ORGANIZATION OF RESEARCH WORK OF STUDENTS OF HUMANITARIAN SPECIALTIES BY MEANS OF CLOUD-ORIENTED TECHNOLOGIES

Keywords: research work, forms and methods of students’ research, research competence, cloud-oriented technology, software as a service

Abstract

The article presents theoretical and practical solution to the problem of the students’ organization of research work by means of cloud-oriented technologies. It was found that the choice of modern means of education based on cloud-oriented technology and process used in research activities depend on several factors. It has been presented research forms and methods. It has been pointed out the usage of cloudy-oriented technologies on the base of SaaS for the organization of students’ research work. The results of the pedagogical experiment have been presented, they confirm the introduction effectiveness of forms and methods of students’ research work by means of cloud-oriented technologies. It has been noted that the development of cloudy-oriented technologies for the realization of teaching students based on the research will be the subject of further study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Volodymyr V. Proshkin, Borys Grinchenko Kyiv University, Kyiv
PhD, Associate Professor, Professor of Department of Computer Science and Mathematics
Oksana M. Glushak, Borys Grinchenko Kyiv University, Kyiv
PhD, Associate Professor of Department of Computer Science and Mathematics
Nataliia P. Mazur, Borys Grinchenko Kyiv University, Kyiv
PhD, Associate Professor of Department of Computer Science and Mathematics

References

. Г. О. Балл, "Гуманізація загальної та професійної освіти: суспільна активність і психолого-педагогічні орієнтири", Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи, с. 234 – 253, 2000.

. Н. П. Волкова, Педагогіка. Київ, Україна: Видавничий центр «Академія», 2003.

. С. Т. Золотухіна, В. М. Гриньова, та С. Ю. Балбенко, Педагогічна майстерність учителя. Харків, Україна: ОВС, 2006.

. А. В. Хуторской, Дидактическая эвристика. Теория и технология креативного обучения. Москва, Россия: Изд-во МГУ, 2003.

. В. И. Загвязинский, Методология и методика дидактического исследования. Москва, Россия: Педагогика, 1982.

. С. Г. Литвинова, "Поняття та основні характеристики хмаро орієнтованого навчального середовища середньої школи", Інформаційні технології і засоби навчання, №2 (40), 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2014_40_2_5. Дата звернення: 10.11.2017.

. О. В. Мерзликін, "Хмаро орієнтовані електронні освітні ресурси підтримки навчальних фізичних досліджень", Інформаційні технології і засоби навчання, №5(49), с. 106-120, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2015_49_5_11. Дата звернення: 10.11.2017.

. Е. В. Болгова, "Автоматизация процесса разработки виртуальных лабораторий на основе облачных вычислений", автореф. дисс. канд. техн. наук: 05.13.06, Санкт-Петербургский национальный исследовательский университет информационных технологий, механики и оптики, Санкт-Петербург, 2012.

. Т. В. Батура, Ф. А. Мурзин, и Д. Ф. Семич, "Облачные технологии: основные понятия, задачи и тенденции развития", Международный научно-практический журнал «Программные продукты, системы и алгоритмы», №1, 2014

. З. С. Сейдаметова, Э. И. Аблялимова, Л. М. Меджитова, С. Н. Сейтвелиева, и В. А. Темненко, Облачные технологии и образование. Симферополь: «ДИАЙПИ», 2012.

. Е. В. Попкова, и О. С. Аранская, Подготовка учителя естествознания к формированию информационно-компьютерной грамотности старшеклассников. Витебск, Белорусь: Изд-во ВГУ им. П. М. Машерова, 2003.

. З.С. Сазонова, "Интеграция образования, науки и производства как методологическое основание подготовки современного инженера": дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.01, Казань, 2008.

. Г.Т. Кловак, "Ґенеза підготовки майбутнього вчителя до дослідницької педагогічної діяльності у вищих педагогічних навчальних закладах України (кінець ХIХ – ХХ століття) ": дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01, Умань, 2005.

. М.О. Князян, Самостійно-дослідницька діяльність майбутніх учителів іноземних мов: теорія і практика : монографія. Ізмаїл, Україна: Сміл, 2006.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

. Gh. O. Ball, «Humanization of general and vocational education, social activity, psychological and educational guidance», Lifelong professional education: problems, searches, prospects, р. 234 – 253, 2000. (in Ukrainian)

. N. P. Volkova, Pedagogics. Kyyiv, Ukrayina: Vydavnychyj centr «Akademija», 2003 (in Ukrainian)

. S. T. Zolotukhina, V. M. Hryn'ova, and S. Yu. Balbenko, Teacher’s skills. Kharkiv, Ukrayina: OVS, 221 (in Ukrainian)

. A. V. Hutorskoj, Didactic heuristics. Theory and technology of creative learning. Moskva, Rossija: Izd-vo MGU, 2003. (in Russian)

. V. I. Zagvjazinskij, Methodology and research methods of didactic research. Moskva, Rosiya: Pedagogika, 1982 (in Russian)

. S. H. Lytvynova, «The concept and main characteristics of the cloud-based secondary school environment», Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, №2 (40), 2014. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2014_40_2_5. Accessed on: 10.11.2017. (in Ukrainian)

. O. V. Merzlykin, «Cloud-oriented electronic educational resources supporting physical education research», Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, №5(49), s. 106-120, 2015. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2015_49_5_11. Accessed on: 10.11.2017. (in Ukrainian)

. E. V. Bolgova, «Automating the process of developing virtual laboratories based on cloud computing», avtoref. diss. kand. tehn. nauk: 05.13.06, Sankt-Peterburgskiy natsionalnyiy issledovatelskiy universitet informatsionnyih tehnologiy, mehaniki i optiki, Sankt-Peterburg, 2012. (in Russian)

. T. V. Batura, F. A. Murzin, and D. F. Semich, «Cloud technologies: basic concepts, tasks and development trends», Mezhdunarodnyiy nauchno-prakticheskiy zhurnal «Programmnyie produktyi, sistemyi i algoritmyi», #1, 2014. (in Russian)

. Z. S. Seydametova, E. I. Ablyalimova, L. M. Medzhitova, S. N. Seytvelieva, and V. A. Temnenko, Cloud technologies and education. Simferopol: «DIAYPI», 2012. (in Russian)

. E. V. Popkova, and O. S. Aranskaya, Preparation of natural science teacher to the formation of computer skills of senior high school students. Vitebsk, Belorus: Izd-vo VGU im. P. M. Masherova, 2003. (in Russian)

. Z. S. Sazonova, «Integration of education, science and production as a methodological basis for training a modern engineer»: dis. ... d-ra ped. nauk : 13.00.01 / Sazonova Zoja Sergeevna. Kazan', 2008. – p. 481 с. (in Russian)

. G. T. Klovak, «Genesis of the future teacher's training in research teaching in higher educational institutions of Ukraine (end of the nineteenth and twentieth centuries»: dy`s. … d-ra ped. nauk : 13.00.01, Uman`, 2005. (in Ukrainian)

. M. O. Knyazyan, Self-research activity of future teachers of foreign languages: theory and practice: monografiya, Izmayil, Ukrayina: Smil, 2006. (in Ukrainian)

Published
2018-02-27
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments