THE ROLE OF THE SCIENTIFIC SCHOOL OF ACADEMICIAN M. I. ZHALDAK IN THE INFORMATIZATION OF SECONDARY AND HIGHER PEDAGOGICAL EDUCATION IN UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v60i4.1836

Keywords:

school, informatics, methodology of learning, informatization of education, informatization of educational process, ICT, M. I. Zhaldak

Abstract

The article is devoted to the jubilee of the famous professional in the sphere of informatics and methodology of education. The stages of the formation of M.I. Zhaldak as a scientist, founder of a powerful scientific school and scientific fields, author of a large number of textbooks and manuals on mathematics and informatics are described. Biographical and bibliographic information about academician M.I. Zhaldak and his scientific achievements are presented. The research identifies the following parts: "First steps in life", "The beginning of scientific path and management activity", "Scientific works and educational materials", "Scientific and organizational work and awards", "Formation of the scientific elite of the state", "Basic directions of scientific activity of M. I. Zhaldak’s school ". The achievements and main trends of the M. I. Zhaldak scientific school functioning are analyzed. The influence of the scientific school on the informatization of secondary and higher pedagogical education in Ukraine is determined.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valeriy Yu. Bykov, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine, Kyiv

Doctor of technical sciences, professor, academician of NAES of Ukraine

Oleg M. Spirin, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine, Kyiv

Doctor of pedagogical sciences, professor, academician of NAES of Ukraine

Yurii S. Ramskyi, National Pedagogical Dragomanov University, Kyiv

Doctor of pedagogical sciences, professor

Vasyl M. Franchuk, National Pedagogical Dragomanov University, Kyiv

PhD (in Pedagogical Sciences), associated professor

Nataliia P. Franchuk, National Pedagogical Dragomanov University, Kyiv

PhD (in Pedagogical Sciences), associated professor

Anna V. Іatsyshyn, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine, Kyiv

PhD (in Pedagogical Sciences), senior researcher

References

Ляшко С. М. «Наукова біографія» у контексті теорії та методики біографічних досліджень українська біографістика» Збірник наукових праць. Вип.10, с. 25-47, 2013.

Гончаренко С. У. «Наукові школи в педагогіці» Становлення і розвиток науково-педагогічних шкіл: проблеми, досвід, перспективи»: збірник наукових праць, Житомир, с. 27-43, 2012.

Лещенко М. П. та Яцишин А. В. «Роль наукової школи академіка НАПН України В.Ю. Бикова в інформатизації освіти і науки України», Комп’ютер у школі та сім’ї. №8, с.10-17, 2015.

Заруба Віктор. «Наукова школа в історичній науці. До постановки проблеми» Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність. № 15. с. 769-781, 2006-2007.

Мараховський Л. Ф. та Козубцов І.М. «Наукова школа – основа сучасної міждисциплінарної аспірантури» [Електронний ресурс] Українські наукові школи. – Режим доступу: http://schools-ua.at.ua – дата доступу 02.09.17.

«Становлення і розвиток науково-педагогічних шкіл: проблеми, досвід, перспективи»: збірник наукових праць за ред. В. Кременя, Т. Левовицького. Житомир, 692 с, 2012.

Мирослав Іванович Жалдак: біобібліографічний покажчик / упоряд.: О. С. Антоненко. Київ, 2011. 100 c. (Серія «Вчені НПУ імені М. П. Драгоманова»).

Жалдак Мирослав Іванович. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.zhaldak.npu.edu.ua/nahorody-pochesni-vidznaky. – доступ 01.09.2017.

Михалін Г. О. «З історії становлення Київської наукової школи у галузі інформатико-математичної освіти» Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 2, Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. Вип. 9 (16), с. 105-110, 2010.

Спірін О. М. та Яцишин А. В. «Особливості підготовки наукових та науково-педагогічних кадрів вищої кваліфікації зі спеціальності «Інформаційно-комунікаційні технології в освіті» Інформаційні технології в освіті. №14, с. 22-33, 2013.

Спірін О. М. та Яцишин А. В. «Досвід підготовки наукових кадрів з інформаційно-комунікаційних технологій в освіті (до 15-річчя Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України)» Комп'ютер у школі та сім'ї. №2 (114), с. 3-8, 2014.

