THERAPEUTIC SUPPORT OF REALIZATION OF THE COMPETENCE APPROACH IN EDUCATION

  • Viktoriia A. Lykova Kyiv National University of Trade and Economics, Kyiv
Keywords: competence, competence approach in education, educational environment, therapeutic competence

Abstract

The article analyses mechanisms of realization of the competence approach in education. Its therapeutic support actualizes factors of nonlinearity, processuality, subjectivity, conformity with nature, feedback in the educational environment. Behind each person there is a variety of tendencies, therefore to foresee or plan, «limit by standards» what exactly will be personally significant for a particular student in pedagogical interaction, is impossible. Therapeutic competence of teachers allows to realize individual learning pathways with support on a «fan of indicators» within a circle of competences.

Author Biography

Viktoriia A. Lykova, Kyiv National University of Trade and Economics, Kyiv
кандидат педагогических наук, доцент

References

Боно Э. Логика. Пер. с англ. Е.А.Самсонова. – Мн.: Попурри, 2006. – 240 с.

Буданов В. Г. Эпоха бифуркаций и синергетика образования // Московский синергетический форум: тезисы. – М., 1996.

Бьюдженталь Дж. Наука быть живым: Диалоги между терапевтом и пациентами в гуманистической терапии. – М.: Независимая фирма «Класс», 2007. – 336 с.

Князева Е. Н, Курдюмов С. П. Синергетика как новое мировидение диалог с И. Пригожиным // Вопросы философии. – 1992. – № 12.

Компетентісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / Під заг. ред. О. В. Овчарук. – К.: «К.І.С.», 2004. – 112 с.

Ливехуд Б. Кризисы жизни – шансы жизни. Развитие человека между детством и старостью / Пер. с нем. – Калуга, 1994. – 224 с.

Маслоу А. Мотивация и личность. Пер. с англ. – СПб.: Питер, 2009. – 352 с.

Мэй Р. Искусство психологического консультирования. Как давать и обретать душевное здоровье. – Пер. с англ. – М, 2001. – 256 с.

Роджерс К. Взгляд на психотерапию. Становление человека. – Пер. с англ. – М.: Прогресс, 1994. – 480 с.

Сериков В. В. Образование и личность. Теория и практика проектирования педагогических систем. – М.: Издательская корпорация «Логос», 1999. – 272 с.

Хуторской А. В. Методика личностно-ориентированного обучения. Как обучать всех по разному? – М.: Изд-во ВЛАДОС-ПРЕСС, 2005. – 383 с.

Section
Materials of methodol. seminar "Realization of European experience of competence approach at higher school of Ukraine"