ICT INSTRUMENTS FOR DESIGNING INDIVIDUAL EDUCATION PATH FOR HIGH SCHOOL STUDENTS

Cover Image
Yurii M. Bogachkov, Viktor M. Mylashenko, Pavlo S. Ukhan, Oksanа Yu. Sagadinа

Abstract

The subjective and objective models of representation by the pupil of the surrounding world and changes in it are considered. In the context of these models, a formula for the purpose of the student's educational activity and his individual educational trajectory is proposed. The stages of building and realization of the individual educational trajectory (IET) of the pupil are considered in detail. The key functions of each stage are highlighted. For some functions, relevant information and communication tools have been suggested. It is shown that for the IET implementation it is expedient to use integrated information resources. An active prototype of such resource "Educational and Professional Guidance map of Ukraine" (https://edupoi.in.ua) is presented. Special attention is paid to the main element of the career guidance map – the possibility of its combination with the IET. The potential of the combination of career orientation information resources with the IET and the portfolio of the student is analyzed.

Keywords

individual educational trajectory; portfolio; education; educational standards; the purpose of training; career guidance; information and communication technologies



References

Закон України “Про Освіту”. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 38-39, с. 380.

Є. Лапін. "Навіщо суспільству школи? 7 освітніх експертів про мету освіти" [Електроний ресурс]. Доступно:http://life.pravda.com.ua/society/2017/09/26/226629/ – Дата доступу: 15.01.2018.

Т. Ковалева. "Личностно-ресурсная карта как дидактическое средство реализации антропологического подхода в образовании". TheEmissia. OfflineLetters. Электронное научное издание (научно-педагогический интернет-журнал) 2012 г. [Електроний ресурс] Доступно:http://www.emissia.org/offline/2012/1742.htm. Дата доступу: 15.01.2018.

А. Хуторской, "Індивідуальна освітня траєкторія" [Електроний ресурс]. Доступно: http://osvita.ua/school/method/2287/ Дата доступу: 15.01.2018.

А. Хуторской. "Образовательный продукт. А. Хуторской. Персональный сайт – Научная школ"а. [Електроний ресурс]. Доступно: http://khutorskoy.ru/science/concepts/terms/educational_product.htm Дата доступу: 15.01.2018.

И. Акири. "Учебник и индивидуальная образовательная траектория ученика", Проблеми сучасного підручника Педагогічна думка, ст. 5-10. 2013. Вип. 13. 270 с.

Т. Коростіянець, "Індивідуальна освітня траєкторія – освітня програма студента", Науковий вісник Донбасу. 2013, №1. [Електронний ресурс]. Доступно:http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2013_1_18 Дата доступу: 15.01.2018.

М. Скиба. "Цінності в школі – від глухої оборони до навігації в незвіданому", Нова українська школа. [Електронний ресурс]. Доступно:http://nus.org.ua/view/tsinnosti-v-shkoli-vid-gluhoyi-oborony-do-navigatsiyi-v-nezvidanomu/ Дата доступу: 15.01.2018.

"Квадрат Декарта как техника принятия решений" [Електроний ресурс]. Доступно:https://4brain.ru/blog/%D0%BA%D0%B2%D0%B0%D0%B4%D1%80%D0%B0%D1%82-%D0%B4%D0%B5%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B0/ Дата доступу: 15.01.2018.

А. Гольдин. Образовательный парк: Основные принципы организации и содержание деятельности. Екатеринбург, 2008. 69 с.

А. Хуторской. "Фундаментальный образовательный объект", Персональный сайт – Научная школа. [Електронний ресурс]. Доступно: http://khutorskoy.ru/science/concepts/terms/fundamental_educational_object.htm Дата доступу: 15.01.2018.

"Blended Learning Course on Critical Understanding of ICT",Common wealth of learning Canada&Karnataka state open university Mysore. .[Електронний ресурс]. Доступно: http://www.riemysore.ac.in/ict/index.html Дата доступу: 15.01.2018.

"Learning paths and Career paths" [Електроний ресурс]. Доступно: www.potok.org.ua/paths Дата доступу: 15.01.2018.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Law of Ukraine «Pro osvity». Information from the Verkhovna Rada (VVR), 2017, No. 38-39, st.380) (in Ukrainian)

E. Lapin. Why school society? 7 educational experts on the goal of education. [online]. Available: http://life.pravda.com.ua/society/2017/09/26/226629/ Dateof Access: 01.15.2018. (in Ukrainian)

T. Kovaleva. Personal-resource mapas a didactic means for the implementation of anthropological approach in education. The Emissia Offline Letters. Electronic scientific publication (scientific-pedagogical Internet magazine) 2012. [online]. Available: http://www.emissia.org/offline/2012/1742.htm - Date of Access: 01.15.2018. (in Russian)

A. Khutorskoy. Individual educational trajectory. [online]. Available: http://osvita.ua/school/method/2287/ Date of Access: 01.15.2018. (in Ukrainian)

A. Khutorskoy. Educational product. [online]. Available: http://khutorskoy.ru/science/concepts/terms/educational_product.htm Date of Access: 01.15.2018. (in Russian)

I. Akira. The textbook and the individual educational trajectories of the student. Problems of the modern textbook: Pedagogical thought, 5-10Р. 2013. Issue 13. - 270Р. (in Ukrainian)

T. Korostianets. Individual educational trajectory – educational program of the student T. Korostianets. Scientific Bulletin Donbass. 2013, № 1. [online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2013_1_18 Date of Access: 01.15.2018. (in Ukrainian)

M. Skiba. Values in school – from deaf defense to navigation in the unknown. New Ukrainian school. - [online]. Available: http://nus.org.ua/view/tsinnosti-v-shkoli-vid-gluhoyi-oborony-do-navigatsiyi-v-nezvidanomu/ Date of Access: 15.01.2018. (in Ukrainian)

Descartes Squareas Decision Technique. [online]. Available: https://4brain.ru/blog/%D0%BA%D0%B2%D0%B0%D0%B4%D1%80%D0%B0%D1%82-%D0% B4% D0% B5% D0% BA% D0% B0% D1% 80% D1% 82% D0% B0 / Date of Access: 01.15.2018. (in Russian)

A. Goldin. Educational park: Basic principles of organization and maintenance of activity. Yekaterinburg, 2008. 69p. (in Russian)

A. Khutorskoy. Fundamental educational object. [online]. Available: http://khutorskoy.ru/science/concepts/terms/fundamental_educational_object.htm Date of Access: 01.15.2018. (in Russian)

The Blended Learning Course is a Critical Understanding of ICT. Common wealth of Learning Canada&Karnataka State Open University Mysore. [online]. Available: http://www.riemysore.ac.in/ict/index.html Date of Access: 01.15.2018. (in English)

Learning paths and career paths. [online]. Available: www.potok.org.ua/paths Date of Access: 15.01.2018. (in Ukrainian)





Copyright (c) 2018 Yurii M. Bogachkov, Viktor M. Mylashenko, Pavlo S. Ukhan, Oksanа Yu. Sagadinа


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.