCs) inSocialWorkEducation: Implications for Online Education, Advances in Social Work, № 16(1), p. 184–201,2015.[Electronic resourse] Available:https://journals.iupui.edu/index.php/advancesinsocialwork/article/viewFile/17112/19915.

В. М. Кухаренко та інш. Теорія та практика змішаного навчання: монографія. Харків, «Міськдрук», НТУ «ХПІ», 2016.

Ю. М. Рашкевич, Болонський процесс та нова парадигма вищої освіти. Львів, Видавництво Львівської політехніки, 2014.

Ю. М. Рашкевич, Компетентнісний підхід у побудові освітніх програм. [Електронний ресурс]. Доступно: http://lawfaculty.chnu.edu.ua/wp-content/uploads/2016/11/Competence_Approach_Rashkevych_Nov.2014-1.pdf.

Н. В. Козлова, Психолого–акмеологическое знание в системе высшего профессионального образования. Томск. Издательство ТПУ, 2007. [Електронний ресурс]. Доступно: http://window.edu.ru/resource/125/75125/files/posobie-akmeology.pdf.

А. В. Завражин, "SMART и новые подходы в современном образовании", Мир образования - образование в мире. Москва, Издательство «Московский психолого-социальный университет», №2, с. 59-65, 2015

Л. Л. Товажнянскийи, О. Г. Романовский,и В. В. Бондаренко, и О. С. Пономарев,и З. О. Черваньова, Основы педагогики высшей школы. Харків: НТУ “ХПІ”, 2005.[Електронний ресурс]. Доступно: http://buklib.net/books/36624/

Е. К. Шибанова,«Моделирование системы высшего образования: зарубежный опыт и российские тенденции»,Современные проблемы науки и образования, № 4,с. 155-164,2015. [Електронний ресурс].Доступно: http://www.science-education.ru/pdf/2015/4/287.pdf

В.Ю. Выборнов и М.Л. Зуева, «Виды и модели сетевой формы реализации профессиональных образовательных программ»,Образовательная панорама. ГАУ ДПО ЯО «Институт развития образования»,№ 1 (3),с. 93-98,2015.[Електронний ресурс] Доступно: http://www.iro.yar.ru/fileadmin/iro/rio/op/OP3/OP_3_15_vybornov_zueva.pdf

О. В. Куликова и И. А. Гулей, "Особенности инновационной модели высшего образования", Современные проблемы науки и образования. № 6, 2014. [Электронный ресурс]. Доступно: https://www.science-education.ru/ru/article/view?id=16425 .

А. О. Грудзинский, Проектно-ориентированный университет. Профессиональная предпринимательская организация вуза, Н. Новгород: Изд-во ННГУ, 2004. [Электронный ресурс] Доступно: http://ecsocman.hse.ru/text/19153824/.

Г. Е. Зборовский и др. Нелинейная модель российского высшего образования в макрорегионе: теоретическая концепция и практические возможности: Екатеринбург, Гуманитарный университет, 2016.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

J. Conzales andR. Wagenaar "Tuning educational structures in Europe. Final report”. 2003. [Online]. Available: http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningEUI_Final-Report_EN.pdf. (in English)

N. M. Zaharchenko, V.I. Lugovoi, Yu.M. Rashkevich, Zh.V. Talanova, "Development of Educational Programs". Guidelines. Kyiv, Ukraine: SE, " SPCPriorities", 2014.(in Ukrainian).

M.G. Koliada. "Choosing the best forms, ways and methods for organizing the educational process for an individually oriented educational system".National education: electronic scientific professional edition of the Kyiv Regional Institute of Postgraduate Education of Pedagogical Staff, № 1 (22), 2014. [Online]. Available:http://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2128. (in Ukrainian).

V.N Pavlenko, V.V. Shevel, S.P. Vizyaryako, "Situational management as a way of constructing an individual trajectory of training", Radioelectronic and computer systems, № 3, p. 111-115, 2009.(in Russian).

M. L. Sokolova, "Designing Individual Educational Routes for Students in Higher Education", thesis,.Dept. Ped. Sciences, M.V. Lomonosov Pomorsk State University, Arkhangelsk, 2001. (in Russian).

V. G. Kremen', Encyclopedia of Education. Кyiv, Yurinkom Inter, 2008. (in Ukrainian).

Ye. Kankovsky, "Individual educational trajectories as a necessity of a modern process of professional training of a specialist", Professional education: problems and perspectives, vyp. 4. p. 62-65, 2013. [Online]. Available::http://nbuv.gov.ua/UJRN/Profos_2013_4_16. (in Ukrainian).

Okinawa Charter for the Global Information Society (Okinawa, July 22, 2000) [Online]. Available:http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/998_163. (in Russian)

T. Stonier, The wealth of information: A profile of the post-industrial economy.(A New Technocratic Wave in the West). Moskow, 1986.(inRussian).

V.M. Bebik "Global Information Society: Concept, Structure, Communication". [Online]. Available:http://www.umurol.com.ua/publikatsii/nauka/pdf_2012/2/Globalne_informaciyne_suspilstvo.pdf.(in Ukrainian).

V.Yu. Bykov "Mental and moral paradigm and informational and educational platform of the knowledge society", inInternational. sci. pract. conf. Mental and moral bases and responsibility of personality in the fate of human civilization, Kharkiv, NTU "KhPI", p. 3-16, 2015. [Online]. Available:http://lib.iitta.gov.ua/107197/1/Art116Text-4.pdf. (in Ukrainian).

