METHOD OF AUTOMATED ASSESSMENT OF RESULTS OF LABORATORY WORK EXECUTION ON APPLIED MATHEMATICS BY APPLICANTS OF HIGHER EDUCATION

Cover Image
Victor V. Oliynyk, Oleksandr М. Samoilenko, Nataliia S. Ruchynska

Abstract

In the context of reforming education in Ukraine, electronic systems for managing the learning process and web resources of educational disciplines as components of these systems are widely introduced into the educational process. The need to improve the quality of education and the effectiveness of monitoring the knowledge of applicants for higher education have led to an increase of interest in automated knowledge assessment. Laboratory classes play a leading role in developing skills and application of the acquired knowledge. The effectiveness of using computer technology in laboratory classes depends on the qualitative methodology for conducting them through the academic discipline web resource tools and the automated evaluation of learners’ knowledge and acquired skills. The paper justifies the relevance of automated assessment of students’ knowledge and skills for higher education, describes the methodology for conducting laboratory classes using the web resource tools of the academic discipline and the technology of automated knowledge and skills assessment based on the results of students’ laboratory assignments. The key idea of the proposed methodology is phased approach to the laboratory work implementation inside and outside the classroom through the academic discipline web resource tools, which includes the preparation manual and automatic access to the laboratory work, implementation and defence of laboratory work with the automated assessment of the corresponding reports. The technology of automated laboratory work assessment is understood as a technology of quality assessment in higher education. To determine whether the answer is correct the relevant algorithms have been incorporated into the web resources of the training course.

Keywords

automated knowledge assessment; laboratory work; web resource of the academic discipline



References

В. Ю. Биков, В. В. Лапінський, “Методологічні та методичні основи створення і використання електронних засобів навчального призначення”, Комп’ютер у школі та сім’ї, № 2, c. 3–62, 2012.

В. М. Кухаренко та ін, Дистанційний навчальний процес: навч. посіб. Київ, Україна: Міленіум, 2005.

О. М. Самойленко, “Аналітичний огляд платформ для організації дистанційного навчання в університеті”, Актуальні проблеми державного управління, педагогіки та психології: зб. наук. праць Херсонського національного технічного університету, Вип. 1 (8), с. 366-372, 2013.

О. В. Співаковський, “Інформаційні технології у реалізації компонентно-орієнтованого навчання”, Комп’ютер у школі та сім’ї, № 6, с. 21-23, 2003.

Ю. В. Триус, “Комбіноване навчання як інноваційна освітня технологія у вищій школі”, Теорія та методика електронного навчання: збірник наукових праць. Вип. III, Кривий Ріг, 2012, с. 299-308.

І. С. Гриценко та ін., Організація та проведення лабораторних, практичних та семінарських занять : метод, рек. для викладачів. Xарків, Україна: НФаУ, 2014.

В. М. Теслюк, О. А. Погорілий, “Методика проведення лабораторних занять у ВНЗ”, Вісник Національного університету оборони України, № 2 (33), с. 147-150, 2013.

Л. В. Горпиніч, Комп’ютерне тестування в навчанні вищої математики. Житомир, Україна, 2012.

Н. В. Сергієнко, “Контроль знань студентів у системі Moodle при вивченні вищої математики”, Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Проблеми впровадження кредитно-модульної системи при вивченні фундаментальних дисциплін з погляду студентів та викладачів», Харків, травень, 2007. с. 61-65.

І. О. Петрицин, О. І. Петрицин, “Комп’ютерне тестування – одна з форм діагностики та перевірки успішності навчання”, Молодь і ринок, № 11 (82), 2011.

T. Barnes, Dr. D. Bitzer,“Fault Tolerant Teaching and Automated Knowledge Assessment”, URL: https://pdfs.semanticscholar.org/c071/25d1addc6e630ce3beeee2d78da93cc082f3.pdf.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

V.Yu. Bykov, V.V. Lapinskiy, "Methodological and methodical foundations of the creation and use of electronic teaching tools", Computer at school and family, № 2, p. 3-62, 2012. (in Ukrainian).

V.M. Kukharenko and others, Distance learning: teaching manual. Kyiv, Ukraine: Millennium, 2005. (in Ukrainian).

O. M. Samoylenko, "An Analytical Review of Platforms for the Organization of Distance Learning at the University", Actual Problems of Public Administration, Pedagogy and Psychology: a collection of scientific works of Kherson National Technical University, Vol. 1 (8), p. 366-372, 2013. (in Ukrainian).

O. V. Spivakovskiy, "Information Technologies in the Implementation of Component-Oriented Learning", Computer at School and Family, №. 6, p. 21-23, 2003. (in Ukrainian).

Yu. V. Trius, "Combined learning as innovative educational technology in high school", Theory and method of e-learning: a collection of scientific works. Vol. III, Kryviy Rih, 2012, p. 299-308. (in Ukrainian).

I.S. Gritsenko and others, Organization and conducting of laboratory, practical and seminar classes: method. recommendations for teachers. Kharkiv, Ukraine: NFUU, 2014. (in Ukrainian).

V. M. Teslyuk, O. A. Pogorilyy, "Methodology of conducting laboratory classes in higher educational institutions", Bulletin of the National Defense University of Ukraine, No. 2 (33), p. 147-150, 2013. (in Ukrainian).

L.V. Horpinich, Computer Testing in Higher Mathematics. Zhytomyr, Ukraine, 2012. (in Ukrainian).

N.V. Sergienko, "Student’s knowledge control in the system of Moodle in the study of higher mathematics", Materials of the All-Ukrainian scientific and practical conference "Problems of introduction of credit-module system in the study of fundamental disciplines from the point of view of students and teachers", Kharkiv, May, 2007. 61-65. (in Ukrainian).

I.O. Petritsyn, O.I. Petritsyn, "Computer Testing - One of the Forms of Diagnosis and Testing of the Student’s Studying Success", Youth and Market, No. 11 (82), 2011. (in Ukrainian).

T. Barnes, Dr. D. Bitzer, “Fault Tolerant Teaching and Automated Knowledge Assessment”, URL: https://pdfs.semanticscholar.org/c071/25d1addc6e630ce3beeee2d78da93cc082f3.pdf. (in USA)


DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v66i4.2303



Copyright (c) 2018 Victor V. Oliynyk, Oleksandr М. Samoilenko, Nataliia S. Ruchynska


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.