REALIZATION OF СOMPETENСE APPROACH IN DOCTORATES PREPARATION: EUROPEAN EXPERIENCE

  • Zhanneta V. Talanova Institute of Higher Education of APS of Ukraine, Kyiv
Keywords: competence, doctorates competence, doctorates preparation, European experience

Abstract

The European experience of doctorates competencies development is considered in the article. Correlation of study and research and teaching components in frame of competence approach in doctorates education was clarified.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Zhanneta V. Talanova, Institute of Higher Education of APS of Ukraine, Kyiv
кандидат наук по государственному управлению, докторант

References

Мазаракі А. Єврофахівець, чи потрібно це Україні? // Освіта: всеукраїнський громадсько-політичний тижневик. – 2008. – 12-19 берез. – № 12. – С. 2.

Таланова Ж.В. Проблеми і перспективи професійної підготовки фахівців вищого освітнього рівня в світі // Вища освіта України. – Додаток 3 (т.5). – 2007 р. – Тематичний випуск „Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору: Моніторинг якості освіти”. – 440 с. – С. 216-223.

Таланова Ж.В. Типи, види, форми та елементи докторської підготовки в європейських країнах ОЕСР // Вища освіта України. – Додаток 1. – 2009 р. – Тематичний випуск „Наука і вища освіта в Україні: міра інтеграції”. – 308 с. – С. 244-252.

Таланова Ж.В. Формування моделі 6-го (найвищого) рівня освіти в Україні: баланс традицій та інновацій // Болонський процес в Україні та Європі: досвід, проблеми, перспектива: Збірн. наук. праць / МОН України, АПН України, МЕГУ ім. акад. С.Дем’янчука; редкол.: А.Дем’янчук та ін. – Вип. 8. – Рівне: РВЦ МЕГУ, 2008. – 376 с. – С. 316-329.

Conclusions and Recommendations: Bologna Seminar on "Doctoral Programmes for the European Knowledge Society" (Salzburg, 3-5 February 2005). [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.eua.be/eua/jsp/en/upload/ Salzburg_Conclusions.1108990538850.pdf.

Doctoral Programs in Europe and Ukraine: Proceedings of the International Conference / V. Morenets, Ed. – K.: PULSARY university publishing house, 2007.

ECTS Users’ Guide. – Brussels, 6 February 2009. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.bologna.org.

Education at a Glance 2008: OECD Indicators. – Paris: OECD Publications, 2008. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.oecd.org./document.

European Commission. Growth and Jobs. Background. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://ec.europa.eu/growthandjobs/.

European University Association (2005). Doctoral programmes for the European Knowledge Society. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.eua.be/eua/jsp/en/upload/DoctoraI_programmes_Project_Report.1129278878120.

QAA Framework for Higher Education Qualifications. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.qaa.ac.uk/academicinfrastructure/ FHEQ/EWNI/default.asp.

The Bologna process. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://ec.europa.eu/education/policies/educ/bologna/bologna_en.html.

The Bologna Process 2020 – The European Higher Education Area in the new decade. Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education. Leuven and Louvain-la-Neuve, 28-29 April 2009. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.bologna2009benelux.org.

The Qualifications Framework for European Higher Education Area. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.ond.vlaanderen.be/.

TUNING Educational Structures in Europe. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.tuning.unideusto.org/tuningeu/index.php?option= content&task=view&id=210&Itemid=236.

Section
Materials of methodol. seminar "Realization of European experience of competence approach at higher school of Ukraine"