CRITERIAL-LEVEL STRUCTURE OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS READINESS TO USE ELECTRONIC LINGUOMETODICS TOOLS IN PROFESSIONAL ACTIVITIES

Cover Image
Inna A. Khyzhniak

Abstract

The issue of measuring the quality of higher pedagogical education is considered in the article, in particular in the process of training the future primary school teachers. The author studies the structure of the future teachers’ preparedness to use the means of electronic linguomethods in their professional activities through the system of the components of this personal phenomenon, the criteria for revealing each of them, the indicators for their being measured and the levels of their being formed. The theoretical investigation has shown that the structure of the professional growth of future pedagogues is mostly considered in the unity of the motivational, cognitive, operational and evaluating components. Defining and characterising these components in the structure of the preparedness of future primary school teacher to use the means of electronic linguomethods in the professional activities has given the author the opportunity to find out the overall component-level structure of this personal-professional formation, which helps to comprehensively measure the quality of its development in the primary school teachers education. As a result, this structure illustrates the interconnection and subordination of the components of preparedness (motivational-valuable, cognitive, operational-activity, projective); the criteria of their measurement (directedness and aspiration, knowledge, skills and abilities), the indicators of each criterion (professional-personal, acmeological, linguomethodic aspiration and others; theoretical and methodological, linguomethodic, projective-methodical and other knowledge; methodical, motivational and other skills and abilities); the levels of mastery of future primary education specialists preparedness to use the means of electronic linguomethods in their professional activities: intuitive-receptive, reproductive, productive, research-creative. Characterising the level of preparedness of future primary school teachers to use the means of electronic linguomethods in their professional activities as stages of developing the skills of work with the means of electronic linguomethods, the author also tracks the individual regularities of transition from one level to another during studying at the institution of higher education.

Keywords

quality of education; vocational pedagogical training; electronic linguomethods; primary school teacher; preparedness to use means of electronic linguomethods



References

Л. Коваль, Професійна підготовка майбутніх учителів у контексті розвитку початкової освіти. Донецьк, Україна: ЛАНДОН-ХХІ, 2012.

Н. Глузман, Методико-математична компетентність майбутніх учителів початкових класів. Київ, Україна: Вища школа – ХХІ, 2010.

О. Митник, «Теоретико-методичні основи підготовки майбутнього вчителя до формування культури мислення молодшого школяра», автореф. дис. д-ра пед. наук, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова, Київ, Україна, 2010.

В. Сергієнко, та С. Ткаченко, «Особливості підготовки професійно компетентних учителів у системі неперервної освіти», Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, № 6, с. 111 – 118, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://pptma.dn.ua/files/2017/6/13.%20Serhienko%20Tkachenko%20111-118.pdf. Дата звернення: Берез. 10, 2018.

Г. Цвєткова, «Емоційний інтелект: ментальна основа професійного самовдосконалення викладача вищої школи», Наука і освіта, № 8, с. 49 – 59, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/uk/arkhiv-zhurnaliv/vipuski-2017/vipusk-8-2017. Дата звернення: Берез. 10, 2018.

О. Ярошинська, «Теоретичні і методичні засади проектування освітнього середовища професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи», дис. д-ра пед. наук, Уманськ. держ. пед. ун-т імені Павла Тичини, Умань, 2015.

І. Пальшкова, «Формування професійно-педагогічної культури майбутнього вчителя початкової школи: практико-орієнтований підхід», автореф. дис. д-ра пед. наук, Південноукр. держ. пед.

ун-т імені К. Д. Ушинського, Одеса, 2009.

О. Сорока «Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх учителів початкової школи до використання арт-терапевтичних технологій», автореф. дис. д-ра пед. наук, Терноп. держ. пед. ун-т імені В. Гнатюка, Тернопіль, 2016.

І. Хижняк, Теорія і практика підготовки майбутніх учителів початкової школи до використання засобів електронної лінгвометодики в професійній діяльності. Слов’янськ, Україна: Вид-во «Друкарський двір», 2016.

О. Бігич, «Теоретичні основи формування методичної компетенції майбутнього вчителя іноземної мови початкової школи», автореф. дис. д-ра пед. наук, Київ. нац. лінгв. ун-т, Київ, Україна, 2005.

