ORGANIZATION OF THE FOREIGN LITERATURE LESSON IN THE SYSTEM OF DISTANCE STUDENT'S LEARNING
PDF (Ukrainian)

Keywords

distance education
distance learning
literary education
electronic lesson
methodical tools
case materials of foreign literature

How to Cite

[1]
S. Y. Harna, “ORGANIZATION OF THE FOREIGN LITERATURE LESSON IN THE SYSTEM OF DISTANCE STUDENT’S LEARNING”, ITLT, vol. 62, no. 6, pp. 47–57, Dec. 2017, doi: 10.33407/itlt.v62i6.1823.

Abstract

The article reviews the latest pedagogical and methodological works in the context of the problem of organization the distance literary education of modern students, it was determined the methodological basis for further development of methodical systems of using distance learning technologies in the process of studying foreign literature by secondary school pupils. The monitoring of the structure, content and methodical tools of the electronic lesson of foreign literature in the system of distance education in Donetsk region for secondary school pupils from the occupied territories, as well as the advantages and disadvantages of such a format of educational dialogue between the curator and the student were studied. The author's vision for the organization of classes with remote access is offered, recommendations on the construction and implementation of an effective e-lesson were given, and the palette of didactic tools of the modern teacher-translator was extended, the specifics of distance learning was taken into account too.
PDF (Ukrainian)

References

"Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні" [Електронний ресурс]. Доступно : http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html. Дата звернення : Лютий, 15, 2016.

А. І. Богосвятська, “Використання ІКТ (інформаційно-комунікативних технологій) у процесі викладання світової літератури”, Зарубіжна література в школах України, № 2, с. 2-9, 2012.

Н. Й. Волошина, “Перспективні педагогічні технології у практичній діяльності вчителя-філолога”, Зарубіжна література в школах України, № 10, с. 2-3, 2006.

С. Ю. Гарна, “Розвиток полікультурної особистості учня на уроках літератури засобами ІКТ”, на ІІІ Міжнародному науково-методичному семінарі Проблеми вивчення і викладання російської мови та літератури в полікультурному просторі ХХІ століття, Луцьк, 2012, с. 423-429.

О. О. Дем’яненко, “Теорія і практика медіаосвіти. Світова література та медіа середовищеˮ, Всесвітня література в школах України, № 2, с. 12-14, 2014.

С. О. Жила, “Сприймання літературних текстів у взаємозв’язках із суміжними видами мистецтвˮ, у Педагогічна освіта: теорія і практика : зб. наук. праць, Вип. 3. Кам’янець-Подільський, Україна: Медобори-2006, 2009, с. 118-121.

В. П. Журавлёв, “Звучащая учебная книга (Фонохрестоматия как компонент учебно-методического комплекта)ˮ, Литература в школе, № 12, с. 20-22, 2007.

Е. А. Исаева, “То, что отвлекает от книги, надо сделать союзником в создании мотивации к чтению : О современном читателе и о возможностях использования медиатекста на уроке литературыˮ, Русская словесность в школах Украины, № 6, с. 2-6, 2013.

Ж. В. Клименко, “Тематичне оцінювання знань та вмінь учнів у запитаннях і відповідяхˮ, Всесвітня література в середніх навчальних закладах України, № 11, с. 2-5, 2002.

Л. Ф. Мірошниченко, “Питання, що хвилюють усіх насˮ, Всесвітня література та культура в навчальних закладах України, № 1, с. 15-16, 2001.

Ц. Палмер, "Использование технологий в преподавании литературы" [Электронный ресурс]. Доступно: http://www.allnewteaching.com/teach-literature-with-tech/. Дата обращения : Март, 15, 2016.

І. Г. Ціко, “Медіадидактичний аспект формування етнокультурної компетентності учнів 5-7 класів у процесі вивчення зарубіжної літературиˮ, Науковий огляд, № 5, с. 109-119, 2015.

В. І. Шуляр, Електронний конструктор уроку в планувальній діяльності суб’єктів літературної освіти. Миколаїв, Україна: ОІППО, 2012, с. 84.

Ю. В. Ээльмаа, С. В. Федоров, Информационные технологии на уроках литературы. Москва, Россия: Просвещение, 2012, с. 176.

Міністерство освіти і науки. Наказ МОН № 466 від 25.04.2013 із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства освіти і науки № 660 від 01.06.2013, № 761 від 14.07.2015, Положення про організацію дистанційного навчання (затверджено.) [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13. Дата звернення: Жовтень, 18, 2015.

"Концептуальні засади реформування середньої освіти “Нова українська школаˮ". [Електронний ресурс]. Доступно: http://mon.gov.ua/Новини%202016/12/05/konczepcziya.pdf. Дата звернення : Грудень, 05, 2016.

"E-school. Дистанційне навчання в школі" [Електронний ресурс]. Доступно: https://eschool.dn.ua/. Дата звернення : Грудень, 07, 2016.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

The concept of the development of distance education in Ukraine. [Online]. Available: http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html. Accessed on: February 15, 2016. (in Ukrainian)

A. I. Bohosviatska, “Using ICT (Information and Communication Technologies) in the Process of Teaching World Literature”, Zarubizhna literatura v shkolakh Ukrainy, № 2, p. 2-9, 2012. (in Ukrainian)

N. J. Voloshyna, “Perspective pedagogical technologies in the practical activity of a teacher-philologist”, Zarubizhna literatura v shkolakh Ukrainy, № 10, p. 2-3, 2006. (in Ukrainian)

S. Iu. Harna, “Development of the multicultural personality of the student at the lessons of literature through means of ICT”, at the ІІІ International Scientific and Methodological Seminar Problems of studying and teaching Russian language and literature in the multicultural space of the XXI century, Lutsk, 2012, p. 423-429. (in Ukrainian)

O. O. Demianenko, “The theory and practice of media education. World literature and media environmentˮ, Vsesvitnia literatura v shkolakh Ukrainy, № 2, p. 12-14, 2014. (in Ukrainian)

S. O. Zhyla, “Perception of literary texts in interconnections with adjoining artsˮ, in Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka: zb. nauk. prats, Vyp. 3. Kamianets-Podilskyi, Ukraina: Medobory-2006, 2009, p. 118-121. (in Ukrainian)

V. P. Zhuravlov, “Sound educational book (Phonochrestomathy as a component of educational and methodical set)ˮ, Literatura v shkole, № 12, p. 20-22, 2007. (in Russian)

E. A. Isaeva, “What distracts from the book should be made an ally in creating a motivation for reading: On the modern reader and on the possibilities of using media text in the literature classˮ, Russkaja slovesnost' v shkolah Ukrainy, № 6, p. 2-6, 2013. (in Russian)

Zh. V. Klymenko, “Thematic evaluation of pupils’ knowledge and abilities in questions and answersˮ, Vsesvitnia literatura v serednikh navchalnykh zakladakh Ukrainy, № 11, p. 2-5, 2002. (in Ukrainian)

L. F. Miroshnychenko, “Questions that concern us allˮ, Vsesvitnia literatura ta kultura v navchalnykh zakladakh Ukrainy, № 1, p. 15-16, 2001. (in Ukrainian)

Ts. Palmer, The use of technology in the teaching of literature [Online]. Available: http://www.allnewteaching.com/teach-literature-with-tech/. Accessed on: March 15, 2016. (in Ukrainian)

I. H. Tsiko, “The media-didactic aspect of the formation of ethnocultural competence of students 5-7 classes in the process of studying foreign literatureˮ, Naukovyi ohliad, № 5, p. 109-119, 2015. (in Ukrainian)

V. I. Shuliar, Electronic designer lesson in the planning activities of persons of literary education. Mykolaiv, Ukraina: OIPPO, 2012, p. 84. (in Ukrainian)

Iu. V. Eelmaa, S. V. Fedorov, Information technology at literature lessons. Moskva, Rossija: Prosveshhenie, 2012, p. 176. (in Russian)

Ministerstvo osvity i nauky. Nakaz MON № 466 vid 25.04.2013 iz zminamy, vnesenymy zghidno z Nakazamy Ministerstva osvity i nauky № 660 vid 01.06.2013, № 761 vid 14.07.2015, Polozhennia pro orhanizatsiiu dystantsiinoho navchannia (zatverdzheno) [Online]. Available: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13. Accessed on: October 18, 2015. (in Ukrainian)

The Conceptual Principles of Reforming Secondary Education "New Ukrainian School". [Online]. Available: http://mon.gov.ua/Novyny%202016/12/05/konczepcziya.pdf. Accessed on: December 05, 2016. (in Ukrainian)

E-school. Distance learning at school. [Online]. Available: https://eschool.dn.ua/. Accessed on: December 07, 2016. (in Ukrainian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.