REALIZATION OF ACTIVE, PERSONAL AND PROFESSIONALLY-ORIENTED APPROACHES BY ICT SUPPORT
PDF (Ukrainian)

Keywords

E-learning
E-learning space
Multi-agent training
Self-design
Digital competence
Cloud services

How to Cite

[1]
H. A. Kovalchuk, “REALIZATION OF ACTIVE, PERSONAL AND PROFESSIONALLY-ORIENTED APPROACHES BY ICT SUPPORT”, ITLT, vol. 61, no. 5, pp. 110–126, Oct. 2017, doi: 10.33407/itlt.v61i5.1821.

Abstract

The article is devoted to the problem of the integrated of traditional (content-centric) and innovative (student-centered) learning technologies, in particular ICT, for implementation of activity, personality and professional-oriented approaches in the studying socio-economic disciplines. Investigated the role of Google's cloud-oriented services tools in the development of professional competencies and the development of media-information literacy of students with the ICT for education. The essence of the notion "Working educational space of discipline" is substantiated. Examples of the content and functional structure of the electronic environment from "Methods of teaching economics" are given. The models of educational actions of the student for self-organization of training and self-designing of educational results in the context of the concept of student center-centered are outlined.
PDF (Ukrainian)

References

Закон України "Про Національну програму інформатизації" від 04.02.1998, № 74/98-ВР. [Електронний ресурс]. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/74/98.

"Технологии в высшем образовании: особенности ландшафта" [Электронный ресурс]. URL: http://ru.unesco.org/ИИТО ЮНЕСКО _ Электронная библиотека _ Технологии в высшем образовании _ особенности ландшафта.html) (дата обращения 18.07.2017) (in English)

Международная конференция Образование и виртуальность [Электронный ресурс]. URL: www.setlab.net (дата обращения 13.08.2017).

Рекомендации по работе с открытыми образовательными ресурсами (ООР) в сфере высшего образования (2011) Институт ЮНЕСКО по информационным технологиям в образовании, Содружество обучения. Москва. с. 24, 2011.

Рекомендации ЮНЕСКО по политике в области мобильного обучения (UNESCO Policy Guidelines for Mobile Learning (2013). Институт ЮНЕСКО по информационным технологиям в образовании (ИИТО ЮНЕСКО), Москва, с. 44, 2015.

Open Educational Quality Initiative (2009). URL: http://www.oer-quality.org (vieved on 18.07.2017)

Педагогічні аспекти відкритого дистанційного навчання: монографія, за ред. О. О. Андрєєва, В. М. Кухаренка. Харків: ХНАДУ, с. 212, 2013.

"Curriculum21: Mapping the Global Classroom of the Future" [Electronic resource]. URL: www.curriculum21.com/author/silvia-rosental-tolisano/ (vieved on 30.07.2017)

Медийно-информационная грамотность в России: дорога в будущее. Сборник материалов Всероссийской научно-практической конференции Медиа- и информационная грамотность в информационном обществе (Москва, 24–27 апреля 2013 г.). Сост. Е. И. Кузьмин, И. В. Жилавская, Д. Д. Игнатова, под ред. И. В. Жилавской. М.: МЦБС, с. 232, 2014.

Ю. Ф. Тельнов, Реализация компетентностного похода к обучению на основе управления знаниями. Москва: Научная сессия МИФИ, 2007.

Л. І. Тимчук, "Теоретико-методичні засади проектування цифрових наративів у навчанні майбутніх магістрів освіти": автореф. дис. … докт. пед.наук, спец. 13.00.10 – інформаційно-комунікаційні технології в освіті. ІІТЗН НАПН України, Київ, с. 41, 2017.

Г. О. Ковальчук, "Internet – навчання студентів з економічних дисциплін: можливості для професійної адаптації"». Проблеми освіти: зб. наук. праць, Київ: Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України, Вип. 63, ч. 1, с. 120–125, 2010.

Технології розробки дистанційного курсу: навчальний посібник [В. Ю. Биков, В. М. Кухаренко, Н. Г. Сиротенко, О. В. Рибалко, Ю. М. Богачков], за ред. В. Ю. Бикова та В. М. Кухаренка. Київ: Міленіум, с. 324, 2008.

