VISION OF INFORMATION IN THE COMPUTER ORIENTED EDUCATIONAL TECHNOLOGIES AND ITS EXPLICATION IN THE IMPERATIVES OF POSTMODERNISM

Keywords: education, information, computer technologies, postmodernism, rationality, methodology

Abstract

The article highlights the performance and features of the application of information and educational technologies, the embodiment of which presents education at the level of a strategic resource for social and economic development. The role of computerization of educational technologies in the era of modernity and postmodern is being compared; the boundaries of effective application of formalization of reality in algorithms are outlined. The thought of the conditionality of information content by specifics of computer representation, the requirements of logical verification is carried out. It is said that the absolute domination in the era of modernism in the educational information technology of formal-logical rationality has had a detrimental effect on the humanistic component of social intelligence. Postmodernist imperatives encourage methodologists of information provision of education to recognize a wide range of types of rationality, in the content of which great importance is the weakening of logical correction in favor of strengthening the irrational component, subjectivity as creativity. It is postulated that it is inappropriate to determine the evaluation models of information on which the educational process is based, based only on the classical rationality in marking the truth and its criteria. The educational process in the competence model is oriented towards pragmatism and is therefore characterized by methodological pluralism, where any methodology can become the leading one depending on the didactic purpose, and the forms and methods of cognition are chosen situationally, based on the parity of the rational and irrational components of knowledge. Postmodern intellectualism has grown on the diversity of forms of comprehension of reality, on the syncretism of computer and human intelligence in educational technologies. It is noted that every civilizational transformation causes a reassessment of the semantic priorities of information, the relativization of forms of cognition, rethinking the criteria for assessing the level of socio-intelligence. At present, the prospect of innovative development of education is seen in the modernization of methodological culture and the very way of thinking of educators. Education should evolve ahead of civilization challenges.

Author Biography

Yurii G. Stezhko, National Aviation University, Kyiv
PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Foreign Language in the specialty

References

В. А. Колпаков, «Социальные технологии в прошлом и настоящем». Вопросы философии. №9, с. 8-9, 2013.

В. Ю. Биков, «Моделі організаційних систем відкритої освіти». К.: Атіка, с. 684, 2008.

В. Ю. Биков, «Сучасні завдання інформатизації освіти». Інформаційні технології і засоби навчання. №1 (15). 2010. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/issue/view/12. Дата звернення: квітень, 19, 2018

С. М. Ягодзінський, «Глобальні інформаційні мережі у соціокультурній перспективі: монографія» – К.: Аграр Медіа Груп, с. 276, 2015.

Ю. Г. Стежко, «Особливості розвитку інформаційного суспільства України» Wyzwania społeczeństwa informacyjnego. Polskie i ukrainskie doswiadczenia (монографія). Redakcia Ewelina Kancik-Koltun. Lublin: Wydawnictwo uniwersytetu Marii Curie-Sklodowskiej, с. 163-173, 2018.

О. Є. Висоцька, «Педагогічні інновації в контексті викликів ХХІ століття». Філософія, теорія та практика випереджаючої освіти для сталого розвитку. Ч. І. Дніпро: СПД «Охотнік», c. 3-5, 2018.

А. Хунинг, «Инженерная деятельность с точки зрения этической и социальной ответственности». Философия техники в ФРГ. Сборник статей. М.: Прогресс, с. 404-419, 1989.

Н. С. Автономова, «Рассудок Разум – Рациональность». М.: Наука, с. 287, 1988.

П. Ю. Саух, «Освіта як підсистема культури» Шлях освіти. № 2, с. 10-13, 2007.

В. А. Рижко, «Модерн і постмодерн в філософії та науці: злагода чи конфронтація?» Філософія науки, техніки та архітектури: Постмодерний проект. К.: КНУБА, с. 6-11, 2002.

С. Янковская, «Проблема рациональности в современной философии науки». Філософія гуманітарного знання: соціокультурні виміри. Чернівці: Рута, с. 38-40, 2006.

С. Б. Кримський, «Запити філософських смислів». К.: ПАРАПАН, с. 240, 2003.