Л. Петухова, «Теоретико-методичні засади формування інформатичних компетентностей майбутніх учителів початкових класів», дис. д-ра пед. наук, Херсон. держ. ун-т, Херсон, Україна, 2009.

І. Хижняк, «Стан використання засобів електронної лінгвометодики в професійній підготовці майбутніх учителів початкової школи», Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, вип. 2, № 5, с. 221 – 233, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://pptma.dn.ua/files/2017/5-2/22.%20Khyzhnyak%20s.%20221-233.pdf. Дата звернення: Берез. 10, 2018.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

L. Koval, Professional training of future teachers in the context of primary education development. Donetsk, Ukraine: LANDON-XXI, 2012. (in Ukrainian)

N. Hluzman, Methodological and Mathematical Competence of Future Primary School Teachers. Kyiv, Ukraine: Vyshcha shkola – ХХI, 2010. (in Ukrainian)

O. Mytnyk, “Theoretical and Methodical Foundations of a Future Teacher’s Training for the Formation of a Younger Schoolchildren Culture of Thinking”, Doct. thesis, Nation. Pedag. Univer. named after M. P. Dragomanov, Kyiv, Ukraine, 2010. (in Ukrainian)

V. Serhiienko, and S. Tkachenko, “Features of Professionally Competent Teachers Training in Continuing Educational System”, Profesionalizm pedahoha: teoretychni i metodychni aspekty, № 6, p. 111 – 118, 2017. [Online]. Available: http://pptma.dn.ua/files/2017/6/13.%20Serhienko%20

Tkachenko%20111-118.pdf. Accessed on: Marth 10, 2018. (in Ukrainian).

H. Tsvietkova, “Emotional Intelligence: The Mental Basis of a Higher School Teacher’s Professional Self-Improvement”, Nauka i osvita, № 8, p. 49 – 59, 2017. [Online]. Available: http://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/uk/arkhiv-zhurnaliv/vipuski-2017/vipusk-8-2017. Accessed on: Marth 10, 2018. (in Ukrainian).

O. Yaroshynska, “Theoretical and Methodical Basics of an Educational Environment Designing for Future Primary School Teachers Professional Training”, Doct. dissert., Uman State Pedag. Univer. named after Pavlo Tychyna, Uman, 2015. (in Ukrainian).

I. Palshkova, “Formation of a future primary school teacher vocational and pedagogical culture: a practice-oriented approach”, Doct. thesis, South Ukrain. Nation. Pedag. Univer. named after K. D. Ushynsky, Odesa, 2009. (in Ukrainian).

O. Soroka “Theoretical and Methodological Basics of a Future Primary School Teachers Training to Use of the Art Therapeutic Technologies”, Doct. thesis, Ternopil State Pedag. Univer. named after V. Hnatyuk, Ternopil, 2016 (in Ukrainian).

I. Khyzhniak, Theory and Practice of a Future Primary School Teachers Training to Use Electronic Linguomethodic’s Tools in Professional Activities. Slov’iansk, Ukraine: Vyd-vo «Drukarskyi dvir», 2016. (in Ukrainian).

O. Bihych, “Theoretical Foundations of Methodical Competence Formation of a Foreign Language of Primary School Future Teacher”, Doct. thesis, Kyiv Nation. Linguis. Univer., Kyiv, Ukraine, 2005. (in Ukrainian).

L. Petukhova, “Theoretical and Methodical Foundations of Future Primary School Teachers Informational Competences Formation”, Doct. dissert., Kherson State University, Kherson, Ukraine, 2009. (in Ukrainian).

I. Khyzhniak, “The State of the Electronic Linguomethodic’s Tools Use in the of Future Primary School Teachers Training”, Profesionalizm pedahoha: teoretychni y metodychni aspekty, iss. 2, № 5, p. 221 – 233, 2017. [Online]. Available: http://pptma.dn.ua/files/2017/5-2/22.%20Khyzhnyak%20s.%20221-233.pdf. Accessed on: Marth 10, 2018. (in Ukrainian).


DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v69i1.2165



Copyright (c) 2019 Inna A. Khyzhniak


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.