STRUCTURAL-FUNCTIONAL MODEL OF THE UNIVERSITY INFORMATION AND EDUCATIONAL ENVIRONMENT

Cover Image
Oksana P. Buinytska

Abstract

One of the ways to solve the problem of preparing competitive graduates of the University is to create an effective information and educational environment. At the present stage, such an environment should include the means of realization of educational, scientific and management activities; support environment for collective and individual communication; objects of educational activity and interaction; training platforms and security tools. Taking into account the requirements for ensuring not only the functioning but also the system development of the university, the general principles of management and the principles of the development of educational systems as the guiding principles of designing the information and education environment we are guided by the principles: system approach; modular structuring of information and data; modifications, addition and permanent updates; adequacy; providing the necessary and sufficient information; sharing data. A prerequisite for the creation of the university's information and educational environment is the availability of electronic content, technologies and the electronic communication of all participants in the educational process. Modeling a qualitative and effective information and educational environment is possible only with the development of all its components - managerial, content, organizational, technological. To the managerial component, we include educational policy, management standards and electronic control that perform planning, organizational, motivational and controlling functions. The semantic component includes scientific, educational, controlling and information and methodological resources that are aimed at providing cognitive, creative and value functions. Organizational component contains, respectively, the organizational structure, normative base, corporate standards and performs the integration, systematization and information functions. In the technological component, we allocate centralized and decentralized services, which are aimed at implementation of modeling, productive and instrumental functions. An example of designing such a model is an effective information and educational environment aimed at training competitive specialists at the Borys Grinchenko Kyiv University.

Keywords

information and educational environment; structural-functional model of information and educational environment; quality of the educational process; preparation of competitive specialists



References

Н. Морзе, та О. Буйницька, "Підвищення рівня інформаційно-комунікаційної компетенції науково-педагогічних працівників - ключова вимога якості освітнього процесу", Інформаційні технології та засоби навчання, т. 59, № 3, с. 189-200, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1667 Дата звернення: Тра. 04, 2018.

В. Биков, А. Гуржій, та М. Шишкіна, "Концептуальні засади формування і розвитку хмаро орієнтованого навчально-наукового середовища закладу вищої педагогічної освіти", Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, № 50, с.20-25, 2018.

В. Биков, та М. Шишкіна, "Теоретико-методологічні засади формування хмаро орієнтованого середовища вищого навчального закладу", Теорія і практика управління соціальними системами, № 2, с. 30-52, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://tipus.khpi.edu.ua/article/view/73497. Дата звернення: Тра. 04, 2018.

В. Кремень, та В. Биков, "Категорії простір і середовище: особливості модельного подання та освітнього застосування", Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. № 2, с. 3-16, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://tipus.khpi.edu.ua/article/view/73497. Дата звернення: Тра. 02, 2018.

А. Манако, "Конструктивные свойства трансформационного электронного образовательного пространства", Образовательные технологии и общество (Educational Technology & Society), т. 17, № 1, с. 522-530, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: https://elibrary.ru/item.asp?id=22477968. Дата звернення: Тра. 02, 2018.

Л. Панченко, "Теоретико-методологічні засади розвитку інформаційно-освітнього середовища університету", автореф. дис. д-ра наук., ЛНУ ім. Т.Шевченка, Луганськ, 2011.

С. Литвинова, Проектування хмаро орієнтованого навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу. Київ, Україна: Компринт, 2016.

М. Шишкіна, "Методичні рекомендації щодо формування хмаро орієнтованого середовища педагогічного навчального закладу", на звіт. наук. конф. ІІТЗН НАПН України, м. Київ, Україна, 2017, с. 198-201. [Електронний ресурс]. Доступно: http://lib.iitta.gov.ua/708642/. Дата звернення: Тра. 04, 2018.

A. Milic, K. Simic, and M. Milutinovic, "Cloud Computing Environment for e-Learning Services for Students with Disabilities", Continued Rise of the Cloud: Advances and Trends in Cloud Computing, Eds. M. Zaigham, Springer: Verlag, London, 2014, pp. 363-383.

О. Глазунова, "Методологічні засади створення та використання електронних навчальних ресурсів в системі вищої освіти", Інформаційні технології в економіці та природокористуванні, № 2, с. 45-55, 2018.

N. Morze, O. Buinytska, О. Kuzminska, O. Glazunova, G. Protsenko, and I. Vorotnykova, "E-learning Managers Training at Universities: Projection, Design and Efficiency Indicators", ICT in Education, Research and Industrial Applications: Integration, Harmonization and Knowledge, vol. 62, no. 6, pp. 98-113, 2017.

