VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENT MOODLE AS A MEANS TO ORGANIZE BLENDED LEARNING IN TEACHING PRACTICAL PHONETICS OF GERMAN LANGUAGE

  • Olena S. Beskorsa SHEE “Donbas State Pedagogical University”, Slovyansk
Keywords: practical phonetics, the German language, phonetic competence, listening and pronunciation skills, rhythmic and intonation skills, virtual learning environment, Moodle, blended learning

Abstract

In the article the problem of organizing blended learning of the course “Practical phonetics of German language” by means of virtual learning environment Moodle is revealed. The author summarizes the best practices of native and foreign researchers on the issues of blended learning implementation and technology of designing distance courses in the virtual learning environment Moodle. It is noted that the specificity of exercises in the course of practical phonetics is in the fact that they should contain tasks for recording their own voice to assess the level of formation of listening and pronunciation, rhythmic and intonation skills. The author describes his own experience in implementing the distance course in teaching the phonetics to students of the specialty “Primary Education”. The course offered by the author covers eight themes; each theme assumes the fulfillment of tasks in three blocks – theoretical, practical, and communicative. The article presents data of experimental verification of the implemented course that confirm its effectiveness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olena S. Beskorsa, SHEE “Donbas State Pedagogical University”, Slovyansk
PhD (Pedagogical Sciences), Senior Lecturer of Primary Education Theory and Practice Department

References

Н. Бориско, “Методика формування іншомовної фонетичної компетенції”, Іноземні мови, № 3, с. 3-14, 2011.

А. В. Долина, “Особливості процесу вдосконалення фонетичної компетенції майбутніх учителів іноземної мови”, у Якість вищої мовної освіти: шляхи вдосконалення організації і проведення педагогічної практики студентів-філологів, О. В. Рафієнко, Ред. Горлівка, Україна: Вид-во ГДПІІМ, 2009, с. 230-234.

А. Хомутова, “Фонетическая компетенция: структура, содержание”, Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Лингвистика, № 2(10), с. 71-76, 2013.

О. Старинець, О. Гуслистий,“Формування навичок вимови на початковому етапі навчання другої іноземної мови у студентів напряму підготовки “Туризм”, Гуманітарна освіта у технічних вищих навчальних закладах, № 28, с. 346-355, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно:http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/go/article/view/8088. Дата звернення: Лип. 12, 2017.

А. М. Аврамчук, “Огляд додатків системи Moodle для проектування мультимедійних електронних освітніх ресурсів з мовних дисциплін”, Інформаційні технології і засоби навчання,№ 4(48), с. 103-121, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1264/942.Дата звернення: Серп. 31, 2017.

В. М. Кухаренко та ін., Теорія та практика змішаного навчання, Харків, Україна: «Міськдрук», НТУ «ХПІ», 2016.

І. В. Ковалинська, “Можливості використання електронного навчального простору”,Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки, вип. 101, с. 159-162, 2012.

Є. В. Долинський, “Можливості використання навчального середовища Moodle при вивченні іноземної мов та перекладу”, Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна», № 1, с. 82-85, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Znpkhist_2013_1_20. Дата звернення: Серп. 17, 2017.

А. О. Томіліна, “Можливості розробок електронних освітніх ресурсів на базі електронної платформи Moodle під час навчання студентів іноземної мови”, Педагогіка вищої та середньої школи, № 46, с. 225-230, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PVSSh_2015_46_43. Дата звернення: Лип. 27, 2017.

N., Maiier,“Distance learning technologies in organizing self-study work of students majoring in philology”, Інформаційні технології і засоби навчання, № 3(59), с. 96-102, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1651/1194. Дата звернення: Лип. 14, 2017.

M. Ashby, K. Yanagisawa, Y. S. Kim, J. Maidment, and J. Przedlacka, “Achieving interactivity in online learning of phonetic skills”. Phonetics Teaching andLearning Conference, London, 2009, pp. 368-371.

Ch. de Bruijn, M. B. Nunes, L. Fang, R. Pathak, and J. Zhou, “A system for independent e-learning of practical phonetics”, 17th International Congress of Phonetic Sciences, Hong Kong, 2011, pp. 368-371.

К. Л. Бугайчук, “Змішане навчання: теоретичний аналіз та стратегія впровадження в освітній процес вищих навчальних закладів”, Інформаційні технології і засобинавчання, № 4(54), с. 1-18, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1434/1070. Дата звернення: Серп. 29, 2017.

