INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN FOREIGN LANGUAGES TRAINING OF THE BORDER GUARDS IN THE EUROPEAN UNION COUNTRIES

Cover Image
Andrii V. Balendr, Oksana I. Komarnytska, Ihor H. Bloshchynskyi, Oleksandr V. Didenko

Abstract

The article reveals the development of information and communication technologies (ICT) in the foreign languages training of the European Union countries border guards, such as: implementation of the student-centered approach; development of the communicative component of foreign languages training of border guards using ICT; introduction of mobile learning (using of mobile gadgets); the use of augmented, virtual and mixed reality technology. An overview of the possibilities of using augmented, virtual and mixed reality technologies based on the developed by FRONTEX Agency learning tools: An Electronic Training Course (ETC) "English for Personnel of the border crossing points"; ETC on the basis of mobile learning technology (m-learning), English for self-study of EU countries border guards - "English for border guards"; ETC "Training of marine safety specialists on board of a ship" using VR technology; training course on interviewing irregular migrants based on VR technology; interactive program for the first line officers on Schengen law. The content, structure and objectives of the electronic course "Communicative English for Border Guards’ professional use" based on the Virtual Aula web platform has been considered in detail. The training course is an example of an innovative, communicative educational tool for English learning, it is a student-centered, professionally-oriented one and contributes to the development of the professional foreign language competence of the personnel of the border guard authorities. The experience of developing an ETCs for the professional training needs of the border guards in the EU countries provides an opportunity for the specialists in the field of border guards training and education to develop professionally-oriented ETCs according to present-day requirements and common border guard educational standards. Summarizing the responses from the participants of the course shows its effectiveness and students’ motivation to improve their communicative foreign language competence, resulting in their average score increased from 3.92 to 4.11 points.

Keywords

information and communication technologies; foreign language training; border protection specialists; European Union countries; distance learning course



References

І. Блощинський, "Використання спеціалізованого програмного додатку Anki під час самостійної професійної іншомовної підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до складання державних екзаменів» ", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 58, вип. 2, с. 49–58, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1605. Дата звернення: Лип. 3, 2018.

В. Биков, Моделі організаційних систем відкритої освіти. Київ, Україна: Атіка, 2008.

Н. Морзе, О. Глазунова, "Моделі ефективного використання інформаційно-комунікаційних та дистанційних технологій навчання у вищому навчальному закладі", Інформаційні технології і засоби навчання, № 2 (6), с. 134–148, 2008.

О. Спірін, В. Ковальчук, "Критерії зовнішнього оцінювання якості інформаційно-комунікаційних технологій навчання", Науковий часопис, cерія 2. Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання, вип. 16, 2011

О. В. Діденко, Д. А. Купрієнко, "Електронний журнал обліку успішності слухачів (курсантів, студентів) як засіб раціоналізації навчально-виховного процесу", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 47, вип. 3, с. 110–123, 2015.

A. Балендр, "Створення дистанційного курсу навчання прикордонників за галузевою рамкою кваліфікацій на основі платформи Virtual Aula» " Інформаційні технології і засоби навчання, № 63 (1), с. 68–80, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1807/1293. Дата звернення: Лип. 9, 2018.

В. Штилвелд "Дистанційне навчання – від теорії до практики", на актуальному мережевому семінарі. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.osvita.org.ua/distance/articles/15/. Дата звернення: Бер. 10, 2018.

В. Белан, "Особливості використання мобільного навчання у системі професійної освіти України та Польщі" на Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф. Сучасне інформаційно-освітнє середовище професійно-технічного навчального закладу, Київ–Одеса, 2017, с. 16–20.

Ю. Трач, "VR-технології як метод і засіб навчання", Освітологічний дискурс, № 3–4, с. 309–322, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/osdys_2017_3-4_26. Дата звернення: Бер. 4, 2018.

B. Shunevych, "Prospects of electronic learning in Ukraine", in 7th International Conference of the Experience of Designing and Application of CAD Systems in Microelectronics. Lviv, 2003, pp. 555–558. [Електронний ресурс]. Доступно:https://ieeexplore.ieee.org/document/1255154/. Дата звернення: Бер. 16, 2018.