О. Колгатін, "Теоретико-методичні засади проектування комп’ютерно орієнтованої системи педагогічної діагностики майбутніх учителів природничо-математичних спеціальностей", автореф. дис. д-ра наук., ХНПУ ім. Сковороди, Київ, 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: http://lib.iitta.gov.ua/360/. Дата звернення: Тра. 02, 2018.

N. Morze, E. Smyrnova-Trybulska, and O. Glazunova, "Design of a University Learning Environment for SMART Education", Smart Technology Applications in Business Environments, USA: IGI Global, pp. 221-248, 2017.

Н. Морзе, та О. Буйницька, "Система рейтингових показників оцінювання діяльності викладачів сучасних університетів", Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова: Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання, Серія 2, №. 19, с.34-44, 2017.

Baird, Derek E., and Mercedes Fisher. "How Social Design Influences Student Retention and Self-Motivation in Online Learning Environments" Social Media and the New Academic Environment: Pedagogical Challenges: Pedagogical Challenges, № 26, 2013.

O’Loughlin, John., and Gillam, Lee, "Performance evaluation for cost-efficient public infrastructure cloud use", In International Conference on Grid Economics and Business Models, pp. 133-145, 2014.

G. Trentin, "Always-on Education and Hybrid Learning Spaces", Educational Technology, № 56 (2), р. 31-37, 2016.

Н. Морзе, О. Буйницька, та Л. Варченко-Троценко, Створення сучасного електронного курсу в системі Moodle. Кам’янець-Подільський, Україна: ПП Буйницький, 2016.

J. Stoltenkamp, "Showcasing indicators to a changing organizational culture through the development of an integrated elearning model: indications of a changing organizational culture at the university of the Western Cape (UWC)", Problems of education in the 21st century, Vol. 39. P. 145–158, 2012.

В. Биков, "Відкрите навчальне середовище та сучасні мережні інструменти систем відкритої освіти", Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова: Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання, Серія 2, № 9, с. 9-16, 2010. [Електронний ресурс] Доступно: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/703. Дата звернення: Тра. 04, 2018.

А. Жовнірук, "Роль когнітивного стилю в навчальній діяльності студентів". [Електронний ресурс] Доступно: https://goo.gl/8Xh8hW. Дата звернення: Тра. 04, 2018.

А. Сологуб, "Особливості креативного підходу у профільному навчанні обдарованих учнів", Освіта та розвиток обдарованої особистості, т. 14, № 7, с. 34-36, 2013. [Електронний ресурс] Доступно: http://lib.iitta.gov.ua/10308/1/Сологуб.pdf. Дата звернення: Тра. 04, 2018.

О. Стрижак "ТОДОС – IT-платформа формування трансдисциплінарних інформаційних середовищ" Системи озброєння і військова техніка, № 1(49), с. 10-19, 2017.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

N. Morze, and O. Buinytska, "Raising information and communication technologies competence of scientific and pedagogical employees - a key requirement of the quality of educational process", Information Technologies and Learning Tools, vol. 59, № 3, pp. 189-200, 2017. [online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1667 Accessed on: May 04, 2018. (in Ukrainian).

V. Bykov, A. Hurzhii and M. Shyshkina, "Conceptual basis for the formation and development of a cloud-oriented educational and scientific environment of a higher educational institution", Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy, № 50, P.20-25, 2018 (in Ukrainian).

V. Bykov and M. Shyshkina, "Theoretical and methodological principles of the cloud based university environment formation", Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy, vol. 2, P.30-52, 2016. [online]. Available: http://tipus.khpi.edu.ua/article/view/73497. Accessed on: May 04, 2018. (in Ukrainian).

V. Kremen and V. Bykov, "Category "space" and "environment": features model submissions and educational application", Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy: filosofiia, psykholohiia, pedahohika, sotsiolohiia. № 2, P.3-16, 2013. [online]. Available: http://tipus.khpi.edu.ua/article/view/73497. Accessed on: May 02, 2018. (in Ukrainian).

A. Manako, "Constructive properties of the transformational electronic educational space", Educational Technology & Society, vol. 17, № 1, P.522-530, 2014. [online]. Available: https://elibrary.ru/item.asp?id=22477968. Accessed on: May 02, 2018. (in Russian).

