VOCATIONAL EDUCATION AND CAREER IN THE APPLIED SOCIAL-PSYCHOLOGICAL RESEARCHES

Authors

  • Tamara V. Hovorun G.S. Kostyuk Institute of Psychology of APS of Ukraine, Kyiv

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v14i6.218

Keywords:

social-psychological researches, vocational education, gender differences, intrinsic and extrinsic career success

Abstract

Theoretical and empirical advances in the major vocational and career development studies have been reviewed. The main ideas and important implications for helping young people make correspondent choices and address problems in satisfaction after occupational entry. There are ongoing concerns about real and potentional gender differences in career development. Individual differences measures are central in the field of vocational psychology and can be used to predict job performance, career choice and intrinsic and extrinsic career success.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tamara V. Hovorun, G.S. Kostyuk Institute of Psychology of APS of Ukraine, Kyiv

доктор психологических наук, профессор, главный научный сотрудник

References

Абульханова–Славская К.А. Стратегия жизни. – М.: Мысль, 1991. – 299 с.

Гендерні перетворення в Україні. – К.: ТОВ «АДЕФ Україна», 2007. – 195 с.

Гендерний паритет в умовах розбудови сучасного українського суспільства. – 2-е вид. доповн. уточ. – К.: Український інститут соціальних досліджень, 2003. – 129 с.

Гендерні стереотипи та ставлення громадськості до гендерних проблем в українському суспільстві. – К.: ПРООН, 2007. – 143 с.

Говорун Т.В., Кікінежді O.М. Гендерна психологія: Навчальний посібник. – К.: Видавничий центр „Академія”, 2004. – 308 с.

Максименко С.Д. Психологічні механізми розвитку і саморозвитку особистості // Психолого-педагогічні засади розвитку особистості в освітньому просторі: Матеріали методологічного семінару АПН України 19 березня 2008 р. – К., 2008. – С. 28-37.

Психологічний словник. – К.: Вища школа, 1982. – 215 с.

Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. – М.: Учпедгиз, 1957.

Татенко В.О. Соціальна психологія впливу. – К.: Міленіум, 2008. – 216 с.

Alexitch L. Applying Social Psychology to Education // Social Psychology. – Еd.: Schneider F.,Gruman J., Coutts L. – Sage Publications, Inc., 2005.– pp.205-228.

Betzz N.E. Advances in Vocational Theories // Handbook of Counseling Psychology. 4-th ed. – Ed.:Brown S.,Lent R.– John Wiley and Sons, Inc., 2008. – pp.357-375.

Brown S.,Rector C.Conceptualizing and Diagnosing Problems in Vocation Decision Making // Handbook of Counseling Psychology. 4-th ed. -Ed.:Brown S., Lent R. -John Wiley and Sons, Inc., 2008. – pp.392-408.

Costa R.T.& Mc.Crae R. Revised NEO Personality Inventory and NEO Five Factor Inventory (NEO-FFI) professional manual. – Odessa FL:Psychological Assessment Resources,1985.

Deaux K., Reid A. Parameters of social identity // Journal of Personality and Social Psychology, 68. – pp.280-291.

Geslo C., Fretz B. Career Counseling and career intervations // Counseling Psychology, 2-nd ed. – Wadsworth Group: Thomson Learnong, 2001. – pp. 476-513.

Holland J.L. The Vocational Preference Inventory. – Odessa FL:Psychological Assessment Resources,1985.

Lent R. Understanding and Promoting Work Satisfaction: An Integrative View // Handbook of Counseling Psychology. 4-th ed. – Ed.:Brown S., Lent R. – John Wiley and Sons, Inc., 2008. – pp.462-483.

Towson S.M. Social Psychological Theory // Applied Social Psychology. – Ed.:Schneider F., Grumean J., Coutts L. – Sage Publications, Inc., 2005. – pp.19-34.

How to Cite

[1]
T. V. Hovorun, “VOCATIONAL EDUCATION AND CAREER IN THE APPLIED SOCIAL-PSYCHOLOGICAL RESEARCHES”, ITLT, vol. 14, no. 6, Aug. 2010.

Issue

Section

Materials of methodol. seminar "Realization of European experience of competence approach at higher school of Ukraine"