Спірін О. М., Носенко Ю. Г. та Яцишин А. В. «Сучасні вимоги та зміст підготовки наукових кадрів вищої кваліфікації з інформаційно-комунікаційних технологій в освіті» Інформаційні технології і засоби навчання, №6 (56), 2016, ISSN 2076-8184.

Бірюкова М. «Аспірантура і докторантура як механізми формування інтелектуального потенціалу держави: [з досвіду ХГУ «НУА»]» Вища школа. № 2, с. 52-59, 2010.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

S. М. Lyashko, «Scientific Biography» in the Context of the Theory and Methodology of Biographical Studies Ukrainian Biography», Collection of scientific works. Issue 10, p. 25-47, 2013. (in Ukrainian).

S. U. Goncharenko, «Scientific schools in pedagogy» Formation and development of scientific and pedagogical schools: problems, experience, perspectives», Collection of scientific works, Zhytomyr, p. 27-43, 2012. (in Ukrainian).

M. Leshchenko, and A. Іatsyshyn. The role of a scientific school academician of the National Academy of Sciences of Ukraine V.Yu. Bykov in informatization of education and science of Ukraine», Computer at school and family. №8, p.10-17, 2015. (in Ukrainian).

Victor Zaruba, «Scientific school in historical science. To the Problem Statement», Ukraine: Cultural Heritage, National Consciousness, Statehood. № 15. p. 769-781, 2006-2007. (in Ukrainian).

L.F. Marakhovsky and I.M. Kozubtsov, «Scientific school – the basis of modern interdisciplinary postgraduate study» [online] Ukrainian scientific schools. – Access mode: http://schools-ua.at.ua – дата доступу 02.09.17. (in Ukrainian).

«Formation and development of scientific and pedagogical schools: problems, experience, perspectives», Сollection of scientific works, ed. V. Kremen, T. Levovitsky. Zhytomyr, 692 p, 2012. (in Ukrainian).

Myroslav Ivanovich Zhaldak: bibliographic index / order: O.S. Antonenko Kiev, 2011. 100 р. (Серія «Вчені НПУ імені М. П. Драгоманова»). (in Ukrainian).

Myroslav Ivanovich Zhaldak. [online]. Access mode: http://www.zhaldak.npu.edu.ua/nahorody-pochesni-vidznaky. – 01.09.2017. (in Ukrainian).

G.O. Michalin, «From the history of formation of the Kiev scientific school in the field of informatics and mathematics education» Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Dragomanov. Series 2, Computer-Oriented Learning Systems. №. 9 (16), p. 105-110, 2010. (in Ukrainian).

О. Spirin and and A. Іatsyshyn, «Features of preparation of scientific and scientific-pedagogical personnel of the highest qualification in the specialty «Information and communication technologies in education», Information technologies in education. №14, p. 22-33, 2013. (in Ukrainian).

О. Spirin and and A. Іatsyshyn, «Experience of training of scientific personnel on information and communication technologies in education (up to the 15th anniversary of the Institute of information technologies and learning tools of NAES of Ukraine)», Computer at school and family. №2 (114), p. 3-8, 2014. (in Ukrainian).

О. Spirin, Y. Nosenko and and A. Іatsyshyn, «Current requirements and contents of training of qualified scientists on information and communication technologies in education», Informatsiyni tekhnolohiyi i zasoby navchannya. №6 (56), 2016, ISSN 2076-8184. (in Ukrainian).

M. Biryukova, «Post-graduate and doctoral studies as mechanisms of formation of the intellectual potential of the state: [from the experience]», Higher school. № 2, p. 52-59, 2010. (in Ukrainian).

Published

2017-09-30

How to Cite

[1]
V. Y. Bykov, O. M. Spirin, Y. S. Ramskyi, V. M. Franchuk, N. P. Franchuk, and Іatsyshyn A. V., “THE ROLE OF THE SCIENTIFIC SCHOOL OF ACADEMICIAN M. I. ZHALDAK IN THE INFORMATIZATION OF SECONDARY AND HIGHER PEDAGOGICAL EDUCATION IN UKRAINE”, ITLT, vol. 60, no. 4, pp. 1–16, Sep. 2017.

Issue

Section

The methodology, theory, philosophy and history of the use of ICT in education

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.