CRITERIA OF OPEN WEB-OPERATED TECHNOLOGIES OF TEACHING THE FUNDAMENTALS OF PROGRAMS OF FUTURE TEACHERS OF INFORMATICS
PDF (Ukrainian)

Keywords

programming
the basics of programming
Web-based learning technology
Selection criteria

How to Cite

[1]
O. M. Spirin and T. A. Vakaliuk, “CRITERIA OF OPEN WEB-OPERATED TECHNOLOGIES OF TEACHING THE FUNDAMENTALS OF PROGRAMS OF FUTURE TEACHERS OF INFORMATICS”, ITLT, vol. 60, no. 4, pp. 275–287, Sep. 2017, doi: 10.33407/itlt.v60i4.1815.

Abstract

The article presents the criteria for the selection of open web-oriented technologies for the study of the basics of programming of future teachers of computer science. An analysis of available open-source web-based learning technologies for the basics of programming for future IT teachers has allowed them to be divided into: compilers automated programming task control systems, and intelligent maps. Each of them has defined criteria and relevant indicators: for designing and functional criteria for web-oriented compilers and smart cards, designing, informational and communication criteria are allocated for web-oriented automated programming verification tasks. The comparative tables for separate web-oriented technologies for the study of the basics of programming of future teachers of informatics based on certain criteria and indicators are given.
PDF (Ukrainian)

References

Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні. Київ, Педагогічна думка, 2016.

Т. А. Вакалюк, "Структурно-функціональна модель хмаро орієнтованого навчального середовища для підготовки бакалаврів інформатики", Інформаційні технології і засоби навчання, № 3 (59), с. 51-61, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1674/1190

В. Ю. Биков, та О. М. Спірін, та Л. А. Лупаренко, "Відкриті web-орієнтовані системи моніторингу впровадження результатів науково-педагогічних досліджень", Теорія і практика управління соціальними системами, вип. 1, с. 3-25, 2014.

О. С. Головня, "Критерїі добору програмних засобів віртуалізації у навчанні UNIX-подібних операцційних систем", Інформаційні технології в освіті, №24, с. 119-133, 2015.

О. А. Гальчевська, "Критерії та показники добору науковметричних систем у науково-педагогічних дослідженнях", [Електронний ресурс]. Доступно: http://lib.iitta.gov.ua/9202/1/galchevska_.pdf

О. А. Гальчевська, "Використання міжнародних наукометричних баз даних відкритого доступу в анукових дослідженнях", Інформаційні технології в освіті, №23, с. 115-126, 2015.

К. Р. Ковальська, "Добір комп’ютерного програмного забезпечення дистанційного навчання для організації післядипломної освіти вчителів інформатики", Інформаційні технології і засоби навчання, №5 (13), 2009. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/187/173

К. Р. Колос, "Модель процесу та критерії добору компоннетів комп’ютерно орієнтованого навчального середовища закладу післядипломної педагогічної освіти", Інформаційні технології в освіті, №17, с. 109-117, 2013.

Л. А. Лупаренко, "Використання електронних журнальних систем відкритого доступу для випуску науково-освітніх видань: порівняльний аналіз програмного забзпечення", Інформаційні технології і засоби навчання, №5 (25), 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/573/449

С. Д. Бешелев, и Ф. Г. Гурвич Математико-статистические методы экспертных оценок. Москва, Статистика, 1980.

О. М. Спірін, та Т. А. Вакалюк, "Web-opiєнтовані технології навчання основ програмування майбутніх учителів інформатики" на Всеукр.наук.-практ.конф. Математика та інформатика у вищій школі: виклики сучасності, Вінниця, 2017, с. 61-65.

Codepad [Online]. Available: http://codepad.org/

ideone.com. [Online]. Available: https://ideone.com/

ALGOTESTER [Online]. Available: URL : http://algotester.com/uk.

NetOI Olympiad [Online]. Available: https://www.olymp.vinnica.ua/index_ua.php?lng=ua

E-olymp: on-line check system [Online]. Available: www.e-olymp.com.

Bubbl.us [Online]. Available: https://bubbl.us/

Mindomo [Online]. Available: https://www.mindomo.com/ru/

Mindmeister [Online]. Available: https://www.mindmeister.com/ru

Философский словарь [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.insai.ru/slovar/kriterii-0.

І. М. Дичківська, Інноваційні педагогічні технології: навчальний посібник. Київ, Академвидав, 2004.

В. В. Ковальчук, та Л. М. Моїсеєв. Основи наукових досліджень: навчальний посібник. Київ, Професіонал, 2005.

Енциклопедія освіти [Акад. пед. наук України ; гол. ред. В. Г. Кремень]. Київ, Юрінком Інтер, 2008.

Т. А. Вакалюк, "Розв'язування творчих задач з програмування майбутніми учителями інформатики", Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка, вип. 113, с. 109-114, 2013.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

National report on the state and prospects of education in Ukraine. Kyyiv, Pedahohichna dumka, 2016. (in Ukrainian).

Т. А. Vakaliuk, "Structural-functional model of the cloud-oriented learning environment for the preparation of bachelors of computer science", Informatsiyni tekhnolohiyi i zasoby navchannya, № 3 (59), s. 51-61, 2014. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1674/1190 (in Ukrainian).

V. Ju. Bykov, and O. M. Spirin, and L. A. Luparenko, "Open web-oriented monitoring systems for the implementation of the results of scientific and pedagogical research", Teoriya i praktyka upravlinnya sotsial'nymy systemamy, vyp. 1, s. 3-25, 2014. (in Ukrainian).

O. S. Golovnia, "Criteria and the selection of virtualization software in the training of UNIX-like operating systems", Informatsiyni tekhnolohiyi v osviti, №24, s. 119-133, 2015. (in Ukrainian).

O. A. Hal'chevs'ka, "Criteria and indicators of the selection of scientific metrological systems in scientific and pedagogical researches", [Online]. Available: http://lib.iitta.gov.ua/9202/1/galchevska_.pdf (in Ukrainian).

O. A. Hal'chevs'ka, "The use of international science-centered open access databases in enthusiastic research", Informatsiyni tekhnolohiyi v osviti, №23, s. 115-126, 2015. (in Ukrainian).

K. R. Koval's'ka, "Selection of computer software for distance learning for the organization of postgraduate education of computer science teachers", Informatsiyni tekhnolohiyi i zasoby navchannya, №5 (13), 2009. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/187/173 (in Ukrainian).

K. R. Kolos, "The model of the process and the criteria for the selection of components of the computer-based learning environment of the institution of postgraduate pedagogical education", Informatsiyni tekhnolohiyi v osviti, №17, s. 109-117, 2013. (in Ukrainian).

L. A. Luparenko, "Using electronic journal systems for open access for the issuance of scientific and educational publications: a comparative analysis of the software bug", Informatsiyni tekhnolohiyi i zasoby navchannya, №5 (25), 2011. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/573/449 (in Ukrainian).

S. D. Beshelev, and F. G. Gurvich. Mathematical and statistical methods of expert evaluations. Moskva, Statistika, 1980. (in Russian).

O. M. Spirin, and T. A. Vakaliuk, "Web-focused technologies for the study of the basics of programming of future computer science teachers" On the All-Ukrainian Scientific and Practical Confrontation Math and Informatics in Higher School: Challenges of Modernity, Vinnytsya, 2017, s. 61-65. (in Ukrainian).

Codepad [Online]. Available: http://codepad.org/ (in English).

ideone.com. [Online]. Available: https://ideone.com/ (in English).

ALGOTESTER [Online]. Available: URL : http://algotester.com/uk. (in Ukrainian).

NetOI Olympiad [Online]. Available: https://www.olymp.vinnica.ua/index_ua.php?lng=ua (in Ukrainian).

E-olymp: on-line check system [Online]. Available: www.e-olymp.com. (in Ukrainian).

Bubbl.us [Online]. Available: https://bubbl.us/ (in English).

Mindomo [Online]. Available: https://www.mindomo.com/ru/ (in Russian).

Mindmeister [Online]. Available: https://www.mindmeister.com/ru (in Russian).

Philosophic dictionary [[Online]. Available: http://www.insai.ru/slovar/kriterii-0. (in Russian).

I. M. Dychkivs'ka, Innovative Pedagogical Technologies: Tutorial. Kyyiv, Akademvydav, 2004. (in Ukrainian).

V. V. Koval'chuk, and L. M. Moyiseyev. Fundamentals of scientific research: a manual. Kyyiv, Profesional, 2005. (in Ukrainian).

Encyclopedia of Education [Acad. Ped. Sciences of Ukraine; chief red. V. H. Kremen]. Kyyiv, Yurinkom Inter, 2008. (in Ukrainian).

Т. А. Vakaliuk, "Solving creative tasks with programming by future teachers of informatics", Visnyk Chernihivs'koho natsional'noho pedahohichnoho universytetu imeni T.H. Shevchenka, vyp. 113, s. 109-114, 2013. (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.