Л. Н Пузейкина, В. Б. Ребриков, “Перспективы интеграции классических форм обучения иностранному языку в систему електронного обучения Moodle: вводный фонетический курс немецкого языка”, CredeExperto: транспорт, общество, образование, язык, № 1(06), с. 1-19, 2014.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

N. Borysko, “Methodology of forming foreign language phonetic competence”, Foreign Languages, # 3, pp. 3-14, 2011. (in Ukrainian)

A. V. Dolyna, “Peculiarities of the process of improving future foreign language teachers’ phonetic competence”, in The quality of higher language competence: ways of improving organizing and conducting students’ pedagogical practice, O. V. Rafiienko, Eds. Horlivka, Ukraine: Vydavnytstvo HDPIIM, 2009, pp. 230-234. (in Ukrainian)

A. Khomutova, “Phonetic competence: structure, content”, Bulletin of South Ural State University. Series: Lingustics, # 2(10), pp. 71-76, 2013.(in Russian)

O. Starynets, O. Huslystyi, “Forming pronunciation skills of Tourism students at the initial level of learning the second foreign language”, Humanitarian Education in Technical Universities, #28, pp. 346-355, 2013. [Online]. Available:http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/go/article/view/8088. Accessed on:July 12, 2017. (in Ukrainian)

A. M. Avramchuk, “An overview of the Moodle system applications for designing multimedia electronic educational resources for language disciplines”, Information technologies and learning tools, # 4(48), pp. 103-121, 2015. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1264/942.Accessed on: Aug. 31, 2017. (in Ukrainian)

V. M. Kukharenko et al., Theory and practice of blended learning, Kharkiv, Ukraine: “Miskdruk”, NTU “KhPI”, 2016. (in Ukrainian)

I. V. Kovalynska, “Possibilitiesof using e-learning space”, Bulletin of Chernihiv national pedagogical university. Series: Pedagogical sciences, # 101, pp. 159-162, 2012. (in Ukrainian)

Ye. V. Dolynskyi, “ Possibilities of using Moodle learning environment while learning foreign language and translation”, Proceedings of Khmelnytsky Institute of Social Technologies University “Ukraine”, #1, pp.82-85, 2013. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Znpkhist_2013_1_20. Accessed on: Aug. 17, 2017. (in Ukrainian)

A. O. Tomilina, “Possibilities of designing electronic educational resources on the basis of electronic platform Moodle while training students’ foreign language training”,Pedagogics of higher and secondary school,# 46, pp. 225-230, 2015. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PVSSh_2015_46_43.Accessed on: Jul. 27, 2017. (in Ukrainian)

N. Maiier, “Distance learning technologies in organizing self-studywork of students majoring in philology”,Information technologies and learning tools, # 3(59), pp. 96-102, 2017. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1651/1194.Accessed on: Jul. 14, 2017. (in English)

M. Ashby, K. Yanagisawa, Y. S. Kim, J. Maidment, and J. Przedlacka, “Achieving interactivity in online learning of phonetic skills”. Phonetics Teaching and Learning Conference, London, 2009, pp. 368-371. (in English)

Ch. de Bruijn, M. B. Nunes, L. Fang, R. Pathak, and J. Zhou, “A system for independent e-learning of practical phonetics”, 17th International Congress of Phonetic Sciences, Hong Kong, 2011, pp. 368-371. (in English)

K. L. Buhaichuk, “Blended learning: theoretical analysis and strategy of implementing into the educational process at tertiary institutions”, # 4(54), pp. 1-18, 2016. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1434/1070. Accessed on: Aug. 29, 2017. (in Ukrainian)

L. N. Puzeykina, V. B. Rebrikov, Prospects for integration of classical forms of foreign language teaching in e-learning system Moodle: introduction to German phonetics, Crede Experto:transport, society, education, language, #1(06), pp. 1-19, 2014. (in Russian)

Published
2017-12-30
How to Cite
Beskorsa, O. S. (2017). VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENT MOODLE AS A MEANS TO ORGANIZE BLENDED LEARNING IN TEACHING PRACTICAL PHONETICS OF GERMAN LANGUAGE. Information Technologies and Learning Tools, 62(6), 86-97. https://doi.org/10.33407/itlt.v62i6.1832
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments