FUTURE TEACHER PROFESSIONAL PREPARATION IN COMPETENCE-VALUED DIMENSION: PHILOSOPHY-CULTURE ASPECT
PDF (Ukrainian)

Keywords

competence
competence theory
philosophy-culture analysis

How to Cite

[1]
Y. V. Pelekh, “FUTURE TEACHER PROFESSIONAL PREPARATION IN COMPETENCE-VALUED DIMENSION: PHILOSOPHY-CULTURE ASPECT”, ITLT, vol. 13, no. 5, Aug. 2010, doi: 10.33407/itlt.v13i5.192.

Abstract

The article deals with some aspects of actualization of “competence” and “competent approach” notions in modern pedagogical science. The attempt of the definition of conceptual axiological statements in the competence theory structure on the basis of philosophical culturelogical analysis has been made.
PDF (Ukrainian)

References

Лукин Р. К. «Органон» Аристотеля.– М.: Наука, 1984.– 303 с.

Болотов В. А., Сериков В. В.. Компетентностная модель: От идеи к образовательной программе // Педагогика.– 2003.– №10.– С.-9.

Теоретические основы содержания общего среднего образования / Под ред. В. В. Краевского, И. Я. Лернера. М.– 1983.

Леднев В. С. Содержание общего среднего образования: проблемы структуры. М., 1980.

Каган М. С. Человеческая деятельность.–М., 1974.

Коменский Я. А. Избранные педагогические сочинения.– М.: Учпедгиз, 1939.– Т.2. С.197.

Локк Дж. Сочинения в трех томах: Т.3. – М.: Мысль, 1988.– 668 с.– (Филос. Наследие. Т. 103).– С.481.

Песталоцци И. Г. Избр. пед. соч. в трех томах. Т.1.– М., 1961. – С.305-306.

Кант И. Трактаты и письма.– М., 1980. – С. 447-454.

Зыгмантович С. В. Компетентностный подход к профессиональной подготовке будущих библиотекарей.

Дахин А. Н. Компетенция и компетентность: сколько их у российского школьника ? // Народное образование.– 2004.– №4.– С.–136.

Ягупов В. В., Свистун В. І. Комптентнісний підхід до підготовки фахівців у системі вищої освіти.– К.: Наукові записки.– Т.71 / Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. – 2007.– С. 5-6.

Жук О. Л. Психолого-педагогическая компетентность выпускника университета // Вышэйшая школа.– 2004. – №6.– С. 45-51.

Компетентностный подход / Реферативный бюллетень.– РГГУ.– 2005.– С.9-11.

Антипова В. М., Колесина К. Ю., Пахомова Г.А. Компетентностный подход к организации дополнительного педагогического образования в университете // Педагогика.– 2006.– №8.– С.59

Еремкина О. В. Научные основы формирования психодиагностической культуры учителя: http://www.emissia.org/offline/2006/1080.htm

Джуринский А. Н. История зарубежной педагогики [Текст]: учебное пособие / А. Н. Джуринский. – М.: Изд. группа "Форум"-"ИНФРА-М".– 1998. – 272 с.

Пискунов А.И. История педагогики. Т.2.

К.Д. Ушинский: национальное и общечеловеческое в воспитании [Текст] / В.М. Кларин // Магистр. – 1994. – N 4. – С. 57-63.

Что такое одаренность: выявление и развитие одаренных детей: классические тесты. (Авторы: Матюшкин А. М, Матюшкина А. А., ред.).

Ценностные представления в индивидуальном и групповом сознании: виды, детерминанты и изменения во времени // Психологическое обозрение.– 1998.– №1.– С.13-25.

Котова И. Б., Шиянов Е. Н. Философские основания современной педагогики.–Ростов-на-Дону: Изд-во РГПУ, 1994.–142с.

Артюхова И.С. Экокультурные ценности современных подростков [Текст]: / И.С. Артюхова // Социокультурные аспекты экологического воспитания школьников. – М., 2000. – Вып.2. – С. 33-43.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.