NATIONAL INSTRUMENTS SOFTWARE IN ENGINEERING STUDENTS LEARNING OF IDENTIFICATION OF AUTOMATION OBJECTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v63i1.1847

Keywords:

engineering education, problem/project-based learning, students' workplace, identification, NI LabVIEW, NI System Identification Assistant

Abstract

The purpose of this paper is to consider the possibilities concerning the organization of learning activity of engineering students in "151. Automatization and Computer-Integrated Technologies" in the case of study of the discipline "Systems of design, identification and modelling" by using the software of National Instruments corporation. An example of using of system identification tasks as problem tasks, which are solved during the preparation of course work by engineering students, is described. The peculiarities of using of such software as NI System Identification Assistant and NI LabVIEW are also considered. The realization of procedure of parametric identification of automation objects by NI System Identification Assistant for case of data obtained with using NI virtual measurement instruments is presented in detail.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Halyna V. Lutsenko, Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy, Cherkasy

PhD, associated professor, Associated professor of the Department of Automation and Computer-Integrated

References

E. F. Crawley, J. Malmqvist, S. Ostlund, D. R. Brodeur and K. Edstrom, Rethinking Engineering Education: The CDIO Approach. 2nd ed., Verlag: Springer, 2014.

Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG), ТОВ "ЦС", Київ, 2015.

National Instruments Corporation, [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.ni.com. [Дата звернення: 10 серпня 2017].

G. Heitmann, "Challenges of engineering education and curriculum development in the context of the Bologna process", European Journal of engineering Education, vol. 30, no. 4, pp. 447-458, 2005.

E. De Graaf and A. Kolmos, "Characteristics of problem-based learning", International Journal of Engineering Education, vol. 19, no. 5, pp. 657-662, 2003.

Г. П. Журба, "Проблемне навчання як інтегруючий метод освітньої та виробничої діяльності майбутніх фахівців професійної освіти", Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, № 3, с. 105-111, 2013.

О. І. Гулай, "Перспективи впровадження проблемного навчання у вищих навчальних закладах", Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр., Вип. 3 (56), с. 170–178, 2009.

В. В. Павленко, "Методи проблемного навчання", Нові технології навчання: наук.-пед. зб. Вип.81 (спецвипуск), с. 75-79, 2014.

В. О. Іванов, Д. В. Криворучко, О. В. Купенко, Практико-орієнтовані технології в інженерній освіті: навчальний посібник. Харків : НТМТ, 2015.

A. Kolmos, E. de Graaff and X. Du, "Diversity of PBL – PBL learning principles" in Research on PBL Practice in Engineering Education, X. Du, E. de Graaff та A. Kolmos, Eds., Rotterdam, Sense, 2009, pp. 9-21.

W. H. Gijselaers, "Connecting problem‐based practices with educational theory", New directions for teaching and learning, vol. 68, pp. 13-21, 1996.

A. Masek and S. Yamin, "Problem based learning model: A collection from the literature", Asian Social Science, vol. 6, no. 8, pp. 148-156, 2010.

І. С. Чернецький, І. А. Сліпухіна. "Технологічна компетентність майбутнього інженера: формування і розвиток у комп’ютерно інтегрованому лабораторному практикумі з фізики", Інформаційні технології і засоби навчання, том. 38, вип. 6, с. 83-95, 2013.

І. В. Троцишин, М. І. Троцишин. "Новітні підходи у сучасних методах та засобах організації навчального процесу та наукових досліджень в галузі радіоелектроніки", Вимірювальна та обчислювальна техніка в технологічних процесах. № 2, с. 215-228, 2014.

О. С. Мартинюк, Проектування та технологія виготовлення інформаційно-вимірювальних систем для експериментально-дослідницької роботи з фізики, Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. Вип. 89, с. 324-329, 2011.

О. С. Мартинюк, Особливості підготовки фахівців у галузі освітньої робототехніки. Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна, № 19, с. 168-170, 2013.

R. W. Larsen, LabVIEW for Engineers, Pearson Higher Ed., 2011.

National Instruments Corporation, "LabVIEW System Identification Toolkit User Manual", [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.ni.com/pdf/manuals/371001b.pdf. [Дата звернення: 14 Серпня 2017].

National Instruments Corporation, "Getting Started with Signal Express", [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.ni.com/pdf/manuals/373873h.pdf. [Дата звернення: 17 Червня 2017].

National Instruments Corporation, "DAQ Getting Started Guide", [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.ni.com/pdf/manuals/373737h.pdf. [Дата звернення: 28 Червня 2017].


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

E. F. Crawley, J. Malmqvist, S. Ostlund, D. R. Brodeur and K. Edstrom, Rethinking Engineering Education: The CDIO Approach. 2nd ed., Verlag: Springer, 2014. (in English)

Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG).Кyiv: CS Ltd., 2015. – 32 p. (in Ukrainian)

National Instruments Corporation, [Online]. Available: http://www.ni.com. [Accessed on: August 10, 2017]. (in English)

G. Heitmann, "Challenges of engineering education and curriculum development in the context of the Bologna process", European Journal of engineering Education, vol. 30, no. 4, pp. 447-458, 2005. (in English)

E. De Graaf and A. Kolmos, "Characteristics of problem-based learning", International Journal of Engineering Education, vol. 19, no. 5, pp. 657-662, 2003. (in English)

H.P. Zhurba, "Problem based learning as integrated method of educational and production activities of future specialists in professional education", Bulletin of Uman State Pedagogical University, № 3, pp. 105-111, 2013. (in Ukrainian)

О. І. Hulai, "Prospects of implementation of problem based learning in higher educational institutions", Pedagogy of formation of creative personality in higher and secondary schools, Vol. 3 (56), pp. 170–178, 2009. (in Ukrainian)

В.В. Pavlenko, "Methods of problem-based learning ", Modern learning technologies. Vol. 81, pp. 75-79, 2014. (in Ukrainian)

В. О. Ivanov, D.V. Kryvorychko, O.V. Kupenko. Practically oriented technologies in engineering education. Kharkiv: NTMT, 2015. (in Ukrainian)

A. Kolmos, E. de Graaff and X. Du, "Diversity of PBL – PBL learning principles" in Research on PBL Practice in Engineering Education, X. Du, E. de Graaff та A. Kolmos, Eds., Rotterdam, Sense, 2009, pp. 9-21. (in English)

W. H. Gijselaers, "Connecting problem‐based practices with educational theory", New directions for teaching and learning, vol. 68, pp. 13-21, 1996. (in English)

A. Masek and S. Yamin, "Problem based learning model: A collection from the literature", Asian Social Science, vol. 6, no. 8, pp. 148-156, 2010. (in English)

І. S. Chernetskyi, І. А. Slipukhina. "Technological competence of future engineer: Formation and development in computer integrated laboratory workshop on physics", Information technologies and learning tools, Vol. 38, no. 6, pp. 83-95, 2013. (in Ukrainian)

І. V. Trotsyshyn, М. І. Trotsyshyn. "Innovative approaches in modern methods and tools of the organization of educational process and scientific researches in radio electronics", Measuring and computation equipment in technological processes. No. 2, pp. 215-228, 2014. (in Ukrainian)

О. S. Martunyuk, "A study of bases of microelectronics in system of professional preparation of students-physicist", Bulletion of Chernihiv State Pedagogical University. Vol. 89, pp. 324-329, 2011. (in Ukrainian)

О. S. Martunyuk, "Characteristics for the pedagogical specialists of the educational Robotics", Collection of scientific works of the Kamyanets-Podilsky Ivan Ohienko National University. Pedagogical series, № 19, pp. 168-170, 2013. (in Ukrainian)

R. W. Larsen, LabVIEW for Engineers, Pearson Higher Ed., 2011. (in English)

National Instruments Corporation, "LabVIEW System Identification Toolkit User Manual", [Online]. Available: https://www.ni.com/pdf/manuals/371001b.pdf. [Accessed on: August 14, 2017]. (in English)

National Instruments Corporation, "Getting Started with Signal Express", [Online]. Available: http://www.ni.com/pdf/manuals/373873h.pdf. [Accessed on: June 17, 2017]. (in English)

National Instruments Corporation, "DAQ Getting Started Guide", [Online]. Available: http://www.ni.com/pdf/manuals/373737h.pdf. [Accessed on: June 28, 2017]. (in English)

Published

2018-02-27

How to Cite

[1]
H. V. Lutsenko, “NATIONAL INSTRUMENTS SOFTWARE IN ENGINEERING STUDENTS LEARNING OF IDENTIFICATION OF AUTOMATION OBJECTS”, ITLT, vol. 63, no. 1, pp. 146–161, Feb. 2018.

Issue

Section

ICT and learning tools in the higher education establishments