FORMING OF THE FUTURE TEACHERS’ ABILITIES TO CHOOSE SOFTWARE RATIONALLY: PRAXEOLOGY APPROACH

Cover Image
Olena V. Semenikhina, Olena M. Semenog, Maryna H. Drushliak

Abstract

From positions of praxeology the aspects of the forming of the future teachers’ abilities to choose among the variety of software an exactly that one that turns out to be the most rational for the solving of the professional task are considered in the article (on the example of informatics teachers’ preparation to use dynamic mathematics software (DMS). The technology of forming of such abilities that is based on a formula "one task – different software" is described. The methodology of organization of such experimental studies on the base of Sumy State Pedagogical University (Ukraine) is described. The results of the statistical analysis of data are given on the basis of non-parametric sign test for dependent sample. It is educed that taking into account of such approach provides the positive dynamics of level of future informatics teachers’ preparation at the significance level of 0.05.

Keywords

teacher’s preparation; praxeology approach; forming of the abilities to choose programme means rationally; forming of the professional abilities; technology of teacher’s preparation; teacher’s computer tools; the sign test



References

Т. Пщоловский, Принципы совершенной деятельности: (Введение в праксеологию). К.: Ин-т праксеологии, 1993.

Современный словарь по педагогике / сост. Е. С. Рапацевич. Минск: Современное слово, 2001.

Л. Мизес, Человеческая деятельность: трактат по экономической теории. Трактат по экономической теории. Челябинск: Социум, 2005.

Т. Котарбинский, Трактат о хорошей работе, М.: Экономика, 1975.

О. А. Ленглер, "Применение праксеологического подхода в процессе становления субъектности учащихся", Педагогическое образование в России, №5, с. 203-207, 2012.

И. А. Колесникова, та Е. В. Титова, Педагогическая праксеология: пособие для студ. высш. вед. учеб. заведений. М.: Издательский центр «Академия», 2005.

О. В. Семеніхіна, та М. Г. Друшляк, Комп’ютерні інструменти програм динамічної математики та методичні проблеми їх використання, Інформаційні технології і засоби навчання, 42, № 4, c. 109-117, 2014.

О. В. Семеніхіна, та М. Г. Друшляк, "Програми динамічної математики як засоби візуалізації математичних знань: аналіз термінологічного поля", Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, № 2 (56), с. 383-389, 2016.

М. П. Шишкіна, та У. П. Когут, "Використання хмаро орієнтованого компоненту на базі системи Maxima у процесі навчання дослідження операцій", Інформаційні технології і засоби навчання, 57, №1, с.154-172, 2017

О. В. Семеніхіна, та М. Г. Друшляк, "Програми динамічної математики: кількісний аналіз в контексті підготовки вчителя математики", Інформаційні технології і засоби навчання, Т. 48, № 4, с. 35-46, 2015.

М. И. Грабар, та К. А. Краснянская, Применение математической статистики в педагогических исследованиях. Непараметрические методы. М.: Педагогика, 1977.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

T. Pshholovskij, Principles of perfect activity: (Introduction to Praxeology). K.: In-t prakseologii, 1993 (in Russian).

Modern dictionary of pedagogy . sost. E. S. Rapatsevych. Minsk: Sovremennoe slovo, 2001 (in Russian).

L. Myzes, Human activity: a treatise on economic theory. Chelyabynsk: Sotsyum, 2005 (in Russian).

T. Kotarbynskiy, Treatise on good work. M.: Еkonomyka, 1975 (in Russian).

O. A. Lengler, Application of praxeology approach in the process of development of subjectivity of students, Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii, №5, с. 203-207, 2012 (in Russian).

I. A. Kolesnikova, and E. V. Titova, Pedagogical Praxeology: manual for students. M.: Izdatel'skij centr «Akademija», 2005 (in Russian).

O. V. Semenіhіna, and M. G. Drushljak, Computer tools of dynamic mathematics software and methodical problems of their use, Information Technologies and Learning Tools, V. 42, № 4, p. 109-117, 2014 (in Ukrainian).

O. V. Semenіhіna, and M. G. Drushljak, Dynamic mathematics software as means of visualization of mathematical knowledge: analysis of the terminological field, Pedagogіchnі nauki: teorіja, іstorіja, іnnovacіjnі tehnologії, № 2 (56), p. 383-389, 2016 (in Ukrainian).

M. P. Shyshkina, and U. P. Kohut, Use of cloud-oriented components of Maxima in the learning process of study operations, Information Technologies and Learning Tools, V. 57, №1, p.154-172, 2017 (in Ukrainian).

O. V. Semenіhіna, and M. G. Drushljak, Dynamic Mathematics Software: a Quantitative Analysis in the Context of the Preparation of Math Teacher, Information Technologies and Learning Tools, V. 48, № 4, p. 35-46, 2015 (in Ukrainian).

M. I. Grabar, and K. A. Krasnjanskaja, Application of Mathematical Statistics in Educational Research. Nonparametric Methods. M.: Pedagogika, 1977 (in Russian).





Copyright (c) 2018 Olena V. Semenikhina, Olena M. Semenog, Maryna H. Drushliak


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.