L. Panchenko, "Theoretical and methodological principles of the development of the informational and educational environment of the university", (Master's thesis), LNU im. T.Shevchenka, Luhansk, 2011. (in Ukrainian).

S. Lytvynova, Designing a cloud-based educational environment for a comprehensive educational institution. Kyiv, Ukraine: Komprynt, 2016. (in Ukrainian).

M. Shyshkina, "Methodical recommendations on the formation of a cloud-based environment of a pedagogical educational institution", conf. IITZN NAPN Ukrainy, Kyiv, Ukraine, 2017, P.198-201. [online]. Available: http://lib.iitta.gov.ua/708642/. Accessed on: May 04, 2018. (in Ukrainian).

A. Milic, K. Simic, and M. Milutinovic, "Cloud Computing Environment for e-Learning Services for Students with Disabilities", Continued Rise of the Cloud: Advances and Trends in Cloud Computing, Eds. M. Zaigham, Springer: Verlag, London, 2014, pp. 363-383. (in English)

O. Hlazunova, "Methodological bases of creation and use of electronic educational resources in the system of higher education", Informatsiini tekhnolohii v ekonomitsi ta pryrodokorystuvanni, № 2, P.45-55, 2018. (in Ukrainian).

N. Morze, O. Buinytska, О. Kuzminska, O. Glazunova, G. Protsenko, and I. Vorotnykova, "E-learning Managers Training at Universities: Projection, Design and Efficiency Indicators", ICT in Education, Research and Industrial Applications: Integration, Harmonization and Knowledge, vol. 62, no. 6, P.98-113, 2017.(in Ukrainian).

O. Kolhatin, "Theoretical and methodical principles of designing a computer-based system of pedagogical diagnostics of future teachers of natural and mathematical specialties", (Master's thesis), KhNPU im. Skovorody, Kyiv, 2011. [online]. Available: http://lib.iitta.gov.ua/360/. Accessed on: May 02, 2018. (in Ukrainian).

N. Morze, E. Smyrnova-Trybulska, and O. Glazunova, "Design of a University Learning Environment for SMART Education", Smart Technology Applications in Business Environments, USA: IGI Global, P.221-248, 2017.(in English)

N. Morze and O. Buinytska, "Rating indicators system of evaluation teacher's activities in modern universities", Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova: Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia, vol. 2, №. 19, P.34-44, 2017. (in Ukrainian).

Baird, Derek E., and Mercedes Fisher. "How Social Design Influences Student Retention and Self-Motivation in Online Learning Environments" Social Media and the New Academic Environment: Pedagogical Challenges: Pedagogical Challenges, № 26, 2013. (in English)

O’Loughlin, John., and Gillam, Lee, "Performance evaluation for cost-efficient public infrastructure cloud use", In International Conference on Grid Economics and Business Models, pp. 133-145, 2014. (in English)

G. Trentin, "Always-on Education and Hybrid Learning Spaces", Educational Technology, № 56 (2), р. 31-37, 2016. (in English)

N. Morze, O. Buinytska, and L.Varchenko-Trotsenko, Creating a modern eLearning course Moodle. Kamyanets-Podilsky, Ukraine: PP Buynytskyy, 2016. (in Ukrainian).

J. Stoltenkamp, "Showcasing indicators to a changing organizational culture through the development of an integrated elearning model: indications of a changing organizational culture at the university of the Western Cape (UWC)", Problems of education in the 21st century, Vol. 39. P. 145–158, 2012 (in English).

V. Bykov, "Open learning environment and modern network tools for open education systems", Scientific Journal: NPU them. MP Drahomanov: Computer-Oriented Learning Systems, Series 2, № 9, pp. 9-16, 2010. [online]. Available: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/703. Accessed on: May 04, 2018. (in Ukrainian).

A. Zhovniruk, The role of cognitive style in students' learning activities. [online]. Available: https://goo.gl/8Xh8hW. Accessed on: May 04, 2018. (in Ukrainian).

A. Solohub, "Features of the creative approach in the profile education of gifted pupils", Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti, vol. 14, № 7, pp. 34-36, 2013. [online]. Available: http://lib.iitta.gov.ua/10308/1/Сологуб.pdf. Accessed on: May 04, 2018. (in Ukrainian).

O. Stryzhak "TODOS - IT-platform for the formation of transdisciplinary information environments" Systemy ozbroiennia i viiskova tekhnika, № 1(49), P.10-19, 2017. (in Ukrainian).


DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v69i1.2313



Copyright (c) 2019 Oksana P. Buinytska


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.