INFLUENCE OF HIGHER EDUCATION ON PROCESSES OF INTEGRATION OF RUSSIAN-SPEAKING COMMUNITY INTO UKRAINIAN SOCIETY
PDF (Ukrainian)

Keywords

processes of integration
higher education
Russian-speaking community
national minorities
empirical research

How to Cite

[1]
V. V. Mialenko, “INFLUENCE OF HIGHER EDUCATION ON PROCESSES OF INTEGRATION OF RUSSIAN-SPEAKING COMMUNITY INTO UKRAINIAN SOCIETY”, ITLT, vol. 14, no. 6, Aug. 2010, doi: 10.33407/itlt.v14i6.220.

Abstract

The article is devoted to the theoretical analysis of the educational influence on the process of national minorities’ integration and non-titled etnoses into the society. It deals with the primary empirical research results of the language-educational adaptation strategies of the Russian-speaking citizens of Ukraine.
PDF (Ukrainian)

References

Аарелайд-Тарт А., Хачатурян А. Дискурс культурной травмы в русскоязычной среде Эстонии // Социс. – 2006. – №10. – С. 57–65.

Аврахами А, Дар И. Практические настроения: учеба в целях получения профессии в изменяющихся кибуцах // Социология образования. – 2004. – №12. – С. 5–8.

Апине И. Изменения идентичности русских в современной Латвии // Социологические исследования. – 2006. – №10. – С. 65–70.

Аялон Х., Шавит Й. Реформы в области образования и социальное неравенство в Израиле: переосмысление гипотезы «максимально удерживаемого неравенства // Социология образования. – 2004. – № 12. – С. 16–18.

Бек У. Общество риска. На пути к другому модерну. М.: Право, 2000. – 340 с.

Беляев В.А. Факторы и особенности интеграционной направленности менталитета жителей Татарстана // Социс. – 2006. – №10. – С. 50–57.

Богословская О. Мотивация получения высшего образования в контексте выбора профессии // Высшее образование в России– 2006. – №5. – С. 44–47.

Гарсия М.Л. Образование, права коренного населения и этническая мобилизация в Перу // Социология образования. – 2003. – №12. – С. 7–10.

Голдсмит П.А. Расовый плюрализм в школах, оптимизм школьников и различия между успеваемостью черных и белых учащихся, а также школьников латиноамериканского происхождения и белых // Социология образования. – 2004. – №12. – С. 23–25.

Градосельская Г. Образовательно-экономические стратегии населения // Высшее образование в России– 2004. – №4. – С. 88–101.

Клімова Г.П. Освіта і цивілізація: Монографія. – Х.: Право, 1996. – 128 с.

Крихельс С. Польза от высшего образования // Социология образования. – 2006. – №1. – С. 27–29.

Иберла К. Факторный анализ.: Пер. с нем. – М.: Статистика, 1980. – 398 с.

Лейшкалне Г.К. Русскоязычное население Латвии: проблемы интеграции в общество // Социологические исследования. – 2005. – №9. – С. 86–90.

Луман Н. Глобализация мирового сообщества: как следует системно понимать современное общество // Социология на пороге 21 века: новые направления исследований. – М., 1998. – С. 215–216.

Мартін-Гарсія Т., Байзан П. Влияние типа и непрерывности образования матери на сроки рождения первого ребенка // Социология образования. – 2006. – №11. – С. 27–29.

Наследов А. Д. Математические методы психологического исследования. Анализ и интерпретация данных. Учебное пособие. – СПб.: Речь, 2004. – 392 с.

Непопалов В. Н. Социально-психологические аспекты образования как образа жизни // Вестник Университетат Российской Академии Образования. – 2004. – №2. – С. 105–115.

Оксамитна О. Соціально-класові засади освітньої нерівності в Україні // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. – 2006. – №3. – С. 116–136.

Райгородский Д. Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты. Учебное пособие. – Самара: БАХРАХ-М, 2002. – 675 с.

Руденко С. Первым делом – карьера, женитьба – потом…Россияне становятся стареющей нацией // Учительская газета. – 2002. – 15 января. – №3. – С.9.

Саар Э.А., Казюля М.П. Неэстонцы в современной Эстонии: перемены в жизни // Социологические исследования. – 2006. – №6. – С. 61–69.

Сакс П. Классовое неравенство: фикция єгалитарного общества // Социология образования. – 2005. – №5. – С. 54–58.

Сенько Ю.В. Учебно-познавательная деятельность как инвариант содержания образования // Новые исследования в педагогических науках. – 1990. – № 2. – С. 32.

Фетискин Н. П., Козлов В. В., Мануйлов Г. М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. – М., Изд-во Института Психотерапии, 2005. – 490 с.

Хансен М.Н., Мастеказа Е. Социальное происхождение и академическая успеваемость в университете // Социология образования. – 2006. – №11. – С. 62–64.

Черчіл С. Мовні та етнічні аспекти без виключень / Якісна освіта в багатоетнічному суспільстві: Матеріали регіонального семінару. – К.: Сфера, 2004. – С. 55–71.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.