Abstract
The article is dedicated to the problem of the formation of the teens’ cognitive interest to the subjects of natural sciences and mathematical cycle by means of computer support. The paper analyzes the literature on the problems of using information and communication technologies in education and describes in detail the essence of the concept of "computer support", different types of basic (information, software, communications), the functions of computer support in the learning process (information, tools, simulation, visualization, automation, communication, analytical), identifies the main modes of application which include: independent, indirect, subsidiary), and analyzes the problems of studying the phenomenon of cognitive interest, finds ways for its development.References
Бешенцева В.Н., Логинова Н.В. Компьютерная поддержка преподавания школьных предметов компьютерными технологиями [Електронний ресурс]: материалы XIV Международной конференции-выставки [«Информационные технологии в образовании» (ИТО-2004)]. – Режим доступу до сайту: http://www.ict.edu.ru/vconf/index.php?a=vconf&c=getForm&r=thesisDesc&d=light&id_sec=155&id_thesis=6543
Бібік Н. М. Формування пізнавальних інтересів молодших школярів / Бібік Н. М. – К., 1997. – 90 с.
Городинский И.В. Педагогическая целесообразность разработки и внедрения компьютерных обучающих систем в школу [Електронний ресурс] / Городинский И.В., Скибицкий Э.Г. – Режим доступу до сайту: http://www.nsu.ru/archive/conf/nit/95.
Ильясова Т. В. Компьютерная поддержка уроков физики / Ильясова Т. В., Леонтьев А. Е. – Режим доступу до сайту: http://tco-physics.narod.ru/main.htm
Магойченков В. И. Некоторые подходы к формированию компьютерной поддержки самостоятельных форм обучения [Електронний ресурс] / Магойченков В. И. – Режим доступу до сайту: http://ito.edu.ru/2002/I/1/I-1-730.html
Раков С. А. Компьютерная поддержка учебно-исследовательской работы по математике: метод. рекомендации / Раков С. А., Олейник Т. А., Минко П. Е.
Цвырко О.Л., Цвырко Н.И. Компьютеры на уроках математики: материалы обл. научн. конф. [«Применение компьютеров в системе образования»]. – Тюмень, 1994.
Цвырко О.Л., Гилев В.Г. Использование компьютерной поддержки урока как средство повышения эффективности обучения и перехода к личностно ориентированному обучению: материалы VI межвузовской научно-практической конференции. [«Проблемы педагогической инноватики»], часть 2. – Тобольск, 2001. – С.50–52.
Щукина Г. И. Педагогические проблемы формирования познавательного интереса учащихся / Щукина Г. И. – М.: Педагогика, – 1988. – 205 с.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
- The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.
Content Licensing
- Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
- Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.
Deposit Policy
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
- Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.