В. Ю. Биков, В. Г. Кремень, "Категорії простір і середовище: особливості модельного подання та освітнього застосування". Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія, № 3, с. 3–16, 2013.

Бент Б. Андерсен, Катя ван ден Бринк, "Три уровня интерактивности мультимедийной разработки. Мультимедиа в образовании". Москва, 2007. [Электронный ресурс]. URL: http://didaktor.ru/tri-urovnya-interaktivnosti-multimedijnoj-razrabotki/ (дата обращения 20.07.2017)

Л. К. Раицкая, Дидактические и психологические основы применения технологий Веб 2.0. в высшем профессиональном образовании: монография. – Москва: МГОУ, с. 173, 2011.

The NIST Definition of Cloud Computing. Recommendations of the National Institute of Standards and Technology: NIST Special Publikation (September 2011) [Electronic resource]. URL: http://csrc.nist.gov/publications/nistpubs/800-145/SP800-145.pdf (vieved on 18.07.2017)

Моделювання й інтеграція сервісів хмаро орієнтованого навчального середовища: монографія. [Н. Копняк, Г. Корицька, С. Литвинова, Ю. Носенко, С. Пойда, В. Сєдой, О. Сіпачова, І. Сокол, О. Спірін, І. Стромило, М. Шишкіна], за заг. ред. С. Г. Литвинової. Київ: ЦП «Компринт», с. 163, 2015.

А. М. Стрюк, "Система хмаро орієнтованих засобів навчання як елемент інформаційного освітньонаукового середовища ВНЗ". Інформаційні технології і засоби навчання, № 4 (42), с. 150–158, 2014.

Т. А. Вакалюк, "Структурно-функціональна модель хмаро-орієнтованого навчального середовища для підготовки бакалаврів інформатики". Інформаційні технології і засоби навчання, Том 59, № 3, с. 51–61, 2017.

А. И. Евсеев, А. Н. Савкин, Ю. В. Евсикова, Разработка электронных образовательных ресурсов. Психолого-дидактические вопросы познавательной (учебной) деятельности: методическое пособие. Москва: МЭИ, с. 116, 2009.

Л. С. Довгаль, А. Ю. Яковлева-Чернышева, В. П. Алексеев, "Внутривузовское электронное пространство как основа новых образовательных технологий университета". Концепт: Научно-методический электронный журнал. № 12 (декабрь), ART 14337, 2014. [Электронный ресурс]. URL: http://e-kon-cept.ru/2014/14337.htm (дата обращения 19.07.2017)

Г. О. Ковальчук, Технології навчання економічних дисциплін в системі неперервної освіти (теоретико-методичний аспект): монографія. Київ: КНЕУ, с. 511, 2014.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Law of Ukraine "On the National Program of Informatization" from 04.02.1998 № 74/98-ВР. [online]. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/74/98 (in Ukrainian)

Technologies in higher educaTion: Mapping The Terrain. [online]. URL: http:// http://iite.unesco.org/pics/publications/en/files/3214737.pdf

International conference "Education and virtuality" (VIRT). [online]. URL: www.setlab.net (in Ukrainian)

Guidelines for Open Educational Resources (OEP) in Higher Education (2011) UNESCO Institute for Information Technology in Education, Commonwealth of Education. Moscow. p. 24, 2011. (in Russian)

UNESCO Policy Guidelines for Mobile Learning (2013). UNESCO Institute for Information Technology in Education, Moscow, p. 44, 2015. (in Russian)

Open Educational Quality Initiative (2009). [online]. URL: http://www.oer-quality.org

Pedagogical aspects of open distance learning: monograph, Ed. О. О. Аndreev and V. М. Kukharenko. Kharkiv: KNADI, p. 212, 2013. (in Ukrainian)

Curriculum21: Mapping the Global Classroom of the Future. [online]. URL: www.curriculum21.com/author/silvia-rosental-tolisano/

