Abstract
In the article the author substantiates the theoretical foundations of e-learning, distance learning and mixed learning. We have analyzed the experience of using a mixed style of teaching a course, where LMS Moodle was used as a platform. The author shows positive and negative aspects of the implementation of the course using web analytics. We analyzed attendance of the course and student success; the ratio of student hits to the site where the course is located; use of on-line lessons, on-line training on selected topics; amount of time spent on resources by students; total student activity on the site; the correlation between unique visits and the number of pages viewed; visiting a resource from mobile devices; operating systems, from which there was an appeal to the resource; the ratio of browsers that were used to work with the resource; visiting the resource in local time.References
Ю. В. Триус, І. В. Герасименко, та В. М. Франчук, Система електронного навчання ВНЗ на базі MOODLE: методичний посібник Черкаси, Україна, 2012.
The top 20 most popular LMS software. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.capterra.com/learning-management-system-software/#infographic.
А. М. Анисимов, Работа в системе дистанционного обучения Moodle. Учебное пособие. 2-е изд. испр. и дополн. Харьков, Украина: ХНАГХ, 2009.
Л. Я. Гозман, и Е. Б. Шестопал, Дистанционное обучение на пороге XXI века. Ростов-н/Д., Россия: Мысль, 1999.
В. Ю. Биков, “Проектний підхід і дистанційне навчання у професійній підготовці управлінських кадрів”, Кримські педагогічні читання: Матеріали Міжнародної наукової конференції, 2001, с. 30-50. [Електронний ресурс]. Доступно: http://lib.iitta.gov.ua/498/1/Bykov1-2001.pdf. Дата звернення: Серп. 13, 2017.
В. М. Кухаренко, та ін., Теорія та практика змішаногонавчання: монографія. Харків, Україна: Міськдрук, 2016.
А. Є. Фандєєва, “Змішане навчання як технологія змін і трансформації” [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=4544. Дата звернення: Серп. 13, 2017.
О. А. Щербина, та К. С. Васильєва, “Проектування структури сайту moodle для вищого навчального закладу та організація робіт з його створення”, Вісник Львівського державного університету безпеки життєдіяльності, № 9, с. 35-40, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vldubzh_2014_9_7. Дата звернення: Серп. 13, 2017.
К. Р. Колос, “Система Moodle як засіб розвитку предметних компетентностей учителів інформатики в умовах дистанційної післядипломної освіти”, Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, Київ, Україна, 2011.
С. В. Петренко, “Порівняльний аналіз найпопулярніших плагінів веб-аналітики для LMS Moodle”, MoodleMootUkraine 2016, 2016 [Електронний ресурс]. Доступно: http://2016.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=98. Дата звернення: Серп. 13, 2017.
С. В. Петренко, “Ключові аспекти інтеграції BigBlueButton з LMS Moodle. Огляд функціональних можливостей системи он-лайн конференцій”, MoodleMootUkraine 2017, 2017 [Електронний ресурс]. Доступно: http://2017.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=98. Дата звернення: Серп. 13, 2017.
Закон України «Про національну програму інформатизації» (дата набуття чинності 12 березня 1998 р.) [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/anot/74/98- %D0 %B2 %D1 %80. Дата звернення: Серп. 13, 2017.
Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні (затверджено Постановою МОН України 20 грудня 2000 р.) [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.zakon.rada.gov.ua. Дата звернення: Серп. 13, 2017.
Дистанційне навчання – від теорії до практики, актуальний мережевий семінар [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.osvita.org.ua/distance/articles/15/. Дата звернення: Серп. 13, 2017.
D Airinei, and D Homocianu, “The importance of video tutorials for higher education — the example of business information systems”, Quality management in higher education, Book 2, pp. 345–348, 2010.
Moodle plugins directory: Essential – Moodle.org [Електронний ресурс]. Доступно: https://moodle.org/plugins/theme_essential. Дата звернення: Серп. 13, 2017.
María José Casany, Marc Alier, Nikolas Galanis, EnricMayol, and Jordi Piguillem, “Analyzing Moodle/LMS Logs to Measure Mobile Access”, The Sixth International Conference on Mobile Ubiquitous Computing, Systems, Services and Technologies [Електроннийресурс]. Доступно: https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2117/19058/ubicomm_2012_2_30_10119_publicat.pdf.
StatCounterGlobalStats [Електронний ресурс]. Доступно: http://gs.statcounter.com/.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
Yu. V. Tryus, I. V. Herasymenko, ta V. M. Franchuk, Educational system of education in higher education on MOODLE: a methodical guide.Cherkasy, Ukraine, 2012. (in Ukrainian)
A. M. Anysymov, Work in the system of distance learning Moodle. Tutorial. 2 nd ed. Correction. And add.Har'kov, Ukraina: HNAGH, 2009. (in Russian)
L. Ja. Gozman, i E. B. Shestopal, Distance learning on the threshold of the XXI century.Rostov-n/D., Rossija: Mysl', 1999. (in Russian)
V. Yu. Bykov, “Project approach and distance learning in the professional training of managerial personnel”, Krymski pedahohichni chytannia: Materialy Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii, 2001, s. 30-50. [Online]. Available: http://lib.iitta.gov.ua/498/1/Bykov1-2001.pdf. Accessed on: Aug. 13, 2017. (in Ukrainian)
V. M. Kukharenko, ta in., Theory and practice of mixed learning: a monograph. Kharkiv, Ukraina: Miskdruk, 2016. (in Ukrainian)
A. Ie. Fandieieva, “Mixed learning as a technology of change and transformation” [Online]. Available: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=4544. Accessed on: Aug. 13, 2017. (in Ukrainian)
O. A. Shcherbyna, ta K. S. Vasylieva, “Designing a moodle site for a higher educational institution and organizing works on its creation”, Visnyk Lvivskoho derzhavnoho universytetu bezpekyz hyttiediialnosti, # 9, s. 35-40, 2014. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vldubzh_2014_9_7. Accessed on: Aug. 13, 2017. (in Ukrainian)
K. R. Kolos, “Moodle System as Way of Development of Teachers’ of Informatics Subjective Competences in the Cases of Distant Postgraduate Education”, Instytut informatsiinykh tekhnolohii i zasobiv navchannia NAPN Ukrainy, Kyiv, Ukraina, 2011. (in Ukrainian)
S. V. Petrenko, “A comparative analysis of the most popular web analytics plugins for LMS Moodle”, Moodle Moot Ukraine 2016, 2016 [Online]. Available: http://2016.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=98. Accessed on: Aug. 13, 2017. (in Ukrainian)
S. V. Petrenko, “Key aspects of BigBlueButton integration with LMS Moodle. An overview of the functionality of the system of on-line conferences”, Moodle Moot Ukraine 2017, 2017 [Online]. Available: http://2017.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=98. Accessed on: Aug. 13, 2017. (in Ukrainian)
Moodle plugins directory: Essential – Moodle.org [Online]. Available: https://moodle.org/plugins/theme_essential. Accessed on: Aug. 13, 2017. (in Ukrainian)
Law of Ukraine "On the National Program of Informatization" (date of entry into force March 12, 1998) [Online]. Available: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/anot/74/98- %D0 %B2 %D1 %80. Accessedon: Aug. 13, 2017. (in Ukrainian)
Concept of development of distance education in Ukraine (approved by the Resolution of the Ministry of Education and Science of Ukraine on December 20, 2000). [Online]. Available: http://www.zakon.rada.gov.ua. Accessed on: Aug. 13, 2017. (in Ukrainian)
Distance learning - from theory to practice, topical networking seminar [Online]. Available: http://www.osvita.org.ua/distance/articles/15/. Accessed on: Aug. 13, 2017. (in Ukrainian)
D Airinei, and D Homocianu, “The importance of video tutorials for higher education — the example of business information systems”, Quality management in higher education, Book 2, pp. 345–348, 2010. (in English)
María José Casany, Marc Alier, Nikolas Galanis, EnricMayol, and Jordi Piguillem, “Analyzing Moodle/LMS Logs to Measure Mobile Access”, The Sixth International Conference on Mobile Ubiquitous Computing, Systems, Services and Technologies [Online]. Available: https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2117/19058/ubicomm_2012_2_30_10119_publicat.pdf. Accessedon: Aug. 13, 2017. (in English)
StatCounter Global Stats [Online]. Available: http://gs.statcounter.com/. Accessedon: Aug. 13, 2017. (in English)
The top 20 most popular LMS software. [Online]. Available: http://www.capterra.com/learning-management-system-software/#infographic. Accessedon: Aug. 13, 2017. (in English)
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
- The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.
Content Licensing
- Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
- Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.
Deposit Policy
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
- Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.