ONLINE SURVEY OF STUDENTS IN THE SYSTEM FOR QUALITY ASSURANCE IN HIGHER EDUCATION

Cover Image
Volodymyr M. Moroz, Volodymyr P. Sadkovyi, Volodymyr M. Babayev, Svitlana A. Moroz

Abstract

Based on the results of the analysis of world experience on the participation of higher education graduates in assessing the quality of educational activities of higher education institutions and the quality of higher education in general, the possibility of including students in expert groups for monitoring the quality of higher education has been substantiated. There was considered the history of implementation the toolkit for surveying the students into the mechanisms of monitoring the higher education quality. Comparative analysis of the domestic experience on attracting the higher education graduates to the assessment of higher education quality with the relevant foreign experience has been conducted. The peculiarities of the organization and conducting of students surveys within the framework of the international consortium "Student experience in the research university" are determined. The authors have considered the prospects of use of the online survey toolkit for the quality control system in higher education, as well as the level of professional activity of universities. The requirements for a software product, that the expert in assessing the quality of higher education can use to ensure the effectiveness of online surveys of students and the guaranteed achievement of the goal of appropriate monitoring are given. The advantages and disadvantages of online surveys of students as a tool for monitoring the quality of higher education have been identified. The benefits of using the cloud service survey by the organizer for development of the questionnaire for students surveys and analysis of the received answers have been proved. In addition, the paper provides conclusions on the possibility of using the online survey of students in the system for quality assurance in higher education both at university and at the state level, as well as practical recommendations on the use of questionnaires for higher education applicants in the framework of mechanisms for monitoring its quality. The directions of further scientific researches concerning the development and using cloud technologies for assessing the level of quality assurance in higher education institutions, the quality of educational activities and higher education as a whole have been formulated.

Keywords

higher education quality; institutions of higher education; online student survey; cloud technologies



References

Пріоритетні напрями наукових досліджень НАПН України на 2018–2022 рр. [Електронний ресурс]. Доступно: http://naps.gov.ua/ua/press/announcements/1315/. Дата звернення: Трав. 17, 2018

Президент України. (2013, Черв. 25). Указ № 344/2013, Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року, Офіційний вісник України, № 50, с. 18, 2013.

С.А. Мороз, "Реалізація принципу орієнтації на замовника, як напрям вдосконалення механізмів державного управління якістю вищої освіти", Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування, №1, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: http://el-zbirn-du.at.ua/2018_1/19.pdf. Дата звернення: Квіт. 30, 2018.

С.А. Мороз, "Державне управління якістю вищої освіти в контексті норм міжнародних стандартів якості: принцип залучення персоналу", Теорія і практика управління соціальними системами, №3., с. 86–98, 2017.

Зінченко, М. Саприкіна, О. Янковська, та О. Вінніков, Якісна вища освіта: роль партнерств. Київ, Україна: ЦРКСВ, 2013.

Верховна Рада. (2014, Лип. 1). Закон № 1556-VII, Про вищу освіту, Офіційний вісник України, № 63, с. 7-14, 2014.

Нікуліна, Захист прав студентів в Україні: кейс КНУпротест. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.kas.de/wf/doc/kas_49848-1522-13-30.pdf?170911150030. Дата звернення: Трав. 11, 2018.

R.E. Haskell, "Academic Freedom, Tenure, and Student Evaluation of Faculty: Galloping Polls in the 21st Century", Education Policy Analysis Archive, Vol. 5, No 6., 1997. [Електронний ресурс]. Доступно: https://epaa.asu.edu/ojs/article/view/607. Дата звернення: Трав. 11, 2018.

Center for Studies in Higher Education. The University of California, Berkeley, 2009. [Електронний ресурс]. Доступно: https://cshe.berkeley.edu/seru. Дата звернення: Трав. 12, 2018.

Кабінет Міністрів України. (2010, Лют. 17). Постанова №163, Про затвердження Положення про дослідницький університет, Офіційний вісник України, № 13, с. 29.

Міністерство освіти і науки України. (2018, Жовт. 5). Проект Положення про дослідницький університет. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennya-proekt-polozhennya-pro-doslidnickij-universitet. Дата звернення: Листоп. 14, 2018.

Студенческий опыт в исследовательском университете [Електронний ресурс]. Доступно: https://ioe.hse.ru/seru/. Дата звернення: Листоп. 17, 2018.

В.Ю. Биков, "Сучасні завдання інформатизації освіти", Інформаційні технології і засоби навчання, №1(15), 2010. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.ime.edu-ua.net/em.html. Дата звернення: Квіт. 17, 2018.

М.П. Шишкіна, "Проблеми інформатизації освіти України в контексті розвитку досліджень оцінювання якості засобів ІКТ", Інформаційні технології і засоби навчання, №1 (27), 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: http://lib.iitta.gov.ua/718/1/pro_inform.pdf. Дата звернення: Квіт. 20, 2018.

Quality in use characteristics and subcharacteristics. Terms and definitions: Quality in use model (ISO/IEC 25010:2011), 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso-iec:25010:ed-1:v1:en. Дата звернення: Трав.20, 2018.

Д.А. Маевский, та Ю.Ю. Козіна, "Где и когда формируется качество программного обеспечения?", Электротехнические и компьютерные системы, № 18 (94), с. 55-59, 2015.

D. Leffingwell, "Calculating the Return on Investment from More Effective Requirements Management", American Programmer, №10 (4)., р. 13–16, 1997.

В.Ю. Биков, "Сучасні завдання інформатизації освіти", Інформаційні технології і засоби навчання, №1(15), 2010. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.ime.edu-ua.net/em.html. Дата звернення: Квіт. 17, 2018.

В.Ю. Грицук, та О.В. Грицук, "Онлайн-анкетування як елемент зворотного зв’язку при побудові хмарного освітнього середовища", Новітні комп’ютерні технології. Т. XII, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: file:///D:/user/Downloads/692-Article%20Text-2667-1-10-20170717.PDF. Дата звернення: Трав. 20, 2018.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Priority directions of scientific researches of National Academy of Educational Sciences of Ukraine for 2018-2022., 2018. [online]. Available: http://naps.gov.ua/ua/press/announcements/1315/. Accessed on: May 17, 2018 (in Ukrainian).

Prezydent Ukrainy. (2013, Jun. 25). Ukaz № 344/2013, National Strategy for the Development of Education in Ukraine until 2021, Ofitsijnyj visnyk Ukrainy, № 50, p. 18, 2013 (in Ukrainian).

S.A. Moroz, "Realization of the principle of customer orientation as a direction of improvement of the mechanisms of state quality management of higher education", Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia i mistsevoho samovriaduvannia, №1, 2018. [online]. Available: http://el-zbirn-du.at.ua/2018_1/19.pdf. Accessed on: Apr. 30, 2018 (in Ukrainian).

S.A. Moroz, "Public Administration of Quality of Higher Education in the Context of the Standards of International Quality Standards: Principle of Involvement of Personnel", Teoriia i praktyka upravlinnia sotsial'nymy systemamy, №3., p. 86–98, 2017 (in Ukrainian).

A. Zinchenko, M. Saprykina, O. Yankovs'ka, ta O. Vinnikov, Qualitative Higher Education: The Role of Partnerships. Kyiv, Ukraine: TsRKSV, 2013 (in Ukrainian).

Verkhovna Rada. (2014, Jul. 1). Zakon № 1556-VII, About Higher Education, Ofitsijnyj visnyk Ukrainy, № 63, p. 7-14, 2014 (in Ukrainian).

O. Nikulina, Protecting the rights of students in Ukraine: case KNUprotes, 2016. [online]. Available: http://www.kas.de/wf/doc/kas_49848-1522-13-30.pdf?170911150030. Accessed on: May 11, 2018 (in Ukrainian).

R.E. Haskell, "Academic Freedom, Tenure, and Student Evaluation of Faculty: Galloping Polls in the 21st Century", Education Policy Analysis Archive, Vol. 5, No 6., 1997. [online]. Available: https://epaa.asu.edu/ojs/article/view/607. Accessed on: May 10, 2018 (in English).

Center for Studies in Higher Education. The University of California, Berkeley, 2009. [online]. Available: https://cshe.berkeley.edu/seru. Accessed on: May 12, 2018 (in English).

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2010, Febr. 17). Postanova №163, On Approval of the Provision on the Research University, Ofitsijnyj visnyk Ukrainy, № 13, p. 29, 2010 (in Ukrainian).

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2018, Oct. 5). [online]. Draft Statute of the Research University. Available: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennya-proekt-polozhennya-pro-doslidnickij-universitet. Accessed on: Nov. 14, 2018 (in Ukrainian).

Student experience at a research university, 2018. [online]. Available: https://ioe.hse.ru/seru/. Accessed on: Nov. 17, 2018 (in Russian).

V.Yu. Bykov, "Modern problems of informatization of education", Informatsijni tekhnolohii i zasoby navchannia, №1(15), 2010. [online]. Available: http://www.ime.edu-ua.net/em.html. Accessed on: http://www.ime.edu-ua.net/em.html. Accessed on: Apr. 17, 2018 (in Ukrainian).

M.P. Shyshkina, "Problems of Informatization of Education of Ukraine in the Context of the Development of Studies on the Evaluation of the Quality of ICT Tools", ", Informatsijni tekhnolohii i zasoby navchannia, №1(27), 2012. [online]. Available: http://lib.iitta.gov.ua/718/1/pro_inform.pdf. Accessed on: Apr. 20, 2018 (in Ukrainian).

Quality in use characteristics and subcharacteristics. Terms and definitions: Quality in use model (ISO/IEC 25010:2011), 2011. [online]. Available: https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso-iec:25010:ed-1:v1:en. Accessed on: May 20, 2018 (in English).

D.A. Maevskyj, ta Yu.Yu. Kozina, "Where and when is the quality of the software formed?", Elektrotekhnycheskye y komp'iuternye systemy, № 18 (94), p. 55-59, 2015 (in Ukrainian).

D. Leffingwell, "Calculating the Return on Investment from More Effective Requirements Management", American Programmer, №10 (4)., р. 13–16, 1997 (in English).

V.Yu. Bykov, "Modern problems of informatization of education", Informatsijni tekhnolohii i zasoby navchannia, №1(15), 2010. [online]. Available: http://www.ime.edu-ua.net/em.html. Accessed on: http://www.ime.edu-ua.net/em.html. Accessed on: Apr. 17, 2018 (in Ukrainian).

V.Yu. Hrytsuk, ta O.V. Hrytsuk, "Online questionnaire as a feedback element in building a cloud educational environment", Novitni komp'iuterni tekhnolohii. T. XII, 2014. [online]. Available: file:///D:/user/Downloads/692-Article%20Text-2667-1-10-20170717.PDF. Accessed on: May 20, 2018 (in Ukrainian).





Copyright (c) 2018 Volodymyr M. Moroz, Volodymyr P. Sadkovyi, Volodymyr M. Babayev, Svitlana A. Moroz


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.