A. V. Оnkоvich, "Use of the integrated knowledge space in the educational process by means of media education". Zhurnalistyka, filolohiia ta mediaosvita: zbirnyk naukovykh dopovidei. Т.2, p. 252–255. Poltava: Osvita, 2009. (in Ukrainian)

Media-information literacy in Russia: the road to the future. Sbornik materialov Vserossijskoj nauchno-prakticheskoj konferencii "Media and information literacy in the information society" (Moscow, Apr. 24–27, 2013). Compilers: E. I. Kuz'min, I. V. Zhilavskaja, D. D. Ignatova, Ed. I. V. Zhilavskaja. Moscow: The Intergovernmental Council of the UNESCO Program "Information for all" (IFA), Interregional Library Center cooperation, с. 232, 2014. (in Russian)

Ju. F. Tel'nov, "Implementing a competency-based approach to learning based on knowledge management". Moscow: Nauchnaja sessija MIFI, 2007. (in Russian)

L. I. Tymchuk, Theoretical and methodical principles of designing digital narratives in the training of future masters of education: avtoref. dys. … dokt. ped.nauk, spets. 13.00.10 – Information and communication technologies in education. ІІТЗН NAPS України, Київ, с. 41, 2017. (in Ukrainian)

Г. О. Коvalchuk, "Internet - training students in economic disciplines: opportunities for professional adaptation". Problemy osvity: zb. nauk. prats, Kyiv,: Edition. 63, part. 1, p. 120 – 125, 2010. (in Ukrainian)

Bent B. Andersen, Katja van den Brink, Three levels of interactive multimedia development. Multimedia in education. Moscow, 2007. [online]. URL: http://didaktor.ru/tri-urovnya-interaktivnosti-multimedijnoj-razrabotki/ (in Russian)

Technology for the development of a distance course: a tutorial. [V. Yu. Bykov, V. M. Kukharenko, N. H. Syrotenko, O. V. Rybalko, Yu. M. Bohachkov], Ed. V. Ju. Bykov and V. М. Kukharenko. Kyiv,: Milenium, p. 324, 2008. (in Ukrainian)

V. Ju. Bykov, V. G. Kremen', "Categories ‘space’ and ‘environment’: the characteristics of the model representation and educational use", Teorija i praktyka upravlinnja social'nymy systemamy: philosophy, psychology, education, sociology, №3, p. 3-16, 2013. (in Ukrainian)

L. K. Raickaja, Didactic and psychological fundamentals of Web 2.0 technologies. In higher professional education: a monograph. – Moscow: МSОU, с. 173, 2011. (in Russian)

The NIST Definition of Cloud Computing. Recommendations of the National Institute of Standards and Technology: NIST Special Publikation (September 2011) – [online]. URL: http://csrc.nist.gov/publications/nistpubs/800-145/SP800-145.pdf

Modeling and integration of cloud-based learning environment services: monograph.. [N. Kopniak et al.], Ed.. S. G. Lytvynova. Kyiv, TsP Komprynt, p. 163, 2015. (in Ukrainian)

А. M. Striuk, "System of cloud-oriented training facilities as a part of information, educational and scientific university environment". Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, № 4 (42), p. 150-158, 2014. (in Ukrainian)/

T. A. Vakaliuk, "Structural and functional model of cloud oriented learning environment for bachelors of informatics training". Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, Т.59, № 3, p. 51–61, 2017. (in Ukrainian)

A. I. Evseev, A. N. Savkin, Ju. V. Evsikova, Working-outof electronic educational resources. Psychological-didactic questions of cognitive (educational) activity: methodical manual. Moscow: МEI, p. 116, 2009. (in Russian)

Г. О. Коvalchuk, Technologies of teaching economic disciplines in the system of continuous education (theoretical and methodical aspect): monograph. Kyiv,: KNEU, p. 511, 2014. (in Ukrainian)

L. S. Dovgal', A. Ju. Jakovleva-Chernysheva, V. P. Alekseev, "Internship electronic space as the basis of the new educational technologies of the university". Koncept: Nauchno-metodicheskij jelektronnyj zhurnal. № 12 (Dec.), 2014. [online]. URL: http://e-kon-cept.ru/2014/14337.htm (in Russian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.