I.Yu. Alekseeva, "Knowledge Society and Humanitarian Technologies". Philosophy of science, vyp. № 16, 2011. [Online]. Available:http://gtmarket.ru/laboratory/expertize/5986. (in Russian)

M. Mesarovich and Y. Takahara, General theory of systems: mathematical basis. M., Publishing House "Mir", 1978.(in Russian)

V. Ju. Bykov, Models of organizational systems of open education: monograph. Кyiv, Atika, 2008. (in Ukrainian)

To the Knowledge Societies. UNESCO World Report. Paris: Unesco Publishing House, 2005. (in Russian)

A.V. Todosiychuk,“Forecastingof the Development of the Education System”, Education in the Documents: Analytical and Regulatory and Methodological Bulletin, Moscow, Private Education, No. 7, 2008. [Online]. Available:http://www.bim-bad.ru/biblioteka/article_full.php?aid=994. (in Russian)

V.M. Siemianovsky, "Methods of Socio-Economic Forecasting", Kyiv, 2011. [Online]. Available:http://www.calameo.com/read/0031683725c80fe5f4c06. (in Ukrainian).

C. W. Cobb and P. H. Dulles, Theory of Production, American Economic Review. Vol. 18, No. 1, p. 139-165, 1928. [Online]. Available:http://www2.econ.iastate.edu/classes/econ521/Oraem/Papers/cobb-douglas.pdf. (in English)

R. M. Solow Contribution to the theory of economic growth, Quarterly Journal of Economics, Vol. 70. pp. 65-94, 1956. (in English)

Yu. V. Sharaev, Theory of Economic Growth. Moscow, Publishing House of the State University, Higher School of Economics, 2006. (in Russian).

A.E. Kuzmin, "Methods of forecasting in the development of scenarios for the development of state policy in the field of education", Economics and Management, No. 12 (74), p. 123-127, 2011. (in Russian)

N.D Kondratiev, Big cycles of conjuncture and the theory of foresight. Selected works. Moscow, CJSC Publishing House "Economics", 2002. (in Russian)

T. Saati, Decision Making. Method of analysis of hierarchies. Moscow, "Radio and Communications", 1993. (in Russian)

The Verkhovna Rada of Ukraine (July 1, 2014). Law No. 1556-VII, On Higher Education. [Online]. Available:https://docs.dtkt.ua/doc/1204.353.0. (in Ukraine)

T.G Gates and A. Walters, Massive Open Online Courses (MOOCs) in Social Work Education: Implications for Online Education, Advances in Social Work, No. 16 (1), p. 184-201, 2015. [Online]. Available:https://journals.iupui.edu/index.php/advancesinsocialwork/article/viewFile/17112/19915. (in English)

V.M. Kukharenko et al. Theory and practice of mixed learning: a monograph. Kharkiv, "City Press", NTU "KhPI", 2016. (in Ukraine)

Yu.M. Rashkevich, Bologna Process and New Paradigm of Higher Education. Lviv, Lviv Polytechnic Publishing, 2014. (in Ukraine)

Yu.M. Rashkevich, Competence Approach in Building Educational Programs. [Online]. Available:http://lawfaculty.chnu.edu.ua/wp-content/uploads/2016/11/Competence_Approach_Rashkevych_Nov.2014-1.pdf (in Ukraine)

N.V. Kozlova, Psychological-acmeological knowledge in the system of higher professional education. Tomsk TPU Publishing House, 2007. [Online]. Available:http://window.edu.ru/resource/125/75125/files/posobie-akmeology.pdf. (in Russian)

A.V Zavrazhin, "SMART and New Approaches to Modern Education", World of Education - Education in the World. Moscow, Moscow Psychological and Social University Publishing House, No. 2, p. 59-65, 2015. (in Russian).

L.L. Tovazhnyansky and O.G. Romanovsky and V.V. Bondarenko and O.S. Ponomarev and Z.O. Chervanova, Fundamentals of Higher School Pedagogy. Kharkiv: NTU "KhPI", 2005. [Online]. Available: http://buklib.net/books/36624/. (in Russian).

E. K. Shibanova, "Simulation of the Higher Education System: Foreign Experience and Russian Trends", Modern Problems of Science and Education, No. 4, p. 155-164, 2015. [Online]. Available: http://www.science-education.ru/pdf/2015/4/287.pdf. (in Russian).

V.Yu. Vybornov and M.L. Zueva, "Types and Models of Network Form for the Implementation of Pofessional Education Programs", Educational Panorama. SAU DPO NAO "Institute for the Development of Education", No. 1 (3), p. 93-98, 2015. [Online]. Available: http://www.iro.yar.ru/fileadmin/iro/rio/op/OP3/OP_3_15_vybornov_zueva.pdf. (in Russian).

O.V. Kulikova and IA Guley, "Features of Innovation Model of Higher Education", Modern Problems of Science and Education,No. 6, 2014. [Online]. Available: https://www.science-education.ru/en/article/view?id=16425.(in Russian).

A.O. GrudzinskyiProject-oriented university. Professional Entrepreneurial Organization of the University, N. Novgorod: Publishing-house of NNUU, 2004. [Online]. Available: http://ecsocman.hse.ru/text/19153824/.(in Russian).

G. E. Zborovsky et al. Nonlinear Model of Russian Higher Education in the Macroregion: Theoretical Concept and Practical Abilities: Yekaterinburg, Humanitarian University, 2016. (in Russian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.