В. Владимиренко, «Природа та евристичні можливості освітньо-педагогічного типу раціональності». Sententiae: наукові праці Спілки дослідників модерної філософії. Ч. 1, Вінниця: ВНТУ «Універсум Вінниця», с. 366-373, 2004.

В. Г. Кремень, «Філософія: мислителі, ідеї, концепції». К.: Книга. с. 528, 2005.

К. Поппер, «Открытое общество и его враги». Т.2. Международный фонд «Культурная инициатива». М.: Феникс, с. 528, 1992.

И. А. Гобозов, «Постмодернизм – епоха медиократов». Вопросы философии. №12, с.41-53, 2015.

А. С. Запесоцкий, «Философия образования и проблемы современных реформ». Вопросы философии. №1, с.24-33, 2013.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

V. A. Kolpakov, «Social technologies in the past and present». Voprosy filosofii. № 9, s. 8-9, 2013. (in Russian).

V. Yu. Bykov, «The models of open education organizational systems: monograph». Kyiv, Ukraine: Atika, s. 684, 2008. (in Ukrainian).

V.Yu. Bykov, «Modern problems of informatization of education», Informatsijni tekhnolohii i zasoby navchannia, №1(15), 2010. [online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/25/13. Accessed on: May 22, 2018. (in Ukrainian).

S. M. Yahodzinskyi, «Global Information Networks in the Socio-Cultural Perspective: Monograph» Kyiv: Ahrar Media Hrup, s. 276, 2015. (in Ukrainian).

Yu. G. Stezhko, «The development features of the information society of Ukraine» Wyzwania społeczeństwa informacyjnego. Polskie i ukrainskie doswiadczenia (monography). Redakcia Ewelina Kancik-Koltun. Lublin: Wydawnictwo uniwersytetu Marii Curie-Sklodowskiej, s. 163-173, 2018 (in Polish).

O. Ye. Vysotska, «Pedagogical Innovations in the Context of the Challenges of the 21st Century» Filosofiia, teoriia ta praktyka vyperedzhaiuchoi osvity dlia staloho rozvytku. Ch. I. Dnipro: SPD «Okhotnik», s. 3-5, 2018. (in Ukrainian).

A. Khuning, «Engineering activities in terms of ethical and social responsibility». Filosofiia tekhniki v FRG. Sbornik statei. M.: Progress, s. 404-419, 1989. (in Russian).

N. S. Avtonomova, «Reason Mind Rationality». Moskva: Nauka, s. 287, 1988. (in Russian).

P. Yu. Saukh, «Education as a subsystem of culture» Shliakh osvity. .№ 2, s. 10-13, 2007. (in Ukrainian).

V. А. Ryzhko, «Modern and Postmodern in Philosophy and Science: Accord or Confrontation?» Filosofiia nauky, tekhniky ta arkhitektury: Postmodernyi proekt. Kyiv: KNUBA, s. 6-11, 2002. (in Ukrainian).

S. Yankovskaya, «The problem of rationality in the modern philosophy of science». Filosofiia humanitarnoho znannia: sotsiokulturni vymiry. Ruta, s. 38-40, 2006. (in Ukrainian).

S. B. Krymskyi, «Queries of philosophical meanings». K.: PARAPAN, s. 240, 2003. (in Ukrainian).

V. Vladymyrenko, «Nature and heuristic opportunities of educational-pedagogical type of rationality». Sententiae: naukovi pratsi Spilky doslidnykiv modernoi filosofii. Vinnytsia: VNTU «Universum Vinnytsia», s. 366-373, 2004. (in Ukrainian).

V. H. Kremen, «Philosophy: thinkers, ideas, concepts». Kyiv: Knyha, s.528, 2005. (in Ukrainian).

K. Popper, «Open society and its enemies». .№ 2. Mezhdunarodnyi fond «Kulturnaia initciativa». Moskva: Feniks, .s. 528, 1992. (in Russian).

I. A. Gobozov, «Postmodernism is the era of mediocracy». Voprosy filosofii, №12, s. 41-53, 2015. (in Russian).

A. S. Zapesotskiy, «Philosophy of Education and the Problems of Modern Reforms». Voprosy filosofii, №1, s. 24-33. 2013. (in Russian).

Published
2019-06-29
Section
The methodology, theory, philosophy and history of the use of ICT in education