THE PROCEDURE OF REALIZATION OF THE DIDACTIC PRINCIPLE OF VISUAL METHOD IN AN EDUCATIONAL LABORATORY

Authors

  • Anatolii H. Protasov National Technical University of Ukraine 'Kyiv Polytechnic Institute', Kyiv

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v14i6.214

Keywords:

visual method, temperature measurement, MATLAB, thermal testing

Abstract

This paper is devoted to the procedure of realization of the main didactic principle – use visual method which becomes an essential factor of student perception of educational sources. The procedure is realized with series of laboratory works which are based on the principle – “device-computer-software”. The transformers of a physical magnitude into electrical signal are used in laboratory works. The combination of these transformers and a computer form the device which can measure a physical magnitude. The software allows reconstructing a virtual field distribution of this magnitude in area and observing its history. MATLAB is used as software and it provides with computation of different physical processes. The proposed procedure provides with a direct visual method and an indirect one as well. This matter promotes forming future specialists’ professional competence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anatolii H. Protasov, National Technical University of Ukraine 'Kyiv Polytechnic Institute', Kyiv

кандидат технических наук, доцент, заведующий кафедрой риладив и систем неразрушающего контроля

References

Архангельский С. И. Учебный процесс в высшей школе, его закономерные основы и методы / С. И. Архангельский. – М.: Высш. шк., 1980. – 368 с.

Архангельский С. И. Лекции по теории обучения в высшей школе / С. И. Архангельский. – М.: Высш. шк., 1974. – 384 с.

Вергасов В. М. Активизация познавательной деятельности студентов в высшей школе. – 2-е изд. доп., перераб. / В. М. Вергасов. – К.: Вища школа. 1985. – 175 с.

Занков Л. В. Наглядность и активизация учащихся в обучении / Л. В. Занков. – М.: Учпедгиз, 1960. – 311 с.

Махмутов М. И. Проблемное обучение: Основные вопросы теории / М. И. Махмутов. – М. : Педагогика, 1975. – 240 с.

Вялых В. А. Наглядность и развитие абстрактного мышления на занятиях по теоретической механике / В. А Вялых, В. В. Пустовит. – Пробл. высш. шк., 1973. – Вып. 14. – С. 116–120.

Говорухин В. Компьютер в математическом исследовании. Учебный курс / В. Говорухин, В. Цыбулин. – СПб.: Питер, 2005. – 624 с.

Протасов А. Г. Сучасний стан та якість інженерної освіти в Україні / А. Г. Протасов // Педагогічний процес: теорія і практика. – Київ, 2009. – Вип. 2. – С. 221–232.

Матлаб для акустиков. Учебное пособие / Под ред. А. Б. Ананьєва. – К.: 2007. – 192 с.

How to Cite

[1]
A. H. Protasov, “THE PROCEDURE OF REALIZATION OF THE DIDACTIC PRINCIPLE OF VISUAL METHOD IN AN EDUCATIONAL LABORATORY”, ITLT, vol. 14, no. 6, Aug. 2010.

Issue

Section

Learning tools in modern pedagogical systems