O. Lahodynskyi, I. Semeniako, "Second language teaching strategies within the framework of individualisation and differentiation in Higher Educational Institutions", Journal of Teaching English for Specific and Academic Purposes, vol. 6, issue 1, p. 107–114, 2018.

О. Нітенко, "Впровадження інноваційних технологій в іншомовній підготовці фахівців права, " Педагогічний процес: теорія і практика, вип. 2, с. 65–69, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pptp_2014_2_16. Дата звернення: Бер. 5, 2018.

A. Crace, "Mondly develops AR chatbot to drive engagement". [Електронний ресурс]. Доступно: https://thepienews.com/news/mondly-develops-ar-voice-chatbot-to-increase-user-engagement/. Дата звернення: Бер. 10, 2018.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

I. Bloshchynskyi, «Usage of Anki specialised program application during future Border Guard officers’ independent foreign lanquage professional training for passing state examination, Information Technologies and Learning Tools, vol. 58, issue 2, p. 49-58, 2017. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1605. Accessed: July 3, 2018. (in Ukrainian)

V. Bykov, Models of Organizational Systems of Open Education. Kyiv: Atika, 2008. (in Ukrainian)

N. Morse, O. Glazunova, «Models of effective use of information-communication and distance learning technologies at higher educational institutions», Information technologies and teaching aids. vol. 2, issue 6. p. 134-148. 2008. (in Ukrainian)

O. Spirin, V. Kovalchuk, «Criteria of external evaluation of the quality of information and communication technologies of teaching», Scientific journal, series 2. Computer-oriented educational systems, vol. 16. 2011. (in Ukrainian)

O. Didenko, D. Kuprienko, «Electronic journal to record students’ progress (cadets, students) as a means of rationalization of the educational process», Information Technologies and Learning Tools, vol. 47, issue 3, p. 110-123. 2015. (in Ukrainian)

A. Balendr, «Designing professionally oriented training courses for border guards in accordance with the sectoral qualifications framework based on the virtual aula platform», Information Technologies and Learning Tools, vol. 63, issue 1, p. 68-80. 2018. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1807/1293. Accessed: July 9, 2018. (in Ukrainian)

V. Shtilveld, «Distance education – from theory to practice», in topical network seminar [Online]. Available: http://www.osvita.org.ua/distance/articles/15/. Accessed on: March 10, 2018. (in Ukrainian)

V. Belan, «Peculiarities of using mobile education in the system of vocational education of Ukraine and Poland», in All-Ukrainian scientific and practical Internet-conference Modern information and educational environment of a vocational and technical educational institution, Kyiv–Odessa, 2017, p. 16-20. (in Ukrainian)

Yu. Trach, «VR-technologies as a method and means of training», Educational discourse. vol. 3-4. pp. 309-322. 2017. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/osdys_2017_3-4_26. Accessed on: March 4, 2018. (in Ukrainian)

B. Shunevych, «Prospects of electronic learning in Ukraine», in 7th International Conference of the Experience of Designing and Application of CAD Systems in Microelectronics. Lviv, 2003, pp. 555-558. [Online]. Available: https://ieeexplore.ieee.org/document/1255154/. Accessed on: March 16, 2018. (in English)

O. Lahodynskyi, I. Semeniako, «Second language teaching strategies within the framework of individualisation and differentiation in Higher Educational Institutions», Journal of Teaching English for Specific and Academic Purposes, vol. 6, issue 1, pp. 107-114, 2018. (in English)

O. Nitenko, «Implementation of innovative technologies in foreign language training of law specialists», Pedagogical Process: Theory and Practice, issue 2. pp. 65-69, 2014. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pptp_2014_2_16. Accessed on: March 5, 2018. (in Ukrainian)

A. Crace, «Mondly develops AR chatbot to drive engagement». [Online]. Available: https://thepienews.com/news/mondly-develops-ar-voice-chatbot-to-increase-user-engagement/. Accessed on: March 10, 2018. (in English)





Copyright (c) 2018 Andrii V. Balendr, Oksana I. Komarnytska, Ihor H. Bloshchynskyi, Oleksandr V. Didenko


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.