FORMATION OF PUPILS BASIC SCHOOL COGNITIVE INTEREST TO STUDY OF NATURAL SCIENCES AND MATHEMATICAL SUBJECTS WITH COMPUTER SUPPORT

Lyudmyla I. Bilousova, Natalia V. Zhytienova

Abstract

The article is dedicated to the problem of the formation of the teens’ cognitive interest to the subjects of natural sciences and mathematical cycle by means of computer support. The paper analyzes the literature on the problems of using information and communication technologies in education and describes in detail the essence of the concept of "computer support", different types of basic (information, software, communications), the functions of computer support in the learning process (information, tools, simulation, visualization, automation, communication, analytical), identifies the main modes of application which include: independent, indirect, subsidiary), and analyzes the problems of studying the phenomenon of cognitive interest, finds ways for its development.

Keywords

cognitive interest; means of the formation of cognitive interest; computer support; pupils of the 7-9th grades; computer support; natural sciences and mathematical subjects; educational process in the main school; information and communication technologie



References

Бешенцева В.Н., Логинова Н.В. Компьютерная поддержка преподавания школьных предметов компьютерными технологиями [Електронний ресурс]: материалы XIV Международной конференции-выставки [«Информационные технологии в образовании» (ИТО-2004)]. – Режим доступу до сайту: http://www.ict.edu.ru/vconf/index.php?a=vconf&c=getForm&r=thesisDesc&d=light&id_sec=155&id_thesis=6543

Бібік Н. М. Формування пізнавальних інтересів молодших школярів / Бібік Н. М. – К., 1997. – 90 с.

Городинский И.В. Педагогическая целесообразность разработки и внедрения компьютерных обучающих систем в школу [Електронний ресурс] / Городинский И.В., Скибицкий Э.Г. – Режим доступу до сайту: http://www.nsu.ru/archive/conf/nit/95.

Ильясова Т. В. Компьютерная поддержка уроков физики / Ильясова Т. В., Леонтьев А. Е. – Режим доступу до сайту: http://tco-physics.narod.ru/main.htm

Магойченков В. И. Некоторые подходы к формированию компьютерной поддержки самостоятельных форм обучения [Електронний ресурс] / Магойченков В. И. – Режим доступу до сайту: http://ito.edu.ru/2002/I/1/I-1-730.html

Раков С. А. Компьютерная поддержка учебно-исследовательской работы по математике: метод. рекомендации / Раков С. А., Олейник Т. А., Минко П. Е.

Цвырко О.Л., Цвырко Н.И. Компьютеры на уроках математики: материалы обл. научн. конф. [«Применение компьютеров в системе образования»]. – Тюмень, 1994.

Цвырко О.Л., Гилев В.Г. Использование компьютерной поддержки урока как средство повышения эффективности обучения и перехода к личностно ориентированному обучению: материалы VI межвузовской научно-практической конференции. [«Проблемы педагогической инноватики»], часть 2. – Тобольск, 2001. – С.50–52.

Щукина Г. И. Педагогические проблемы формирования познавательного интереса учащихся / Щукина Г. И. – М.: Педагогика, – 1988. – 205 с.


DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v16i2.223



Copyright (c) 2010 Lyudmyla I. Bilousova, Natalia V. Zhytienova


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.