THE READINESS FORMING TECHNOLOGY FOR THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES BY FUTURE TEACHERS OF FOREIGN LANGUAGES

Olha M. Havrylenko

Abstract

The article is devoted to the problem of readiness forming technology for the use of information and communication technologies by future teachers of English at the professional activity. The aim of this article is to ground and analyze suggested technology. The actuality of the research is caused by the necessity to train competitive specialist under the conditions of modern educational information environment. The essence of technology for readiness forming of mentioned activity is considered in the article, the strategies, aspects and levels are underlined, the functions of feedback are denoted as well as the main characteristics are analyzed. Pedagogic conditions which ensure the effectiveness of readiness forming technology for the use of information and communication technologies by future teachers are denoted.

Keywords

information and communication technologies; readiness; strategy; aspects of forming



References

Алексюк А. М. Педагогіка вищої освіти України. Історія. Теорія: Підручник / А. М. Алексюк. – К.: Либідь, 1998. – 560 с.

Вишневський О. І. Теоретичні основи сучасної української педагогіки. Посібник для майбутніх учителів навчальних закладів / О. І. Вишневський. – Дрогобич: Коло, 2003. – 528 с.

Гавриленко О. М. Готовність майбутніх учителів іноземних мов до використання інформаційно-комунікаційних технологій у професійній діяльності / О. М. Гавриленко // Наукові записки. – Випуск 87. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2009. – 200 с.

Гавриленко О. М. Модульне формування готовності майбутніх вчителів до застосування інформаційно-комунікаційних технологій у професійній діяльності /О. М. Гавриленко // Методика викладання природничих дисциплін у вищій і середній школі: міжнар. наук-практич. конф., 25-26 черв, 2009 р.: тези доп. – Полтава: Астрая, 2009. – 416 с.

Гончаренко С. У. Методика як наука / С. У. Гончаренко. – Хмельницький: Вид-во ХГПК, 2000. – 30 с.

Гринькова М. В. Формування педагогічної культури майбутнього вчителя (теоретичний та методичний аспект) / М. В. Гринькова. – Харків: Основа, 1998. – 300 с.

Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій / [авт-уклад. Наволокова Н. П.]. – Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 176 с. – (Серія «Золота педагогічна скарбниця»).

Кушнір В. А. Системний аналіз педагогічного процесу: методологічний аспект [монографія] / В. А. Кушнір. – Кіровоград: Видавничий центр КДПУ, 2001. – 348 с.

Методика навчання і наукових досліджень у вищій школі: навч. посіб. / [Гончеренко С. У., Олійник П. М., Федорченко В. К. та ін.]; за ред. С. У. Гончеренка, П. М. Олійника. – К.: Вища шк., 2003. – 323 с.

Пуляк О. В. Дидактичні засади професійної підготовки вчителів природничих дисциплін з безпеки життєдіяльності: Дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / О. В. Пуляк. – Кіровоград, 2006. – 193 с.

Селевко Г. К. Современные образовательные технологии: [учеб. пособ.] / Г. К. Селевко. – М.: Народное образование, 1998. – 256 с.

Чайка В. Основи дидактики: Тексти лекцій і завдання для самоконтролю: навч. посібник [для студ. вищ. пед. закл.] / В. Чайка. – Тернопіль: Астон, 2002. – 244 с.


DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v16i2.224



Copyright (c) 2010 Olha M. Havrylenko


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.