IDENTIFICATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCES

Authors

  • Oleksandr M. Kryvonos Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v16i2.225

Keywords:

competence, competence approach, information and communication competence, pedagogical diagnostics

Abstract

Article is devoted to identification of information and communication competence and levels of their formation of the future teachers of informatics. It examines the different approaches to the problem of criteria for evaluating competence, describes the formation of the main levels of information and communication competence. Also it has been presented partial results of a survey which was conducted among students of the second year of training on specialties "Information", "Mathematics and the foundations of computer science", "Physics and the foundations of computer science" in Physics and Mathematics at the Zhytomyr State University named after Ivan Franko.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oleksandr M. Kryvonos, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

аспирант

References

Клепко С.Ф. Філософія освіти в європейському контексті. / С.Ф. Клепко – Полтава: ПОІППО, 2006. – 328 с.

Князев А.М., Немцова Е.В., Палецкая С.Н. Социальные компоненты личности как объект оценивания / А.М. Князев Материалы // XV Всеросийской научно-методической конференции «Проблемы качества образования». Кн. 2 .– С. 66-77.

Кривонос О.М. Інформаційно-комунікаційні компетентності майбутніх вчителів інформатики / О.М. Кривонос // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. – Серія «Соціологія. Психологія. Педагогіка.» - Додаток 4, том ІІІ (15) – 2009 р. – Тематичний випуск №3. «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору» – С. 131-137.

Кривонос О.М. Компетентністний підхід. Аналіз основних понять / О.М. Кривонос // Формування інформаційної компетентності студентів у процесі навчання природничо-математичних дисциплін // Матеріали Міжвузівського регіонального науково-методичного семінару. – Житомир: Вид-во ЖДУ, 2009. – С.34-39.

Лайл М. Спенсер, Сайн М. Компетенции на работе / Лайл М. Спенсер, // Пер. с англ. – М. НІРРО, 2005. – 384 с.

Немов Р.С. Психология: Учеб. пособ. / Р.С. Немов – М.: Просвещение, 1990. – 301 с.

Равен Дж. Компетентность в современной обществе: выявление, развитие, реализация / Пер. с англ. / Дж. Равен – М.: Когнито-Центр, 2002 – 396 с.

Сластенин В.А. Педагогика. / В.А. Сластенин – М. Просвещение, 1977. – 362 с.

Советский энциклопедический словарь / Гл. ред. А.М. Прохоров – 4-е изд. – М.: Сов. Энциклопедия, 1989. – 1632 с.

How to Cite

[1]
O. M. Kryvonos, “IDENTIFICATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCES”, ITLT, vol. 16, no. 2, Aug. 2010.

Issue

Section

Theoretical, methodological and scientific backgrounds of computer-focused educational environment